Kiinteistövälittäjät
Kusettavatko ostajia? Millaisista huijauksista olette kuulleet? Millaiselle välittäjälle kannattaa uskoa oma asunto myytäväksi?
Kommentit (7)
V' tu, kun vaan voisi vaihtaa kesken myyntikauden. Olisi pitänyt ottaa miesvälittäjä, ovat naisia uskottavampia.
Olen joutunut viime aikoina olemaan aika paljon tekemisissä välittäjien kanssa ja täytyy sanoa, että viimeisetkin uskonrippeet ovat karisseet ko. ammattikuntaan. Pelkkiä rahanahneita omaneduntavoittelijoita, joilla ei ole mitään vastuuta mistään. Kunhan saavat rahat pois, ovat tyytyväisiä, ja jälkikäteen on hyvä kohautella hartioita ja päivitellä, jos jotain ongelmia ilmenee. Jos vielä joskus asuntoa olen myymässä, teen sen ehdottomasti itse, ihan älytöntä maksaa hirveitä summia siitä, että joku hoitaa puolestasi asiat, jotka voi kuka tahansa normaalijärjellä varustettu hoitaa täysin hyvin itsekin.
Jos välityspalkkio alveineen esim. 3,5 % kauppahinnasta ja kohde myydään 200 000 eurolla, välittäjä saa 7 000 euroa. Jos kohde myydään 220 000 eurolla, välittäjä saa 7 700. Myyjälle tuo 20 000 on iso raha, mutta välittäjälle taatusti ihan sama, saako 700 euroa enemmän vai vähemmän - siksipä välittäjät yleensä painostavatkin myyjää hyväksymään ensimmäisen tarjouksen, että saisivat rahat ja ko. kohteen " alta pois" .
Ala kiinnostaa... Mutta työajat ja palkka yms. mietityttää.
Olimme ostamassa uutta taloa, jota myi välittäjä. Vakuutti, että talossa on kaikki tarkastukset tehty täysin asianmukaisesti ja kuulemma erittäin hyvin tehty talo, jossa ei ole rakennustarkastus tai mikään muukaan taho missään vaiheessa havainnut pienintäkään puutetta. Tarkkoina ihmisinä soittelimme sitten itse pari puhelua, ja selvisi, että itse asiassa talo ei ollut monenkaan yrittämisen jälkeen mennyt läpi rakennustarkastuksesta, aivan päin peetä rakennettu koko hökkeli.. Henkilökohtainen konkurssi olisi ollut edessä, jos olisimme sen ostaneet -- onneksi olimme tarkkoina. Hirvittää silti, kun aluksi ajattelimme, että hyvämaineisen välitysfirman välittäjältä on turvallisempi ostaa.. Ja p**kat.
Ostaja teki tarjouksen, välittäjä ilmoitti että oli jo toinen tarjous. Oli sitten avovaimonsa nimissä antanut hieman korkeamman tarjouksen. Pystyi asiakkaalle todistamaan kaksi saatua tarjousta =(
Tottakai--onhan se suoraan verrannollinen heidän provikkaansa.
Ja tilastollinen totuus on se, että välittäjä saa asunnosta paremman hinnan.
Se johtuu heidän kokemuksen tuomasta varmuudestaan viedä tarjouskäsittelyt oikein läpi.