Vanheneeko laskutusoikeus?
Käytän erästä palvelua, josta on tullut aikaisemmin kuukausilasku. Nyt puoleen vuoteen ei ole laskutettu mitään, ja olen vähän ihmeissäni. Rahat olen säästänyt, jos kerralla lykkäävät vaikka vuoden laskut.
Mutta miten on, onko joku aika missä tulee laskuttaa? Ja täytyykö asiakkaan aktiivisesti kysellä laskun perään vai voiko vaan hissukseen jatkaa käyttämistä ja toivoa että ovat unohtaneet koko jutun?
Kommentit (11)
Jos myyjä ei ole tehnyt mitään laskutukseen tai muistutukseen liittyvää etkä ole itse maksanut oma-aloitteisesti lasku vanhenee 3 vuodessa.
Oletko varma ettei posti ole hukannut laskuja? Meille on käynyt näin viime aikoina usein ja yhtäkkiä tuleekin muistutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei posti ole hukannut laskuja? Meille on käynyt näin viime aikoina usein ja yhtäkkiä tuleekin muistutuksia.
Vieläkö joku laittaa paperilaskuja? Meille on kaikki tullut elaskuna tai sähköpostilla jo iät ja ajat.
Mikäli et kuule mitään myyjästä (siis ei tule laskua/muistutusta/perintää tms yhteydenottoa), velka vanhenee 3 vuodessa.
Ei sinulla asiakkaana ole velvollisuutta kysyä laskujen perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei posti ole hukannut laskuja? Meille on käynyt näin viime aikoina usein ja yhtäkkiä tuleekin muistutuksia.
Vieläkö joku laittaa paperilaskuja? Meille on kaikki tullut elaskuna tai sähköpostilla jo iät ja ajat.
Kyllä. E-laskutus ei pienelle yritykselle ole kannattavaa (kenen luulet maksavan kulut?) ja sähköpostien kanssa on turhan usein niin, että asiakas ei sitä "huomaa". Paperilasku voi toki kadota matkalla.
Ei ole laissa, mutta yleinen käytäntö on että saatava vanhenee kolmessa vuodessa. Että kannattaa varautua siihen että voi tulla kolmenkin vuoden laskut kerralla.
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Maksut-laskut-perinta/velkojen-van…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei posti ole hukannut laskuja? Meille on käynyt näin viime aikoina usein ja yhtäkkiä tuleekin muistutuksia.
Vieläkö joku laittaa paperilaskuja? Meille on kaikki tullut elaskuna tai sähköpostilla jo iät ja ajat.
Kyllä. E-laskutus ei pienelle yritykselle ole kannattavaa (kenen luulet maksavan kulut?) ja sähköpostien kanssa on turhan usein niin, että asiakas ei sitä "huomaa". Paperilasku voi toki kadota matkalla.
Nykypäivänä tai se paperilasku olla just se joka kaikkein todennäköisimmin katoaa matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla asiakkaana ole velvollisuutta kysyä laskujen perään.
Kyllä vähän periaatteessa on. Ei saa myöskään ottaa tuotetta tai palvelua, josta tietää että se on jäänyt maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei posti ole hukannut laskuja? Meille on käynyt näin viime aikoina usein ja yhtäkkiä tuleekin muistutuksia.
Vieläkö joku laittaa paperilaskuja? Meille on kaikki tullut elaskuna tai sähköpostilla jo iät ja ajat.
Itse olen yrittänyt saada kaikki laskue e-laskuiksi, mutta kaikkia ei saa. Sähköposti huono, kun laskuviestit tupaa usein sekoittumaan mainoksiin ja menee automaattisesti roskapostiin tai mainoslaatikkoon, joita ei tietenkään tule seurattua oikeastaan lainkaan.
Laskutus tulee lain mukaan tehdä kohtuullisessa ajassa palvelun ostosta mutta mitään aikamäärettä ei ole. Eli käytännössä ei vanhene.