Suomalainen terveydenhoito on pelkkä vitsi!
Hoitoon vuosien jono ja lopulta saa purkin buranaa vaikka olisi käsi poikki ja veren peitossa. Rikkaille ja uusuomalaisille on taas 5 tähden palvelua tarjolla välittömästi. Ja sitten ihmetellään kun ihmiset ei hakeudu hoitoon ajoissa, no ei pääse eikä kuunnella.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Maiden väliset terveydenhuollon vertailut kertovat, että Suomen terveydenhuolto on erittäin hyvää.
Sekä OECD-maiden, että Euroopan maiden vertailuissa olemme sijoittuneet kärkipäähän.
Suomen ongelmat ovat vain perusterveydenhuollon puolella ja sielläkin lähinnä ne ovat alueellisia; joissain tk toimii hyvin, joissain joutuu odottamaan kiireettömään hoitoon pääsyä useamman viikon.
Kiireelliseen hoitoon päästään kaikkialla.
Lääkäripula on poliittisesti aikaansaatu. Lääkäriliitto ei halua kasvattaa koulutettavien määrää, koska riittävä saatavuus todennäköisesti laskisi lääkärien palkkoja. Kokoomus on tukenut myötämielisesti Lääkäriliittoa tässä asiassa.
Höpöhöpö.Suomessa on riittävästi lääkäreitä.Syrjöseuduille heitä on hankala saada jäämään pakollisen terveyskeskusharjoittelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole vitsi.
Julkinen terveydenhoito on leikannut minun sydämeni ja aina olen saanut hyvää palvelua. Jos aamulla soitan terveyskeskukseen kerron ongelmani niin saan ajan samalle päivälle. TK-lekuri tutkii ja laittaa eteenpäin yliopistolliseen sairaalaan. Monet kuormittavat terveydenhoitoa aivan turhilla asioilla.
Koska ilmeisesti olet julkisen erikoissairaanhoidon piirissä, saatkin hyvää hoitoa. Erikoissairaanhoito toimii hyvin. Mutta kyse on perusterveydenhoidosta, sitä tässä kritisoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole vitsi.
Julkinen terveydenhoito on leikannut minun sydämeni ja aina olen saanut hyvää palvelua. Jos aamulla soitan terveyskeskukseen kerron ongelmani niin saan ajan samalle päivälle. TK-lekuri tutkii ja laittaa eteenpäin yliopistolliseen sairaalaan. Monet kuormittavat terveydenhoitoa aivan turhilla asioilla.
Ettäs kehtaat vähätellä toisten ihmisten sairauksia!
En minä vähättele. Mutta totuus on miten huomattava joukko käyttää julkista terveydenhoitoa sosiaalisen yksinäisyyden parantamiseksi.
Miksi minä saan aina terveyskeskus ajan samalle päivälle kun soitan aamulla ja kerron mikä on vialla? Miksi minä saan lähetteen erikoislääkärille ja pääsen kuukauden sisällä lisätutkimuksiin?
Miksi minun lähetteeni erikoislääkärille unohtuu tk-lääkäriltä tekemättä, ja joudun lopulta hakeutumaan yksityiselle leikkaukseen? Miksi kunnallinen erikoislääkäri ei huomaa ilmeisiä muutoksia, jotka paljastuvat sattumalta, kun alemman tason yksityinen toimija panee ne heti merkille? Miksi kunnallinen erikoislääkäri vιttuilee minulle, kun tulen tutkimuksiin, joihin olisi pitänyt päästä (hoitotakuun puitteissa) yli puoli vuotta aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maiden väliset terveydenhuollon vertailut kertovat, että Suomen terveydenhuolto on erittäin hyvää.
Sekä OECD-maiden, että Euroopan maiden vertailuissa olemme sijoittuneet kärkipäähän.
Suomen ongelmat ovat vain perusterveydenhuollon puolella ja sielläkin lähinnä ne ovat alueellisia; joissain tk toimii hyvin, joissain joutuu odottamaan kiireettömään hoitoon pääsyä useamman viikon.
Lääkäripula on poliittisesti aikaansaatu. Lääkäriliitto ei halua kasvattaa koulutettavien määrää, koska riittävä saatavuus todennäköisesti laskisi lääkärien palkkoja. Kokoomus on tukenut myötämielisesti Lääkäriliittoa tässä asiassa.
Höpöhöpö.Suomessa on riittävästi lääkäreitä.Syrjöseuduille heitä on hankala saada jäämään pakollisen terveyskeskusharjoittelun jälkeen.
Täyttämättömiä lääkärin tehtäviä oli lokakuussa 2018 terveyskeskuksissa yhteensä 227,5 eli 5,7 prosenttia tehtävien kokonaismäärästä. Tämä on vajaa prosenttiyksikkö enemmän kuin viime vuonna.
Terveyskeskusten johtavien lääkärien kertoman mukaan sekä avoimien tehtävien täyttäminen että sijaisten saaminen on entistä vaikeampaa.
Myös ostopalveluiden saatavuus on huonontunut.
Sinulla mielipide, minulla tilastotieto:)
Vierailija kirjoitti:
Minä ja lapseni olemme aina saaneet avun. Lääkäriajan saa samalle päivälle, lähetteet erikoissairaanhoitoon ovat olleet itsestäänselviä, vaivat on hoidettu loppuun asti. Minulla ei ole mitään valittamista. Enemmän valitan yksityisistä lääkäriasemista, joita olen myös käyttänyt joskus (esim. iltapäivystyksessä viikonloppuna). Sisään - ulos parissa minuutissa, antibioottiresepti kouraan pahemmin tutkimatta, lasku 120 euroa.
Hienoa teille. Meillä taas lapsella autistisia piirteitä, ei saatu vuoteen lähetettä terveyskeskuksesta erikoislääkärille. Kyllästyttiin tappelemaan tk-lääkärin kanssa, mentiin yksityiselle. Yksityisellä lääkäri näki heti että on aihetta tutkimuksille ja pian alkaa 5 päivän osastojakso keskussairaalassa.
Suututtaa oikein että parin vuoden ikäisistä lapsista säästetään, kun oikealla kuntoutuksella lapsesta saadaan suurella todennäköisyydellä tuleva veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Suomi ei todellakaan ole OECD maiden kärkipäätä. Suomi on koko OECD maiden epätasa-arvoisin terveydenhoito ja pisimmät jonot.
Koko länsieuroopassa saa paljon parempaa terveydenhoitoa julkiselta puolelta kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole vitsi.
Koska ilmeisesti olet julkisen erikoissairaanhoidon piirissä, saatkin hyvää hoitoa. Erikoissairaanhoito toimii hyvin. Mutta kyse on perusterveydenhoidosta, sitä tässä kritisoidaan.
Erikoissairaanhoitokaan ei toimi. Joutuu odottamaan vuosia että pääsee leikkaukseen.
Toitotetaan säännöllisten hammastarkastusten tärkeyttä, mutta ainakaan Helsingissä ei hammastarkastukseen voi edes varata aikaa (edes vaikka puolen vuoden päähän). Ainoastaan akuutit tapaukset hoidetaan. Pitää siis odottaa, että hampaat alkaa mätänemään niin, että tarvitaan kiireellisesti isompi remontti.
Mutta onneksi sairaanhoito (erityisesti erikoissairaanhoito) on tutkitusti huipputasoa maailmassa.
Uutinen, että Suomi ei saanut hankittua rokotteita kaikille riskiryhmäläisille ja ikääntyneille?
Eli taas oltu jälkijunassa. Kun oli tiefossaettä korona alkaa uudelleen syksyllä niin siihen ei ole varauduttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on juurikin näin. Miksi nuoret lääkärit ylipäätään jäisivät julkiselle puolelle kun privaattifirmat tarjoavat kevyempää työtä kevyemmällä työajalla ja tuplapalkalla (esim työterveysfirmat). Kyse ei ole lääkärien määrästä vaan järjestelmävirheestä ja tuntuukin aika nurinkuriselta, että tällaisessa tilanteessa Orpo on sysäämässä 0,5 miljardia lisää rahaa privaattifirmoille kela-korvausten muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Julkista terveydenhoitoa ovat myös yliopistosairaalat, joissa hoidetaan akuutteja neurologiasia sairauksia esim aivohalvauksia, keskosvauvoja, elinsiirtoja, moninaisia syöpäairauksia, hoidetaan murtumia, lapsettomuutta yms. Suomessa saa kyllä ihan laadukasta, julkista terveydenhoitoa.
Kaikkia paitsi elinsiirtoja hoidetaan muissakin sairaaloissa kuin yliopistosairaaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole vitsi.
Minäminäminäminunminunminun. Jos sinun kohdallasi kaikki on toiminut, niin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen terveydenhuolto ja lääketiede on k a m e l i n p a s k a a.
Monenko maan terveydenhoitoon sinulla on omakohtaista kokemusta?
Kuka täysjärkinen alalla haluaisi olla?
Korona vuosina kaatui koko välinpitämättömän kansan sotku niskaan ja kuraa tuli. Kansa vähätteli ja sairaalat hoiti hommat.
Ymmärrän kyllä miksi moni lähti alalta ja paluuta ei ole.
Nyt kun itsestäänselvyys on ongelmissa niin sama kansa ulisee sen perään kun pelkona jäädä sairauksien kanssa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole vitsi.
Miksi sitten otsikossa puhutaan terveydenhoidosta jos kritisoidaan perusterveydenhoitoa (joka sekään ei liene kovin huonoa työterveyden piirissä oleville9?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on karu totuus. Lisäksi tärkeitä lähetteitä hukkaillaan ym. mokailua. Ja kukaan ei ole koskaan vastuussa, koska asiat hoidetaan niin monen mutkan kautta tämän byrokratian mukaan, että yksittäistä väärin toimijaa on usein mahdotonta osoittaa.
Asiaan on yksinkertainen ratkaisu.Muuta muualle.Esim Jenkkilässä saat juuri sellaista palvelua, mihin sinulla on varaa. Et tarvitse lähetettä, pääset limousinella mihin tahansa erikoishoitoon mihin haluat ilma lähetettä kunhan pätäkkää riittää.Jännä vaan, miten eräs amerikkalainen, Suomessa aikanaan asunut terv.huollon ammattilainen tuli täällä käymään pitkästä aikaa, ja hänelle sattui tapaturma ja joutui täällä hoitoon.Kehui Suomen terveydenhuollon kuplilke ja sanoi, että on maailman paras järjestelmä.
Kannattaa käydä kokeilemassa muualla
Kyllä, vakuutuksiin saa kulumaan omaisuuksia ulkomailla 20t on ihan perusvakuutus Singaporessa. Se ei edes kata kaikkea.
Toki me suomalaiset maksetaan veroja niin paljon, että olisi kiva saada niille vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Suomi ei todellakaan ole OECD maiden kärkipäätä. Suomi on koko OECD maiden epätasa-arvoisin terveydenhoito ja pisimmät jonot.
Et ole tainnut niitä tilastoja katsella. Kyllä suomalaisen terveydenhoidon (varsinkin erikoissairaanhoidon) katsotaan ulkomaisissa tutkimuksissa olevan aivan kärkitasoa. Epätasa-arvoa toki on mm poliittisista syistä. Orpo puolueineen kannattaa privaattipuolta ja mm privaatipainotteista työterveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole vitsi.
Erikoissairaanhoitokaan ei toimi. Joutuu odottamaan vuosia että pääsee leikkaukseen.
Voisitko kertoa millaiseen leikkaukseen sinun on pitänyt jonottaa vuosia. Ainakaan kovin vaarallisesta vaivasta ei liene kysymys.
Yksityiselle pääsee vakuutuksella. 40€/kk on ihan kaikilla varaa maksaa ja hoito pelaa.