Millaista on opiskelijan arki nykyisin?
Siskonpoika valitteli keväällä, kun heillä on niin vähän lähiopetusta (säästösyistä), lukujärjestykset muuttuu koko ajan ja etätehtäviä tulee yhtäkkiä. Sanoin iloisesti, että sinullehan jää sitten mukavasti vapaa-aikaa. Hän hymähti, että eipä ole varaa tehdä mitään. Onko se opiskelijan elämä nykyisin niin ankeaa? Kysyn siksi, kun omista opiskeluajoista kohta 20 vuotta. Silloin amk:ssa oli pääsääntöisesti opetusta klo 8-16 (keskellä päivää tunnin tauko). Vapaa-aikana kävin maksuttomalla kuntosalilla, kavereiden kanssa istuttiin tuntikausia kahvilassa, tehtiin ruokaa välillä yhdessä, pyöräilin ja saunoin 3 krt. viikossa (taloyhtiössä oma saunavuoro ja 2 lenkkisaunaa).
Kommentit (86)
Esim. Rakennusalalla maksetaan työharjoittelustakin palkkaa. Harjoittelu tapahtuu kesällä, siitä tehdään harjoitteluraportti ja 5 op/kuukausi.
Kohta keskustelu varmasti kääntyy siihen, että miksi opiskelijat asuvat liian kalliissa asunnoissa. Tässä pitää muistaa se, että opiskelijoille ei riitä opiskelija-asuntoja, joten täytyy muuttaa yksityisiin vuokra-asuntoihin. Yliopistokaupungeissa yksityisten vuorahinnat ovat pilvissä.
Asun pienessä yliopistokaupungissa 300km päässä Helsingistä ja täällä vuokra-asunnot lähtevät 650€/kk hinnoista. Siihen kun lisäät veden, sähkön, ruokailut, bussilipun ja muut opintojen kustannukset ei paljon yhteiskunnan tuet riitä. Kadullakaan ei ole miellyttävää asua.
Opiskelu Suomessa ei ole ilmaista. Se maksaa tuhansia ja tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK-opiskelijalla on touko-, kesä-, heinä- ja elokuu aikaa tienata työharjoittelussa. Onko pakko ottaa kuitenkin lainaa?
Sotket keskenään työharjoittelun ja kesätyön. Harjoitteluista ei yleensä makseta palkkaa.
Aika usein nykyään kesätöihin palkataan työharjoitteluna ja palkaksi saa kokemusta.
Ammattikoulu on vitsi. Ryhmätöitä tehdään ja niitä esitellään toisille. Siinä on oppitunnit. Ohjelmat ei toimi, välillä ei edes tietokoneet käynnisty. Etätehtäviä tulee niin, että etäviikon alussa ei ole mitään ja toiseksi viimeisenä päivänä lävähtää pitkä lista tehtäviä. Ne ovat tasoa leikkaa ja liimaa netistä jotain shaibaa.
Valmistun pian enkä koe osaavani mitään. Työharjoittelut ovat sentään olleet vähän antoisampia, mutta eipä siellä kentällä ilahduta opisjelijoista, joilla ei ole kunnon pohjaa sille työlle. Harjoittelupaikat ovat lisäksi kiven alla.
Vierailija kirjoitti:
Kohta keskustelu varmasti kääntyy siihen, että miksi opiskelijat asuvat liian kalliissa asunnoissa. Tässä pitää muistaa se, että opiskelijoille ei riitä opiskelija-asuntoja, joten täytyy muuttaa yksityisiin vuokra-asuntoihin. Yliopistokaupungeissa yksityisten vuorahinnat ovat pilvissä.
Asun pienessä yliopistokaupungissa 300km päässä Helsingistä ja täällä vuokra-asunnot lähtevät 650€/kk hinnoista. Siihen kun lisäät veden, sähkön, ruokailut, bussilipun ja muut opintojen kustannukset ei paljon yhteiskunnan tuet riitä. Kadullakaan ei ole miellyttävää asua.Opiskelu Suomessa ei ole ilmaista. Se maksaa tuhansia ja tuhansia.
Halvimmat opiskelija-asunnotkin ovat melko kalliita ja solut eivät sovi kaikkien mielenterveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK-opiskelijalla on touko-, kesä-, heinä- ja elokuu aikaa tienata työharjoittelussa. Onko pakko ottaa kuitenkin lainaa?
Sotket keskenään työharjoittelun ja kesätyön. Harjoitteluista ei yleensä makseta palkkaa.
Aika usein nykyään kesätöihin palkataan työharjoitteluna ja palkaksi saa kokemusta.
Ja sitten maksat näppärästi vuokran ja laskut sillä kokemuksella.
/3
Jos itse opiskelisin, yrittäisin kerätä opiskelijakavereista joukon, jonka kanssa vuokraisin isomman kämpän. Sillä saisi vuokraa alennettua.
Lähiopetusta ei juuri ole eli lähes kaiken joutuu tekemään yksin ja etänä. Se on raskasta. Varsinkin, kun ei ole ketään jolta kysyä, jos ei jotain ymmärrä. Opettajia saa huonosti kiinni. Itsenäisiä tehtäviä on PALJON ja niitä tulee lisää koko ajan. On vaikeaa saada ne tehdyksi, vaikka niitä teen koko ajan. Lähiopetus vaikuttaa myös sosiaalisiin suhteisiin. En tunne juuri lainkaan opiskelukavereitani. He ovat vain nimiä verkkokurssien luetteloissa. Käyn yksin syömässä yliopiston ruokalassa. En tunne sieltä ketään.
Olen yliopisto-opiskelija. Luentoja on yleensä kolmena tai neljänä päivänä viikossa, 2-4 tuntua päivässä. Sen ohessa sitten tehdään paljon itsenäisiä töitä, ryhmätöitä, esseitä, kielissä ihan perinteisiä kotiläksyjä. Lisäksi käyn töissä oikeastaan joka päivä, jolloin ei ole luentoja - joskus luentopäivinäkin.
Lisäksi ainakin mun alalla on pakko olla aktiivinen järjestöissä (ainejärjestö, muuten alaan liittyvä järjestö), jotta saa "relevanttia kokemusta" ja verkostoja. Kaikki tämä vie aikaa. Harkoista saa yleensä kelan minimipalkan.
Itsellä on raha-asiat kunnossa (monella ei ole), mutta stressaa silti. Työn saaminen vaikuttaa mahdottomalta, jokaiseen paikkaan on 30-80 hakijaa. Kuinka erottua?
En ymmärrä heitä, jotka ehtivät käydä töissä opiskeluiden aikana. Itse herään joka aamu klo 8 ja opiskelupäiväni loppuu klo 21.30. Viikonloppuisinkin opiskelen 4-6h. Näin saan juuri ja juuri kaikki tehtävät ja tentit tehdyiksi. Jos kävisin töissä, en tiedä milloin opiskelisin. Alussa kävin ja niinä vuosina ei kyllä juuri opintopisteitä kertynyt...
Vierailija kirjoitti:
Lähiopetusta ei juuri ole eli lähes kaiken joutuu tekemään yksin ja etänä. Se on raskasta. Varsinkin, kun ei ole ketään jolta kysyä, jos ei jotain ymmärrä. Opettajia saa huonosti kiinni. Itsenäisiä tehtäviä on PALJON ja niitä tulee lisää koko ajan. On vaikeaa saada ne tehdyksi, vaikka niitä teen koko ajan. Lähiopetus vaikuttaa myös sosiaalisiin suhteisiin. En tunne juuri lainkaan opiskelukavereitani. He ovat vain nimiä verkkokurssien luetteloissa. Käyn yksin syömässä yliopiston ruokalassa. En tunne sieltä ketään.
Äskeytin opinnot. Opin paremmin ryhmässä, eikä etätyöskentely oikein ole minun juttuni. Etäopetusta ja etätöitä oli silti kokoajan enkä juurikaan saanut toiveitteni mukaan olla koululla lähiopetuksessa vaika käytettiin hoiksia.
Olen AMK-opiskelija ja tunteja oli viimeksi joskus joulukuussa
Opettajan ihmettelen, kuinka opiskelijoilla on aikaa tienata ilta- ja viikonlopputöissä. Jotta saat kokoon vuodessa 55 opintopistettä, se tarkoittaa vähän alle 40 tuntia täyttä opiskelua/viikko.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä heitä, jotka ehtivät käydä töissä opiskeluiden aikana. Itse herään joka aamu klo 8 ja opiskelupäiväni loppuu klo 21.30. Viikonloppuisinkin opiskelen 4-6h. Näin saan juuri ja juuri kaikki tehtävät ja tentit tehdyiksi. Jos kävisin töissä, en tiedä milloin opiskelisin. Alussa kävin ja niinä vuosina ei kyllä juuri opintopisteitä kertynyt...
Lääkäriksikö luet?
Etätyöt ja video-opetus ovat yksinäistä ahertamista.
Vierailija kirjoitti:
Burnoutin partaalla mennään. Herätys arkena klo 5, töihin kuudeksi, luennolle, jos on, lähtö sitten tuntia aiemmin, että ehtii ajamaan yliopistolle (koska junalla ei kuitenkaan pääse siihen aikaan, ettei tarvitsisi nipistää töistä ja tienaan sen verran mukavasti, että tuo on halvin ratkaisu kun ei mene aikaa juna-asemalla yms. odotteluun), sitten takaisin töihin, jos kannattaa tulla. Tauoilla ja illalla kotona niiden kouluhommien tekoa sitten. Jos ei tarvitse käydä yliopistolla, niin ylös klo 5, kotiin kolmeksi ja loppupäivä kouluhommia. Viikonloput kouluhommia ja univelan poisnukkumista kun arkena saa yleensä sen 4-5h unta yössä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan ihmettelen, kuinka opiskelijoilla on aikaa tienata ilta- ja viikonlopputöissä. Jotta saat kokoon vuodessa 55 opintopistettä, se tarkoittaa vähän alle 40 tuntia täyttä opiskelua/viikko.
Buhahahaa 🤣 mä tein viime vuonna 73op, töissä olin 37,5h/vko, mulla on lapsia. Loppuvuodesta laiskotti, niin jäi tekemättä 12op jotka siirrän syksylle. Kesällä oon töiden ohessa tehnyt 18op.
Aiemmin jo sanoin, et etäkursseilla töitä pitää tehdä se 1-2h/op, pakolliset luennot tietty vie enempi.
Meillä kokeillaan juuri tänävuonna yläasteelaisiin voitaisiinko samaan itsenäiseen etäopetussysteemiin sirtyö jo myös peruskoulussakin. Tätä perustellaan säästöillä.
Tekniikan alalla harjoittelut on lähes poikkeuksetta palkallisia. Insinööriliittokaan ei suosittele palkattomia harjoitteluja. Monella on myös jo valmiina pätevyyksiä tai vastaavaa ammattitaitoa.