Kuinka kauan olette odottaneet työtodistusta?
Vaihdoin työnantajaa keväällä ja ennen lähtöäni pyysin työtodistusta + kirjoitin tekstit, joita esimies voisi halutessaan hyödyntää. Meni viikkoja - soitin asiasta. Esimies lupasi kirjoittaa ja meilata luonnoksen parin viikon kuluttua. Ei kuulu mitään. Laitan viestiä ja esimies lupaa palata asiaan ennen juhannusta. Yllätys, yllätys - laittoi viestiä, ettei ehdikään. Lomien jälkeen olen tavoitellut häntä sekä meilillä että soittamalla. Ei ole vastannut mitään.
Kuinka kauan te muut AV-mammat olette joutuneet odottamaan työtodistusta? Aiemmin olen aina saanut työtodistuksen joko lähtiessä tai noin parin viikon kuluessa työsuhteen päättymisestä. Nyt on mennyt 3 kuukautta, eikä sitä yhtä A4-paperia ole vieläkään saapunut.
Kommentit (27)
3 kk ei ole normaalia eikä kohtuullista. Soitapa liittoon ja pyydä sieltä edustajaa soittamaan työpaikkaan.
Melkein 4kk meni, jouduin kyselemään moneen kertaan. Eipä sieltä kyllä meinannut viimeisiä lomarahojakaan saada.
.Pohdin, että pitäisikö tavoitella vielä esimiehen esimiestä? Tuntuu täysin käsittämättömältä, että iso työnantaja ei anna työtodistusta sitä pyydettäessä.
- AP
Tämä on osa työnantajamielikuvaa. Jos yritys ei kohtele lähteviä työntekijöitä hyvin, voi kohta olla ongelmia rekrytoida osaavaa porukkaa.
Kiitos kommenteista! Seuraavana askeleena otan TEKiin yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on, että saat työtodistuksen. Sillä mitä siinä lukee on paljon vähemmän merkitystä. Ainakin omat ja kollegoidenkin kokemukset (ICT-alalla) on, ettei niitä työtodistuksia kukaan halua nähdä. Ne pitää kuitenkin olla, jotta voi tarvittaessa todistaa työhistoriansa. Jollain muulla alalla saattaa olla toisin.
Toki on hyvä, jos todistuksessa on listattu esim. työtehtävät. Ne on itsellekin hyödyllisiä jälkeenpäin CV:tä ja hakemuksia kirjoitettaessa. Mikäli saat asia hoidettua suututtamatta entistä esimiestä kokonaan, niin säilyy mahdollisuus käyttää häntä tarvittaessa suosittelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on, että saat työtodistuksen. Sillä mitä siinä lukee on paljon vähemmän merkitystä. Ainakin omat ja kollegoidenkin kokemukset (ICT-alalla) on, ettei niitä työtodistuksia kukaan halua nähdä. Ne pitää kuitenkin olla, jotta voi tarvittaessa todistaa työhistoriansa. Jollain muulla alalla saattaa olla toisin.
Toki on hyvä, jos todistuksessa on listattu esim. työtehtävät. Ne on itsellekin hyödyllisiä jälkeenpäin CV:tä ja hakemuksia kirjoitettaessa. Mikäli saat asia hoidettua suututtamatta entistä esimiestä kokonaan, niin säilyy mahdollisuus käyttää häntä tarvittaessa suosittelijana.
It-alalla olen itsekin. Sama kokemus, että harvemmin it-alan työnantajat ovat työtodistuksia kyselleet. Tosin nykyiselle työnantajalle olen todistukset näyttänyt. Samoin kuin eräälle aiemmallekin.
Itseä tässä tilanteessa sylettää se, että työtodistus tulisi antaa kohtuullisessa ajassa sitä pyydettäessä. Nyt vaikuttaa, että entinen esimies yrittää tehdä kiusaa, kun ei useistakaan muistutteluista huolimatta ole halunnut työtodistusta antaa. Onneksi on suosittelijoita muualtakin kuin tästä yrityksestä, sillä totta tuokin sanomasi, ettei esimiestä pidä ”suututtaa”.
Tuskin esimies haluaa tehdä kiusaa, vaan on ennemminkin saamaton ja kiireinen muissa hommissa. Jos kysymys on isosta firmasta, pyydä työtodistusta HR:ltä.
Odotin kuukauden, jona aikana lähetin muistutuksen. Kun ei kuulunut, otin yhteyttä työsuojeluun ja he laittoivat ukaasin työnantajalle. Aikaraja ja uhkasakko, mikäli ei todistusta tule. Vihoviimeisenä päivänä torkka tippui luukusta. Kiusaamista viimeiseen asti.
Haluatko vielä myöhemmin käyttää ko. esimiestä suosittelijana? Jos haluat, ei kannata vielä hoitaa asiaa liiton tai työsuojelun kautta, vaan yrittää vielä ihan ystävällisesti muistuttaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin esimies haluaa tehdä kiusaa, vaan on ennemminkin saamaton ja kiireinen muissa hommissa. Jos kysymys on isosta firmasta, pyydä työtodistusta HR:ltä.
On näin eli iso firma kyseessä. Tosin varmasti meillä kaikilla on omat työtehtävämme ja ne tulisi asiallisessa ajassa hoitaa.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Odotin kuukauden, jona aikana lähetin muistutuksen. Kun ei kuulunut, otin yhteyttä työsuojeluun ja he laittoivat ukaasin työnantajalle. Aikaraja ja uhkasakko, mikäli ei todistusta tule. Vihoviimeisenä päivänä torkka tippui luukusta. Kiusaamista viimeiseen asti.
Kas kummaa, ettei työnantaja ”huomannut” velvollisuuttaan ennen kuin on otettu yhteyttä työsuojeluviranomaisten. Kuvastaa kyllä työntekijöiden arvostusta. Kenties itse joudun tekemään myös saman. Kiitos vinkistä! - AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On näin eli iso firma kyseessä. Tosin varmasti meillä kaikilla on omat työtehtävämme ja ne tulisi asiallisessa ajassa hoitaa.
- AP
Niinhän ne pitäisi, mutta helposti ne vähän epämiellyttävämmät tehtävät jäävät roikkumaan, jos ne eivät ole ihan päivän päälle ja on muuten kiire. En mitenkään puolustele ko. esimiehen toimintaa, mutta tuskin hän tarkoituksella kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko vielä myöhemmin käyttää ko. esimiestä suosittelijana? Jos haluat, ei kannata vielä hoitaa asiaa liiton tai työsuojelun kautta, vaan yrittää vielä ihan ystävällisesti muistuttaa asiasta.
Rehellisesti sanoen haluaisin saada työtodistuksen, jota olen pyytänyt viime pääsiäisen tienoilla. Jos kyseinen työnantajan edustaja ei tätä pyyntöä pysty täyttämään, niin tuskin hänestä olisi etua suosittelijanakaan. - AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Niinhän ne pitäisi, mutta helposti ne vähän epämiellyttävämmät tehtävät jäävät roikkumaan, jos ne eivät ole ihan päivän päälle ja on muuten kiire. En mitenkään puolustele ko. esimiehen toimintaa, mutta tuskin hän tarkoituksella kiusaa.
Miksi työtodistuksen kirjoittaminen olisi ”epämiellyttävä tehtävä”? Hämmentävää tässä onkin muistutusviestien ja -soitteluiden määrä. Tämä esimies selittelee tai pakoilee mielummin kuin hoitaisi työnsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Miksi työtodistuksen kirjoittaminen olisi ”epämiellyttävä tehtävä”? Hämmentävää tässä onkin muistutusviestien ja -soitteluiden määrä. Tämä esimies selittelee tai pakoilee mielummin kuin hoitaisi työnsä
Minä olen työurani aikana kirjoittanut kymmeniä työtodistuksia, ja kyllä niiden kirjoittaminen on minusta ikävä tehtävä. Työntekijän arvioinnin miettiminen on kaikista ikävintä. Välillä myös työtehtävien kuvauksen kirjoittaminen tuntuu hankalalta, jos ei itse ole täysin perillä kaikkien tehtävien sisällöstä. Joskus joutuu myös etsimään jostain työsuhteen tarkkaa alkamis- ja päättymispäivää.
Ja olen kyllä aina itse kirjoittanut pyydetyt työtodistukset muutaman päivän sisällä.
15
Olin vastaavassa tilanteessa, että muistutin useamman kerran. Sitten laitoin viestin, että "työtodistus oltava minulla tämän viikon aikana". Tuolla irtosi. Esimies oli sitä tyyppiä, joka siirsi asioita eteenpäin. Tuosta viisastuneena pyydän jatkossa kirjoittamaan todistuksen jo viimeisellä työviikolla.
Olen suuressa yrityksessä hr:ssä töissä. Meillä hr:ää laaditaan työtodistukset, joten hyvin voit hr:stä todistusta pyytää. Luultavasti esimiehesikin pyytäisi työtodistusta sieltä.
Muutama viikko on kohtuullinen aika. 3kk ei enää ole. Laita joku ulkopuolinen kysymään ystävällisesti, esim liiton lakimies tms.