Seinäjoelle avataan marraskuussa Ideapark- ei mitään järkeä
Pieni ja surkea junttimaaseutukaupungin keskusta kuihtuu täysin, kun monen kilometrin päähän keskustasta tulee tuollainen turha jättikeskus, johon vähät alueen asiakkaat siirtyvät asioimaan. Seinäjoen olisi pitänyt rakentaa ihan keskustaan joku kauppakeskus, jos jonnekin.
Kaupungissa on jo toisaalta nyt liikaakin vähittäiskaupan neliöitä ja pudotuspeli alkaa rajuna. Samalla Ideapark tappaa lähikuntien erikoiskauppaa laajalta alueelta, kun asiakkaita ei enää tule. Todella typerää touhua.
Kaupungin päättäjät eivät tajua tulevaisuuden kaupan muutoksesta ja nettikaupan kasvusta yhtään mitään. Sukari vei päättäjiä harhaan ihan täysillä omaksi hyödykseen. Täsät asiasta kukaan ei uskaltanut sanoa kunnolla vastaan, kun kaikkien vaan pitää olla innoissaan. Mitään asiantuntijoita ei tietenkään kuultu. Missään ei ole uskallettu kritisoida hanketta. Alueen surkea valtalehti ei tietenkään ota yhtään mitään kriittistä kantaa mainostajiin koskaan.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella on menossa ihan järkevä kehitys: keskusta pyhitetään maakunnista tuleville tuhansille eläkeläisille loppusijoituspaikaksi ja kaupallinen toiminta siirtyy sinne minne pääsee sujuvasti autolla.
Jep, tosi järkevää! Suositaan vain entistä enemmän sitä, että ihmiset eivät vahingossakaan kulje jalkaisin mihinkään, vaan aina autolla kaikki autoa pidemmät matkat. Ja samalla viedään autottomilta mahdollisuus käydä kaupoissa.
Keskustan asukkaat edelleen kulkee autolla. Ei ne vanhukset oikein jaksa kantaa ostoskasseja. Kätevää sen sijaan on palveluja saa kävelymatkan päästä.
No mites ne vanhukset sitten ne ostoksensa saavat siinä vaiheessa, kun ei voi enää autoa ajaa?
Läheiset kuljettaa, kauppa tuo, kotipalvelu hoitaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella on menossa ihan järkevä kehitys: keskusta pyhitetään maakunnista tuleville tuhansille eläkeläisille loppusijoituspaikaksi ja kaupallinen toiminta siirtyy sinne minne pääsee sujuvasti autolla.
Jep, tosi järkevää! Suositaan vain entistä enemmän sitä, että ihmiset eivät vahingossakaan kulje jalkaisin mihinkään, vaan aina autolla kaikki autoa pidemmät matkat. Ja samalla viedään autottomilta mahdollisuus käydä kaupoissa.
Keskustan asukkaat edelleen kulkee autolla. Ei ne vanhukset oikein jaksa kantaa ostoskasseja. Kätevää sen sijaan on palveluja saa kävelymatkan päästä.
No mites ne vanhukset sitten ne ostoksensa saavat siinä vaiheessa, kun ei voi enää autoa ajaa?
Eli kun he muuttavat Seinäjoelle sen perässä, että pääsivät kulkemaan vaivattomasti itse palvuihin ja kauppoihin, niin ne kaikki muuttavatkin pois, ja se on tässä logiikassa hyvä juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin mielipide asiaan, "Ideaparkki on just hyvä Seinäjoelle kun ei täällä ole oikein muuten mitään".
Ei mitään Seinäjoella? Mitähän se teini kuvittelee, että sinne Ideaparkkiin tulee? Jotain muuta kuin niitä ketjuliikkeitä, joita Seinäjoella on jo valmiiksi?
Vaikuttaa hiukan sille että et ole pahemmin kauppakeskuksissa käynyt ainakaan muualla kuin Seinäjoella.
Vastaisitko nyt itse siihen kysymykseen sen sijaan, että keskityt loukkaamaan minua?
Vastaus: käy katsomassa siellä kauppakeskuksessa mitä ne teinit siellä tekee.
Siis vaasalaisetko täälä katkerana kirjottelee? Vaasan keskusta se vasta vetelee viimeisiä, eivät edes ikeasta päässeet yksimielisyyteen. Seinäjoki se vaan kasvaa ja kukoistaa on jos monen moista tapahtumaa kesällä. Olkaa hijaa kateelliset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on maakunnan vanhuksille järkevää toimintaa. Myy maat ja mannut kuolevasta kotikunnasta ja ostaa Seinäjoelle rakennetusta kerrostalosta osakkeen. Palvelut on lähellä, keskussairaalaan ei tarvitsen kulkea kelataksilla maakunnasta jne. Perillisille jää kuranttia omaisuutta ränsistyvän rintamiestalon ja pajuuntuvien peltojen sijaan.
Seinäjoella "pörriäiset" ovat jo joukolla paikalla pörräämässä vanhusten ympärillä.
Mä en nyt edelleenkään ymmärrä, miten se on niiden vanhusten etu, että sieltä keskustasta, johon ne sankoin joukoin muuttavat, katoavat kaikki kaupat.
Heidän kotikunnissaan palvelut ja kaupat katosivat aikoja sitten. Kirkonkylän raitilla on se S-Market, R-kioski ja yksi pankkiautomaatti, josta kunta maksaa pankille, että sitä ei viedä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin mielipide asiaan, "Ideaparkki on just hyvä Seinäjoelle kun ei täällä ole oikein muuten mitään".
Ei mitään Seinäjoella? Mitähän se teini kuvittelee, että sinne Ideaparkkiin tulee? Jotain muuta kuin niitä ketjuliikkeitä, joita Seinäjoella on jo valmiiksi?
Vaikuttaa hiukan sille että et ole pahemmin kauppakeskuksissa käynyt ainakaan muualla kuin Seinäjoella.
Vastaisitko nyt itse siihen kysymykseen sen sijaan, että keskityt loukkaamaan minua?
Olen käynyt kauppakeskuksissa. Seinäjoella on myös kauppakeskuksia, joissa on teinejä. Onko se nyt just teineille se kätevin juttu, että se kauppakeskus sijaitsee mahdollisimman kaukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun he muuttavat Seinäjoelle sen perässä, että pääsivät kulkemaan vaivattomasti itse palvuihin ja kauppoihin, niin ne kaikki muuttavatkin pois, ja se on tässä logiikassa hyvä juttu?
Ei ne vanhukset kauppojen perässä Seinäjoelle muuta. Palvelujen perässä ne muuttaa, johinkin perähikijälle on vähän vaikea saada kotipalveluja tai kaupan kotiinkuljetusta. Lääkäriin on pitkä matka jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota minäkin olen ihmetellyt että miksi se rakennettiin Ilmajoen puolelle kun ohitustien puolella olisi ollut kilometritolkulla metsää. Kai siinä on ajateltu että ihmiset sitten pakotetaan Seinäjoen läpi ja muutkin liikkeet saa jotain murusia? Vähän epäilen että kukaan saa mitään. Lisäksi kynnys poiketa ohitustieltä kasvaa. Sehän juuri on Lempäälän Ideaparkin idea että se on siinä tien vieressä. Jos sitä varten pitäisi ruveta ajaman 5-10 km niin tuliko poikettua.
Seinäjokiset kyllä poikkeaa Lempäälässä pari sataa kilometrä per sivu, käymättä muualla kuin Ideaparkissa ja ehkä Ikeassa.
Olen itsekin seudulta ja olen tasan kerran varta vasten ajanut Tampereen Ikeaan. Se on kuitenkin jotain 2,5 h ajo. Ideaparkissa on käyty sen sijaan pari kolme kertaa vuodessa vähintään mutta aina muiden reissujen yhteydessä. Tuskin mentäis kuitenkaan jos sinne pitäisi lähteä erikseen poikkeamaan motarilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on maakunnan vanhuksille järkevää toimintaa. Myy maat ja mannut kuolevasta kotikunnasta ja ostaa Seinäjoelle rakennetusta kerrostalosta osakkeen. Palvelut on lähellä, keskussairaalaan ei tarvitsen kulkea kelataksilla maakunnasta jne. Perillisille jää kuranttia omaisuutta ränsistyvän rintamiestalon ja pajuuntuvien peltojen sijaan.
Seinäjoella "pörriäiset" ovat jo joukolla paikalla pörräämässä vanhusten ympärillä.
Mä en nyt edelleenkään ymmärrä, miten se on niiden vanhusten etu, että sieltä keskustasta, johon ne sankoin joukoin muuttavat, katoavat kaikki kaupat.
Heidän kotikunnissaan palvelut ja kaupat katosivat aikoja sitten. Kirkonkylän raitilla on se S-Market, R-kioski ja yksi pankkiautomaatti, josta kunta maksaa pankille, että sitä ei viedä pois.
Niiiiiin, mistä syystä he muuttavat Seinäjoelle, että olisivat lähellä kauppoja ja palveluita, jotka nyt siirretään kauemmas (mikä oli sun mielestä hyvä juttu, enkä tajunnut sen logiikkaa).
Ja muuten, heidän kotikunnissaankin ne S-marketit siirretään pois keskustasta pelloille. Kannattaa käydä vähän katselemassa niitä pienempiä paikkakuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne vanhukset kauppojen perässä Seinäjoelle muuta. Palvelujen perässä ne muuttaa, johinkin perähikijälle on vähän vaikea saada kotipalveluja tai kaupan kotiinkuljetusta. Lääkäriin on pitkä matka jne.
No jossain kai niidenkin on kaupassa käytävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kauppakeskuksissa. Seinäjoella on myös kauppakeskuksia, joissa on teinejä. Onko se nyt just teineille se kätevin juttu, että se kauppakeskus sijaitsee mahdollisimman kaukana?
Meillä teinille se tuleva ideapark on helpompien kulkuyhteyksien päässä kuin Torikeskus. Keskustassa ei ole oikein teinin kavereitakaan joten aina ne joutuu joku kuskaamaan autolla sinne Torikeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis vaasalaisetko täälä katkerana kirjottelee? Vaasan keskusta se vasta vetelee viimeisiä, eivät edes ikeasta päässeet yksimielisyyteen. Seinäjoki se vaan kasvaa ja kukoistaa on jos monen moista tapahtumaa kesällä. Olkaa hijaa kateelliset!
Ei, vaan Seinäjoella usein käyvänä ihmettelen, miksi Seinäjoen keskusta halutaan autioittaa nyt, kun se on edes vähän kivemman ja kaupunkimaisemman oloinen. Mä oon aina ajatellut, että Seinäjoki on kaupunki vailla kaupunkikulttuuria, ja ehkä se onkin niin: eivät ihmiset siellä kaipaa viihtyisää keskustaa, vaan sitä, että saavat ajaa autolla johonkin 20 vuoden päästä ongelmajätettä olevaan kauppakeskukseen, tehdä kaikki ostokset siellä ja palata sitten kotiin katsomaan isoa telkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan Seinäjoella usein käyvänä ihmettelen, miksi Seinäjoen keskusta halutaan autioittaa nyt, kun se on edes vähän kivemman ja kaupunkimaisemman oloinen. Mä oon aina ajatellut, että Seinäjoki on kaupunki vailla kaupunkikulttuuria, ja ehkä se onkin niin: eivät ihmiset siellä kaipaa viihtyisää keskustaa, vaan sitä, että saavat ajaa autolla johonkin 20 vuoden päästä ongelmajätettä olevaan kauppakeskukseen, tehdä kaikki ostokset siellä ja palata sitten kotiin katsomaan isoa telkkaria.
Viihtyisä kaupunki keskusta ilman isoja kaupoakeskuksia on just vanhuksille hyvä. On helppo liikkua vaikka rollaattrin turvin, voi istua puiston penkille jne. Mutta ei ne vanhukset kauheasti niitä kauppoja elätä, kauppakeskukset pitää rakentaa sinne mihin nuoret ja työikäiset menevät ja haluavat mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihtyisä kaupunki keskusta ilman isoja kaupoakeskuksia on just vanhuksille hyvä. On helppo liikkua vaikka rollaattrin turvin, voi istua puiston penkille jne. Mutta ei ne vanhukset kauheasti niitä kauppoja elätä, kauppakeskukset pitää rakentaa sinne mihin nuoret ja työikäiset menevät ja haluavat mennä.
Eli viihtyisä keskusta tässä on tyhjä keskusta? Ja nuoret ja työikäiset haluavat kaikki mennä mahdollisimman kauas keskustasta?
Varmasti se sitten on niin, että seinäjokisilla itse keskustalla ei ole mitään arvoa. Miksihän muuten kaupunkilomat ovat aika suosittuja, mutta harvempi lähtee kauppakeskuslomalle? Tai harva kehuu, miten mahtavaa oli käydä siinä ja siinä kauniissa kauppakeskuksessa, vrt. miten eri kaupunkeja hehkutetaan.
Seinäjoen keskustaan on rakennettu viime vuosina paljon kerrostaloja. Kyllä niissä asuvat porukat varmasti jotain liiketoimintaa elättää. Esim entisen Anttilan talon luulis olevan nyt hyvässä paikassa. En edes tiedä mitä siellä nykyään on mutta takuulla ruokakauppa menestyisi.
Seinäjoen ideaparkkiin lähdetään Hesastakin asti ihmettelemään erikoisia liikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli viihtyisä keskusta tässä on tyhjä keskusta? Ja nuoret ja työikäiset haluavat kaikki mennä mahdollisimman kauas keskustasta?
Varmasti se sitten on niin, että seinäjokisilla itse keskustalla ei ole mitään arvoa. Miksihän muuten kaupunkilomat ovat aika suosittuja, mutta harvempi lähtee kauppakeskuslomalle? Tai harva kehuu, miten mahtavaa oli käydä siinä ja siinä kauniissa kauppakeskuksessa, vrt. miten eri kaupunkeja hehkutetaan.
Minusta Seinäjoen keskusta ei ole nykyisellään kovin viihtyisä, enkä yhtään ihmettele että se on autio. Viihtyisän siitä varmasti saa jos niin halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keskustat ja kivijalkaliikkeet ovat niin ylivoimainen vaihtoehto, niin miksi pelkäät kauppakeskuksia? Eihän niissä kukaan pääkaupunkiseudullakaan käy, vaan liikkeet muuttavat kiihtyvään tahtiin ihanaan vaivattomaan keskustaan. Vai miten se olikaan...
Aika monella kaupunkilomalla olen muuten nähnyt turisteja myös kauppakeskuksissa. Vaelluslomilla taas kukaan ei ole valittanut paskanhajusta eikä toivonut pääsevänsä keskustaan kerj*läisten ja muiden tulijoiden temppuja ihastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoen keskustaan on rakennettu viime vuosina paljon kerrostaloja. Kyllä niissä asuvat porukat varmasti jotain liiketoimintaa elättää. Esim entisen Anttilan talon luulis olevan nyt hyvässä paikassa. En edes tiedä mitä siellä nykyään on mutta takuulla ruokakauppa menestyisi.
Keskustaan on muuttanut paljon eläkeläisiä jotka eivät oikein enää jaksa hoitaa omakotitaloa. Lisäksi on kätevää että esim. rautatieasema on lähellä, pääsee melko nopeasti hoitamaan lastenlapsia vaikka Tampereelle tai Helsinkiin. Lisäksi pääsee kävellen teatteriin tai vaikka seurakunnan tilaisuuksiin. Sen sijaan päivittäiskaupassa eläkeläisetkin käy usein autolla.