Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katumapälle HPV-rokotuksen suhteen

Vierailija
06.08.2019 |

Mietittiin pitkään, otetaanko tytölle tuo rokotus ja päätettiin että ei. Nyt olen kuitenkin miettinyt asiaa uudelleen ja haluttaisiin se sittenkin. Tytöllä nyt ikää 13 v. Onko jo liian myöhäistä?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian myöhäistä, mutta miksi haluat sen lapsellesi? Se ei estä syöpää, jos sitä pohdit.

Vierailija
2/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär sai tehosterokotteen 7. luokalla eli 13 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liian myöhäistä, mutta miksi haluat sen lapsellesi? Se ei estä syöpää, jos sitä pohdit.

Sitä syöpää se nimenomaan estää, sehän on rokotuksen koko tarkoituskin. Tyhmäkö olet?

Vierailija
4/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko minun miehenä ottaa se? En minäkään halua syöpää.

Vierailija
5/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo liian myöhäistä?

Ei koskaan ole liian myöhäistä. Se on myytti, että se mukamas pitäisi ottaa ennen HPV-tartuntaa. Ensinnäkin siksi, että HPV kantoja monta erilaista ja toisekseen siksi, että se voi jeesata hankkiutumaan eroon olemassaolevasta tartunnasta.

Vierailija
6/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole myöhäistä jos ehtii saamaan kaikki rokotteet ennen kuin aloittaa seksielämän. Mutta pääseeköhän enää rokotusohjelmaan vai pitääkö ne sit tuossa tapauksessa käydä itse ostamassa? 

Ykkösvastaajalle tiedoksi että olet oikeassa, rokote ei estä syöpää. Rokote kuitenkin estää useita hpv tartuntoja ja tulee vähentämään kohdunkaulansyöpää tulevaisuudessa. Kun itse käy puolen vuoden välein kontrollissa tarkistuttamassa miten se aggressiivinen hpv siellä kohdunkaulalla voi niin ei tarvinnut kovin pitkään miettiä annanko lapselle luvan rokotteeseen vai en. 

Vierailija
7/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi. HPV:n aiheuttamista syövistä iso osa kohdistuu muualle kuin kohdunkaulaan, jota sulla ei kaiketi ole. Esimerkiksi suuhun, persiiseen yms.

https://www.cdc.gov/std/hpv/stdfact-hpv-and-men.htm

Ja toki tekisit osasi HPV:n tartuntoja vähentämällä.

Vierailija
8/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Based on data from 2011 to 2015, about 42,700 HPV-associated cancers occur in the United States each year: about 24,400 among women, and about 18,300 among men."

Vierailija
9/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole myöhäistä jos ehtii saamaan kaikki rokotteet ennen kuin aloittaa seksielämän.

Miksikäs muka olisi liian myöhäistä, jos aloittaisikin seksielämän?

Ensinnäkään seksielämän aloittaminen ei tarkoita, että HPV:lle altistuu samantien. Eihän sitä kaikilla edes ole.

Toisekseen, edes HPV:n saaminen ei millään muotoa tee rokotteesta turhaa, koska edelleenkin rokote estää muita kantoja sekä voi auttaa hävittämään olemassaolevan tartunnan.

Ykkösvastaajalle tiedoksi että olet oikeassa, rokote ei estä syöpää.

Estäähän se nimenomaan syöpää, estämällä HPV:n aiheuttamia solumuutoksia, joista se syöpä syntyykin. Siten se ihan kirjaimellisesti estää juurikin syöpää.

Vierailija
10/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole myöhäistä jos ehtii saamaan kaikki rokotteet ennen kuin aloittaa seksielämän. Mutta pääseeköhän enää rokotusohjelmaan vai pitääkö ne sit tuossa tapauksessa käydä itse ostamassa? 

Ykkösvastaajalle tiedoksi että olet oikeassa, rokote ei estä syöpää. Rokote kuitenkin estää useita hpv tartuntoja ja tulee vähentämään kohdunkaulansyöpää tulevaisuudessa. Kun itse käy puolen vuoden välein kontrollissa tarkistuttamassa miten se aggressiivinen hpv siellä kohdunkaulalla voi niin ei tarvinnut kovin pitkään miettiä annanko lapselle luvan rokotteeseen vai en. 

Jää nähtäväksi vähentääkö syöpiä. Virushan ei itsessään sitä syöpää aiheuta, vaan lisäksi tarvitaan huonot elintavat. Huomaa myös, että HPV viruksia tiedetään yli 200 ja rokote antaa suojaa 2-4 virukselle.

Vierailija
11/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estäähän se nimenomaan syöpää, estämällä HPV:n aiheuttamia solumuutoksia, joista se syöpä syntyykin. Siten se ihan kirjaimellisesti estää juurikin syöpää.

Mikä tahansa patogeeni aiheuttaa solumuutoksia. HPV ei aiheuta itsekseen syöpää. Lisäksi tarvitaan huonot elintavat. Rokotteella voi olla tai voi olla olematta hyötyä. Peruste rokoteohjelmalle on säästöt. Mikäli seulontoja voidaan vähentää, on rokotus ollut silloin ehkä ollut kannattavaa. Kohdunkaulan syöpien määrä on jo nyt vähäinen.

Vierailija
12/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää nähtäväksi vähentääkö syöpiä. Virushan ei itsessään sitä syöpää aiheuta, vaan lisäksi tarvitaan huonot elintavat. Huomaa myös, että HPV viruksia tiedetään yli 200 ja rokote antaa suojaa 2-4 virukselle.

Älä nyt jaksa valehdella.

Aiheuttaahan se virus syöpää. Mitähän hemmetin elintapoja mukamas siihen päälle enää tarvitaan?

Miksi lisäksi rupeat lässyttämään siitä, että kantoja on yli 200? Eihän sillä ole mitään tekemistä koko aiheen kanssa, koska niistä ainoastaan kourallinen on vaarallisia. Ja nimenomaan niitä vaarallisia vastaan on rokotteet tehtykin. Oliko nyt noin 90 % haitallisista kannoista vastaan se Gardasil 9-valenttinen rokotekin antamassa suojaa, vaikkei siinä ole kuin muutama kanta itsessään. Että se siitä propagandasi.

Vierailija
13/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä olla ratsastamatta kullikaruselliakin... mutta ainiin, eihän nainen ole koskaan vastuussa tekemisistä päätöksistään. Syy on aina miesten. Siis jonkun tuntemattoman miehen jolle ei muute asiasa kerrota kuin että se on hänen syynsä koska patriarkaatti ja hän hyötyy. Istuessaan yksin viluissaan karhupuistossa kossupullo kädessä.

Kerrotko HPV:tä kantavalle vauvallekin, että jättää kullikarusellit väliin, kun HPV tarttuu myös ei-seksuaalisessa kontaktissa?

Aivan varmasti sulle on tämä kerrottu jo aiemmissa ketjuissa, mutta et silti ole sisäistänyt lukemaasi. Miksi?

Vierailija
14/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa patogeeni aiheuttaa solumuutoksia. HPV ei aiheuta itsekseen syöpää. Lisäksi tarvitaan huonot elintavat. Rokotteella voi olla tai voi olla olematta hyötyä. Peruste rokoteohjelmalle on säästöt. Mikäli seulontoja voidaan vähentää, on rokotus ollut silloin ehkä ollut kannattavaa. Kohdunkaulan syöpien määrä on jo nyt vähäinen.

Ai että mikä tahansa patogeeni aiheuttaa solumuutoksia? Kerro toki lisää. Laita vaikka lisää niistä patogeeneistä, jotka ihmisistä toisiin tarttumalla aiheuttavat solumuutoksia ja sitä kautta syöpää.

MITKÄ elämäntavat? Sulta kysyttiin jo, mutta jätit vastaamatta. Syykin on selvä: ei ole mitään elintapoja, joita vaadittaisiin HPV:sta saadun syövän syntymiseen.

Kohdunkaulan syöpien määrä on 160 per vuosi Suomessa. Ei se ole mikään niin vähäinen määrä, että se pitäisi jättää huomioimatta.

Vierailija
15/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään k*sirkusta tarvita, kyllä nainen voi saada siltä elämänsä ainoalta mieheltä viruksen, myös silloin kun kyseinen mies on jo aikaa sitten itse jättänyt muut kumppanit, virus kun elää miehessä kuitenkin. Enkä väitä, että kaikilla miehillä olisi useita kumppaneita elämänsä aikana, mutta todennäköisempää se niin päin on.

Yhdessä englantilaisessa tv-ohjelmassa nuori, n. 17-vuotias, miehenalku ihmetteli, miksi hänen pitäisi rokote ottaa, kun tytöt/naiset ovat niitä jotka sairastuvat - ei sitten tullut mieleen oma vastuu olla levittämättä virusta. Siinä ohjelmassa ei muuten puhuttu mitään siitä, että miehetkin voivat saada syövät niistä viruksista, enkä tiennyt minäkään ennen tätä keskusteluketjua.

Vierailija
16/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virus yksinään ei aiheuta syöpää. Lisäksi tarvitaan huono tuuri.

Seulonnoilla ei voida löytää esimerkiksi HPV:n aiheuttamia suusyöpiä ja peräsuolisyöpiä, jotka alkavat tässä hiljalleen näkyä myös naisten syöpätilastoissa.

Vierailija
17/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi. HPV:n aiheuttamista syövistä iso osa kohdistuu muualle kuin kohdunkaulaan, jota sulla ei kaiketi ole. Esimerkiksi suuhun, persiiseen yms.

https://www.cdc.gov/std/hpv/stdfact-hpv-and-men.htm

Ja toki tekisit osasi HPV:n tartuntoja vähentämällä.

Pitääkö eka mennä kokeisiin saadakseni selville onko mulle jo ollut se?

Vierailija
18/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian myöhäistä. Tyttäressäsi on käynyt jo paljaita kaluja.

Vierailija
19/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin lapsi, haaveiltiin syöpärokotteen keksimisestä. Nyt kun sellainen on olemassa, valitetaan miten turha sen on kun se ei suojaa kaikilta syöviltä!

Vierailija
20/78 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, yksi ottamani lisäravinne, AHCC, mukamas tepsii HPV:tä vastaan.

Ihan vaan vinkiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi