=) KESÄKERTTUJEN maanantai
Kommentit (42)
Ihan pikaisesti taittoflanelleista. Niitä saa monesta nettikaupasta, kestovaippainfosta löytyy myyjä- ja vaippatietokanta josta voit hakea: www.kestovaippainfo.fi
Itse olen flanelleja leikannut ja saumuroinut, 80x80 cm käy sellaisenaan taiteltuna vaipaksi (+kuori) ja sitten olen tehnyt lisäimuja kokoa 40x40 cm. Tuli kangaskaupasta ostettua hurjasti flanellia kun edullisesti sai (muistaakseni 2 eur/m).
Meillä kun on kummallakin esikoinen syntynyt maaliskuussa 2005, niin ollaan jo " tunnettu" pitkään..
ONNEA taas kaikille vauvan jo saanneille!!!
G:Esikoinen syntyi rv 41+5 käynnistyksellä. Tai oikeastaan kolmannella kerralla vasta saatiin tulosta. Ensimäinen käynnistys oli rv 40+5, ei tulosta ja kotiin pariksi päiväksi. Toinen yritys oli rv 41+4, eikä tulosta vieläkään." Vasta kolmas kerta toden sanoo. " Ei ollut kovin mieluisaa, ja pettymys oli aina kova, kun luuli että tänään vauva vihdoin syntyy.Synnytksen kesto 9h15min ja ponnistus 50min.
Nyt toivon, että ei menisi yli ja kaikki lähtisi itsestään käyntiin.
Synnytystapa-arvointi minulla myös tehtiin niin, että nyrkillä lääkäri varmisti ja kuvattiin lonkat. Minulla epäiltiin 4.5kg vauvaa, mutta esikoien oli ihan normaalin kokoinen 3725g. Meni hiukan pieleen heidän arviot..
Oma vointi hyvä, vaikkakin supistelee aika monta kertaa vuorokaudessa.Vauva puskee päätä edelleen alas päin ja se tuntuu inhalta, mutta nautin kaikesta, kun tämän jälkeen en aijo enää olla raskaana!! (mies tosin epäilee, toivoopi kai sitä iltatähteä sitten joskus) =) Yöt nukutaan, eikä mihinkään koske sen kummoisemmin. Miten voikaan raskaudet olla erilaisia!!
No niin, nyt pois koneelta ja hyödyntämään tämä " oma" aika..
Tuulia, Mimmi 1v2kk ja sykerö rv35+2
Olen tuossa viimeiset 3 päivää nauranut noille isien tempauksille synnytyksissä, jos joku Teistä ei ole niitä vielä lukenut ja haluaa vatsaan jotain muitakin kouristuksia kuin supistuksia niin suosittelen :-) ohessa linkki ( oma ukko luki MITÄ EI TULE TEHDÄ /SANOA SYNNYTYS SALISSA )
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=429431&p=2&tmode=1&smode=1
G: esikoinen syntyi 40+2 ja kakkonen 40+2 Neuvolan täti sanoi että " tuskin" menee tämäkään 2 viikkoa yli, mutta mistä sitä tietää.
Olen taas ollut taka alalla ja lueskellut teidän kuulumisia ja ihan lukea että noinkin suuri osa on jo saanut vauvansa kotia kohden.
Kaverini tuossa yksi päivä jo kysyikin että kuinka olen jaksanut olla niin monta kuukautta elämästäni raskaana. Heh.... eipä ole tullut ajateltua asiaa tuolta kantilta.
Ei muuta kuin voimia ja jaksamisia kaikille.
Ja hymyä huuleen, kuukausi vaihtuu kohta:-)
Miiris ja " pietu" 37+2
voi hurja kun alkaa kerttuja poksahtelemaan.
olen itsekkin niin maltamaton jo..... jos tylsyyteen voisi kuolla niin mäolisin montussa jo..... mitä ihmettä kaikki te mammat päivisin puuhaatte... olen kyllä ollut jo helmikuusta lähtien kotona joten ei se ihme että käy aika pitkäks.
G; mä toivoisin että synnytys lähtiseteenpäin vesien menolla. en oikeen tied miks mutta silloin kaikki olis jotenkin selvempää.
on varmaa jo kysytty mutta kui moni aikoo nukuttaa vaavii äippäpakkakses.... itse aijon.... ????!!!!!
kävikö kukaan viikonloppuna myyrmäkihallin kirppiksel? ite kävin molempina päivinä... ostin taas kerran ihan mielettömästi lakanoita ja pyyhkeitä.. tosi halvalla..
hullua maksaa kaupassa vauvan lakanoistaki maltaita kun hyvää tavaraa saa kirppiksiltä. mökille ostin pyyhkeitä ja vaavin peittoja ettei tarvii kesellä aina mukana raahata.
nyt lähen kahveen keittoo ja toivotan hyvät päivänjatkot kaikille masuille.
7.6.06 masu asukki rv 38+5
Järkyttävän väsynyt äippä täälläkin. Viikonloppu meni tosi huonolla nukkumisella ja nyt sitten silmät ristissä kärvistellään. Viime yön odotin ihan tosissaan, että oisin jo saanut lähteä kohti synnäriä vaan ei vielä. Vieläkään ei ole kipeitä sopistuksia tullut, mutta koko yön supisteli säännöllisesti kuitenkin. Jospa se tästä.
Mistä sitten galluppiin: Esikoinen syntyi 39+5 ja kuopus 40+2 eli jos tämä vaikka sitten syntyis tarkallaan tuossa laskettunapäivänä. Kummatkin synnytykset on alkaneet suppareilla ja jotenkin tuntuu, että sais tämäkin alkaa, hirvittää se miten kiire tulee jos vedet menee... Vai onko sitä kuitenkaan niin kiire?
Mua rupeaa kanssa tuskastuttaa tämä olo, meinaan fyysisesti. Viikonloppu oli tosi rankka, kun oli aivan järkyttävä olo kokonais valtaisesti ja mitenkään ei ollut hyvä olla. Eihän tässä tosiaan vielä ole edes " yli" ajalla, vaan sais tämäkin ulos jo tulla.
-Magpie rv.39+3-
Minulle kätilö synnytysvalmennuksessa sanoi että supistuksiin ei pidä missään tapauksessa kotona ottaa mitään särkylääkettä!! En sit tiedä miten muualla suomessa on ohjeistettu. Antavat sitten synnärillä tarvittavat kipulääkeet jotka tarvitset.
Onnea vaan uusille ja vanhoille äideille! Rosa on ihan varmaan jo synnyttänyt omansa :)
Ja oma olo vaan pahenee..Mulla on ollu kurkku kipeä jo varmaan viikon ja tänä aamuna sitten mittasin kuumeen (yli 38). Ja välillä yskittää. Yskä on ' limainen' ja sattuu kurkusta ihan sairaasti aina, kun yskäsee. Keuhkoputkea polttaa ja hengitys on vaikeaa. Siskolla oli just joku nielurisa tulehdus. Varmaan sitä sitten mun tuurilla!! Ja varmaan sitte alkaa kunnon supparit, kun mä kärvistelen jossain 39 asteen kuumeessa. Se olis just mun tuuria! Mut eihän tää vauva oo tulossa, kun joulukuussa vasta niin eihän tässä oo hätiä mitiä!! :D :D
Oon vaan siis levännyt, nukkunut..Tulen vielä illemmalla katsastamaan tilanteen!
Hanna* rv?? (raskauskiekko on revitty..esikoinen)
Uskaltaudun minäkin tänne nyt kirjoittelemaan...Oon lukenu teijän juttuja jo jonkin aikaa täältä taustalta. Tuohon gallupiin vastaan omalta kohdaltani,että esikoistyttö syntyi (2,5v) viikoilla 40+3 käynnisyksellä, kun alkoi tihkua lapsivettä. Käynnistys ei onnistunut tableteilla, joten kolmantena päivänä mentiin suoraan saliin ja laitettiin tipalle. Meinas hermo palaa kun mitään ei tapahtunu! Nyt miull on viikkoja 36+4 ja toivottavasti lähtis ihan itsestään tulemaan.
Kävin tänään äitiyspolilla kun meinaa sokerit vähän ruveta nousemaan..onko täällä kellä muilla samaa ongelmaa? Pitäis vaan yrittää olla syömättä kaikkia herkkuja. Mutta ei tässä tilassa muutakaan nautintoa ole. Jäin saikulle jo viikolla 27 ennenaikaisten supistusten vuoksi ja supistelee edelleen varsinkin liikkeessä. Lenkille ja kaikkea mukavaa tekis mieli tehdä, mutta kun käy mahaan sattuu niin per...Hyvää maanantaina kertuille!Palataan!
Ja tsemppiä synnyttämässä oleville!!!Peräsät tullaan...joskus(huokaus)!
Kiitos noista synnytystapa-arvio tiedoista. Toivottavasti sillä lääkärillä olis ultra. Kivaa saada eka painoarvio, vaikka ne heitteleekin.
Aika monien esikoiset on syntynyt siinä viikkojen 40 tuntumassa. Niin kai se on yleistä, turha tässä " haaveilla" vauvan syntyvän aikaisemmin. Ihan hassua sitä on aikaisemmin toivoa, kun sillä on paras olla mahassa. Ja mulla on viikkoja niin vähän, että parempi pitää suu supussa ;)
Kestovaipoista vielä, että mitä mieltä olette XS-tai newborn-koosta. Ostin nimittäin yhdet pul-kuoret XS:nä, jotka on just sopivat vastasyntyneelle, mutta ei mee enää yli 5 kiloselle. Eli aika lyhytaikaiseksi jää. Voisin vielä käydä vaihtamassa ne isompiin..Jos vaan tietäis vauvan olevan alle 3kiloa, niin pitäisin ne.
Riinuska32: joo, kiitti tuesta..Ärsyttää vain, kun mun piti valmistua tässä kuussa, mutta en ehtinyt jättää gradua. Nythän ei periaattessa oo edes kiire, koska en tarvi papereita vielä äitiyslomalla. Mutta sitten se vaivaa alitajunnassa..Tänäänkin on viilannut sanajärjestystä, pilkkuja sun muuta..Pitäis vaan antaa työ pois.Olis ihana keskittyä vaan olemiseen..vielä kun voi.
Monet on puhunut makeen himosta ja mä en ymmärrä miten se on mullekin iskenyt niin lujaa. Vauva taitaa kaivata vaan energiaa ja mä yhdistän sen makeeseen..Taas tekee mieli jäätelöä. Näiden on pakko olla raskausajan himoja, koska en mä tavallisesti herää aamulla heti jätski tai laku mielessä..
Kateellisena luin pinon alotuksen... Onkohan Rosa_81 tositoimissa tai jopa synnyttäny jo....
AiempiG: Toivosin supistuksilla käynnistyvän tällä kertaa, ovat päässeet pelottelemaan, miten kiirus tulee jos vesien menolla lähetään.. 100km matkaa laitokselle..
Anninapa:Meillä ois viikonloppuna muutto eessä saas nähä... Himppu ressaavaa...
KestovaippaG: Mulla ois suunnitelmissa osaks ainaki kestovaippailla, aion kahtoo tykkäänkö hommasta/luonnistuuko meiltä... Mut muutamat hahtuvat anoppi neulo ja harsot aiko ommella. Sit löytyy kuoria muutamat ja sisävaippoja kans... Määristä en osaa sanoo, mut meillä kyllä nököttää kertakäyttöset vieressä kaikenvaralta ja miehen iloksi :)
G:Esikoinen synty 38+5,siis vedet meni ja 10h siitä poika synty, mut lääkäri ties varottaa reilua viikkoo aikasemmin et ei lasketulle ajalle asti pääse tämä mamma...
Riinuska32: Meillä ainaki tuli kirje aikanaan, missä neuvottiin eteenpäin isyyden tunnustamisen suhteen... Olikohan lastenvalvoja(vai mikä mies...) kenen luona käytiin allekirjottamassa papereita, kyseli hirveen viisaita, kauanko yhessä, kauanko asuttu yhessä jne...
Viime yö pitkästä aikaa hyvin nukuttu vaikka eräski vessareissu siihen mahtu. Oisko vaikutusta et piti illalla ottaa panadolia ku päätä oli särkeny koko iltapäivän...
Meillä meinaa olla kiirusta hoidella alta pois kaikki tärkeet ja tarpeelliset hommat talon suhteen... Siihen suurin virta meneeki, tänäki aamuna oon vesiliittymän muutosta peränny ja pankissa vaihteeks istunu ja nimiä allekirjottanu. Mies tekee niin ihania vuoroja et siitä ei paljo oo apua niissä, nytki pari yövuoroo luvassa... Vauvatilaus tehty siis viikon päähän :))))
Nyt on pakko mennä suhikuun, ihan hiki valuu päältä....
Suhmura ja Napura 38+4
vastaanpa vielä, kun kerran täällä olen..
Muuton suhteen voimia loppurutistukseen! Sulla on viikkoja vielä mukavasti enemmän. Mekin muutetaan nyt keskiviikkona. Pakkaaminen ja siivoaminen sai eilen supistuksia aikaan, mutta en todellakaan nostele mitään suurta.
Me joudutaan väliaikaismajoitukseen mökille 10 päiväksi, ennen kuin päästään vihdoin omaan kotiin. Sitten olis kiva ehtiä purkaa tavaroita ja sisustaa, ennen vauvaa..
Hirveesti sitä roinaa on kertynyt ja oon vienyt kirppikselle ja kaatikselle paljon meille turhaa tavaraa.
Mutta jospa tuo teidän muutto saisi sulla supistukset käyntiin ja siitä sairaalaan synnyttämään :)...
Täällä on taas päivän " hetki omaa aikaa" kun esikoinen on päikkäreillä. Pitää käytttää hyödyksi ja tehdä omia kivoja juttuja, kuten tulla tänne lueskelemaan muiden kuulumisia.
Muakin kiinnostais noi kestovaippailut, mutta olen niin saamaton, etten taida " viitsiä" perehtyä niiden mielenkiintoiseen maailmaan. Jotenkin on ihan utopiaa noi aiot ja pulit ym.
Meillä esikoinen syntyi rv 41+1 ja siis ihan itsellään, ei tarvittu käynnistyksiä. Kertaakaan ei supistellut ennen kuin oli oikeesti tosi kyseessä ja oli vaan jotenkin helppo tietää, että nyt se on sitten menoa.
Tää raskaus onkin ollut sit vähän erilainen, kun nyt on noita supistuksia ollut jonkin verran. Yks yö niitä tuli 6 min välein, ajattelin jo että onkohan nää nyt " niitä" , mutta sit ne loppuikin ja jatkoin unia. Eilen vähän miehen kanssa järjesteltiin paikkoja ja siirreltiin huonekaluja, kun mun oli " pakko" saada tietyt romut pois tieltä ja kiltisti mies sit mukisematta autto ja mä sain mielenrauhan. Sen siivousurakan jälkeen sit olikin taas menkkamaista jomotusta, mutta ei siitäkään sen kummempaa seurannut.
Mulla olis l.a. nyt torstaina, eli 1. päivä. Olen jotenkin koko ajan miettinyt, ettei vauva synny ennen sitä päivää, joten odotus ei vielä ole alkanut tuntuun liian puuduttavalta. Torstaina voin jo sit alkaa odotteleen, että koskahan se lähtö tulee. Jännittää vähän lapsenvahdinkin takia, kun anoppi on lupautunut vahtiin esikoista synnytyksen ajaksi ja sen työt loppuu vasta lauantaina, eli ehtis siis oikeesti vasta silloin tuleen avuksi. Mutta empä stressaa siitäkään. Asioilla on tapana järjestyä. =)
Oon täällä kaivannut nyt Lilliä ja Ninniä ja Summerskaa, kun ei ole mitään kuulunut moneen päivään... Huhuu!!!!????
Rosa varmaan on jo käärö sylissä... VOIH!!!! Mutta kyllä me muutkin saadaan omat pienokaiset pian syliin. Sitä odotellessa...
T: Canderel rv 39+4
[color=purple]Paino ei ollut noussut yhtään (jippii!), sf-mittakin oli pysynyt samassa, eli 33cm, pissa oli puhdas, mutta verenpaine oli hieman koholla. Kahdella mittauksella alapaine 85. Katottiin siinä välissä muut arvot ja sit mitattiin vielä kerran, jolloin alapaine 77. Se nyt on hyvä, mut noi kaks ekaa vähän hirvittää. Eihän nekään hirmu korkeita ole, mutta mun tasoon on. Viikon päästä on uus neuvola. Tänään on päätä särkenyt ja eilen meinasin oksentaa. Nyt tietysti hiipii ajatus raskausmyrkytyksestä. Pissa kun oli kuitenkin puhdas, niin ei mitään akuuttia vielä. Mut pitää tarkkailla vointia...
Tytteli-83 rv 37+5
Tannehan mun ois het alkuunsa pitany tajuta tulla! Tanaan alko vika viikko ja tunteet heittelehtii. Ei osaa paattaa haluisko jo nyt laitokselle, vaiko vasta lasketun jalkeen... Muksu liikuskelee niin voimallisesti tuol et taitaapa alaosastot olla aika kirjavat!
Mulla on noita supistuksia tullu jo kuukausikaupalla ja neuvolantati siihen vaan et ei haittaa, kunhan et ite huolestu. Kay vaan saaliks sita pikku asukkia ku seinat kaatuu paalle, mahtaa olla ahistavaa!
Eilen kellotin ku kohtu oli kovana miltei jatkuvasti. 3-10 min valein tuli eika ollu kivuliaita mutta hairitsevia tosin. Soitinpa sitte NKLn paivystykseen ja rupattelin mukavan katilon kanssa joka pyys tarkkailemaan tilannetta ja jos pahenee ni sitte soittamaan synnytyssaliin. Miehen suostuteltua soitin sinne miltei samoin tein ja siellapa vastas tyly katilo, joka sano et kylla sa sen sitte tiedat! Olipa lohduttavaa... Kyl sen juu varmasti TIETAA sitte ku on tosi kyseessa, mut joka paiva tas on vahan erilaisia tuntemuksia ja ku ekaa vast vaannetaan ni...
Todellaki suppareilla haluan alottaa! Pelottaa nyt jo menna kotoa minnekaan ku jannittaa et jos ne vedet sitte menee sinne CItyMarketin lattialle...ja mita ihmiset siihen sitte...ja missa se mies on... Kauhee ajatus!!!
Pirkka Amppari mehujaa houkuttaa, just kyl vedin yhen... Ja seksia tiedossa illalla, kokeiltiin eilen ja nyt vahan vahvempia tuntemuksia, josko vanhakansa taas tietais!!!!
TJ 7pv
eli eipä käynnistelty. Vauvan koko arvio 3.6-3.7kg, mutta enpä oikein usko että on niin pieni. Edellisenkin kohdalla arvio heitti 0,5kg.
Ei muuta kuin odotellaan. Lupasi kyllä, että jos laskettu ohitetaan, niin terkkari voisi kirjoittaa käynnistely lähetettä. Kohdunsuulla oli onneksi tapahtunut edistystä 2,5 viikkoisesta lääkärintarkastuksesta. Silloin paikat kiinni, kaulaa 2cm, nyt auki 2cm ja kaulaa 2cm. Täytyy toivoa, että kuitenkin pian syntyis.
Ei muuta kuin ässät käyttöön....
Olsku rv 38+5
... en siis ole vielä hävinnyt minnekään, saatika jakaantunut :D Olen olut vaan niin väsynyt ja muissa maailmoissa, etten ole jaksanut kirjoitella. Nyt olikin istten vino pino luettavaa, kun asettauduin vihdoin tähän koneelle.
Kestov.gallup: Ajattelin kokeilla osa-kestoilua... eli kotona alkuun päiväsaikaan kestoja ja yöllä kertiksiä. Mulla on nyt alkuun varattu 4 kuorta (yhdet tosi minit ja kolmet n 5-7 kg), 12 harsoa, 5 taittoflanellia ja 5 flanellia ja se äitiyspakkauksen sisävaippa. KEsällä on se hyvä puoli, että saa harsot kuivatettua partsilla tosi nopeesti... eli huuhtelu lavuaarissa ja narulle roikkumaan ja oottamaan seuraavaa kertaa. Lisäksi meillä on helpottamassa kuivausrumpu. Odotan näillä näkymin pikkaraista vauvaa, joten harsot käyvät varmaan alkuun ja sitten hankin sopivimmalta tuntuvia systeemejä tarpeen mukaan.
Synnytysgalluppi: Toivon, että synnytys alkais supistuksilla ihan sen streptokokinkin vuoksi. Jos vedet on kauan menneenä niin vauva voi saada tulehduksen suuremmalla todennäköisyydellä.... joten toivon että vedet menis vasta sitten kun synnytys on jo hyvässä vauhdissa.... tietenkin sitä miettii ensikertalaisena että olis hyvä olla joku selkeä merkki siitä missä vaiheessa pitäs lähteä.... mutta kaipa se on sitten mentävä kun ei enää kotikonstiti auta kipuun.
Joku kysyi särkylääkkeestä supistuksiin. Suomessa synnyttäjiä vissiin aika yleisesti ohjataan ottamaan kaksi Paratabsia (eli 1 g) supistuskipuihin. Muita lääkkeitä ei omin päin saa mennä ottamaan.
Supparit ovat rauhoittuneet... tulevat vain jos olen nälkäinen (outoa???) eli ennen aamupalaa ja joskus iltapäivällä jos on nälkä. Heti kun syön, niin loppuvat... hyvä niin sillä eihän ne kuitenkaan mitään saa aikaiseksi. Menkka jomotusta on tullut eilisestä alkaen muuten vain ilman sen kummempaa supistelua ??? ja painetta lantiossa... jalat harallaan siis melkein kävelen. Samalla tavalla kuitenkin yritän liikkua. Eilen nypin rikkaruohoja nurtsilta (ei tehnyt hyvää nivusille) ja leikkasin käsikäyttösellä nurtsia... että sain hien päälle. Tänä aamuna kävin joogassa... joka onneksi sai eilisen jumit laukeamaan. .. ja kävelin pankkiin.... huomenna pitäs yrittää mennä bailatinoon pitkästä aikaa.
Kilot vaan tuntuvat kasaantuvan. :( mutta tekee niin kauheesti mieli kaikkea hyvää.... no kaipa ne sitten imettämällä lähtee...
Ninni rv 35+5
Nyt on sitten TAAS pesty pyykkiä ja siivoiltu. Ulkona näyttää suhmuraiselta..alkaa varmaan satamaan kohta. Pyykit ulkona kuivumassa, höh. Kuume on yllättäen alkanut laskea. Mistä mahtoi johtua? Sain koko aamupäivän levättyä niin olo parani huomattavasti.
ONKO MUILLA VÄLILLÄ SELLASTA IHMEELLISTÄ ' JOMOTUSTA' PERÄAUKON TIENOILLA??
Mulla meinaan on..mistä mahtaa sekin johtua? Vaikka toista lasta odotan, niin aina tulee vaan uusia ihmeellisiä vaivoja ja tuntemuksia.
Niin ja esikoinen syntyi siis 40+6. Lähti ihan itse tulemaan. Supistuksilla. Olin tosiaan kotona niin kauan kuin pystyin ja sitte lähdettiin sairaalaan..Puhelinyhteydessä olin synnytyslaitokselle kuitenkin sitä ennen, kun käskettiin neuvolasta, että pitää sinne soittaa tilanne ja kertoa, että tulossa ollaan. Kaikki meni tosi hyvin ja kätilöt ja hoitajat oli ihania!
OLETTEKO MIETTINEET MITÄ ' PUUDUTTEITA' OTATTE SYNNYTYKSESSÄ?
Mä ajattelin ottaa sen epiduraalin. Otin sen myöskin viimekerralla ja kaikki meni mainiosti. En siis tarvinnut ilokaasuja enkä mitään muutakaan..kuumilla viljapusseilla pärjäsin siihen asti kunnes sain sen epiduraalin.
Hanna*
Hoxa:
ONKO MUILLA VÄLILLÄ SELLASTA IHMEELLISTÄ ' JOMOTUSTA' PERÄAUKON TIENOILLA??Mulla meinaan on..mistä mahtaa sekin johtua? Vaikka toista lasta odotan, niin aina tulee vaan uusia ihmeellisiä vaivoja ja tuntemuksia.
OLETTEKO MIETTINEET MITÄ ' PUUDUTTEITA' OTATTE SYNNYTYKSESSÄ?
Hanna*
[color=blue]pikaisesti minäkin vastailen johonkin :) mitä vielä muistan...
Esikoinen syntyi 40+2...käytössä oli tippaa,lapsivesien puhkaisu,epiduraali (joka vaikutti mulla tosi huonosti), välilihan leikkaus (jota oon katunut vähän jälkeenpäin) ja 2erilaista imukuppia...heh, eli vaikka mitä...ainii ja ilokaasu (yöööök)
kokonais kesto oli jotain 15h
kuopus syntyi 40+0 (täsmällinen tytskä)supistuksilla ja kovilla samantein...olin saanut nukkua koko yön rauhassa :) synnytykses oli käytössä: epiduraali (toimi hienosti), välilihaa ei leikattu,tässä synnytykses opin miltä tuntuu kun ponnistuttaa kokonais kesto n.4h
pylly jomotus ;)))...hmm..meinaatkohan semmosta kun vaavi puskee siihen suuntaan...vaikos sellasta kun tuntuu et ois kauhee ummetus (kakattaa mut ei kummiskaa) semmosta mul on ollut sillontällön :/
puudutteet: otan (jos kerkeen) epiduraalin taas...enempää en oo taaskaan suunnitellu synnytystä...se menee kummiskin sit erilailla kuin oon suunnitellu :))
illan jatkoja ♥
krisse rv37+2
Neuvolassa tuli käytyä ja kaikki hyvin - ei siis asiaa ä-polille. Toisaalta hyvä niin. Kaikki arvot ja muut kunnossa. Seuraava kerta sovittiin ens ma ja kannustavasti täti siihen, että el' ä tuu jos oot jo synnyttänyt. Mulla nääs supisteli oikeen mallikkaasti neuvolan ajan 5 min välein. No nuo supistukset sitten loppuivat, joten tuskimpa tässä vielä jaakaannutaan.
G: Puudutuksista synnytyksessä. Enpä osaa sanoa. Tavallaan aattelen, et ilman mennään jos pärjätään. Varmaan jos saa olla liikkeellä ja pystyssä ni ois mulle helpompaa. Toisaalta mistään en kieltäydy, jos oma olo tuntuu vaativan. Eniten taidan vierastaa ajatusta tuosta kohdunkaulanpuudutuksesta. On nääs vieras itselle... Spinaali toimi hyvin sektiossa, joten ois tuttu turvallinen muuten, mut mun verenpaineet ei oikeen kestä sitä eli taidan jo ovelta huutaa epiduraalia...=)
Takamuksen tuntemuksista... Nyt tässä raskaudessa ei ole painontunnetta ollut. Jotenkin kaveri painaa paljon enemmän tuohon häpyluuhun. Tyttöä odottaessa lopussa painontunne peräaukkoon ja suoleen oli ihan kamala. Ei pystynyt istumaan kun toisella kankulla ja piti välillä kävellessä pysähtyä. Tämä siis viimeisen viikon. En tiedä oliko vaikutusta tuolla tytön perä/poikki tilalla, että täytti lantiota eritavalla.
Nyt hyvillä mielin lettutaikina turpoamaan, kun sain jauhoja ja munia kaupasta. Tiskit on hoidettu, joten voidaan tehdä lisää... Hölmö kun olen harmittelen sitäkin, mut kyllä noi letut silti vie voiton=)
Ja hyvä Ninni löytyi vielä yhdessä koossa. Koitahan huilia ja bailatiinoilla(onkohan tuo suomenkielen sana).
Lytte ja Pikku-Ukko 37+2
Rosalle voimia ja jännittyneenä " tulosta" odotellen!
Minulla esikoinen syntyi 41+2, seuraava 39+0.
(Minulla epäiltiin
rintasyöpää ja jouduin leikkauspöydälle 2 vko ennen laskettua aikaa.
Onneksi möykky, joka oli tosi iso ei ollut vaarallinen. Imettäminen oli
kyllä sairaan kipeää ja lääkäritkin kehottivat jo lopettamaan itseni
takia, mutta sisulla puskettiin vuosi. Tästä on siis jo tasan 10v, mutta
rinta on taas arka, että saapas nähdä miten imetys tulee sujumaan.
Rintatulehduksia takana yhteensä n. 20, eli lähes koko imetysten ajan
ja sitten niitä ilmaantui muutama, vaikken enää edes imettänyt)
Molemmat synnytykset alkaneet ruuunsaaallla limatulpalla, josta
supistukset alkaneet. 1 synnytys kirjattu 48h 2. kohdalla pelkkä
ponnistusvaihe 10min, joo, meinas tulla kiire!
Neljäkö: olen suorastaan konkari näissä asioissa! Suosittelen
Hädensä-suppoja yöksi.
Neuvolaa 14.30 odotellen. Pelkään kans vauvan kokoa, toivon
lähetettä polille, mutta saas nähdä.
Pearl73