Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska iltatähti alennetaan muiden lasten tasolle?

Vierailija
03.08.2019 |

Alkaa vähän jo ärsyttämään omien vanhempieni tyyli elättää heidän 21v iltatähteään. He maksavat siskoni vuokran, ostokset, bensat, laskut ja kaiken huvin. Siskoni opiskelee ja käy töissä. Kaikki palkkansa laittaa säästöön tulevaa asuntoansa varten. Minä ja toinen sisarukseni olemme olleet omillamme heti 18v, kotoa pois muuttaneena. Lisäksi vanhempani ovat säästäneet nuorimmaiselle monen tonnin säästöt, koska he pelkäävät hänen jäävänsä tyhjän päälle mikäli kuolisivat. (Vanhempani ovat siis terveitä alle 60 vuotiaita ihmisiä.)

Nuorimmaisen ja keskimmäisen lapsen ikäero on 8v ja tuntuu siksi aika käsittämättömältä miten aika olisi muuttunut nuin paljon tuossa ajassa. Nyt vanhemmat ovat ostamassa tälle nuorimmaiselle uuden, markkinoiden uusimman läppärin. Kun kuulin asiasta, en voinut uskoa sitä todeksi. Kuulemma sisko haluaa, ja hän kuitenkin opiskelee ja tarvitsee ja siksi saa.

Milloin teidän mielestä tälläinen paapominen pitää lopettaa? Vai onko normaalia että iltatähti on iltatähti aina lopun elämänsä ajan. Ja joo, olen hel. vetin katkera.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat saavat käyttää rahansa niin kuin haluavat, vaikka se kuinka ärsyttäisi. Opiskelevaa nuorta saa tukea. Ymmärrän, että ärsyttää, jos muita ei ole tuettu. Jos asia mietityttää, kannattaisi jutella niille vanhemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltatähti varmaan myös sitten auttaa ja hoitaa vanhempia, kun he ovat vanhoja😊 minulta olisi turha tulla pyytämään mitään, kerta noin eriarvoista kohtelua on. Toki kertoisin sen jo nyt, niin osaavat varautua.

Vierailija
4/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin jo kirjoittaa, että iltatähden niskaan kaatuu helpoiten se vanhemman dementia t. muistisairaus. Eikä isot sisarukset tee mitään t. korkeintaan huolehtivat, ett se iltatähti pysyy likasankona kuten meillä. Ja kadehtivat uutta läppäriä!

Mutt eihän tuo mikään iltatähti ole, jos vanhemmat ovat alle 60v. Senkus ala valittaa, että tarvit uuden auton/läppärin/asunnon takuurahat/mitä keksitkin/talvitakin/etelänmatkan!

Vierailija
5/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkyy se sama ilmiö, mikä on palstalta tuttu monesta ”minkä ikäisenä on oikea ikä tehdä lapset” -keskustelusta.

Nuorena lapsensa saaneet korostavat usein, miten lasten on hyvä lähteä aikaisin omilleen, ja miten ihanaa on saada ”oma elämä” ja päästä toteuttamaan itseään. Moni toteaa, että olisipa kamalaa jos olisi pieniä lapsia vielä keski-iässä. Luotto lasten selviytymiseen on suuri.

Keski-ikäisinä vanhemmiksi tulleet taas ajattelevat, että onpa ihanaa että ne ovat tässä vielä hetken. Aikaa, huomiota ja rahaa lapsiin törsätään ehkä vähän liikaakin, ja ajatellaan että he ovat aina omia lapsia, tervetulleita palaamaan kotiin. Toki myös sitä rahaa on toisella tavalla käytettävissä, mutta suurin ero on vanhempien asenteessa.

Nämä eroavaisuudet johtuvat siitä, että vanhemmat elävät erilaista elämänvaihetta ja käyvät läpi erilaisia kehitystehtäviä omassa elämässään. On tietysti katkeraa, että asia osuu omalle kohdalle, mutta siinä ei ole mitään henkilökohtaista.

T. Iltatähti.

Vierailija
6/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani suosivat 10v nuorempaa veljeäni aivan surutta. Kuulemma "pojat" tarvii enemmän tukea ja häneltä ei pidä vaatia liikaa, koska on 26v "poika". Tälle poitsulle on maksettu vuokra 20-vuotiaasta, äippä täyttää viikoittain jääkaapin ja mussukka ajaa vanhempieni ainoalla autolla, heidän piikkiinsä tietenkin. Kiitosta eivät saa, koska veljeni on tottunut erityisasemaansa.

Olen jo sanonut, että kun vanhemmistani tulee hoidokkeja, minä autan heitä tasan yhtä paljon kun he minua ja minun perhettäni. Eli kutsun kerran vuodessa synttäreille ja kyselen asioita vaan siksi, että saan naapureille kertoa.

Parasta tässä on se, että olen aina ollut kunnollinen ja kiva nainen, meillä on kaksi lasta, jotka opiskeluaikana elätimme tosi pienellä rahalla. Vanhemmilta ei herunut tukea. Nyt pärjäämme hyvin, emmekä tarvitse rahaa, mutta oishan se kiva, että vanhemmat välittäis.

Eli vastauksena aapeelle: Ei ehkä koskaan.

Vierailija
7/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkyy se sama ilmiö, mikä on palstalta tuttu monesta ”minkä ikäisenä on oikea ikä tehdä lapset” -keskustelusta.

Nuorena lapsensa saaneet korostavat usein, miten lasten on hyvä lähteä aikaisin omilleen, ja miten ihanaa on saada ”oma elämä” ja päästä toteuttamaan itseään. Moni toteaa, että olisipa kamalaa jos olisi pieniä lapsia vielä keski-iässä. Luotto lasten selviytymiseen on suuri.

Keski-ikäisinä vanhemmiksi tulleet taas ajattelevat, että onpa ihanaa että ne ovat tässä vielä hetken. Aikaa, huomiota ja rahaa lapsiin törsätään ehkä vähän liikaakin, ja ajatellaan että he ovat aina omia lapsia, tervetulleita palaamaan kotiin. Toki myös sitä rahaa on toisella tavalla käytettävissä, mutta suurin ero on vanhempien asenteessa.

Nämä eroavaisuudet johtuvat siitä, että vanhemmat elävät erilaista elämänvaihetta ja käyvät läpi erilaisia kehitystehtäviä omassa elämässään. On tietysti katkeraa, että asia osuu omalle kohdalle, mutta siinä ei ole mitään henkilökohtaista.

T. Iltatähti.

Jep. Ja siinä ei ole mitään mitään henkilökohtaista, kun en aio hoitaa vanhoja vanhempiani. Mulla on muita kehitystehtäviä ja tekemistä. Et sorge vaan hei.

Vierailija
8/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Iltatähti.

Jep. Ja siinä ei ole mitään mitään henkilökohtaista, kun en aio hoitaa vanhoja vanhempiani. Mulla on muita kehitystehtäviä ja tekemistä. Et sorge vaan hei.

Juuri näin. Iltatähden vastuullehan ne vanhat vanhemmat usein napsahtavat, kun välit vanhempiin lapsiin ovat viilenneet jo vuosia sitten.

Pahimmassa tapauksessa iltatähdellä on omat pienet lapset, ja pitäisi vielä huolehtia dementoituneiden vanhempien asioista. Ei ole helppoa kellään.

Vierailija
9/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katkaisisin välit kokonaan. Siinäpä lellivät nuorimmaistaan.

10/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta ap:n pikkusisko iltatähdeltä, jos kerta ikäeroa edelliseen lapseen on vain 8v ja vanhemmat ovat olleet alle nelikymppisiä kun nuorin lapsi on syntynyt.

Mun mielestä Iltatähti syntyy silloin, jos vähintään nelikymppisillä vanhemmilla on yli 10-vuotiaasta lapset ja taas syntyy vauva.

Toisaalta, oppiiko ap:n pikkusisko pärjäämään elämässä koskaan yksin ja elättämään joskus itsensä , jos hän kuitenkin on aina saanut kaiken vanhemmiltaan.

Esim. Mun isä sai 47-vuotiaana 3. Lapsen uuden puolison kanssa, joka on puolisolle ainut lapsi, ja tämä velipuoleni ei ole 24. Ikävuoteen mennessä ikinä ollut missään töissä, kun ei ole tarvetta tienata omia rahoja, bkun vanhemmat kustantavat kaiken mitä hän tarvitsee. Vaikeaa hänen on tulevaisuudessakaan töitä löytää, että sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää.

Vierailija
11/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Ei kuulosta ap:n pikkusisko iltatähdeltä, jos kerta ikäeroa edelliseen lapseen on vain 8v ja vanhemmat ovat olleet alle nelikymppisiä kun nuorin lapsi on syntynyt.

Mun mielestä Iltatähti syntyy silloin, jos vähintään nelikymppisillä vanhemmilla on yli 10-vuotiaasta lapset ja taas syntyy vauva.

Toisaalta, oppiiko ap:n pikkusisko pärjäämään elämässä koskaan yksin ja elättämään joskus itsensä , jos hän kuitenkin on aina saanut kaiken vanhemmiltaan.

Esim. Mun isä sai 47-vuotiaana 3. Lapsen uuden puolison kanssa, joka on puolisolle ainut lapsi, ja tämä velipuoleni ei ole 24. Ikävuoteen mennessä ikinä ollut missään töissä, kun ei ole tarvetta tienata omia rahoja, bkun vanhemmat kustantavat kaiken mitä hän tarvitsee. Vaikeaa hänen on tulevaisuudessakaan töitä löytää, että sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää.

Meillä on iltatähti. Olin 41v ja ikäeroa 8v kolmoseen.

Vierailija
12/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset vanhemmat jättäisin omaan arvoonsa ja tuskin olisin enää yhteydessä. Toivottavasti rakas iltatähti sitten pitää heistä huolta kun vanhuus tulee.

Vierailija
13/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Pikkusiskoni on pienestä pitäen saanut _kaiken_ mitä on pyytänyt hienoista älypuhelimista kalliisiin harrastuksiin. Hänelle myös maksettiin ajokortti ja auto. Sisko asuu vieläkin vanhempien luona vaikka hänellä on työ. Osti uuden, hienomman auton, joten maksaa osamaksulla vain sitä, elämisen, bensat, ruuat ym kustantaa äitimme.

Mut taas jätettiin periaatteessa heitteille kun olin 17v ja tein elämäni kamalimmat valinnat kun muutin väkivaltaisen miehen kanssa yhteen. Tuntuu ettei minulla ollut samanlaista turvaa kuin siskolla.

Vierailija
14/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts. Olen iltatähti ja todellakin piloille lellitty. Olen 27-vuotias ja edelleen vanhemmat maksavat kalliin harrastukseni. Lisäksi saan käyttää heidän toista autoaan lähes rajattomasti. Käyn kerran viikossa heillä syömässä.

Tosin auttavat vanhempani tarvittaessa kyllä isoveljiänikin, mutta kyllä minä olen kerännyt sen suurimman potin.

Vierailija
15/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se iltatähteys alkaa v*tuttaa rankasti jossain vaiheessa, vankila josta ei pääse pois ennenkuin vanhemmista aika jättää, kaikesta pitää olla ikuisesti kiitollinen jne.

Trust me.

Vierailija
16/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen elättäminen itsenäistymisvaiheen yli on karhunpalvelus lapselle.

Ei se tietenkään siltä nyt tunnu pärjäämään pakotetusta isosisaruksesta, mutta on katkera paikka opetella oman talouden ylläpito siinä vaiheessa kun vanhemmilta lähtee kyky jeesata.

Vierailija
17/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun saavat lapsenlapsia. Se iltatähti ei olekkaan enää se pieni kultamussukka, koska perheessä on vielä pienempi kultamussukka.

Vierailija
18/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun saavat lapsenlapsia. Se iltatähti ei olekkaan enää se pieni kultamussukka, koska perheessä on vielä pienempi kultamussukka.

Sitten vela iltatähti kiukuttelee, kun lapsuuden perheen joulut ovat pilalla, kun vanhemmat hösöttävät lastenlssten kanssa.

Vierailija
19/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävää vanhemmilta. Meillä on 3 lasta isoilla ikäeroilla ja ehdottomasti aiomme kohdella kaikkia tasapuolisesti vaikka tulevat itsenäistymään eri aikaan. En ylipäätään käsitä aikuisen lapsen vuokran maksamista, no opiskeluaikana ehkä jos on varaa mutta silloin se tehdään kaikille, ei vaan sille nuorimmalle.

Vierailija
20/24 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen avoliitossa miehen kanssa, joka on varakkaiden vanhempien iltatähti. Itse olen nuorten vanhempien esikoinen, pirttihirmu diktaattori siis. Voitte varmasti kuvitella, että tämä on iltatähdelle aika kova koulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme