Akateemisia työttömiä paikalla? Millaisia "työtarjouksia" olette saaneet työkkäristä?
Onko täällä ketään maisterikoulutettua, joka olisi nyt tai ollut äskettäin työttömänä? Millaisia "työtarjouksia" eli niitä pakkohakupaikkoja olet saaneet työkkäristä? Vain oman ammatin paikkoja tai muuten sellaisia johon vaaditaan maisterikoulutus? Vai jotain mäkkärin kassa-apulaisen paikkoja vajailla tunneilla ja kuuden euron liksalla?
Kommentit (67)
Minun työttömistä maisterikavereista moni on itse työllistynyt juuri sinne työkkäriin lähettämään näitä työtarjouksia. Joku sanoi, ettei TE-toimistossa osata arvioida, mihin työhön korkeammin koulutetut solveltuisivat. Pitäisikö siellä olla joka alalta ihminen vai miten tämä ratkaistaisiin? Kuitenkin korkeakoulutteja itsekin ne, jotka lappuja lähettävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 kk työttömyyden jälkeen ammattisuoja katoaa, joten sen jälkeen (eduskunnan päätöksellä) työttömän on haettava kaikkia niitä töitä, joita hänen kohtuudella odotetaan oppivan tekemään. Siksi akateeminen 7 kk työttömänä ollut joutuu oikeasti pohtimaan, miksi ei oman alan töihin työllisty ja työllistyisikö vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi.
Joo totta, mutta minua ihan oikeasti kiinnostaa nyt vain se, että millaisia tarjouksia sieltä työkkäristä tulee akateemisille. Ap
Olen ammatiltani luokanopettaja, erikoistunut esi- ja alkuopetukseen. Olen saanut työtarjouksia opettajanpaikkoihin esikouluun ja peruskoulun ensimmäisille luokille. Sekä minä että työkkäri tiedämme, että koska olen töissä, nämä työtarjoukset eivät ole velvoittavia.
Vierailija kirjoitti:
Minun työttömistä maisterikavereista moni on itse työllistynyt juuri sinne työkkäriin lähettämään näitä työtarjouksia. Joku sanoi, ettei TE-toimistossa osata arvioida, mihin työhön korkeammin koulutetut solveltuisivat. Pitäisikö siellä olla joka alalta ihminen vai miten tämä ratkaistaisiin? Kuitenkin korkeakoulutteja itsekin ne, jotka lappuja lähettävät.
Työttömän pitäisi itse osata kertoa osaamisestaan. Jostain syystä nimenomaan akateemisilla on vaikeuksia tässä.
Telian toimitusjohtajan paikka on kohta auki, vink vink.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän pitäisi itse osata kertoa osaamisestaan. Jostain syystä nimenomaan akateemisilla on vaikeuksia tässä.
Puhuminen onkin nykyisin monen työntekijän tärkeimpiä ominaisuuksia. Moni on pomoksi päässyt lähes pelkästään puhetaidoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut maisteri 25 vuotta ja työtön työnhakija vajaat kaksi vuotta. TE-toimisto ei ole lähetellyt eikä kehotellut.
Viime syksynä soitin TE-toimistoon saadakseni neuvoja jatkuvasti epäonnistuvan työnhakuni parantamiseksi. Virkaiija moitiskeli minua siitä, että olin liian epätoivoinen, kun hain kaikkea mahdollista palkkatyötä, johon voin millään tavalla kuvitella itseni sopivan. Jos minua kehotettaisiin hakemaan jotakin paikkaa, totta kai hakisin. Kassa-apulaiseksi minua ei missään tapauksessa palkattaisi, mutta hakisin kyllä.
Saitko mitään neuvoja TE-toimistosta? Kerrottiinko tarjolla olevista palveluista? Onko TE-toimistosta otettu yhteyttä vähintään 3kk välein?
Itse olen saanut vain yhden ainoan työtarjouksen. Se oli ihan oman alan töitä. En kuitenkaan saanut työpaikkaa, kun työnantaja sanoi että töitä ei ole. Olin ihan että mitä ihmettä? Miten TE-toimisto voi tarjota sellaisia työpaikkoja, joihin työantaja ei sitten lopulta otakaan sillä perusteella, että työtä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä osaan kertoa hyvin tarkasti. Mutta huomioidaanko sitä oikeasti että mitä sinne ilmoittaa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 kk työttömyyden jälkeen ammattisuoja katoaa, joten sen jälkeen (eduskunnan päätöksellä) työttömän on haettava kaikkia niitä töitä, joita hänen kohtuudella odotetaan oppivan tekemään. Siksi akateeminen 7 kk työttömänä ollut joutuu oikeasti pohtimaan, miksi ei oman alan töihin työllisty ja työllistyisikö vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi.
Joo totta, mutta minua ihan oikeasti kiinnostaa nyt vain se, että millaisia tarjouksia sieltä työkkäristä tulee akateemisille. Ap
Olen ammatiltani luokanopettaja, erikoistunut esi- ja alkuopetukseen. Olen saanut työtarjouksia opettajanpaikkoihin esikouluun ja peruskoulun ensimmäisille luokille. Sekä minä että työkkäri tiedämme, että koska olen töissä, nämä työtarjoukset eivät ole velvoittavia.
Jos olet kokoaikatyössä, tarjoukset eivät velvoita, mutta miksi sitten sinulla on työnhaku voimassa? Jos olet osa-aikatyössä, tarjoukset on velvoittavia.
Olen akateeminen ja vuodesta 2015 alkaen ollut määräaikaisissa töissä ja aina välillä kokonaan työttömänä muutaman kuukauden pätkissä. En ole ikinä saanut yhtäkään työtarjousta. Ilmeisesti ajattelevat, että kun olen ennenkin saanut parissa kuukaudessa jotain töitä (vaikka en välttämättä mihinkään koulutukseeni liittyvää), niin minuun on turha käyttää heidän resurssejaan. Jos työtarjouksen saisin, niin luultavasti se olisi aika huono, koska työkkäri ei edes tunnista tilastoissaan pääainettani - olen biokemisti, mutta työkkärin listoilla kemisti. Isoa osaa töistä, joihin haetaan nimenomaan kemistiä, en olisi pätevä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut maisteri 25 vuotta ja työtön työnhakija vajaat kaksi vuotta. TE-toimisto ei ole lähetellyt eikä kehotellut.
Viime syksynä soitin TE-toimistoon saadakseni neuvoja jatkuvasti epäonnistuvan työnhakuni parantamiseksi. Virkaiija moitiskeli minua siitä, että olin liian epätoivoinen, kun hain kaikkea mahdollista palkkatyötä, johon voin millään tavalla kuvitella itseni sopivan. Jos minua kehotettaisiin hakemaan jotakin paikkaa, totta kai hakisin. Kassa-apulaiseksi minua ei missään tapauksessa palkattaisi, mutta hakisin kyllä.
Virkailija moitti liian epätoivoiseksi?! Kauheaa. Mulle ainakin kelpaa työ kuin työ, millä laskut saan maksettua.
Akateemiset työttömät menkää oikeisiin töihin, erityisesti kaikki taiteen maisterit. Kaikki taideaineet on huuhaata jota ei valtion budjetista pitäisi sponsoroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko mitään neuvoja TE-toimistosta? Kerrottiinko tarjolla olevista palveluista? Onko TE-toimistosta otettu yhteyttä vähintään 3kk välein?
Minuun on otettu yhteyttä kahdesti, kaikki muut yhteydenotot lähtivät minulta, joten minulle ei ole tarvinnut soitella erikseen. Olin ehtinyt hakea työtä jo pari vuotta ennen kuin minut hyväksyttiin työttömäksi työnhakijaksi, joten minulla oli jo sellainen hakurutiini, ettei virkailijalla ollut paljon lisättävää. Kävin TE-toimistossa istumassa, ja kahden tunnin ajan kartoitin virkailijan kanssa tilannettani, työvoimakoulutuksia ja muuta, mutta taidan olla näitä yli-ikäisiä ja ylikoulutettuja, joita on mahdoton työllistää.
Vuosia sitten kun olin työtön, sain työkkäriltä todella hyvin työtarjouksen. Oman alani töitä, ensin palkkatuella ja sitten muilla sopimuksilla 6 vuoden ajan.
Nyt kun olen ollut työtön, en ole saanut ainuttakaan työtarjousta. Oletan että siksi että töitä ei enää ole alalla, edes palkkatuella.
Luulen että työtarjoukset tulevat aika automaattisesti, eli todellakin sen ammattikoodin perusteella jonka on tietoihinsa valinnut. Valitettavasti ne koodit eivät ole hirveän spesifisiä, kuten linkistä näkyy. Muistaakseni siellä omissa tiedoissa oli kuitenkin kohta, jonne sai laittaa niitä tehtävänimikkeitä joita hakee. Se voi tarkentaa vähän mitä saa.
Olin 11kk työttömänä enkä saanut yhtään työtarjousta. Osallistuin minua kiinnostaviin koulutuksiin ja pidin huolta, että aktiivimallin ehdot täyttyvät.Ehkä työkkärin fokus ei ole korkeakoulutetuissa, koska heillä lienee paremmat edellytykset työnhakuun muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkailija moitti liian epätoivoiseksi?! Kauheaa. Mulle ainakin kelpaa työ kuin työ, millä laskut saan maksettua.
Kerroin virkailijalle, että ensimmäiset kolme vuotta CV-nettini hakusanoina oli ollut täsmällisiä, taitojani kuvaavia sanoja, mutta kun katsojia oli ollut tasan nolla, lisäsin turhautuneena otsikkoon "olen valmis tekemään mitä tahansa palkkatyötä". Tämän jälkeen CV-netti oli vielä vuoden verran olemassa, mutta sain kokonaisuudessaan vain yhden katsomiskerran - joka saattoi olla se virkailija, joka luki puhelun aikana avointa hakemustani.
Kurko kirjoitti:
En ole työtön, mutta olen maisteri ja kirjauduin MOL-systeemiin työnhakijaksi muutama vuosi sitten, kun firmassa oli YyTeet päällä. Sain tarjouksen ovelta ovelle pölyimurikauppiaan hommasta.
Alapeukuttajat varmaan luulee, että pelleilen. Tämmönen tuli meiliin sieltä:
Tervehdys!
Löysin esittelysi MOL- sivuilta ja se herätti kiinnostukseni. Olen hakemassa positiivisia ja reippaita henkilöitä eri aloilta, omalle talousalueellesi, vakituiseen työsuhteeseen. Jos olet kiinnostunut keskustelemaan tehtävästä lisää, ole hyvä ja lähetä yhteystietosi, sekä lyhyt kuvaus itsestäsi, niin otan sinuun pian yhteyttä.
Tässä lyhyt esittely toiminnastamme:
Hedengren Direct on Suomen suurimpia suoramyyntialan yrityksiä. Edustamme Suomessa kansainvälistä Lux Internationalia www.luxinternational.com , jolla on toimintaa yli 35 maassa ympäri maailmaa. Kotimaassa emoyhtiömme Hedengren on yksi suurimmista sähköalan maahantuontiyrityksistä. www.hedengrendirect.fi
Haemme kunnianhimoisia henkilöitä eri aloilta, jotka koulutamme työn ohessa myyntineuvottelijan tai
esimiesharjoittelijan tehtävään.
Odotamme:
Valmiutta panostaa työhön kunnolla, tavoitteellisuutta ja positiivista elämän asennetta.
Emme vaadi kokemusta tai koulutusta myyntialalta – persoonasi ja asenteesi ratkaisevat.
Tarjoamme:
Laadukkaan koulutuksen myynnin ammattilaiseksi, esimiesharjoittelijoille nopeat etenemismahdollisuudet, hyvän ansiotason koulutuksen aikana, energisen ja mukavan työyhteisön sekä ison talon edut. Työssä tarvitset oman auton.
Terveisin
Mika Käpynen
Aluemyyntipäällikkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä että akateemisilla aloilla ollaan niin erikoistuneita, eikä pelkillä työkkärin koodeilla voi selittää osaamista.
Jos joku on kassamyyjä, se on melko selkeä työnimike.
Mutta jos joku on historiantutkija, niin yksi on erikoistunut keskiaikaisiin pergamentteihin Pohjoismaissa ja toinen taas Japanin Edo-kauden feodaalihierarkiaan, jotka ovat aika eri asia.
Millaisia "työtarjouksia" olette saaneet työkkäristä?
Absoluuttisesti ottaen ei ole tarjottu mitään useiden vuosien kuluessa. Korkea koulutustaso ja generalistitutkinnot suojaavat tehokkaasti tässä :D
Jos työttömyys on pitkittynyt, niin kyllähän jossain vaiheessa on oltava valmis ottamaan vastaan mistä tahansa työtä, jota vaan pystyy tekemään.
Ja kukahan niitä töitä tarjoaa? Missä luulet palkattavan väärän alan ihmisiä mihinkään? Kyllä ne työnantajat haluavat rekrytoida oikean alan ihmisiä, jos jotain tarvitaan, eikä mitään akateemista työtöntä.
Saman alan hommia kyllä varmaan voi tulla sellaisiakin, jotka ei vaatisi niin korkeaa koulutusta, mutta tuskin Alepan kassalle laittavat tai vastaavaan. Esim. tuo it-ihminen voisi hyvinkin joutua it-puhelintukeen, mihin ei maisterinkoulutusta tarvita, mutta tuskin siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi.
Onneksi noista ei-toivotuista paikoista on kyllä helppo venkuroida itsensä irti olemalla haastattelussa vähemmän asiallinen ja innostunut. Joskus olen jopa ihan suoraan heti sanonut että tämä ei ole minun paikka, en osaa tätä hommaa, mutta täytyy hakea etuuksien jatkumiseksi.