Millaista on opiskelijan arki nykyisin?
Siskonpoika valitteli keväällä, kun heillä on niin vähän lähiopetusta (säästösyistä), lukujärjestykset muuttuu koko ajan ja etätehtäviä tulee yhtäkkiä. Sanoin iloisesti, että sinullehan jää sitten mukavasti vapaa-aikaa. Hän hymähti, että eipä ole varaa tehdä mitään. Onko se opiskelijan elämä nykyisin niin ankeaa? Kysyn siksi, kun omista opiskeluajoista kohta 20 vuotta. Silloin amk:ssa oli pääsääntöisesti opetusta klo 8-16 (keskellä päivää tunnin tauko). Vapaa-aikana kävin maksuttomalla kuntosalilla, kavereiden kanssa istuttiin tuntikausia kahvilassa, tehtiin ruokaa välillä yhdessä, pyöräilin ja saunoin 3 krt. viikossa (taloyhtiössä oma saunavuoro ja 2 lenkkisaunaa).
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa ilmaiset kuntosalit ja saunat. Eikä lenkkeilyt tai muutkaan ilmaiset tekemiset. Kavereiden kanssa jos istuvat kahvilla ja ovat naama kiinni omassa puhelimessa. Todennäköisesti jäävät mieluummin kotiin olemaan naama kiinni puhelimessa.
Ja se joka valittaa että kelan raha riittää viidesosaan elämisestä, niin sille pitää olla kaikki uusinta merkkiä ja viimeisen päälle vaikka opiskelijana ei olisi varaa.Niin juuri, aivan. Kela tosiaan kustantaa opiskelijoille oikein luksuselämän; massia tulee ovista ja ikkunoista niin paljon, että kaikki aika menee sen pohtimiseen minkä merkkilaukun ostaisi seuraavaksi.
Itselleni jäisi opinto- ja asumistuesta vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen käteen muutama euro. Ei muuta kuin nettikauppoihin shoppailemaan merkkituotteita. Ja asun siis todella edullisessa vuokrakämpässä.
/3
Tämä juuri, kela ja sossu maksaa opiskelijoille kaiken, sii ihan kaiken. Maksetaan puhelimet, maksetaan tietokoneet, maksetaan kirjat, maksetaam opiskelu, maksetaan asuminen ja maksetaan vieläpä kouluruuatkin! Itse jouduin tekemään ensin töitä ja säästämään kirjoihin ja koulumaksuihin ennen kuin pääsin opiskelemaan. Silloin ei edes ajateltu että opiskelu voisi olla Suomessa ilmaista.
Minulla on amk-opintojen jälkeen 12 000€ opintolainaa siksi, että minun täytyi opiskellessa asua jossain ja syödäkin jotain. 250€/kk opintorahaa ja asumistukea roposia päälle ei kata juuri mitään.
Opiskelijat ovat ainut ihmisryhmä Suomessa, jotka pakotetaan hankkimaan elämän perusasiat lainalla ja silti heitä haukutaan jatkuvasti.
Ruoka ei myöskään ole ilmaista, se maksaa n. 2€/pv eli 50€/kk. Kuulostaa pieneltä, mutta kun suhteutat sen opiskelijan tukiin niin eipäs olekaan enää niin pieni summa.
Kannattaa aloittaa vaikkapa amk-opinnot ja katsoa miten helppoa on tehdä töitä ja opiskella.
Kannattaa huomioida että sen opintolainan saa osittain tai jopa kokonaan anteeksi jos elämä ei mene ihan putkeen. Kenenkään ei tässä maassa pidä keikkua velkahirressä. Ainakaan opintolainan suhteen.
Niin jos haluaa menettää luottotiedot. Koska ne lähtevät jos ei maksa lainaa takaisin ja opintolaina on laina siinä kuin muutkin.
Miksi minä sitten sain 16000 euroa opintolainaa anteeksi korkoineen ja luottotiedot eivät menneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa ilmaiset kuntosalit ja saunat. Eikä lenkkeilyt tai muutkaan ilmaiset tekemiset. Kavereiden kanssa jos istuvat kahvilla ja ovat naama kiinni omassa puhelimessa. Todennäköisesti jäävät mieluummin kotiin olemaan naama kiinni puhelimessa.
Ja se joka valittaa että kelan raha riittää viidesosaan elämisestä, niin sille pitää olla kaikki uusinta merkkiä ja viimeisen päälle vaikka opiskelijana ei olisi varaa.Niin juuri, aivan. Kela tosiaan kustantaa opiskelijoille oikein luksuselämän; massia tulee ovista ja ikkunoista niin paljon, että kaikki aika menee sen pohtimiseen minkä merkkilaukun ostaisi seuraavaksi.
Itselleni jäisi opinto- ja asumistuesta vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen käteen muutama euro. Ei muuta kuin nettikauppoihin shoppailemaan merkkituotteita. Ja asun siis todella edullisessa vuokrakämpässä.
/3
Tämä juuri, kela ja sossu maksaa opiskelijoille kaiken, sii ihan kaiken. Maksetaan puhelimet, maksetaan tietokoneet, maksetaan kirjat, maksetaam opiskelu, maksetaan asuminen ja maksetaan vieläpä kouluruuatkin! Itse jouduin tekemään ensin töitä ja säästämään kirjoihin ja koulumaksuihin ennen kuin pääsin opiskelemaan. Silloin ei edes ajateltu että opiskelu voisi olla Suomessa ilmaista.
Minulla on amk-opintojen jälkeen 12 000€ opintolainaa siksi, että minun täytyi opiskellessa asua jossain ja syödäkin jotain. 250€/kk opintorahaa ja asumistukea roposia päälle ei kata juuri mitään.
Opiskelijat ovat ainut ihmisryhmä Suomessa, jotka pakotetaan hankkimaan elämän perusasiat lainalla ja silti heitä haukutaan jatkuvasti.
Ruoka ei myöskään ole ilmaista, se maksaa n. 2€/pv eli 50€/kk. Kuulostaa pieneltä, mutta kun suhteutat sen opiskelijan tukiin niin eipäs olekaan enää niin pieni summa.
Kannattaa aloittaa vaikkapa amk-opinnot ja katsoa miten helppoa on tehdä töitä ja opiskella.
Kannattaa huomioida että sen opintolainan saa osittain tai jopa kokonaan anteeksi jos elämä ei mene ihan putkeen. Kenenkään ei tässä maassa pidä keikkua velkahirressä. Ainakaan opintolainan suhteen.
Niin jos haluaa menettää luottotiedot. Koska ne lähtevät jos ei maksa lainaa takaisin ja opintolaina on laina siinä kuin muutkin.
Miksi minä sitten sain 16000 euroa opintolainaa anteeksi korkoineen ja luottotiedot eivät menneet.
Sä olet kertonut tämän saman asian monta kertaa monessa ketjussa. Suurin osa ei kuitenkaan saa opintolainojaan anteeksi. Itse maksoin opintolainoja takaisin noin 17000 euroa ja siinä meni jonkin aikaa. Lyhensin lainaa myös työttömänä ollessa. Joten sinun tapaus on aika harvinainen.
Jaa millaista on opiskelijan elämä nykyään? Työntäyteistä ja vapaa - aikaa ei juurikaan ole jos tekee töitä opiskelun ohella. Kaikki hankinnat täytyy suunnitella tarkkaan: ostin itse yhden oppikirjan jonka hinta oli 72e. Kirja on todella hyvä ja hintansa arvoinen mutta se onkin ainoa kirja jonka ostan - jos tarvitsen muita kirjoja lainaan ne kirjastosta. Hyvä esimerkki on opiskelu eri paikkakunnalla kuin missä asuu ja on töissä: junalippuihin saa menemään rahaa ihan kunnolla. Onneksi VR:llä on tämä 25% alennus sarjalipuista-tarjous!
Onko kellään konkreettista kokemusta LUTissa opiskelusta?
Ihan hauskaa on, lähiopetusta on kaikilla kursseilla sekä luennoilla että laskareissa, kursseja voi ottaa itselle sopivan määrän niin vapaa-ajan määrää pystyy säätelemään.
Köyhää meno on toki, mutta onneksi AYY:n asunto eli vuokra vain 300 euroa, ja osa-aikatyön avulla pää pysyy pinnalla, säästämään asuntoon pystyy kesätöiden avulla. Ja opintolainan olen sijoittanut, äärimmäisessä hädässä puran sitä rahastoa.
Vapaa-aikaakin jää ihan kivasti, ehtii pelata kotona ja käydä sitseillä. Tämä Aallon opiskelijalta, luulisi muualla olevan aika samanlaista.
AMK-opiskelu verkossa on aika lepsua. Suurin osa opintojen aloituksesta kului koulun eri sähköisten järjestelmien kanssa säätämiseen. Seuraavaksi säädettiin ryhmätöiden aikatauluja. Itse koulutehtävät ovat helppoja ja nopeasti tehtyjä ja varsinkin, jos on kokenut opiskelija ja osaa lukea kirjojen kappaleet nopeasti ja tehokkaasti sekä on hyvä kirjoittamaan nopeasti puuta heinää. Kaikki eivät toki ole. Deadlineja tehtäville on paljon ja melkein koko ajan on jotain palautettavaa, mutta taso on matala. Tehtävät ovat tyyliin "Lue kappale 3 ja pohdi, mitä on se ja se". Kappaleen lukee äkkiä ja nopeasti saa kyllä kyhättyä mitä vaan.
Kun on jo aikaisempi tutkinto alla, niin vähän mietityttää, että mitä konkreettista hyötyä tästä ns. opiskelusta on. Muut opiskelijat ovat ihan mukavia ja opettajatkin ihan miellyttäviä ja suht helposti saa heihin yhteyden tarvittaessa ja nyt on alkamassa pari mielenkiintoista kurssiakin, mutta ne eivät kuulu pakollisiin opintoihin, jotka ainakin nyt vaikuttavat aika käsienheiluttelulta. Eli saa nähdä, mitä tästä oikein tuleekaan jatkossa.