Mihin laittaa 8k€?
Okei, eli mulla makaa nyt 8k€ käyttötilillä. Tullut tässä n. vuoden aikana puoliksi vahingossa, kun olen ollut niin paljon töissä, että olen sekä tienannut enemmän että myös ei ole ollut edes vapaata aikaa tuhlata mihinkään ylimääräiseen.
Mihin tuollainen muutama ylimääräinen tonni kannattaa laittaa? En tiedä sijoittamisesta yhtään mitään eikä oikein kiinnostaisi edes.
Jos sijoittaminen ei kiinnosta, niin onko pankeilla jotain määräaikaisia talletuksia joista saisi edes jotain korkoa?
Kommentit (39)
Hyvä osingonmaksaja ei usein ole sama kuin hyvä yhtiö. Pörsseistä löytyy putoavia puukkoja, joilla vuosittainen osinkotuotto jopa 15%. Kannattaa miettiä miksi markkina hinnoittelee kurssin niin matalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta ostaa mitään. Yksi vaihtoehto on tietenkin että makuutan rahoja käyttötilillä jatkossakin, mutta kun se tuntuu hukalta, jos sille voisi saada pientäkin korkoa.
Matkustat ja teet jotain muuta hauskaa isosti. Loput säästät käyttöä varten tililläsi. Opettele elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankin rahastot. Ei tarvi itse seurata taloutta, sitä hoitaa ammattilainen. Saat millä vain rahastolla selvästi paremmat korot, kuin millään tilillä. Kerralla ei kannata laittaa kaikkea, vaan tehdä sopimus, että tililtä menee vaikka 500€/kk rahastoon. Näin pienennät vielä sitä riskiä, että ostaisit väärään aikaan.
Katsopa jonkun Aasian, Afrikan tai Venäjän rahaston tuottokäppyröitä, niin persnettoa on tehty välillä vuosikaudet. Esim. Japani on ollut surkea sijoitus koko tämän vuosituhannen.
No joo lainausmerkeissä ”kaikilla”. Tottakai joku spesiaalirahasto vaikka raaka-aineisiin voi tuoda turskaa. Mutta kun otat jonkun tavallisen perusrahaston, vaikka Nordea 75 tai Danske 75, niin ei tule takkiin. Eikä pankki edes lähde suosittelemaan jotain erikoisrahastoa henkilölle, joka ei ole koskaan sijoittanut lanttiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Heh, jollain on ekaa kertaa vähän rahaa ja yrittää vaivihkaa kerskailla. Minulla on ollut 90 000 + asunto.
Sinä vaikutat kerskailijalta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä pistäisin osakkeisiin, jos niille ei ole tarvetta. Hyviin osingonmaksajiin jos sijoittaa niin saa sellaisen 400-600 - verot vuodessa helposti. Arvon muutoksilla ei ole väliä.
Jos liiketoiminta sakkaa niin hyvätkin yhtiöt leikkaavat osinkoaan ja samalla arvosta haihtuu suuri osa. Näin kävi viime finanssikriisissä.
ei kaikki yhtiöt leikkaa, ei edes finanssikriisin aikana leikanneet. Kyllä, olin markkinoilla viime finanssikriisin aikana, olin myös markkinoilla teknokuplan puhkeamisen aikana, ja olin myös markkinoilla 90-luvun lamassa...
Mikä hyvä yhtiö maksaa tällä hetkellä takuuvarmaa 7,5% osinkoa?
se oli 4 - 7,5%. Ja mikään yhtiö ei maksa "takuuvarmaa", mutta minullakin on salkussa yhtiötä, jonka osinkotuotto on 8,9 % sijoitettuun pääomaan nähden. Tämä yhtiö on nostanut osinkoa vuosittain 34 vuotta putkeen, joten kyllä odotusarvo on että aivan helposti ei ainakaan leikkaa. Muitakin osingon maksajia ja nostajia löytyy salkusta useita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä osingonmaksaja ei usein ole sama kuin hyvä yhtiö. Pörsseistä löytyy putoavia puukkoja, joilla vuosittainen osinkotuotto jopa 15%. Kannattaa miettiä miksi markkina hinnoittelee kurssin niin matalaksi.
HYVÄ osingonmaksaja on juurikin hyvä yhtiö. KORKEA osinko ei tarkoita hyvää osingon maksajaa.... hyvä osinko on 1)nouseva 2) kestävällä pohjalla eli maltillinen tulokseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankin rahastot. Ei tarvi itse seurata taloutta, sitä hoitaa ammattilainen. Saat millä vain rahastolla selvästi paremmat korot, kuin millään tilillä. Kerralla ei kannata laittaa kaikkea, vaan tehdä sopimus, että tililtä menee vaikka 500€/kk rahastoon. Näin pienennät vielä sitä riskiä, että ostaisit väärään aikaan.
Katsopa jonkun Aasian, Afrikan tai Venäjän rahaston tuottokäppyröitä, niin persnettoa on tehty välillä vuosikaudet. Esim. Japani on ollut surkea sijoitus koko tämän vuosituhannen.
No joo lainausmerkeissä ”kaikilla”. Tottakai joku spesiaalirahasto vaikka raaka-aineisiin voi tuoda turskaa. Mutta kun otat jonkun tavallisen perusrahaston, vaikka Nordea 75 tai Danske 75, niin ei tule takkiin. Eikä pankki edes lähde suosittelemaan jotain erikoisrahastoa henkilölle, joka ei ole koskaan sijoittanut lanttiakaan.
noilla takuulla häviää esimerkiksi indeksirahastoille.
Vierailija kirjoitti:
Heh, jollain on ekaa kertaa vähän rahaa ja yrittää vaivihkaa kerskailla. Minulla on ollut 90 000 + asunto.
Heh. Olen sanaton =)
Vierailija kirjoitti:
Lainaa minulle niistä puolet.
🖕🏿
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä indeksiä tarkoitat. Maakohtaista vai laajempaa markkinaa maantieteellisesti tai toimialakohtaisesti vai kenties koko maailmaa.
En löisi vetoa sen puolesta, että Japani-indeksi hakkaa jonkun pankin lippulaiva-yhdistelmärahaston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä indeksiä tarkoitat. Maakohtaista vai laajempaa markkinaa maantieteellisesti tai toimialakohtaisesti vai kenties koko maailmaa.
En löisi vetoa sen puolesta, että Japani-indeksi hakkaa jonkun pankin lippulaiva-yhdistelmärahaston.
Nuo pankkien "rahat pois tyhmiltä" aktiivirahastot häviävät järkiään vertailuindeksille suunnilleen sen hoitokulun verran ellei enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
osta kultaharkkoja
Tässä voi olla oikeasti ideaa, mikäli tässä vielä isosti rytisee. On sentään jotain, jolla arvoa.
Alkaa tuntua siltä että euro, dollari, mikä tahansa valuutta ei ole kohta minkään arvoinen kun tämä järkyttävä valheeseen perustuva velkakupla poksahtaa.
Mikä hyvä yhtiö maksaa tällä hetkellä takuuvarmaa 7,5% osinkoa?