Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, olen syönyt lakritsia ja salmiakkia ja olen raskaana!

Vierailija
06.08.2019 |

Viikolla 8 :( raskaus ei ollut tiedossa, oireita ei ole ollut. Syönyt n. vähintään pussin viikossa, mikä on liikaa.. salmiakkijäätelöä yms. mitenköhän paljon aivojen kehitykseen on vaikuttanut? :( missä vaiheessa muutokset näkyy?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin söin esikoista odottaessa puolikkaan lakupatukan. En usko, että sillä oli suurta vaikutusta kasvuun ja kehitykseen. Nuorempia odottaessa en ole syönyt karkkia ollenkaan lähinnä koska en pidä karkista, suklaata olen kyllä syönyt välillä.

Lakritsikasvissa (vai mikä onkaan, lakritsia..) anyways se jokin aine, joka kulkee sikiöön verenkierron kautta, kiihdyttää sikiön sykettä ja on jotenkin jopa myrkyllistä. Aivan övereitä määriä ei siis ainakaan pidä ahmia lakua/salmiakkia, nykysuositusten mukaan ei yhtään.

Mutta aloittajalle: raskaus on vielä niin alussa, että ison osan ajan sikiö on ollut ruskuaispussin varassa ja jos nyt aloitat lakulakon niin haitat vauvalle jäävät olemattomiksi.

Vierailija
22/25 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakki (ammoniumkloridi) ei nosta verenpainetta, eikä sillä ole tiettävästi haitallista vaikutusta sikiöön. _Todella_ isoina määrinä voi aiheuttaa virtsakiviä.

Salmiakkimakeisissa se ei-toivottu ainesosa on lakritsi (ja sen glykerretiinihappo) jota on käytännössä kaikissa salmiakkikarkeissa.

Jos nimenomaan ihana, kirpsakka salmiakki on himojen kohde, apteekista saa puhdasta salmiakkijauhetta, jolla voi herkutella, ilman että tarvitsee pelätä verenpaineen tai maha-asukin hyvinvoinnin takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nykyään ei tosiaan enää suositella, yhteys löydetty mm. ADHD:n kanssa.

Eli älä syö enää, mutta toisaalta älä myöskään huoli, todennäköisesti ei ole tullut haittaa ja kaikki hyvin :)

Vierailija
24/25 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa helpottavaa kuulla että vahinkoa tuskin on aiheutunut!! Luin heti noi nykyiset suositukset ja näköjään joo kokonaan kielletty.

Vierailija
25/25 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli! Mun käskettiin kaksosraskaudessa syödä salmiakkia ja suolaa, kun verenpaine oli liian alhaalla ja pyörryin pari kertaa. Lakritsista en enää muista, mitä ohjeistettiin. Näin 10v sitten ja mulla terveet koululaiset.