Miten järkätä häät?
Ollaan nyt menossa miehen kanssa vihdoin ja viimein naimisiin ja mietityttää kuinka järjestää juhlat.. Itse haluisin järkätä ihan kunnon pippalot, vaikka ei oo isoa sukua tai laajaa kaveripiiriä, mies ei. Häntä ahdistaa kun ei ole laajaa kaveripiiriä joita kutsua, muutamia yksittäisiä kavereita vain ja lisäksi ei halua olla keskipisteenä. Mua nää asiat ei haittaa, vaikka itse omistan pienen ja riitaisin tai muuten vaan hankalien ihmisten suvun, plus mullakin on vaan muutama kaveri. Mietityttää vaan budjetti kun päätettiin hääpäivä nopeasti, niin ei ole hirveästi rahaa käyttää juhliin.
Vihkiminen tapahtuu keskellä viikkoa, parin todistajan läsnäollessa ja viikonloppuna olisi ajatuksissa juhlia. Miehelle riittäisi että ilmoitetaan kaikille vasta sitten kun ollaan menty naimisiin niin tekstarilla, että olisi siihen asti salaisuus, mutta sitten juhlien järkkääminen ei onnistu, koska kaikki asuu eri puolilla Suomea niin ei kukaan pääse parin päivän varoitusajalla kuitenkaan juhlimaan.. Huoh.. Miten tää voi olla näin vaikeeta?! Tietysti vaihtoehtona olisi olla pitämättä mitään juhlia, tai pitää ne myöhemmin, mutta uskon että jäisivät pitämättä ja tällaiselle ikuiselle romantikolle, on todella vaikea luopua ajatuksesta ettei mitään hääjuhlia tule.. :/
Kommentit (56)
rouva_kk kirjoitti:
Eräs tuttavani avuoitui hienosti Italiassa ja oli varattu valokuvaaja ym. Hienoja kuvia tulikin reilusti, liitto päättyi alle 3 kuukaudessa. Mitä ihmettä mahtoi tapahtua ?
Meillä omat häät oli pienet, siviilivihkiminen, ystäville ja lähisuvulle kirkossa avioliittoon siunaaminen ja sen jälkeen syömään ja hääkakuille. Rahat jotka säästyivät käytimme ihanaan kahden viikon häämatkaan Korfulla. Suosittelen. Emme myöskään tehneet kallista lahjalistaa, vaan pienet käytännölliset lahjat olivat toiveena, joten osallistujilta ei vaadittu isoja taloudellisia panoksia. Oli elämäni onnellisen päivä tuo hääpäivä ja juuri vietimme 20-vuotispäivää Kreikassa lomaillen.
Varmaan se valokuvaaja tapahtui. Eli selvästi ei kannata kunnon kuvaajaa hankkia vaan maikkuirmeli 57v kuvaa puhelimella upeat muistot!
Mulla oli helpot häät: maistraatissa naimisiin ja appivanhempien kanssa lounaalle. Illalla käytiin kaksin viihteellä. Eikä tullut kalliiksi.
Terv. 32 vuotta naimisissa
Miestä ahdistaa olla huomion keskipisteenä ja muutenkin koko hössötys. Tulee kyllä paikalle jos järjestän jotain. Toinen asia mikä ahdistaa on se että hänen käsityksensä mukaan häiden järjestämiseen tarvitaan jonkinlainen kaveriporukka, joiden kanssa juhlia. Meillä on vaan muutamia hyviä ystäviä. En siis todellakaan tiedä mistä saanut päähänsä tuon ajatuksen..
Mökkihäät
Pienet häät
Pihahäät
Pitseriahäät
Piknikhäät
Kotihäät
Kotibilehäät
Parin näköiset häät, ei teatterihäät.
Häät on perhejuhla. Kaverit vieraita, eivät järjestäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläjärkättiin häät kuudessa viikossa. Kun päivä oli päätetty niin kutsuttiin lähimmät sukulaiset ja parhaat ystävät ns tupareihin ja synttäreille. Vihkiminen oli perjantaina käräjäoikeudessa ja siitä todistajien kanssa ravintolaan syömään. Seuraavana päivänä sit juhlat suvulle ja ystäville. Vieraat sai tietää et on häät silloin pe iltana. Oli ihan älyttömän rennot ja mukavat juhlat. Vieraita noin 50.
Voisitko kertoa tarkemmin teidän häistä? Juhlitteko siis kotona, vaikka vieraita oli noinkin paljon? Oliko ohjelmaa, millaiset ruoat ja vaatteet? En ole ap, mutta häät täälläkin mietinnässä ja tuollainen konsepti voisi kiinnostaa.
Meillä on iso puutarha johon rakennettiin pitkä pöytä jonka ääreen mahduttiin kaikkk ja katos - päälle hallaharsoo. Ruokana oli pääasiassa kylmiä ruokia; salaatteja, lohta, leipää ja perunoita. Jälkkärinä juustokakkua, mustikkapiirakkaa ja keksejä. Illalla boolia, viiniä yms. Miehellä perus puku ja mulla ompelijalla teetetty valkoinen pellavamekko. Olin pyytänyt keittiöön muutaman tuttavan hoitamaan järjestelyt ja illalla jatkoivat sitten juhlia meidän kanssa. Kaikki vieraat eivät jääneet illaksi vaan lähtivät kahvin jälkeen. Oli tajuttoman kuuma päivä joten ulkona puutarhassa omenapuiden alla oli täydellinen olla. Varasuunnitelma oli lähellä oleva kylätalo jossa oli tilaa sinä viikonloppuna.
Kun päivä oli päätetty tilasin valokuvaajan vihkimiseen, kampaajan, meikin, kukat, ilmapallot, koristeet, ravintolan yms. Tehtiin meny ja mietittiin käytännön järjestelyt. Soitin ompelijalle. Rakennettiin pöytä ja katos. Ostettiin miehelle puku. Tilattiin sormukset kultasepältä. Sit vaan odoteltiin. Häät olis saanut helposti kasaan 2viikossa. Budjetti oli 3000e. Sisälsi vaatteet, sormukset, avioehdon, ravintolan, ruuat, juomat, katoksen puutavaran, astiavuokran valokuvauksen yms yms. Kaiken.
Minusta oli kiva et vihkiminen oli eri päivänä. Helteen takia olin aivan poikki kun illalla kotiin tultiin ja juhliminen siinä kohtaa ei innostanut. Saatiin viettää virkeä hääyö ja aamulla sit viimeistellä juhlat rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Me teimme aikoinaan niin, että pyysimme hyvissä ajoin vieraita varaamaan tietyn päivän, koska pitäisimme silloin ”kesäjuhlat”. Vihkiminen tapahtui vain lähimpien perheenjäsenten läsnä ollessa, jonka jälkeen kävimme tällä pienellä porukalla syömässä. Sen jälkeen lähdimme tuoreena avioparina parin päivän matkalle lähikaupunkiin, mistä postitimme kutsut. Kutsuista kävi ilmi, että olemme menneet naimisiin ja että kyseessä on hääjuhla. Vihkimisen ja juhlien välissä oli muutama viikko aikaa.
Pointtina siis se, että jos hääsuunnitelmat haluaa pitää salassa, voi vieraille lähettää ”save the date” -pyynnön ja ilmoittaa, että lisätietoja tulee myöhemmin.
Mä en ymmärtänyt tämän jutun pointtia ollenkaan. Eli ensin kerrotaan, että juhlat tulossa ja sitten myöhemmin (ennen niitä bileitä) "hihihii, ne onkin hääjuhla". Miksei voinut vaan kertoa suoraan?
Mä en ainakaan ottaisi töistä vapaata jonkun ihme "lisätietoja myöhemmin"-jutun takia.
Todistajat mukaan ja vihkiminen joko maistraatissa tai kirkonkappelissa. Rahanne käytätte sitten ihan mihin ikinä haluat. Häät turhista turhin juhla. Prinsessa leikki joka ei kiinosta ketään. Ei kukaan jaksa ihastella ja ehkuttaa tuiki tavallista likkaa. Enkä ole ihan vakuuttunut tästä vihkimis sakramentistakaan. Se ketään ole liitoissa pitänyt. Parempi olis elää iloisella sydämellä ja rauhaisella parisuhteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me teimme aikoinaan niin, että pyysimme hyvissä ajoin vieraita varaamaan tietyn päivän, koska pitäisimme silloin ”kesäjuhlat”. Vihkiminen tapahtui vain lähimpien perheenjäsenten läsnä ollessa, jonka jälkeen kävimme tällä pienellä porukalla syömässä. Sen jälkeen lähdimme tuoreena avioparina parin päivän matkalle lähikaupunkiin, mistä postitimme kutsut. Kutsuista kävi ilmi, että olemme menneet naimisiin ja että kyseessä on hääjuhla. Vihkimisen ja juhlien välissä oli muutama viikko aikaa.
Pointtina siis se, että jos hääsuunnitelmat haluaa pitää salassa, voi vieraille lähettää ”save the date” -pyynnön ja ilmoittaa, että lisätietoja tulee myöhemmin.
Mä en ymmärtänyt tämän jutun pointtia ollenkaan. Eli ensin kerrotaan, että juhlat tulossa ja sitten myöhemmin (ennen niitä bileitä) "hihihii, ne onkin hääjuhla". Miksei voinut vaan kertoa suoraan?
Mä en ainakaan ottaisi töistä vapaata jonkun ihme "lisätietoja myöhemmin"-jutun takia.
Pointtina siis tämä:
Ap kirjoitti: ”Miehelle riittäisi että ilmoitetaan kaikille vasta sitten kun ollaan menty naimisiin niin tekstarilla,, että olisi siihen asti salaisuus mutta sitten juhlien järjestäminen ei onnistu - - - ” Kerroin, miten meillä onnistui juhlien järjestäminen, vaikka lähetimme kutsut vasta vihkimisen jälkeen.
Se sitten taas on ihan jokaisen oma asia (eikä jutun pointti), miksi haluaa pitää salaisuutena. Kuten myös se, minkälaisten asioiden takia kukin haluaa tai ei halua ottaa töistä vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläjärkättiin häät kuudessa viikossa. Kun päivä oli päätetty niin kutsuttiin lähimmät sukulaiset ja parhaat ystävät ns tupareihin ja synttäreille. Vihkiminen oli perjantaina käräjäoikeudessa ja siitä todistajien kanssa ravintolaan syömään. Seuraavana päivänä sit juhlat suvulle ja ystäville. Vieraat sai tietää et on häät silloin pe iltana. Oli ihan älyttömän rennot ja mukavat juhlat. Vieraita noin 50.
Voisitko kertoa tarkemmin teidän häistä? Juhlitteko siis kotona, vaikka vieraita oli noinkin paljon? Oliko ohjelmaa, millaiset ruoat ja vaatteet? En ole ap, mutta häät täälläkin mietinnässä ja tuollainen konsepti voisi kiinnostaa.
Meillä on iso puutarha johon rakennettiin pitkä pöytä jonka ääreen mahduttiin kaikkk ja katos - päälle hallaharsoo. Ruokana oli pääasiassa kylmiä ruokia; salaatteja, lohta, leipää ja perunoita. Jälkkärinä juustokakkua, mustikkapiirakkaa ja keksejä. Illalla boolia, viiniä yms. Miehellä perus puku ja mulla ompelijalla teetetty valkoinen pellavamekko. Olin pyytänyt keittiöön muutaman tuttavan hoitamaan järjestelyt ja illalla jatkoivat sitten juhlia meidän kanssa. Kaikki vieraat eivät jääneet illaksi vaan lähtivät kahvin jälkeen. Oli tajuttoman kuuma päivä joten ulkona puutarhassa omenapuiden alla oli täydellinen olla. Varasuunnitelma oli lähellä oleva kylätalo jossa oli tilaa sinä viikonloppuna.
Kun päivä oli päätetty tilasin valokuvaajan vihkimiseen, kampaajan, meikin, kukat, ilmapallot, koristeet, ravintolan yms. Tehtiin meny ja mietittiin käytännön järjestelyt. Soitin ompelijalle. Rakennettiin pöytä ja katos. Ostettiin miehelle puku. Tilattiin sormukset kultasepältä. Sit vaan odoteltiin. Häät olis saanut helposti kasaan 2viikossa. Budjetti oli 3000e. Sisälsi vaatteet, sormukset, avioehdon, ravintolan, ruuat, juomat, katoksen puutavaran, astiavuokran valokuvauksen yms yms. Kaiken.
Minusta oli kiva et vihkiminen oli eri päivänä. Helteen takia olin aivan poikki kun illalla kotiin tultiin ja juhliminen siinä kohtaa ei innostanut. Saatiin viettää virkeä hääyö ja aamulla sit viimeistellä juhlat rauhassa.
Kiitos vastauksesta! Kuulostaa aivan ihanilta häiltä, sellaisilta, joissa viihtyisin varmasti itsekin hyvin - niin vieraana kuin morsiamenakin ;) Me asumme kerrostalokaksiossa, joten kotihäät eivät onnistu, mutta sain kuitenkin tuosta paljon muita ideoita :)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella, että noin lyhyessä ajassa saa järjestettyä kivoja häitä! Meillä meni 1,5v järjestää häitä ja kutsut laitettiin 2kk ennen juhlaa. Voisittehan pitää juhlien sijasta esim: ravintola illallisen. Kutsutte ne vähät ihmiset ravintolaan ja siellä juhlistatte vihkimistä. Taitaa tulla edullisimmaks, kun ei tarvii ostaa mekkoja yms, eikä tarvii vuokrata tiloja jne.
Huhhuh, 1,5 vuotta pelkkään suunnitteluun.
Meillä häiden suunnittelu kesti kaksi viikkoa. Vieraita oli n. 60 ja häistä tuli niin kivat, että vielä vuosien jälkeenkin vieraamme ovat niitä ilolla muistelleet. Homman juoni oli ihan sama kuin ap:lla; meidät vihittiin perjantaina maistraatissa ja lauantaina juhlimme. Hyvää ruokaa ja juomaa, musiikkia ja iloisia ihmisiä.
Ruuista osan teimme itse, osa ostettiin catering-yritykseltä. Seisova pöytä, jokaiselle jotain. Suomalaiseen tapaan alkoholiakaan emme unohtaneet. Hääpaikasta ei tarvinnut maksaa vuokraa, anoppila keskikokoinen ok-talo, jossa kellarikerrokseen laitettiin tanssitilat ja keski- ja yläkerros pyhitettiin seurustelulle.
Häämme eivät siten tulleet maksamaankaan paljon, mutta lopputulos ilahdutti vieraitakin.
Me hääparina olimme oikeastaan keskipisteenä vain alussa, n epakolliset kuviot, mikä olikin toiveemme. Halusimme siis järkätä kivat bileet vieraille, se oli meidän tapamme nauttia ja juhlistaa häitämme.
Olen tullut siihen tulokseen, että liikaa suunnitellut häät eivät välttämättä ole häävieraiden kannalta ne kaikkein kivoimmat häät...
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen, että liikaa suunnitellut häät eivät välttämättä ole häävieraiden kannalta ne kaikkein kivoimmat häät...
Juuri tämä kokemus omista häistä. Olin suunnitellessa ja järjestäessä ehtinyt luoda mielessäni tarkan kuvan siitä, miten kaikki sujuu, ja sitten kun ei sujunutkaan tarkalleen niin kuin olin suunnitellut, stressasin aikataulun pettämistä ja kaikkia että muistaako kukaan vaihtaa kahvipöytään eri koristeet yms. Parhaiten muistan hääpäivästä stressin, valokuvissa mikään niistä stressaamistani yksityiskohdista ei näy mitenkään erityisesti, eikä yksikään ole kehunut että olisi ollut parhaat häät ikinä.
Menetty nyt naimisiin ja kerrotte kavereille häiden jälkeen, että nyt ollaan naimisissa ja juhlat on ensi kesänä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Saatte melkein vuoden aikaa säästää rahaa ja suunnitella juhlia rauhassa.
Me käytiin maistraatissa ja samana päivänä syömässä molempien vanhempien kanssa. Seuraavana viikonloppuna pidettiin mökkibileet kavereille. Vaikka siinä nyt oltiinkin jonkinlaisina huomion keskipisteinä, mökilläkin alkuun, niin porukka oli niin pieni ettei se tuntunut ahdistavalta.
Kun päätimme mennä naimisiin, mies ilmoitti heti listan, mitä häissä ei halua :D. Kuvitteli ressukka, että naimisiin pitää mennä kirkossa ja pitää suuret hääjuhlat ja tanssia valssit ja leikkiä leikit yms.
Yllättyi, kun ilmoitin, että missään nimessä en kirkkoon kuulumattomana ala liittymään uudestaan kirkkoon, että kirkossa vihittäisiin, joten maistraattiin menemme. Juhlia en halua, kun en edes vieraana tykkää olla häissä.
Joten sulassa sovussa päädyimme maistraattivihkimiseen, missä oli vanhempamme mukana ja joimme kakkukahvit kotona.
Jossain määrin olen itsekkin romantikko, mutta häät eivät ole se juttu, vaan sitä romantiikkaa on harrastettu ihan muissa asioissa.
Joten luuletko nauttivasi juhlista, jos mies on vastahakoisena koko päivän mukana.
Tämä ei nyt ap:n tilanteeseen sovellu ja on monen mielestä epäortodoksinen tapa hoitaa asia, mutta ehdotan kuitenkin.
Nykyään hirveän monet esimerkiksi nuoret väittelijät järjestävät karonkan niin, että vain vanhemmat ja kunniavieraat saavat kutsun joka kattaa koko tarjoilun. Ystäville ja tuttaville lähetetään sitten kauniit ja ystävälliset kutsut lunastaa illalliskortti (esim. 30 e) tapahtumaan. Kutsussa mainitaan myös selväsanaisesti, että erillisiä lahjoja ei toivota. Tämä on minusta helppo tapa sekä vieraan että järjestäjän puolesta. Vieraan ei tarvitse arpoa, että minkä hintaista Aalto-maljakkoa pitäisi ruveta etsiskelemään kun tullaan pariskuntana, ja toisaalta juhlakalu selviää ilman vararikkoa. Ja kaikki halukkaat saavat ne juhlat.
Helpointahan tuo on niin, että varaa jostain hyvästä ravintolasta kabinetin, tilaa tietyn menun (esim. pari samanhintaista vaihtoehtoa, liha/kasvis) ja illalliskortti maksaa täsmälleen sen menun verran. RSVP pari päivää ennen kuin ravintolalle pitää ilmoittaa tarkka osallistujamäärä.
Itse mieluummin menen noin järjestettyihin häihin kuin että kaverit jättäisivät juhlimiset väliin rahasyiden takia.