RV 10 ja kauhea pahoinvointi menossa, sairauslomaa?
Ensimmäinen lapsi kyseessä. Nyt on ensimmäistä kertaa sellainen olo, että en pysty olla töissä. Maha hirveän iso (näkyy kaikista vaatteista), väsyttää, kuvottaa, pierettää, ummettaa 😱😫
Voinko hakea sairauslomaa? En halua että uusi pomoni näin aikaisessa vaiheessa saa tietää raskaudesta, mitä sanon lääkärille? Mitä laittavat syyksi saikkutodistukseen? Haluan kertoa töissä myöhemmin/ sitten kun laki edellyttää.
Kiitos avusta!
Kommentit (32)
Voi elämä, tosiaan vain AV-mammat ilmoittaa heti RV 4 raskaudestaan töissä😂
Vierailija kirjoitti:
Voi elämä, tosiaan vain AV-mammat ilmoittaa heti RV 4 raskaudestaan töissä😂
Raskaus ei kuulu pomolle
Ei se lääkäri valehtele syykoodin kanssa. Kyllä se syy on raskauspahoinvointi eikä esim. vatsakipu tai mahatauti.
Lääkäri kirjoittaa lappuun kyllä sairausloman syyn. Minulla sanoi lääkäri, että tässä tulee nyt ilmi, että olet raskaana, mutta esimiehellä on vaitiolovelvollisuus. Eli tuota et oikein pääse salaamaan, jos saikkua haet. Ja kun joku sanoi, että lääkäri kirjoittaa saikkua 1-2 viikkoa, niin minulle ei ainakaan. 3 päivää aina kerralla ja tosi raskasta kauheassa pahoinvoinnissa aina hakea lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita, että olet oksennustaudissa. Eikö sillä saa olla pois omalla ilmoituksella muutaman päivän? Ei lääkärikään kirjoita raskauspahoinvoinnista kun kerrallaan kolme päivää. Voi olla, että menee ohi kun sulla ei tuo pahoinvointi kovin pahalta kuulosta.
Ei kuulosta tosiaan kovalta pahoinvoinnilta tuo ap:n joten voi mennä ohi muutamassa päivässä. Mutta kyllä lääkäri kirjoittaa vaikeammissa tapauksissa ihan kunnolla saikkua, mulle kirjoitti saman tien 2viikkoa kerrallaan. Onneksi tuo pahoinvointi lähti rv 14 kokonaan, olin kauhuissani kun kuulin että joillain oli kestänyt tyyliin synnytykseen asti.
Ainakin omassa tuttavapiirissä kukaan ei ole pystynyt kovin kauan salailemaan raskautta töissä. Itse kerroin esimiehelle viikolla 13+ ja samalla viikolla ensimmäiset tarkkasilmäiset työkaverit huomasi asian. Jos olisin ollut saikulla, olisi pomo tietysti saanut tietää jo aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita, että olet oksennustaudissa. Eikö sillä saa olla pois omalla ilmoituksella muutaman päivän? Ei lääkärikään kirjoita raskauspahoinvoinnista kun kerrallaan kolme päivää. Voi olla, että menee ohi kun sulla ei tuo pahoinvointi kovin pahalta kuulosta.
Ei kuulosta tosiaan kovalta pahoinvoinnilta tuo ap:n joten voi mennä ohi muutamassa päivässä. Mutta kyllä lääkäri kirjoittaa vaikeammissa tapauksissa ihan kunnolla saikkua, mulle kirjoitti saman tien 2viikkoa kerrallaan. Onneksi tuo pahoinvointi lähti rv 14 kokonaan, olin kauhuissani kun kuulin että joillain oli kestänyt tyyliin synnytykseen asti.
Voi Jeesus... Sulla oli oikein paha, mutta Aplla ei kuulosta pahalta... minä minä minä. Salli mun nauraa😂😂😂
Hienosti täällä ihmiset alentaa ap:ta ja vähättelee sen tuntemuksia.
Itsellä oli myös kamalaa pahoinvointia, kävin tiputuksessa sen takia. Työkykyiseksi pääsin kun söin _kokoajan_, tunnin välein jotain pientä. Paha olo oli silti ihan hirveä, oksensin joka päivä momta kertaa enkä jaksanut kotona tehdä muuta kuin nukkua. Halusin silti käydä töissä etten tipu kelan rahoille, nyt kun on vikat hetket säästää.
Saikkulappuun lääkäri kirjoitti syyn mutta se meni tiedoksi vain palkanlaskentaan. En siis ole vielä töissä kertonut ja aion kertoa vasta 3kk ennen äitiyslomaa (tosin turvotus on niin hirveä että luulevat mun joko ottaneen kesäkiloja tai sitten tajuavat että olen raskaana. Pahoinvointi loppui n. 14.viikolla.
Tsemppiä ap, ymmärrän tuskasi!
Työnantaja ei saa syrjiä ketään raskauden takia. Syrjintää on kuitenkin vaikea näyttää todeksi, jos työntekijä irtisanotaan, siirretään toisiin tehtäviin tms. ennen kuin työntekijä on kertonut raskaudesta, eli "ennen kuin työnantaja on tietoinen asiasta".
Työnantajat osaavat käyttää tätä harmittavan usein hyväkseen. Eli väittävät, etteivät tienneet raskaudesta, vaikka kasvanut maha ja ehkäpä sairauspoissaolotkin ovat sen jo paljastaneet. Kannattaa siis miettiä tarkkaan, jättääkö kertomisen aivan viime tippaan.
Voimia pahan olon kanssa kamppaileville :( Itsekin muistan tuon turvonneen fiiliksen kun kaikkea - ummetusta, ilmavaivaa ja ällötystä oli sekaisin ja maha kuin ilmapallo. Kannattaa muuten lisätä ruokavalioon kuitulisä siinä vaiheessa kun (tai jos) pystyy. Se auttaa ummetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö aamulla raakaa inkivääriäAuttaa pahoinvointiin.
Raskaana olevan tulee välttää inkivääriä.
Ei tule, ainoastaan inkivääriä suuria määriä sisältäviä luontaistuoteita.
Voi tulla vielä keskenmeno, joten en itsekään halunnut kertoa vielä tuolloin. Vatsa oli raskausturvotuksesta iso, toki pientä verrattuna tulevaan. Koita napostella jatkuvasti jotain pientä syötävää koko ajan, se auttoi itselläni selviytymään pahoinvoinnista.