Hollantilainen kollega ihmetteli eikö kukaan Suomessa tee työtä
On ollut täällä työmatkalla ensimmäistä kertaa tämän viikon.
Hänen päähän ei vain mahdu, miten Hgin terassit ja muut paikat ovat ihan täynnä paikallisia keskellä päivää ja ihmiset lähtee toimistolta neljältä kotiin.
Kun sanoin, että menevät kauppaan ostamaan ruokaa ja keittämään päivällistä, ei kollega ymmärtänyt. “Is that what they pay you to do?” Meillä on siis sama työnantaja.
“Lazy-ass finns” hänen mielestään.
Kommentit (24)
Työtä tekemällä ei jää paljon enempää rahaa käteen kuin työttömänä, joten ei kannata.
Minkälainen työpäivä sitten hänellä itsellään on? Eikö hän vietä aikaa perheensä kanssa?
Monessa maassa on erilainen työkulttuuri esim. Välimeren maissa työpäivä alkaa usein klo 9 ja päättyy klo 18 tai 19 ja välissä ollaan pari tuntia siestalla. Tuntuuhan se erilaiselta suomalaiseen tapaan. Meillä kun harva pystyy hoitamaan omia asioitaan työpäivän aikana, kun taas joissakin maissa voi ruokatunnilla käydä hoitamassa omia asioitaan (pesula, pankki jne) ja sitten vielä päälle voi tavata ystävän lounaalla, ja parin tunnin poissaolon jälkeen jatketaan töitä sinne iltaseitsemään tai -kahdeksaan. Työtahti on myös erilainen.
Ymmärtääkseni suomalaiset ovat kuitenkin aika aikaansaavia tyyppejä noin yleisesti eli aika hassu kommentti hollantilaiselta. En myöskään ole koskaan kuullut, että hollantilaiset olisivat jotenkin erityisen ahkeraa kansaa.
Siis ei ne hollantilaiset tee yhtään sen enempää töitä kuin suomalaiset. Ihan samanllla tavalla siellä mennään töiden jälkeen kotiin tekemään ruokaa.
Mä en vähästä loukkaannu, mutta jos kollega nimittelisi ihan mun kuulen lazy assiksi niin kertoisin kyllä mielipiteeni. Itse tein paljon töitä tanskalaisten kanssa enkä koskaan heille sanonut, että ootte te kyllä ihme porukkaa vaikka niin päässäni mietin.
Aika erikoinen tapaus, jos suomalaisia haukkuu suomalaiselle. Harva uskaltaa, vaikka joskus syytä olisikin.
Sun hollantilainen tuttu unohti, että hänen kotimaassaan tavisruokakaupat sulkeutuvat klo 18 ja sen jälkeen avoinna on enää R-kioskiin verrattavia kulmakioskeja. Vertailu myös hinnan suhteen! Hänen kotimaassaan on ihan tavallista istua päivällä 2-3 tuntia terassilla (kyllä, olen ollut siellä töissä, työporukka saattoi tehdä noin työaikana).
Miksi et selittänyt, että terassillaistujat ja kaupungilla kävelijät voivat olla mm. turisteja, lomalla olevia, vuorotyöläisiä jne. Elokuussa Helsinki pursuaa turisteista, ei juurikaan huvita keskustaan mennä tungoksen sekaan.
Kyllä siellä Amsterdamissakin on terassit elokuussa täynnä, viime lokakuussakin oli kun siellä kävin.
Oletko vähän tyhmä kuitenkin? Ihme että olet saanut töitä.
Jaa, onpa kumma. Itse nimittäin asun ja tyoskentelen hollannissa, ja enemmän täällä on porukkaa kaupungilla keskellä päivää :D. Kotivanhemmuus ja -rouvuus on yleisempää, samoin osa-aikatyot. Normaali tyoaika on 40h/viikko, eli vain puoli tuntia per päivä enemmän kuin tyypillinen Suomen 37.5h. Lomia on jopa enemmän, esim. itselläni 36pv/vuosi "pekkas"systeemin ansiosta. Useimmat kollegani kyllä aloittavat tyopäivän vasta ysin maissa, mutta kyllä nekin ymmärtää hyvin että jos joku aloittaa kasilta, niin se lähtee jo puoli viideltä.
Itse menen viideksi aamulla töihin ja olen puolenpäivän jälkeen jo työpäiväni tehnyt.
Kun kävin Hollannissa työmatkalla, niin ihmettelin onko siellä yhtäkään joka ei pöllyttelisi keskellä päivää paikallisessa "kahvilassa"?
Vierailija kirjoitti:
Sun hollantilainen tuttu unohti, että hänen kotimaassaan tavisruokakaupat sulkeutuvat klo 18 ja sen jälkeen avoinna on enää R-kioskiin verrattavia kulmakioskeja. Vertailu myös hinnan suhteen! Hänen kotimaassaan on ihan tavallista istua päivällä 2-3 tuntia terassilla (kyllä, olen ollut siellä töissä, työporukka saattoi tehdä noin työaikana).
Kyllä meidän keskikokoisessa kaupungissa AH on auki klo 20 asti, ainoastaan sunnuntaisin taitaa mennä kuudelta kiinni. Sellainen pienempi Jumbo sulkee vasta 22, mutta on kyllä reilusti kioskia isompi. Taidat sotkea Belgiaan, jossa isoissakin kaupungeissa ruokakaupat usein sulkevat 18/19 maissa.
Itse en käsitä miten voi olla jatkuvaa ruuhkaa varsinkin Helsingissä päivällä. Ennen vanhaa ruuhkaa oli vain aamulla ja viideltä.
Miksi ap ei oikaissut umpihölmöä työkaveriaan? Ei uskaltanut?
Vierailija kirjoitti:
Siis ei ne hollantilaiset tee yhtään sen enempää töitä kuin suomalaiset. Ihan samanllla tavalla siellä mennään töiden jälkeen kotiin tekemään ruokaa.
Mä en vähästä loukkaannu, mutta jos kollega nimittelisi ihan mun kuulen lazy assiksi niin kertoisin kyllä mielipiteeni. Itse tein paljon töitä tanskalaisten kanssa enkä koskaan heille sanonut, että ootte te kyllä ihme porukkaa vaikka niin päässäni mietin.
Sama juttu! Olin aikoinani tanskalaisessa firmassa töissä ja olen vahvasti sitä mieltä, että toista niin jakomielitautista, raivon ja ilakoinnin välillä heittelehtivää länsimaista kansaa ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onpa kumma. Itse nimittäin asun ja tyoskentelen hollannissa, ja enemmän täällä on porukkaa kaupungilla keskellä päivää :D. Kotivanhemmuus ja -rouvuus on yleisempää, samoin osa-aikatyot. Normaali tyoaika on 40h/viikko, eli vain puoli tuntia per päivä enemmän kuin tyypillinen Suomen 37.5h. Lomia on jopa enemmän, esim. itselläni 36pv/vuosi "pekkas"systeemin ansiosta. Useimmat kollegani kyllä aloittavat tyopäivän vasta ysin maissa, mutta kyllä nekin ymmärtää hyvin että jos joku aloittaa kasilta, niin se lähtee jo puoli viideltä.
Samoin, olin tulossa kommentoimaan ihan samaa. :) Olen itse kanssa kokopaivatoissa (toooosi harvinaista taalla 40+ naiselle), aloitan klo 8 ja lahden 16.30. Just kiroilin kun nain kesaaikaan mun kotikaupungissa on vaikka minkalaista kulttuuritapahtumaa, livebandeja tai jotain ihania markkinoita jarjestetty, mutta nama on aina keskella viikkoa klo 9-17 valisella ajalla tai vaihtoehtoisesti alkavat vasta klo 22 illalla. Silti on vakea kuin pipoa ja itsehan en voi menna kun olen joko toissa tai nukkumassa. :D
Tosi vaikea uskoa siis etta hollannikas on noin sanonut - vaikka suoruuden puolesta nain voisi hyvin ollakin, ovat tosi v*ttumaista porukkaa. "En tarkoittanut pahalla, olin vaan rehellinen" -varjolla sanotaan vaikka mita p*skaa toista loukatakseen. Mutta kuuluu kulttuuriin juu. :D
Jaahas, tämän päivän "ulkomaalainen tuttuni" oli sanonut jotain avaus. Ei kai hänellä ollut mielipidettä erikseen suomalaisista naisista.
Valitsit muuten huonon maan - niin kuin moni on todennut, ei Hollanti ole mitenkään työholisitien maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän keskikokoisessa kaupungissa AH on auki klo 20 asti, ainoastaan sunnuntaisin taitaa mennä kuudelta kiinni. Sellainen pienempi Jumbo sulkee vasta 22, mutta on kyllä reilusti kioskia isompi. Taidat sotkea Belgiaan, jossa isoissakin kaupungeissa ruokakaupat usein sulkevat 18/19 maissa.
Meilla on seka AH etta Jumbo yhdeksaan illalla molemmat, myos viikonloppuisin (paitsi su vain klo 20 asti). Ja oliskohan tama n. 10 000 ihmisen kaupunki.
Joissain maissa töiden teko tarkoitaa myös työpaikalla hengailua jota saatetaan tehdä iltamyöhään tai ainakin nin pitkään kunnes pomo lähtee kotiin. Työn tuottavuutta suhteessa tehtyihin työtuntehin ei laske oikein kukaan mutta näyttää hienolta kun kaikki "painavat pitkää päivää".
Suomessa on taas ollut tapana tehdä työt ja lähteä kotiin.
BKT:llä se pitkälle mitataan.
Suomi on aivan hippusen huonompi kuin Alankomaat. Mutta ero on siis mitätön.
Eli kyllä täälläkin jokunen ihminen töitä tekee.
Ja en usko koko aloitukseen tai harvinaisen ääliö koko vieras Hollannista. Käykö itse töissä?
keksi parempi seuraavalla kerralla
0/5