Juhlittiinko sun lapsuudessasi NIMPPAREITA? Entäs nyt teidän perheessä?
Omassa lapsuudessani vietettiin nimppareita, jopa kaikki kaveritkin viettivät.
Nyt aikuisena äitini ostaa edelleenkin mulle ja miehelleni nimpparilahjat :D Vaikkei mitään juhlia pidetä. Lapsille tietty pidetään nipparijuhlat.
Kommentit (13)
mies ei tätä ymmärrä, mut itse olen syntynyt kesällä ja kaikki olivat aina reissussa, eivätkä päässeet synttäreilleni. Siksi äiti piti mulle talvella nimpparit ja muistaa mua nimppareina vieläkin :)
Joskus tosin vanhemmat saattoivat paketin ostaa, mutta juhlia ei pidetty. Tuohon toiseen ketjuun jo vastasinkin, että miehen perheellä taas on tapana juhlia nimppareita - aikuistenkin.
Esikoisen nimpparit ollaan vietetty niin, että (iso)isovanhemmat kutsuttu kahville.. Mielestäni se on kohteliasta kun paketteja kuitenkin tulee :) Nyt en tiedä mitä tulee tapahtumaan, kun kuopuksen nimeä ei löydykään kalenterista :D
laulujen kera:)
Ja kyllä, me juhlitaan nimppareita, sillä lapset syntyneet kesällä, jolloin kukaan ei koskaan pääse juhliin, joten nimpparit 'korvaa' tämän menetyksen:)
isovanhemmat muistivat jollain pienellä jutulla.
Omien lasten nimipäivää ei vielä olla juhlittu mutta perinne on tarkoitus aloittaa kun perheessämme on kaksoset, joilla nyt sattuneesta syystä on aina samana päivänä synttärit ja haluan antaa heille myös ihan oman juhlapäivän.
vietettiin niin, että isovanhemmat (yksi ukki, yksi mummo ja yksi isomummo) tuli kahville ja toi jonkin pienen lahjan tai aikuisille kukkia, suklaata, kahvia tms. Joiltain sukulaisilta ja kummeilta taidettiin saada postikortteja.
Nyt kun isovanhempia ei enää ole, niin tapa on jäänyt. Tosin enoni saattaa käydä äitini nimipäivänä ja tuoda jotain pientä ja äiti yleensä antaa jotain pientä lahjaksi minulle ja siskolleni.
Mieheni ei ole koskaan pitänyt nimipäiviä minään, eikä muutenkaan välitä juhlista, mutta minä kyllä aion jotenkin muistaa tulevia lapsiamme heidän nimipäivinään, jos nyt päädymme valitsemaan sellaiset nimet, joille on olemassa nimipäivä.
Meidän kissoillamme on kalenterista löytyvät ihmisen nimet, joten heitäkin tulee hieman naureskellen muistettua :-)
Mielestäni kulttuuriimme kuuluu ihan liian vähän juhlia, joten nimipäivät ovat loistava tekosyy kutsua vieraita ja leipoa jotain pientä, mitä ei tulisi tavallisena arkena tehtyä.
Ihana ajatus tuo yhdellä kirjoittajalla, että kaksoset saavat nimipäivistään omat juhlapäivät!
Me olemme viettäneet lasten nimipäivää kutsumalla isovanhemmat ja kummit kahville. Jotain pientä lahjaa ovat vieraat myöskin saaneet tuoda vaikken mitään kakkossynttäreitä nimipäivistä haluakaan.
pääasiassa minun nimipäiviä, koska ne ovat heinäkuussa mansikka-aikaan, äiti teki aina mansikkakakun ja vieraitakin oli, kun niitä muutenkin sattui olemaan kesällä paljon. Muiden nimppareita ei sitten jostain syystä juhlittu samaan tyyliin, mutta olinkin perheen ainoa tyttö...
Miehen perheessä ei ole juhlittu, etenkään kun miehen nimeä ei vieläkään ole kalenterissa. Eikä kyllä meidän tytönkään, joten nykyään meillä ei nimppareita juhlita.
että jouluaattona herätessä sain nimipäivälahjan. Jännä kyllä, että äiti halusi sen noin eritellä.
Veljeni nimipäiviä en kyllä muista, mutta kerran hänkin sai vasta jouluaattoaamuna (ei ollut kovin monen viikon odotus). Silloin lahjat olivat äidin tekemät, pitkulaiset tyynyt. :)
eikä juhlita nytkään, koska vain miehelläni on nimipäivä.
onnitteut ja pusut saatiin, mutta ei mitään lahjoja eikä juhlia. Omille lapsillenimolen ottanut nimipäivät huomioon, niin että syödään perheen kesken (ja ehkä isovanhemmat) kakkua ja lapset on saanut pienet lahjat. Minusta se on ihan kiva ajatus. Pojillamme ei vain ole ensimmäisen nimen nimipäiviä joten vietämme nimppareita toisen nimen päivänä. Se on mielestäni hauska idea, sillä näin toinenkin nimi saa jonkun merkityksen lasten elämässä. :)
Ei aavistustakaan milloin niillä edes on nimpparit.
Minulla toisen nimen nimipäivä naistenviikolla ja nyt molempien tyttärienikin toka nimi on heinäkuulta, joten pidämme yhteiset kemut.
Samoin nyt omassa perheessä. Paistamme aina lättyjä nimipäiväksi ja lapset saavat pienen lahjan. Lähinnä vietetään siksi, että meillä nuorimmaiset on kaksoset ja ajattelimme, että on kiva että heilläkin on ihan ikioma juhla jota ei tarvitse jakaa toisen kanssa.