Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akateemisia työttömiä paikalla? Millaisia "työtarjouksia" olette saaneet työkkäristä?

Vierailija
06.08.2019 |

Onko täällä ketään maisterikoulutettua, joka olisi nyt tai ollut äskettäin työttömänä? Millaisia "työtarjouksia" eli niitä pakkohakupaikkoja olet saaneet työkkäristä? Vain oman ammatin paikkoja tai muuten sellaisia johon vaaditaan maisterikoulutus? Vai jotain mäkkärin kassa-apulaisen paikkoja vajailla tunneilla ja kuuden euron liksalla?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kutsun oman alani työhaastatteluun. Kyseessä oli rahat pois valtiolta -henkinen kusetus, jossa sain tehdä lyhyessä pätkässä usean ammattilaisen hommat palkkatuella niin, että pulju pärjää taas seuraavaan huijaukseen saakka.

Vierailija
42/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HR-johtaja tässä, ennen työttömyyttä siis johtoryhmässä VP, kunnes uusi toimari tuli ja putsasi koko jo-ryn eli kaikki irtisanottiin ihan toimarin periaatteesta. Mulla pitkä kokemus, yli 15v eri firmojen johtoryhmissä.

Työkkärin tarjoukset:

-markkinointiassistentti

- rakennuspiirtäjä

-kaupn mainossuunnittelija

-koulutussihteeri

En saanut pariin vuoteen töitä, muutin sit pk seudulle ja pääsin entisentasoisiin töihin. Mutta työkkäriin vähän meni usko :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 kk työttömyyden jälkeen ammattisuoja katoaa, joten sen jälkeen (eduskunnan päätöksellä) työttömän on haettava kaikkia niitä töitä, joita hänen kohtuudella odotetaan oppivan tekemään.

Työnantaja voi olla eri mieltä tästä, sillä rekrytointi on työnantajan - ei työntekijän - toimintaa.

Vierailija
44/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut yhtään työtarjousta. Työtön kohta 3 vuotta. Tai olin sairaana 1,5 vuotta siitä. 

Vierailija
45/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyys on pitkittynyt, niin kyllähän jossain vaiheessa on oltava valmis ottamaan vastaan mistä tahansa työtä, jota vaan pystyy tekemään.

Mutta kysymykseni oli ne työkkäristä tulevat työhönosoitukset/työtarjoukset. Ei se työn vastaanottaminen, koska nuohan ovat vain paikkoja, joita työkkäri käskee hakea. Ei niitä välttämättä saa vaikka hakisi. Ap

Ei akateemiset ymmärrä kysymystäsi - väännä rautalangasta.

Vierailija
46/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisille työpaikkoja ehdottaa erittäin harvoin MOL.

Yleensä nämä päänmetsästäjät löytää Linkedinistä ja homma voipi jopa edetä.

Vierailija
47/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyys on pitkittynyt, niin kyllähän jossain vaiheessa on oltava valmis ottamaan vastaan mistä tahansa työtä, jota vaan pystyy tekemään.

Mutta kysymykseni oli ne työkkäristä tulevat työhönosoitukset/työtarjoukset. Ei se työn vastaanottaminen, koska nuohan ovat vain paikkoja, joita työkkäri käskee hakea. Ei niitä välttämättä saa vaikka hakisi. Ap

Ei akateemiset ymmärrä kysymystäsi - väännä rautalangasta.

Mikä tuossa oli epäselvää. Te-toimisto lähettää järjestelmässä työnhakijoiksi ilmoittautuneille ehdotuksia avoimista paikoista, joita tulee hakea työttömyysturvan menetyksen uhalla ja kutsuu näitä "työtarjouksiksi".

Vierailija
48/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 kk työttömyyden jälkeen ammattisuoja katoaa, joten sen jälkeen (eduskunnan päätöksellä) työttömän on haettava kaikkia niitä töitä, joita hänen kohtuudella odotetaan oppivan tekemään.

Työnantaja voi olla eri mieltä tästä, sillä rekrytointi on työnantajan - ei työntekijän - toimintaa.

Kuten kirjoitin: työttömän on haettava töitä. En kirjoittanut, että hänet on pakko ottaa töihin.

Vierailija
49/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut vain yhden ainoan työtarjouksen. Se oli ihan oman alan töitä. En kuitenkaan saanut työpaikkaa, kun työnantaja sanoi että töitä ei ole. Olin ihan että mitä ihmettä? Miten TE-toimisto voi tarjota sellaisia työpaikkoja, joihin työantaja ei sitten lopulta otakaan sillä perusteella, että työtä ei ole?

Ei ne voikaan. Tarjottava työpaikka on te-toimiston järjestelmässä, muuten siihen ei voi tehdä tarjousta. Mutta joskus työnantaja löytää sopivan jo ennen kuin hakuaika menee umpeen ja silloin käy juuri noin.

Vierailija
50/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI, 15 vuotta työkokemusta ja sain työtarjouksen tekemään gradua yliopistolle aiheesta jota en ollut opiskellut.

Vierailija
51/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 kk työttömyyden jälkeen ammattisuoja katoaa, joten sen jälkeen (eduskunnan päätöksellä) työttömän on haettava kaikkia niitä töitä, joita hänen kohtuudella odotetaan oppivan tekemään. Siksi akateeminen 7 kk työttömänä ollut joutuu oikeasti pohtimaan, miksi ei oman alan töihin työllisty ja työllistyisikö vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi.

Joo totta, mutta minua ihan oikeasti kiinnostaa nyt vain se, että millaisia tarjouksia sieltä työkkäristä tulee akateemisille. Ap

Olen ammatiltani luokanopettaja, erikoistunut esi- ja alkuopetukseen. Olen saanut työtarjouksia opettajanpaikkoihin esikouluun ja peruskoulun ensimmäisille luokille. Sekä minä että työkkäri tiedämme, että koska olen töissä, nämä työtarjoukset eivät ole velvoittavia.

Jos olet kokoaikatyössä, tarjoukset eivät velvoita, mutta miksi sitten sinulla on työnhaku voimassa? Jos olet osa-aikatyössä, tarjoukset on velvoittavia.

Osa-aikatyössä on velvoite vain silloin, jos haen etuutta!

Lisäksi määräaikaisen päättyessä toukokuussa kannattaa olla työnhakijana jo maaliskuussa.

Vierailija
52/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI, 15 vuotta työkokemusta ja sain työtarjouksen tekemään gradua yliopistolle aiheesta jota en ollut opiskellut.

Olen pahoillani, mutta te-toimisto ei välitä gradupaikkoja. Et siis ole voinut saada tällaista tarjousta.

Vierailija
53/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tämän työttömyysjaksoni aikana saanut yhtään mitään työtarjouksia.

1990-luvun laman aikaan valmistuin yliopistosta suoraan työttömäksi. Silloin tarjottiin yhtä ihan asiallista oman alani paikkaa, johon olisin mielelläni mennytkin, mutta en sitten kelvannut työnantajalle.

Vierailija
54/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2v4kk työttömänä. En saanut yhtäkään työtarjousta. HuK.

Vierailija
55/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Kurko kirjoitti:

En ole työtön, mutta olen maisteri ja kirjauduin MOL-systeemiin työnhakijaksi muutama vuosi sitten, kun firmassa oli YyTeet päällä. Sain tarjouksen ovelta ovelle pölyimurikauppiaan hommasta.

Alapeukuttajat varmaan luulee, että pelleilen. Tämmönen tuli meiliin sieltä:

Tervehdys!

Löysin esittelysi MOL- sivuilta ja se herätti kiinnostukseni. Olen hakemassa positiivisia ja reippaita henkilöitä eri aloilta, omalle talousalueellesi, vakituiseen työsuhteeseen. Jos olet kiinnostunut keskustelemaan tehtävästä lisää, ole hyvä ja lähetä yhteystietosi, sekä lyhyt kuvaus itsestäsi, niin otan sinuun pian yhteyttä.

Tässä lyhyt esittely toiminnastamme:

Hedengren Direct on Suomen suurimpia suoramyyntialan yrityksiä. Edustamme Suomessa kansainvälistä Lux Internationalia www.luxinternational.com , jolla on toimintaa yli 35 maassa ympäri maailmaa. Kotimaassa emoyhtiömme Hedengren on yksi suurimmista sähköalan maahantuontiyrityksistä. www.hedengrendirect.fi 

Haemme kunnianhimoisia henkilöitä eri aloilta, jotka koulutamme työn ohessa myyntineuvottelijan tai 

esimiesharjoittelijan tehtävään.

Odotamme:

Valmiutta panostaa työhön kunnolla, tavoitteellisuutta ja positiivista elämän asennetta.

Emme vaadi kokemusta tai koulutusta myyntialalta – persoonasi ja asenteesi ratkaisevat.

Tarjoamme:

Laadukkaan koulutuksen myynnin ammattilaiseksi, esimiesharjoittelijoille nopeat etenemismahdollisuudet, hyvän ansiotason koulutuksen aikana, energisen ja mukavan työyhteisön sekä ison talon edut. Työssä tarvitset oman auton.

Terveisin 

Mika Käpynen

Aluemyyntipäällikkö

Mistä päättelit, että Mika on töissä työkkärissä ja lähetti sinulle työtarjouksen?

Vierailija
56/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, mutta te-toimisto ei välitä gradupaikkoja. Et siis ole voinut saada tällaista tarjousta.

Kyllä, koska se oli palkallinen harjoittelupaikka valmistumassa olevalle.

Vierailija
57/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aulapalveluhenkilö, Kirjastosihteeri sekä Kouluavustaja. 3-4kk työttömänä ollut, tosin juuri sain omin avuin toisen työn joten en aio hakea viimeisintä. Kahta ensimmäistä hain. 

Vierailija
58/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on karenssin uhalla pakotettu hakemaan mm. maatalouslomittajan sijaisuutta, vaikken akateemisen stadilaissuvun vesana erota edes lehmää hevosesta.

Vierailija
59/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun työttömistä maisterikavereista moni on itse työllistynyt juuri sinne työkkäriin lähettämään näitä työtarjouksia. Joku sanoi, ettei TE-toimistossa osata arvioida, mihin työhön korkeammin koulutetut solveltuisivat. Pitäisikö siellä olla joka alalta ihminen vai miten tämä ratkaistaisiin? Kuitenkin korkeakoulutteja itsekin ne, jotka lappuja lähettävät.

Työttömän pitäisi itse osata kertoa osaamisestaan. Jostain syystä nimenomaan akateemisilla on vaikeuksia tässä.

Se johtuu siitä että akateemisilla aloilla ollaan niin erikoistuneita, eikä pelkillä työkkärin koodeilla voi selittää osaamista.

Jos joku on kassamyyjä, se on melko selkeä työnimike.

Mutta jos joku on historiantutkija, niin yksi on erikoistunut keskiaikaisiin pergamentteihin Pohjoismaissa ja toinen taas Japanin Edo-kauden feodaalihierarkiaan, jotka ovat aika eri asia.

Ammattinimikkeet on samat koko EU:n alueella, niitä ei ole työkkärissä keksitty. Harva työtön huomaa, että ilmoittautuessaan voi täsmentää osaamistaan ja kertoa ammattinimikettä tarkemmin, millaista työtä on valmis tekemään. Historiantutkijan kannattaa muistaa, että työmarkkinat ovat suppeat, joten kannattaa tuoda esille muutakin osaamista kuin sen kärjen.

Vierailija
60/67 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, koska se oli palkallinen harjoittelupaikka valmistumassa olevalle.

Toistan: te-toimisto ei välitä gradupaikkoja, ei edes niitä palkallisia! Te-toimisto ei välitä palkallisia harjoittelupaikkoja.