Huh. Lukio alkoi taas teinillä ja kirjoihin meni valtavasti rahaa!
Ekan kurssin kirjat (abivuosi) 260 euroa.
Mietin vaan, miten moni valittaa pienestäkin maksusta peruskoululaiselle. Siis valittaa, että ei ole varaa maksaa. (Ei pelkästään, että lain mukaan peruskoulu on ilmainen) Mistä heille rahat lukiota varten?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Olen tätä miettinyt, kun meilläkin ajankohtaista lukion hankinnat, mopokortit ym. kahden teinin kanssa, että miten vähävaraiset perheet selviää tästä vaiheesta? No mopokortti nyt ei toki ole ollenkaan pakollinen, mutta siis tuo toinen aste, oli sitten lukio tai amis, niin maksaahan se, eikä ilman koulutusta nykymaailmassa pärjää.
Miten nämä perheet, joissa on viisi lasta, kolme koiraa ja seitsemän hamsteria, eikä varaa ostaa ekaluokkalaiselle reppua, ovat ajatelleet selvitä viiden lapsen kouluttamisesta? Tai osa-aikatyössä käyvä yh, joka joutuu laskemaan joka sentin.
Samaa mietin. Että jos ei ole varaa ostaa ekaluokkalaiselle reppua, miten selviävät lukiosta.
Eikös kaikki ole nykyään digikirjoja? Miksi ostatte paperipainoksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen tätä miettinyt, kun meilläkin ajankohtaista lukion hankinnat, mopokortit ym. kahden teinin kanssa, että miten vähävaraiset perheet selviää tästä vaiheesta? No mopokortti nyt ei toki ole ollenkaan pakollinen, mutta siis tuo toinen aste, oli sitten lukio tai amis, niin maksaahan se, eikä ilman koulutusta nykymaailmassa pärjää.
Miten nämä perheet, joissa on viisi lasta, kolme koiraa ja seitsemän hamsteria, eikä varaa ostaa ekaluokkalaiselle reppua, ovat ajatelleet selvitä viiden lapsen kouluttamisesta? Tai osa-aikatyössä käyvä yh, joka joutuu laskemaan joka sentin.
Yllättävän monet vähävaraiset saa avustusta kirkolta tai sossusta sekä eväitä elämälle kautta
Halpaa tuo mielestäni on. Kun ostan kolme Hugo Boss t-paitaa, on jo 160euroa palannut.
Aikoinaan ostin uudet kirjat musiikkikirjaa lukuunottamatta. Kaikki pitkän matematiikan 15 kirjaa, fykebi kaikki kurssit ja pitkä enkku ja pitkä ruotsi. Läppäriä ei tarvittu koululle silloin mutta oli kotona. En oo laskenut ja oon yh. Siis pojalle.
Suomi on yksi halvimmista maista kouluttaa lapsensa! Kustannusten suuruusluokka on myös tiedossa vuosia aikaisemmin. Ihan oikeasti nyt.
Vierailija kirjoitti:
Halpaa tuo mielestäni on. Kun ostan kolme Hugo Boss t-paitaa, on jo 160euroa palannut.
Miksi ostat noin halpoja bulkkirättejä?
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan ostin uudet kirjat musiikkikirjaa lukuunottamatta. Kaikki pitkän matematiikan 15 kirjaa, fykebi kaikki kurssit ja pitkä enkku ja pitkä ruotsi. Läppäriä ei tarvittu koululle silloin mutta oli kotona. En oo laskenut ja oon yh. Siis pojalle.
plus muut kirjat
Vierailija kirjoitti:
Suomi on yksi halvimmista maista kouluttaa lapsensa! Kustannusten suuruusluokka on myös tiedossa vuosia aikaisemmin. Ihan oikeasti nyt.
Ihan oikeasti nyt. Ymmärrän vanhempien valituksen. Meillä kaikki kirjat ilmaisia, vain kynät ja kumit pitää itse ostaa.
Terveiset Keski-Euroopasta
Minkä h:n takia ne kirjat uusitaan joka vuosi. Maksakaa opettajille palkkaa, ettei heidän tarvitse surkeita palkkojaan lisätä oppikirjan tekemisellä. Englannin kieli tai matematiikka ei muutu juuri lainkaan 20 vuodessa. Artikkeleitakin voi monistaa.
Ap lisää: lisäksi ostin lukiolaiselle bussikorttiin lisää 50 eurolla.
Meillä lapsi meni amikseen, koska lukiosta on turha maksaa tonneja ku ei sieltä saa koulutustakaan.
Kai teidän lapsi kesätöitä tekee ja osallistuu itsekin kustannuksiin?
Lukio on helvetin kallis laitos. Onneksi omat lapset halus amikseen.
No, te sentään voitte myydä ainakin osan kirjoista eteenpäin. Itse olin viimeinen ikäluokka vanhalla opsilla joten jäi kaikki lukiokirjat käteen kun niitä ei kukaan halunnut ostaa. Meni yhteensä reilu 1500€ kirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi meni amikseen, koska lukiosta on turha maksaa tonneja ku ei sieltä saa koulutustakaan.
Ei amiksestakaan. Siellä on valtavasti etäpäiviä ja jos ollaan paikalla, harjoitteluvälineitä ei riitä kaikille.
Yksi yliopiston kirjani maksoi 178 e. Miten lapsesi voi mennä yliopistoonkun nyt jo tekee teillä tiukkaa ? Kirjoihin on mennyt nyt noin 2500 e ja vielä yhden 116 e maksavan kirjan tarvitsen.
Kannattaa ostaa vain jakson kirjat kerrallaan ja pyrkiä aina lainaamaan/ostamaan käytettyjä kavereilta (ja myymään omia) ja nyt ensimmäiset tämän uuden opsin uhrit ovat viime kevään ylioppilaita, joten niitä kirjoituksiin jemmattuja kirjoja rupeaa myös olemaan kaappien kätköissä - kyselyä päälle vaan vaikkapa facessa!
Omani on juurikin kevään yo ja pääsi nyt myymään viimein ison kasan kirjoja eteenpäin. Mutta kallis on lukio - jossain vaiheessa laskin että kirjat+materiaalimaksut on 25€/viikko (myös kesällä) säästöön niin sitten saa koulun kulut katettua (kun tosiaan oli tuo juuri tullut uusi ops ristinä)
Vierailija kirjoitti:
Kai teidän lapsi kesätöitä tekee ja osallistuu itsekin kustannuksiin?
Oli se kesätöissä ja tienasi 300 euroa. Ei osta niillä muut kuin huvijuttujaan.
Miksi kurssit vaihtuivat 2 vuotta sitten.
Miksi saitte 6 euroa takaisin vaihdossa vasta nyt kesällä. (eikä silloin kun ne kurssit vaihtuivat)