Pidättekö puolison kanssa yhteistä lomaa tärkeämpänä kuin sitä, että päiväkoti-ikäinen lapsesi saa pidemmän loman?
Juuri kuulin että tuttavani 1-vuotias lapsi on palaamassa hoitoon vain 3 viikon loman jälkeen koska vanhemmat halusivat käyttää lomansa samaan aikaan. Ja he saivat siis itse päättää milloin pitävät kesälomansa.
Meillä on aina ollut tärkeää että varsinkin pienelle lapselle mahdollistetaan pitkä kesäloma vaikka senkin kustannuksella että vanhemmat lomailevat eri aikaan. Toki eri asia, jos työnantaja määrää loman ajankohdan ja siihen ei pysty itse vaikuttamaan.
Miten teillä lomailtiin?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Lapset aina mahdollisimman pitkään pois päiväkodista. Kesäisin tutut päiväkodin aikuisetkin lomailee niin helpompi lasten olla kotona.
Itse koen "lomana" senkin kun mies on kotona lasten kanssa vaikka itse olisikin päivät töissä. Saa tulla aina valmiiseen ruokapöytään eikä joudu tekemään kotihommia. Ihan eri tavalla energiaa sitten iltaisin ja viikonloppuisin touhuilla kesähommia vaikka onkin arkipäivät töissä.
Tänä kesänä minä lomailin ensin lasten kanssa kolme viikkoa ja sen jälkeen mies lomaili heidän kanssaan viisi viikkoa. Tuossa välissä oli yhteistä lomaa 5 päivää, kun kävimme reissussa.
Mitä vittua! Meillä kun oli näin, niin minä kävin töiden jälkeen kaupassa, tein ruuan. Mies söi meni ottaa tirsat ku oli niin raskasta lapsen kanssa. Minä lapsen kanssa ja samalla pesin pyykkiä ja tein kotitöitä. Mies lähti illalla kavereita tapaamaan. No mutta, tasan ei käy onnen lahjat.
Sekä että. Hieman yhteistäkin lomaa, mutta muuten lapselle mahdollisimman pitkä pätkä lomaa. Päiväkoteilu on heille työtä.
Ollaan pidetty lomat osittain päällekkäin, tänä vuonna mies aloitti viikon ennen minua viime vuonna toisin päin. Viime vuonna lapsi oli myös mummolassa lomalla ennen meidän lomien alkua, tänä vuonna tulee vähän pidempi loma kun olen äitiyslomalla, vaikka isompi hoitoon palaakin joskus synnytyksen jälkeen. Vähintään varahoidon tarvittavan ajan pyritään kattamaan, mutta yhteistäkin loma-aikaa kaivataan.
Kun oltiin naimisissa, pidettiin 3 viikkoa yhteistä lomaa ja kumpikin lisäksi viikon yksin lasten kanssa. Yhtenä kesänä pystyin olla 7 viikkoa lomalla. Kyllä perheellä pitää olla yhteistä lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsilla on lomaa äidin loman verran, isällä ei ole vuosilomaa kesällä. Yhteistä lomaa ei ole ollut yli 15 vuoteen, joten eiköhän meillä priorisoida lapset.
Tässä tapauksessa lapset on varmasti lomalla sitten isän kanssa silloin kun isän loma on. Ei kai sillä ole väliä koska loma on kunhan lapsilla vaan on sitä lomaa.
Mies on yrittäjä. Varsinaista vuosilomaa hänellä ei ole. Talvella ehkä enemmän vapaata ja lyhyempiä päiviä jolloin voi esim. viedä myöhemmin tai hakea aikaisemmin lapset hoidosta. Itsekin pidän sitä lasten kannalta parempana kuin mahdollisimman pitkää lomaa.
Ehdottomasti mielestäni perhe tarvitsee nimenomaan yhteistä lomaa. Meidän aikataulut järjestetään aina niin, että sitä saadaan mahdollisimman paljon. Näin koko perhe voi hyvin - niin vanhempien parisuhde kuin lapsetkin.
Tänä vuonna yhteistä lomaa oli viisi viikkoa ja sen päälle järjestettiin viikon työvuorot niin limittäin, ettei lapsen tarvinnut mennä päiväkotiin. Hyvät lomat siis onneksi saatiin.
Oltiin maalla koko kesä, lapset eivät olleet päiväkodissa. Isä kävi töissä landelta, minä tein friinä hommia sieltä, mutta vähensin kesäksi jotta sain olla lasten kanssa rauhassa kesäpäivät.
Hyvä jos voi pitää lomaa, mutta itse en kyllä näe päivähoidosta poissaolemista sellaisena itseisarvona että kutsuisin lomaksi sitä että pieni leikki-ikäinen on viikon mummolla, sitten kummilla, sitten isi yrittää tehdä muutaman päivän etätöitä ja sit taas viikoksi toiseen mummolaan, sitten perheen yhteinen loma (joka viikko eri kaupungissa) ja sitten vielä viikko tädillä. Sit onkin jo hyvä että lapsi pääsee hoitoon kun "sillä on varmaan tylsää ikävä kavereita kun kitisee ja kiukkua koko ajan". Ei ole, vaan se raukka on väsynyt! Näitäkin näkee. Pitää muistaa ajatella sitäkin mikä on lapselle palauttavaa lomaa.
Ollaanpas täällä tekopyhiä, suurin syy lasten pitkiin kesälomiin taitaa kuitenkin oikeasti olla halu säästää päivähoitomaksuissa. Ja tämän vuoksi lapsia sitten kiikutetaan mummoille ja kummeille ja tädeille ja sedille jne.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpas täällä tekopyhiä, suurin syy lasten pitkiin kesälomiin taitaa kuitenkin oikeasti olla halu säästää päivähoitomaksuissa. Ja tämän vuoksi lapsia sitten kiikutetaan mummoille ja kummeille ja tädeille ja sedille jne.
Näinpä! En ikinä voisi vaivata isovanhempia monen päivän saatikka viikkojen hoitovastuulla lapsistamme (2 kpl). Eläkkeellä ovat kaikki ja hyväkuntoisia mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Siskon lapsen ilmoittivat poissaolevaksi 10 viikoksi jotta säästävät maksuissa, ja sitten sitä arkaa eroitkuista lasta riepotetaan päivä siellä, toinen täällä, missä vain joki huolii, kun mitään suunnitelmaa ei ole tehty. Kyllä joku aina löytyy.
On pyritty saamaan lapsille pitkä loma ja aina on ollut myös 1-3 viikkoa koko perheen yhteistä lomaa.