Edessä yö valvomista vauvan ja taaperon kanssa
Taapero nukahti tunti sitten, vauva juuri äsken. Veikkaan että ensimmäisenä havahtuu vauva reilun tunnin kuluttua, sitten hetki hiljaista ja sen jälkeen alkaa sirkus. Taapero ja vauva valvovat vuoron perään, toinen valvottaa toista ja minä vain odottelen sitä että kello on tarpeeksi, jotta voisi nousta ylös ja keittää päivän ensimmäinen kuppi kahvia.
Eiköhän tämä teini-ikään mennessä helpota 🙈 Ja onneksi näitä öitä on vain silloin kun mies on yövuorossa, muuten saadaan tarpeen tullen jaettua lapset yöksi eri paikkoihin.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette opeta niita nukkumaan?
Sulta taitaa löytyä mahtavia vinkkejä jos mielestäsi nukkuminen on ihan vaan opettamisesta kiinni? Jaa toki meillekin ☺️ AP
Olipa passiivis-aggressiivinen viesti, AP:n olisi ehka hyva menna nukkumaan jos noin kiukuttaa. Meilla on 5 lasta nukkunut aina omissa sangyissaan ja huoneissaan, niin levottomia oita kesti vain kuukausia. Nyt ne on jo aikuisia kaikki paitsi yksi, mutta jos unikoulut toimi 90-luvulla, toimii ne varmasti nytkin.
Onkos miehes joku neitimäinen vanhustenhoitaja kun on yötöissä?
Tsemppiä AP! Kyllä se helpottaa, lupaan sen.
Onko vähän liian pieni ikäero sattunut lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Onkos miehes joku neitimäinen vanhustenhoitaja kun on yötöissä?
Päivystyksessä lääkärinä. Itse olen "neitimäinen vanhustenhoitaja" 😄 AP
Äkkiä nyt itsekin nukkumaan, jaksat paremmin kun käytät ilta-ajan nukkumiseen netissä roikkumisen sijasta.
Huh. Just tollasten juttujen takia olen vela. Mulla ei vaan hermo yksinkertaisesti kestäisi tuollaista, pahimmillaan vuosikausia yhtä soittoa. Minulle olisi maanpäällinen helvetti, mutta kai ne jotka niitä lapsia haluaa on valmiita sietämään kaikki tuollaiset jutut.
Vierailija kirjoitti:
Onko vähän liian pieni ikäero sattunut lapsille?
Yritettiin esikoista 8 vuotta joten ei alettu turhaan pitkiä taukoja pitämään lasten välissä. Tärppäsikin sitten yllättävän nopeasti. AP
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Meillä esikoinen jo onneksi 9v ja nukkuu yöt hyvin omassa huoneessa mutta vauva.. Aivan hirveä yö taas tulossa kun ei osaa nukkua ei sitten millään. On kokeiltu kaikenmaailman unikoulut sun muut ja uniohjaaja jopa käynyt kaksi kertaa meillä opastamassa kädestä pitäen mutta ei! No, kyllä se joskus helpottaa. Ei auta kuin valvoa.
Meillä oli tuollaista, heräsi unikouluista ja ohjaajista ja kaikista huolimatta tunnin parin välein yössä. Oli todella herkkäuninen, pienikin rasahdus tai kahahdus jossain niin oli kärppänä pystyssä eikä halunnut enää nukahtaa. Mutta. Eräänä päivänä ollessaan 1v 1 kk lapsi rupesi nukkumaan hyvin, herää max kerran yössä ja silloinkin nukahtaa helposti uudelleen. Ehkä teillä käy samoin :) .
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä nyt itsekin nukkumaan, jaksat paremmin kun käytät ilta-ajan nukkumiseen netissä roikkumisen sijasta.
Tiedän kyllä. Mutta olen vain kehittänyt itselleni jonkin sortin ongelman unen kanssa. Juuri nyt ei väsytä tippaakaan, uuvuttaa vaan, ja tiedän että en vielä nukahda. Ajattelin odottaa vauvan ensimmäisen heräämisen ja sitten lähden yrittämään unta. AP
Käske miestäsi määräämään sulle unilääkkeet.
Löytyisikö kuitenkin jokin nukkumisjärjestely, jossa lapset eivät häiritsisi toistensa unia? Esim. vauva pinnasänkyyn sinun sänkysi viereen niin, että pinnasängyn yksi laita on otettu pois. Vauva nukkuu melkein samassa sängyssä kanssasi, mutta ei kuitenkaan tunne niin helposti sitä, kun taapero tulee sinun sänkyysi.
Vierailija kirjoitti:
Käske miestäsi määräämään sulle unilääkkeet.
En ole mieheni potilas. Ja unilääkkeitä en halua syödä ellei se ole ainoa vaihtoehto. AP
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö kuitenkin jokin nukkumisjärjestely, jossa lapset eivät häiritsisi toistensa unia? Esim. vauva pinnasänkyyn sinun sänkysi viereen niin, että pinnasängyn yksi laita on otettu pois. Vauva nukkuu melkein samassa sängyssä kanssasi, mutta ei kuitenkaan tunne niin helposti sitä, kun taapero tulee sinun sänkyysi.
Vauvan sänky on noin, mutta yöllä kun heräilee, niin nukahtaa helpoiten ja nopeiten viereen. Ja tuossa kohtaa jos on myös taapero vieressä, niin on vaikea saada kumpaakin pysymään rauhallisina. AP
Voi että, kuulostaa tosi rankalta yöltä, voimia siihen!
Muistan vieläkin sen epätoivon tunteen, kun yö oli tulossa ja tiesi, että unikidutus taas alkaa. Nyt tuo huonosti nukkuva kuopus on 6-vuotias ja vieläkin nukahtaminen on vaikeaa.
Jos ap, et pysty kunnolla nukkumaan silloinkaan kun saisit, kannattaa hakea apua. Mulla keho sekosi jatkuvasta valvomisesta ja sain apua Uniklinikalta.
Minkä ikäisiä lapsesi tarkalleen ovat ap? Omat lapseni alle vuoden ikäerolla, ensimmäinen vauvavuosi oli valvomista koliikin takia. Nyt leikki-ikäisinä nukkuvat hyvin yönsä :)
Tsemppiä! Muistan hyvin sen, kun itseä inhotti ja kauhistutti tuleva yö, kun mietti valmiiksi, että kohta joku herää, eikä itse saa kunnon yöunia.
Nyt, kun kuopus on vähän yli 4v, ollaan saatu tänä kesänä nukkua ekaa kertaa kunnollisia öitä ja loma-aamuina lojua sängyssä ysiin, kun lapset ovat heränneet keskenään katselemaan lastenohjelmia. Kyllä se siitä helpottaa joskus <3
Tajusin juuri, että mulla syntyi lapset alle 2 vuoden ikäerolla eikä mulla ole mitään muistikuvaa siitä kuka nukkui ja missä tai nukkuiko ylipäätään..
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapsesi tarkalleen ovat ap? Omat lapseni alle vuoden ikäerolla, ensimmäinen vauvavuosi oli valvomista koliikin takia. Nyt leikki-ikäisinä nukkuvat hyvin yönsä :)
Esikoinen on 2v 4kk ja kuopus on 5kk. AP
Meillä on taaperolla oma huone, mutta ei häntä sinne lukita voi. Unikoulua ei ole koettu vielä tarpeelliseksi koska yöt kyllä onnistuu silloin kun olemme kummatkin kotona. Pitää katsoa mihin suuntaan tilanne kehittyy. AP