Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietin maaseudulta Helsingin keskustaan muuttamista, koska saisin tällöin enemmän tukea yhteiskunnalta. Olenkohan ainoa?

Vierailija
09.08.2019 |

Helsingissä on varmasti paljon enemmän tekemistä. Siellä on Oodit, ilmaiskonsertit jne. Maaseudulla ei ole työttömälle mitään.

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
102/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hurstin jonot ja Myllypuron jonot on siis historiaa?

Tosiaan jonoista tulee historiaa. Kaupunki on päättänyt siirtyä yhteisruokailuihin niin, että syrjäynyneille annetaan myös sosiaalityöntekijöiden apua.

https://www.talentia-lehti.fi/ruokajonot-poistuvat-helsingista-2019/

Että sinne vaan laitapuolenkulkijoiden kanssa yhteisaterialle...

Espoossa on enemmän mm. kirkon ja pelastusarmeijan ruoka-apua. Se on myös rikkaampi kaupunki ja siellä pääsee paremmin terveysasemillekin. Ehkä ap:n kannattaa muuttaa Espooseen.

Huhujen mukaan yhteisruokailuihin on tulossa myös a la carte annokset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elät tukien varassa niin käteen jäävä osuus on aika lailla sama asuinpaikasta riippumatta.

Helsingistä et noin vain löydä edullista asuntoa, ja koko vuokraa ei huomioida asumis- ja toimeentulotuessa.

Lisäksi joudut itse kustantamaan tuista esimerkiksi julkisen liikenteen maksut.

Ja ei niitä ilmaistapahtumiakaan kovin paljon ole.

Eli työttömänä Helsingissä joutuisit todennäköisesti taloudellisesti ahtaammalle.

0/5 Minulla on tuttuja siellä helsingissä, myös työttömiä ja heillä menee taloudellisesti paremmin kuin minulla täällä tuppukylässä

Kelan maksamat perusetuudet eli työmarkkina-, asumis-, ja toimeentulotuki menevät normien mukaan ja ovat aika lailla samat koko maassa. Tukien määrät voit tarkastaa Kelan laskureilla.

Ansiosidonnainen onkin sitten eri jo eri asia.

Ilmainen ruoka, terveydenhoito ja huvitukset on iso säästö työttömälle.

Vierailija
104/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on järvissä ilmaista ruokaa. Sitä kutsutaan kalaksi. Syksyllä voi löytää metsästäkin ilmaista ruokaa. Se tosin ei ole kalaa, vaan marjoja ja sieniä.

Helsinki on merenrantakaupunki eli tämäkään ei ole tekosyy asua maalla

Pitkältä sillalta voi kalastaa silakoita ämpäri kaupalla ilman syöttinä. Helsingissäkin voit mennä metsään etsimään ilmasta ravintoa. Puistossa juoksentelee ilmaisia paisteja hanhien, kanien ja fadaanien muodossa. En ymmärrä miksei ihmiset näitä lähilihojs hyödynnä enemmän.

Voi olla aika hankalaa saada metsästyslupia Helsingin keskustan puistoihin.

Valkoposkihanhet ovat tietääkseni rauhoitettuja. Kaneja varmaankin saa pyydystää.

Vierailija
105/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri otti lopputilin ja muutti stadiin, saavat siellä ison kämpän ja niin paljon rahaa ettei kannata täällä maalla käydä töissä.

Vierailija
106/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on helpompi työllistyä, jos ei ole turhan nirso. Sikäli kannattaa muuttaa, muuten ei.

Vierailija
107/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Työkaveri otti lopputilin ja muutti stadiin, saavat siellä ison kämpän ja niin paljon rahaa ettei kannata täällä maalla käydä töissä.

arvostan.

Vierailija
108/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on järvissä ilmaista ruokaa. Sitä kutsutaan kalaksi. Syksyllä voi löytää metsästäkin ilmaista ruokaa. Se tosin ei ole kalaa, vaan marjoja ja sieniä.

Helsinki on merenrantakaupunki eli tämäkään ei ole tekosyy asua maalla

Pitkältä sillalta voi kalastaa silakoita ämpäri kaupalla ilman syöttinä. Helsingissäkin voit mennä metsään etsimään ilmasta ravintoa. Puistossa juoksentelee ilmaisia paisteja hanhien, kanien ja fadaanien muodossa. En ymmärrä miksei ihmiset näitä lähilihojs hyödynnä enemmän.

Voi olla aika hankalaa saada metsästyslupia Helsingin keskustan puistoihin.

Valkoposkihanhet ovat tietääkseni rauhoitettuja. Kaneja varmaankin saa pyydystää.

En kyllä söisi kumpaakaan

Vierailija
109/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työtön maalta, ilman työtä ja tuloja, niin voipi hyvinkin olla, että kukaan ei vuokraa sinulle asuntoa Helsingin keskustasta. Ei vuokranantajatkaan tyhmiä ole.

Miksi Kelan maksama vuokra olisi vuokranantajalle jotenkin huonompi vaihtoehto?

Vuokranantajana vuokraan asuntoani vain omilla palkkatuloillaan sen maksavalle, koska Kelan asiakkaiden elämänhallinta voi olla niin heikkoa, että omaisuuteni kärsii tarpeettomasti. 

Elämänhallinnasta tuki ei kerro yhtään mitään. Moni eläkeläinenkin saa tukea, eläke pieni.

En vuokraisi sulta asuntoa, vaikka maksan itse vuokrani.

Vierailija
110/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveysasemalle ei pääse Helsingissä, muissa kunnissa asuvat eivät voi käsittää, ettei Helsingissä pääse kunnalliseen perusterveydenhoitoon. Erikoissairaanhoitoa on sen sijaan hyvin, eli esim syöpäsairaalle tai ongelmasynnyttäjälle se on hyvä. Samoin niille, joilla on yksityinen sairauskuluvakuutus, sillä pk-seudulla on paljon yksityisiä klinikoita. Mutta jos joutuu olemaan julkisen terveyskeskuksen armoilla, kannattaa hankkia asunto ja olla kirjoilla missä tahansa muualla. Jos haluaa käydä jossain kesän puistokonserteissa Helsingissä välttämättä ja hengata siellä, niin sitten asuinpaikaksi joku edullisemman asumisen Vantaa, Kerava, Järvenpää, vihti ja alle polkupyörä tai bussilippu. Monesti maalaiset eivät tajua, että Helsinki on eri asia kuin Helsingin seutu ja että siinä ympäryskunnissa on paljon halvempaa asua.

Vierailija
111/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Provo.

Toivottavasti kukaan ei usko noita fantasioita. Ajatella jos joku tietämätön ottaa todesta ja pilaa elämänsä huomatessaan, ettei se ollutkaan totta.

T. Sosiaaliviraston työntekijä

Vierailija
112/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NIitä aktiivimallikurssejakin on tarjolla pääkaupunkiseudulla eli tämäkin puoltaa muuttoa pääkaupunkiseuduulle.

Itse asiassa ei ole. Helsingissä on väkilukuun suhteutettuna yllättävän vähän. Tällä hetkellä eri kursseja on eniten Turussa, Tampereella ja Jyväksylässä (Lähde: TE-toimisto työvoimakoulutus TOP 3).

Vierailija
113/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M kirjoitti:

Provo.

Toivottavasti kukaan ei usko noita fantasioita. Ajatella jos joku tietämätön ottaa todesta ja pilaa elämänsä huomatessaan, ettei se ollutkaan totta.

T. Sosiaaliviraston työntekijä

Onko teillä perjantai nykyään vapaapäivä?

Vierailija
114/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on paljon ns p@skatyöpaikkoja auki. Niitä tarjotaan ahkerasti suomenkielentaitoiselle työttömälle. Iso osahan stadin työttömistä tuensaajista on maa hanmuutt ajia. Se on se haaste pk-seudulla, että mistä heille koelitaito ja koulutus, jotta voivat työllistyä. Melkein 100% Helsinkiin muuttavista on ollut jo vuosia muuta kuin kantasuomalaisia myös sisöisestä muuttovoitosta. Eli he keskittyvät pk-seudulle. Ap:lla on siis varmasti hyvöt mahdollisuudet työllistyä ainakin hanttihommiin nopeasti, jos on suomalsinen peruskoulutus pohjana ja suomenkielentaito. Toki voi kieltäytyä, mutta silloin työttömyysturva leikkaantuu.

Vierailija
115/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti muutat! Helsingin valtapuolue on Vihreät ja se haluaa lisää sossun elättejä äänestäjiksi.

Vierailija
116/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elät tukien varassa niin käteen jäävä osuus on aika lailla sama asuinpaikasta riippumatta.

Helsingistä et noin vain löydä edullista asuntoa, ja koko vuokraa ei huomioida asumis- ja toimeentulotuessa.

Lisäksi joudut itse kustantamaan tuista esimerkiksi julkisen liikenteen maksut.

Ja ei niitä ilmaistapahtumiakaan kovin paljon ole.

Eli työttömänä Helsingissä joutuisit todennäköisesti taloudellisesti ahtaammalle.

0/5 Minulla on tuttuja siellä helsingissä, myös työttömiä ja heillä menee taloudellisesti paremmin kuin minulla täällä tuppukylässä

Kelan maksamat perusetuudet eli työmarkkina-, asumis-, ja toimeentulotuki menevät normien mukaan ja ovat aika lailla samat koko maassa. Tukien määrät voit tarkastaa Kelan laskureilla.

Ansiosidonnainen onkin sitten eri jo eri asia.

Tässä vähän realismia:

Halvin yksiö Helsingin keskustan tuntumassa (Oikotie) maksaa 590 e/kk, koko on 14 neliömetriä. Aika pieni ja kallis siis, mutta jos pyörisit vain keskustassa jalan, säästäisit matkakortin hinnan. En tiedä olisiko vuokrat edullisempia lähiöiss/kaupungin taloissa, todennäköisesti, mutta asunto on vaikea saada täällä.

Terveyasemalle pääset kyllä ilmaiseksi, mutta toki joudut maksamaan lääkkeet, sekä poliklinikka- tai muut erikoissairaanhoidon maksut. Eri lääkinnällisisen kuntoutuksen hoidoista maksetaan omavastuuosa.

Ilmaista ruoka saa kun jaksaa jonottaa. Niin ja yhteisruokailuakin on nyt suunniteltu. Pitää toki rekisteröityä ja hyväksyä että saatu ruoka on hävikkiruokaa. No ekologistahan se on, jos ei muuta.

Mutta todellakin nämä ilmaiset tai halvat palvelut on luotu pk-seudulle siksi, että täällä elämä on todella kallista.

Mutta tervetuloa jos onnistut asunon jostain saamaan. Kyllä joukkoon mahtuu. Luultavasti täältä on myös helpompi saada työpaikka, jos mikä tahansa duuni käy eikä ole lrajoituksia terveyden puolesta.

Vierailija
117/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Ja lehmät lentää.

Vierailija
118/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen monesti miettinyt muuttoa täältä jonnekin isompaan kaupungiin. Totuus on silti se, että miten minä siellä pärjäisin ilman työtä. Tuskin saisin vuokra-asuntoa ja ainakaan niin  halvalla. Olen miettinyt monesti, että nyt täytyisi muuttaa, mutta en vaan uskalla lähteä kokeilemaan miten käy. Nyt pärjään jotenkin ja minulla on halpa vuokra ja ihan kiva asunto ja elämä täällä kuitenkin aika halpaa muutenkin. Täällä jaetaan ruokaa myös jonkin verran ja tavaraa saa esim kirppiksiltä halvalla. En halua, että kaikki menee vaan huonompaan suuntaan ja tiedän sen, ettei minulla olisi mitään takeita siitä, että sen työpaikan jostain Helsingissä tai muusta kaunpungista saisin. Oikeastaan se mahdollisuus voisi olla vieläkin huonompi. Opiskelemaan minäkin olen hakenut, mutta en ole päässyt ja nyt on oikeastaan parempi vaan jatkaa asumista täällä niin kauan kuin on se syy lähteä tai saisin jonkun työpaikan yms. Pelkään vaan, että tämä aika vaan venyy ja lopulta olen täällä paikkakunnalla vielä vuosien päästä. Itse kuulun myös siihen ryhmään, joilla ei ole mitään apua vanhemmista ( olen nuori, joten mainitsen tämän) ja he eivät pystyisi auttamaan. Senkään vuoksi en voi ottaa riskiä ja kuluttaa viimeisiä säästöjä. Olen siis välillä kyllä ollut töissä. Täällä tosin se pienempikin palkka riittää elämiseen paremmin.

Tuntuu siltä, että olen tavallaan aika ikävässä tilanteessa, kun mieleni tekisi lähteä, mutta järki sanoo kuitenkin ei. Työttömyys sinänsä minulle tuttua, kun äitini oli työtön pitkään ja silloin harrastettiin koko perhe sitä paikkakunnalta toiselle muuttamista töiden perässä, mikä oli aika kurjaa monestakin syystä. En voisi itse ruveta samaan. Sukulaisetkin joskus sanoo, että miksi sinä siellä asut ja muuta pois, mutta ei kaikki ole niin helppoa ja välillä tekisi mieli sanoa, että mitä se teille kuuluu. Joillakin on ollut helppo muuttaa jos on saanut apua kotoa tai joillakin jopa jokin asunto valmiina esim vanhempien kautta. Ei tietenkään saisi valittaa ja ymmärrän sen, että monet muuttavat ja onnistuvat. Itse vaan pelkääm sitä, että menettäisin loputkin. Ilman riskien ottoa ei tosin pääse monestikaan eteenpäin. Vaikeita juttuja todella. Olisin tosi iloinen jos nyt saisin kuitenkin töitä täältä ja voisin samalla säästää esim juuri muuttoa varten. Tosin pelkään, että kaikki menisi pieleen ja palaisin takaisin tänne entistä kurjempana :)  

Vierailija
119/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIitä aktiivimallikurssejakin on tarjolla pääkaupunkiseudulla eli tämäkin puoltaa muuttoa pääkaupunkiseuduulle.

Itse asiassa ei ole. Helsingissä on väkilukuun suhteutettuna yllättävän vähän. Tällä hetkellä eri kursseja on eniten Turussa, Tampereella ja Jyväksylässä (Lähde: TE-toimisto työvoimakoulutus TOP 3).

Ja Helsingin kurssit täyttyy nopeasti. Hölmöä, että vaikka haluaisi kurssille, sinne ei pääse ja sitten leikataan tyött.korvauksesta. Reilua joo. 

Vierailija
120/188 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Helsingin kurssit täyttyy nopeasti. Hölmöä, että vaikka haluaisi kurssille, sinne ei pääse ja sitten leikataan tyött.korvauksesta. Reilua joo. 

höpönapsu. aktiivimalli leikkaa ainoastaan niiltä jotka eivät ole aktiivisia työnhaussa. toisinsanoen malli leikkaa niiltä jotka eivät etsi aktiivisesti töitä tai mene edellä mainituille kursseille