Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katumapälle HPV-rokotuksen suhteen

Vierailija
06.08.2019 |

Mietittiin pitkään, otetaanko tytölle tuo rokotus ja päätettiin että ei. Nyt olen kuitenkin miettinyt asiaa uudelleen ja haluttaisiin se sittenkin. Tytöllä nyt ikää 13 v. Onko jo liian myöhäistä?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia oireita se antaa jos se on suussa?

Minulla oli juuri joku viirus joka aiheutti patteja kurkussa. Olisiko se voinut olla se? Ainakin en ihmettelisi jos se olisi saanut jotain pysyvää vahinkoa aikaan.

Vierailija
22/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär sai tehosterokotteen 7. luokalla eli 13 vuotiaana.

Mitä tarkoitat tehosterokotteella? Otetaanko se uudestaan? Itse olen nimitäin miettinyt pitääkö uusia, otin Gardasil rokotteen ja se otettiin puolessa vuodessa kolme kertaa ja maksoin sen itse ja kalliiksi tuli

Ei myöhäistä ikänsä puolesta ainakaan eikä kymmenen vuoden päästäkään, se siinä vaan on tärkeintä että on neitsyt kun ottaa rokotteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jo liian myöhäistä?

Ei koskaan ole liian myöhäistä. Se on myytti, että se mukamas pitäisi ottaa ennen HPV-tartuntaa. Ensinnäkin siksi, että HPV kantoja monta erilaista ja toisekseen siksi, että se voi jeesata hankkiutumaan eroon olemassaolevasta tartunnasta.

Miten ihmeessä se voisi toimia niin että se auttaa poistamaan olemassa olevaa tartuntaa?

Vierailija
24/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku, että mistä vuodesta lähtien se on kuulunut rokotusohjelmaan. Eli mistä syntymäajasta lähtien tytöt ovat sitä saaneet?

Vierailija
25/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkku- ja suusyövät ovat lisääntyneet kun osa porukasta nuolee ja imuuttaa ketä vaan ja saavat sen hpv-viruksen sitä kautta. Anaaliseksin harrastajat saa sen sitten peräsuoleen. Joten hpv aiheuttamat syövät vaan lisääntyy vaikka osa olisi rokotettu. Kannattaa siis edes yrittää suojata oma lapsi rokotuksella.

Vierailija
26/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mä olin lapsi, haaveiltiin syöpärokotteen keksimisestä. Nyt kun sellainen on olemassa, valitetaan miten turha sen on kun se ei suojaa kaikilta syöviltä!

Samaa ihmettelen. Ei kai tässä voi sanoa muuta kuin että ihmisen kapasiteetti typeryyten on rajaton.

Vierailija
27/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni oli -93 syntynyt ja muistelen hänen sanoneen että olisi saanut rokotteen joskus, onkohan mahdollista?

Vierailija
28/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1992 oli ensimmäinen ikäluokka. Helppo muistaa kun olen itse 1991

Vierailija
29/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jo liian myöhäistä?

Ei koskaan ole liian myöhäistä. Se on myytti, että se mukamas pitäisi ottaa ennen HPV-tartuntaa. Ensinnäkin siksi, että HPV kantoja monta erilaista ja toisekseen siksi, että se voi jeesata hankkiutumaan eroon olemassaolevasta tartunnasta.

Miten ihmeessä se voisi toimia niin että se auttaa poistamaan olemassa olevaa tartuntaa?

Aiheuttamalla vasta-aineiden muodostusta. Vasta-aineet puolestaan tuhoavat viruksia. Näinhän kaikki rokotteet toimivat.

Vierailija
30/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sen siis sai? Katsoin vaan että netissä lukee että kuulunut kansalliseen rokotusohjelmaan vasta 2013.

Vierailija
31/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sen siis sai? Katsoin vaan että netissä lukee että kuulunut kansalliseen rokotusohjelmaan vasta 2013.

No nyt puhuin läpiä pääni. Asuin tosiaan paikkakunnalla joka oli mukana HPV-rokotetutkimuksessa ja 1992 syntyneille ja nuoremmille annettiin mahdollisuus rokote ottaa.

Vierailija
32/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kyllä kallis rokote. Tosin olisipa yksi stressaamisen aihe vähemmän kun ei tarvitsisi pelätä mitään kulliin kasvavia syyliä tai syöpiä. Tämän keskustelun innoittamana taidan huomenna soitella lääkäriin rokotteen ottamisesta.

Vierailija
33/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liian myöhäistä, mutta miksi haluat sen lapsellesi? Se ei estä syöpää, jos sitä pohdit.

Sitä syöpää se nimenomaan estää, sehän on rokotuksen koko tarkoituskin. Tyhmäkö olet?

Olen varmasti todella tyhmä, koska yksikään tutkimus ei ole kyennyt osoittamaan, että HPV-rokote estäisi kohdunkaulansyövän tai mitään muutakaan syöpää. Se vaikuttaa viruksiin, joilla oletetaan olevan tekemistä syövän kanssa, mutta toistaiseksi on voitu vain osoittaa tiettyjen virustyyppien löytyvän syöpään sairastuneilta. Valitettavasti mukana on myös sellaisia viruksia, joihin ei ole rokotetta ja valitettavasti ei ole kyetty todistamaan aukottomasti tietyn virustyypin ja syövän syntymisen yhteyttä. Se että virus ja syöpä ovat samalla henkilöllä ei vielä todista sitä, että ko. virus on syövän aiheuttaja.

Vierailija
34/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liian myöhäistä, mutta miksi haluat sen lapsellesi? Se ei estä syöpää, jos sitä pohdit.

Sitä syöpää se nimenomaan estää, sehän on rokotuksen koko tarkoituskin. Tyhmäkö olet?

Olen varmasti todella tyhmä, koska yksikään tutkimus ei ole kyennyt osoittamaan, että HPV-rokote estäisi kohdunkaulansyövän tai mitään muutakaan syöpää. Se vaikuttaa viruksiin, joilla oletetaan olevan tekemistä syövän kanssa, mutta toistaiseksi on voitu vain osoittaa tiettyjen virustyyppien löytyvän syöpään sairastuneilta. Valitettavasti mukana on myös sellaisia viruksia, joihin ei ole rokotetta ja valitettavasti ei ole kyetty todistamaan aukottomasti tietyn virustyypin ja syövän syntymisen yhteyttä. Se että virus ja syöpä ovat samalla henkilöllä ei vielä todista sitä, että ko. virus on syövän aiheuttaja.

No musta pelkästään suoja sitä kondylooma vastaan on jo riittävä peruste sen rokotteen ottamiselle.

Vierailija
35/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole myöhäistä jos ehtii saamaan kaikki rokotteet ennen kuin aloittaa seksielämän. Mutta pääseeköhän enää rokotusohjelmaan vai pitääkö ne sit tuossa tapauksessa käydä itse ostamassa? 

Ykkösvastaajalle tiedoksi että olet oikeassa, rokote ei estä syöpää. Rokote kuitenkin estää useita hpv tartuntoja ja tulee vähentämään kohdunkaulansyöpää tulevaisuudessa. Kun itse käy puolen vuoden välein kontrollissa tarkistuttamassa miten se aggressiivinen hpv siellä kohdunkaulalla voi niin ei tarvinnut kovin pitkään miettiä annanko lapselle luvan rokotteeseen vai en. 

Muistaakseni alle 65v ikäisiä suomalaisnaisia sairastuu kohdunkaulansyöpään alle 40 kpl/v ja hekin olisivat sairauden voineet todennäköisesti välttää pienemmällä seksikumppanien määrällä. Ainakin tutkimustuloksissa on näin todettu. Mitä useampi kumppani, sitä enemmän virustartuntoja.

Vierailija
36/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No musta pelkästään suoja sitä kondylooma vastaan on jo riittävä peruste sen rokotteen ottamiselle.

No kun se ei suojaa siltä. Mutta ota ihmeessä rokote, joka aiheuttaa osalle rokotetuista vakavia neurologisia oireita. Kohdunkaulan syöpä on yksi vähitentappavista syöpälajeista.

Vierailija
37/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole myöhäistä jos ehtii saamaan kaikki rokotteet ennen kuin aloittaa seksielämän. Mutta pääseeköhän enää rokotusohjelmaan vai pitääkö ne sit tuossa tapauksessa käydä itse ostamassa? 

Ykkösvastaajalle tiedoksi että olet oikeassa, rokote ei estä syöpää. Rokote kuitenkin estää useita hpv tartuntoja ja tulee vähentämään kohdunkaulansyöpää tulevaisuudessa. Kun itse käy puolen vuoden välein kontrollissa tarkistuttamassa miten se aggressiivinen hpv siellä kohdunkaulalla voi niin ei tarvinnut kovin pitkään miettiä annanko lapselle luvan rokotteeseen vai en. 

Jää nähtäväksi vähentääkö syöpiä. Virushan ei itsessään sitä syöpää aiheuta, vaan lisäksi tarvitaan huonot elintavat. Huomaa myös, että HPV viruksia tiedetään yli 200 ja rokote antaa suojaa 2-4 virukselle.

Älä nyt jaksa valehdella.

Aiheuttaahan se virus syöpää. Mitähän hemmetin elintapoja mukamas siihen päälle enää tarvitaan?

Miksi lisäksi rupeat lässyttämään siitä, että kantoja on yli 200? Eihän sillä ole mitään tekemistä koko aiheen kanssa, koska niistä ainoastaan kourallinen on vaarallisia. Ja nimenomaan niitä vaarallisia vastaan on rokotteet tehtykin. Oliko nyt noin 90 % haitallisista kannoista vastaan se Gardasil 9-valenttinen rokotekin antamassa suojaa, vaikkei siinä ole kuin muutama kanta itsessään. Että se siitä propagandasi.

Suomessa on THL:n tilastojen mukaan jo nyt yli 20 rokotettua naista sairastunut kohdunkaulan syöpään, joten rokote ei todellakaan estä syövän syntyä, se vaikuttaa muutamaan virustyyppiin. Tutkijat eivät vielä tiedä, mitkä virukset ovat vaarallisia, tiedetään vain se, että tiettyä tyyppiä esiintyy syövän yhteydessä. Ja mitä vähemmän viruksia erilaisiin  ruumiinonteloihinsa hankkii, sen terveempänä pysyy. Harva yli 65v ikäinen kohdunkaulansyöpään sairastunut on eläissään ollut alle 10 kumppanin kanssa.

Vierailija
38/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun se ei suojaa siltä. Mutta ota ihmeessä rokote, joka aiheuttaa osalle rokotetuista vakavia neurologisia oireita. Kohdunkaulan syöpä on yksi vähitentappavista syöpälajeista.

No 95% tatrunnoista suojaa ja yhteyttä neurologisiin oireisiin ei ole pystytty edes todistamaan.

Vierailija
39/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä tyttö on?

Vierailija
40/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paksut ja suonikkaat siittimet tyttäresi lihareiässä levittävät sinne pillusyöpää!

Eikä pääse kuoltuaan Taivaan kotiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi