Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutko ralliruotsia vai oikeaa ruotsia?

Vierailija
05.08.2019 |

?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoa riikinruotsia jota harva suomalainen osaa.

Vierailija
2/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ralliruotsia vaan muumiruotsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin rallienglantia:)

Vierailija
4/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut minkäänlaista tarvetta puhua kumpaakaan.

Vierailija
5/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu. Suomalaisen ei tarvitse osata ruotsia käytännössä, vain teoriassa.

Vierailija
6/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on ralliruotsi

Vierailija
7/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkosuomenruotsi ei ole kieli vaan poliittinen alistamisen menetelmä, jolla muistutetaan suomalaisia satoja vuosia kestäneestä heikkoudesta ja alistumisen kulttuurista.

Vierailija
8/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan kuullutkaan ralliruotsista! 😂

Vierailija
9/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhun, puhun suomenruotsia, tosin siitä ei ollut apua viimeksi kun en osannut käyttää laitetta, jonka käytön opastusta hiittisläinen mummo pyysi.

Vierailija
10/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa ettei ole aavistustakaan. En ole koskaan kokeillut. 35 v sitten kirjoitin Lllän Ruotsista ja sen jälkeen en ole sitä tarvinnut.

Vierailija
11/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu ruotsia. Montako tuntia sen kielen opetteluun olen käyttänyt, mutta ei en osaa. Mikä sen kielen opettamisessa on vikana ettei sitä kukaan opi?

Vierailija
12/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ilotta oppii sen surutta unohtaa.

Vierailija
13/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puhu ruotsia. Montako tuntia sen kielen opetteluun olen käyttänyt, mutta ei en osaa. Mikä sen kielen opettamisessa on vikana ettei sitä kukaan opi?

Kyllä se on ihan oppilaan oma asenne usein se kaikista suurin syy.

Vierailija
14/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu mitään ruotsia sillä olen fennomaani ja ylpeä Suomalaisuudesta.

Vierailija
15/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puhu mitään ruotsia sillä olen fennomaani ja ylpeä Suomalaisuudesta.

Etkä silti osaa kirjoittaa suomalaisuutta oikein?

Vierailija
16/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin lukioaikoina hyvin ruotsia. Sen jälkeen en ole juurikaan tarvinnut. En myöskään osaisi enää kuin perusfraasit ruotsiksi. Onneksi aina voi puhua englantia, jos tarvetta tulee.

Vierailija
17/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan oppilaan oma asenne usein se kaikista suurin syy.

Miksi se asenne ei korjaannu, vaikka joka ikisellä kouluasteella käytetään ensimmäiset tunnit sen perinpohjaiseen perustelemiseen, kuinka absoluuttisen tärkeää toisen kotimaisen osaaminen jokaiselle suomalaiselle on?

Vierailija
18/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa ettei ole aavistustakaan. En ole koskaan kokeillut. 35 v sitten kirjoitin Lllän Ruotsista ja sen jälkeen en ole sitä tarvinnut.

😂 Mulla sama, paitsi kirjoitin L ruotsista 32 v. sitten. Vielä koskaan minun ei ole tarvinnut ruotsia käyttää yhtään missään. Asun Keski-Suomessa, eikä täällä ruåttia kuule missään.

Ai niin, kerran melkein jouduin käyttämään, kun Hki:ssä joku kysyi kartta kädessä minulta ruotsiksi, että puhunko ruotsia. Vastasin RUOTSIKSI : Nej, jag talar inte svenska. Enkä edes tajunnut vastaavani ruotsiksi, ennen kuin tyttäreni nauraa hekotti tilanteelle 😂 Eli kaipa sitä osaisi, jos tarvetta tulisi. Sujuvasti ja mielelläni kyllä katson ruotsin-, norjan- ja tanskankielisiä ohjelmia. Tanska tosin poikkeaa jnk verran ruotsista.

Vierailija
19/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopputulos on tietysti tämä, ettei sitä opita. Syy kuitenkin siihen oppimattomuuteen on se, että suurin osa ihmisistä ei ruotsinkieleen ja sen puhujiin arjessaan törmää. Ihan sama vaikka opetettaisiin kiinaa yhtä vähän sillä on kosketuspintaa ihmisten arkeen Suomessa.

Vierailija
20/22 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. On periaate.

Yliopiston ruotsin kielen kurssien suorituksen jälkeen ei ole tarvinnut edes harkita. Jos huomaan, että joku puhuu ruotsia ja haluaa huomioni, puhun aina suomea; muille toki englantia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi