Kuntouttavassa työtoiminnassa olevien määrä
Mulla on lapsesta asti ollut fyysinen sairaus ja se on estänyt täyspäiväisen työskentelyn. Olin ekan kerran kuntouttavassa työtoiminnassa 2015 ja silloin tässä paikassa oli n. 40 ihmistä "töissä". Tässä välissä tein osa-aika töitä, viimeisen vuoden olin sairaslomalla ja nyt pääsin taas kuntouttavaan työtoimintaan ja tällä hetkellä kuntoutettavia on 160. Kaikki eivät tietenkään yhtä aikaa ole paikalla, mutta suurin osa kuntoutettavista on (arviolta) 45v-60v naisia, ihan normaalin oloisia ja näköisiä ihmisiä. Ne muutamat miehet joita olen nähnyt ovat iältään n25v-40v ja heistä sitten taas huomaa että on mielenterveys/päihdeongelmia taustalla. Tämä kuntoutettavien määrän kasvu 4 vuodessa on todella hurja ja etenkin se hämmästyttää että naiset ovat enemmistö. Silloin 2015 meitä naisia oli 8.
Kommentit (106)
Teen yhden päivän viikossa ja asun Tampereella.
Jatkan niin kauan kun saan ja suostun tekemään 2 päivää viikossa.
Täällä joutu työtoimintaan kun oli kuntakokeilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työtön voidaan velvoittaa myymään omaisuuttaan, elinkustannustensa kattamiseksi
Työttömällä voi olla tilillä vaikka miljardi ja silti saa työmarkkinatukea. Työmarkkinatuki ei ole omaisuuteen sidonnainen.
Nimenomaan työmarkkinatuki on ainoa joka on harkinnanvarainen työttömyyskorvaus, siihen vaikuttaa muut tulot ja suurempi omaisuus. Ansiosidonnaiseen eikä kelan peruspäivärahaan ei vaikuta kuin palkkatulot.
Kas kummaa kun saan työmarkkinatukea.
Rahaa on tilillä. Eipä ole kukaan kysellyt siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli? Kun käy muutaman päivän kuntouttavassa, niin täyttää aktiivisuusehdon ja saa täyden työttömyyskorvauksen.
No ei se ainakaan päde täällä Helsngissä että käy vaan muutaman päivän kuntouttavassa. Siinä oli jotkut minimi ja maksimi-tunnit ja päivät.
Kuntouttava työtoiminta on 1-4 päivänä viikossa 4-6h, eli minimi on yksi 4h päivä viikossa ja maksimi neljä 6h päivää viikossa.
Okei, no toi eka vaihtoehto ei oo käynyt kyllä noissa paikoissa.
Se on laissa. Joten neuvottelukysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä voi olla tilillä vaikka miljardi ja silti saa työmarkkinatukea. Työmarkkinatuki ei ole omaisuuteen sidonnainen.
Nimenomaan työmarkkinatuki on ainoa joka on harkinnanvarainen työttömyyskorvaus, siihen vaikuttaa muut tulot ja suurempi omaisuus. Ansiosidonnaiseen eikä kelan peruspäivärahaan ei vaikuta kuin palkkatulot.
Rahaa on tilillä. Eipä ole kukaan kysellyt siitä.
Siinä vaiheessa kun hakee työmarkkinatukea ensimmäisen kerran pitää tehdä kaikki selvitykset. Ja joka kerta kun sitä hakee neljän viikon välein siihen pitää laittaa jos on tullut tuloja, ja ruksi ruutuun missä vakuuttaa tiedot oikeiksi. Eli sinä ihan reilusti huijaaat kelaa, toivottavasti jäät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on tilillä. Eipä ole kukaan kysellyt siitä.Siinä vaiheessa kun hakee työmarkkinatukea ensimmäisen kerran pitää tehdä kaikki selvitykset. Ja joka kerta kun sitä hakee neljän viikon välein siihen pitää laittaa jos on tullut tuloja, ja ruksi ruutuun missä vakuuttaa tiedot oikeiksi. Eli sinä ihan reilusti huijaaat kelaa, toivottavasti jäät kiinni.
* työmarkkinatukeen rahanmäärä tilillä (eli omaisuus) ei vaikuta, tulot (palkka) sen sijaan vaikuttaa
* toimeentulotukeen vaikuttaa sekä rahanmäärä tilillä (eli omaisuus) että tulot (palkka)
Minä teen ns. kuntouttavaa työtoimintaa, eräässä vanhusten hoivapaikassa. Vaihdan lakanat, pyykkään, jaan ruoat ja vien vanhuksia ulkoilemaan. Suihkutankin välillä, autan heitä pukeutumaan ja wc-käynnissä. Joudun välillä liikuntakyvytöntä auttamaan sängystä ylös,kun hoitohenkilökunta ei ehdi. Minulla ei ole alan koulutusta. Pelottaa, kun ei osaa, mutta on vaan pakko.
sosionomi kirjoitti:
minä olen yhdesti tahallani pieraissut työttömän kasvoille.
keskustelimme silloin työssäoloehdon asettamisest tälle asiakkaalle (ei ollut hakenut määrättyä koulutusta). lähdin hakemaan hyllyssä ollut kansiota ja se oli alakaapissa työttömän vieressä. kumarruin ottamaan sitä kansiota, ja huomasin että minua pieretti. päästin melkein tämän työttömän kasvoille semmoisen 3 sekuntia kestävän lörtsy-pierun
ensin työtön vaikutti hämmästyneeltä, sitten hieman vihaiselta, mutta hän ei voinut sanoa mitään koska olisin antanut sanktion. hänen oli vain hyväksyttävä se. mahtoi työtöntä jälkikäteen harmittaa, mutta niin se on että työttömien on tajuttava asemansa
tuo on työttömien ihmisyyden aliarvoimista
Vierailija kirjoitti:
Minä teen ns. kuntouttavaa työtoimintaa, eräässä vanhusten hoivapaikassa. Vaihdan lakanat, pyykkään, jaan ruoat ja vien vanhuksia ulkoilemaan. Suihkutankin välillä, autan heitä pukeutumaan ja wc-käynnissä. Joudun välillä liikuntakyvytöntä auttamaan sängystä ylös,kun hoitohenkilökunta ei ehdi. Minulla ei ole alan koulutusta. Pelottaa, kun ei osaa, mutta on vaan pakko.
Onko muilla toisenlaisia "työpaikkoja" vai ovatko nämä järestään tällaisia missä on fyysisiä tehtäviä? Tuollaiseen toimenkuvaan en missään nimessä pystyisi, olisi suorastaan vaarallista minulle vanhuksista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla toisenlaisia "työpaikkoja" vai ovatko nämä järestään tällaisia missä on fyysisiä tehtäviä? Tuollaiseen toimenkuvaan en missään nimessä pystyisi, olisi suorastaan vaarallista minulle vanhuksista puhumattakaan.
Kauhistuin itsekin kun luin tuota, tuohan on vaarallista!
Mä olen pajalla, jossa tehdään mm puutöitä, ompelua, kaikenlaista askartelua ja käsitöitä ja halukkaat pääsevät mm muuttomiehiksi. Koen paikkani erittäin hyväksi, kaikki tekevät jaksamisensa ja oman kuntonsa mukaan.
Vanhustenhoidosta kieltäytyisin itsekin. Ei siksi, ettenkö haluaisi vaan vastuu on vaan liian suuri. Kenen vastuulla on, jos vanhus vaikka pääsee kaatumaan kouluttamattoman henkilön käsissä kuolettavasti?
Jos tuo on ihan tositarina, niin paikasta pitäisi ehdottomasti tehdä ilmoitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pajalla, jossa tehdään mm puutöitä, ompelua, kaikenlaista askartelua ja käsitöitä ja halukkaat pääsevät mm muuttomiehiksi. Koen paikkani erittäin hyväksi, kaikki tekevät jaksamisensa ja oman kuntonsa mukaan.
Vanhustenhoidosta kieltäytyisin itsekin. Ei siksi, ettenkö haluaisi vaan vastuu on vaan liian suuri. Kenen vastuulla on, jos vanhus vaikka pääsee kaatumaan kouluttamattoman henkilön käsissä kuolettavasti?
Jos tuo on ihan tositarina, niin paikasta pitäisi ehdottomasti tehdä ilmoitus!
Hmm... Millaisilla kuntoutujille nämä paikat on oikein suunniteltu? Itse en nimenomaan pysty tekemään mitään tuon tyyppistä pajatoimintaa missä askarrellaan tai tehdään puutöitä tms. käsitöitä, muutoista nyt puhumattakaan. En pysty leikkaamaan saksilla edes paperia ilman kipuja. Hemmetti jos kaikki kuntouttava työtoiminta on tämmöistä näpertämistä, jos pystyisin näpertämään niin olisin ihan oikeissa töissä 😟.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on ihan tositarina, niin paikasta pitäisi ehdottomasti tehdä ilmoitus!Hmm... Millaisilla kuntoutujille nämä paikat on oikein suunniteltu? Itse en nimenomaan pysty tekemään mitään tuon tyyppistä pajatoimintaa missä askarrellaan tai tehdään puutöitä tms. käsitöitä, muutoista nyt puhumattakaan. En pysty leikkaamaan saksilla edes paperia ilman kipuja. Hemmetti jos kaikki kuntouttava työtoiminta on tämmöistä näpertämistä, jos pystyisin näpertämään niin olisin ihan oikeissa töissä 😟.
kuka maksaa sairaupäivärahat jos kurssilla pistää neulalla sormeen ja se tulehtuu tai puutyökurssilla saahaa sormeen?
vielä 2000 luvun alussa ei ollut kuntouttavaa
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta on nykyään vain tapa kaunistella työttömyyslukuja, kurssilla oleva ihminen kun ei olekaan enää työtön.
Juuri tästä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että miehiä ei kuntouttavassa työtoiminnassa näy johtuu siitä että naiset pääsevät siihenkin paljon helpommin. Miehillä täytyy olla tosiaan vakava mielenterveysongelma että edes harkitaan kuntouttavaa työtoimintaa, muuten saat olla omillasi
Niille joilla on vakavampia mielenterveysongelmia eivät ole työttömyyskortistossa vaan kuntoutusrahalla ja hekin pääsevät samalle työpajalle mutta terapiatyö-sopimuksella, vain työttömänä olevat pääsevät sinne kuntouttava työtoiminta-sopimuksella.
Ja siellä ei kukaan voi olla täysin työkykyinen koska sitten laitetaan etsimään sitä palkkatyötä jos siihen on joku mahdollisuus.
ei kaikki mielisairaat ole kuntoutusrahalla, vaan monet jotka kärsivät vakavasta masennuksesta tai skitsofreniasta ovat työttöminä avohoidossa
Monet kärsivät vain huonosta työvoimapolitiikasta ja vakavasta suuresta palkka-työ -paikkojen puutteesta.
Kaupungit kaunistelee tilastoja, ja välttää sakko maksuja kun töitä vailla olevia sijoitellaan jollekin pakko kuntouttavalle, karenssilla uhaten...
Ei siis tarvi olla sairas, vaan työttömyys riittää !!
Ja se työtön nykyään nimitellään valta mediassakin vihapuhuen syrjäytyneeksi !! Ja Osa kansaa uskoo tämän valheen, kun sitä toitotetaan totena! Melkoista hallinto propagandaa se on..!!
Olin itsekin istumassa tälläisen karenssi rangaistuksen ns. kuntouttavassa oleskelussa, , ja se oli silmiä avaava kokemus laajasta suomalaisesta massa-työttömyys ongelmasta.
Ongelmasta, jota näemmä ei haluta hoitaa.
Vaan halutaan syyllistää työttömät ihmiset, ne työttömät köyhät !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että miehiä ei kuntouttavassa työtoiminnassa näy johtuu siitä että naiset pääsevät siihenkin paljon helpommin. Miehillä täytyy olla tosiaan vakava mielenterveysongelma että edes harkitaan kuntouttavaa työtoimintaa, muuten saat olla omillasi
Niille joilla on vakavampia mielenterveysongelmia eivät ole työttömyyskortistossa vaan kuntoutusrahalla ja hekin pääsevät samalle työpajalle mutta terapiatyö-sopimuksella, vain työttömänä olevat pääsevät sinne kuntouttava työtoiminta-sopimuksella.
Ja siellä ei kukaan voi olla täysin työkykyinen koska sitten laitetaan etsimään sitä palkkatyötä jos siihen on joku mahdollisuus.
Yllättyisit kuule miten paljon meitä mielenterveysongelmaisia on työttömyyskortistossa. Vakuutuslääkärit ovat ihmeparannelleet kansaa viime aikoina aika rankalla kädellä.
onko siihen työttömien lukuun 420000 laskettu myös sairaseläkkeelle siirretyt työttömät heitäkin on paljon
Kuntouttava työ= orjatyö
Orjatyö= työ jolla et tule toimeen ja josta et voi kieltäytyä
Okei, no toi eka vaihtoehto ei oo käynyt kyllä noissa paikoissa.