Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen käyttää nykyaikana ystävästään sanaa "ystävätär"?

Vierailija
03.08.2019 |

Mulle tulee mieleen sellanen pottatukkainen nainen, jolla on helmet kaulassa ja helmikorvakorut korvissa, eli sellanen kokoomuslook. Tai jos mies, niin sellanen lipevä öljytukka, joka yrittää vain päästä naisen housuihin.

Kalskahtaa niin 50-luvulta toi sana, että ihan huippaa.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän. Olen noin 50-vuotias nainen, jolla paljon ystäviä. Selittää heti, onko kysessä mies vai nainen. Ihan kiva sana.

Vierailija
2/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän. 4 lapsen äiti, työläisluokka/köyhälistö, pitkät hiukset, huoliteltu ulkonäkö.

Luen kirjoja ja minulla on laaja sanavarasto. Olen ehkä vähän konservatiivinen kuitenkin.

Ärsyttää kun Suomen kieli katoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän. 4 lapsen äiti, työläisluokka/köyhälistö, pitkät hiukset, huoliteltu ulkonäkö.

Luen kirjoja ja minulla on laaja sanavarasto. Olen ehkä vähän konservatiivinen kuitenkin.

Ärsyttää kun Suomen kieli katoaa.

Ja olen 36-vuotias.

Vierailija
4/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä haluaa korostaa, että kyseessä nainen. Sana tyttöystävä, voi tänäpäivänä tarkoittaa parisuhdetta naisen kanssa.

Vierailija
5/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 50-veet työkaverini. niille on tärkeää erotella mies- ja naiskaverit. kenenkään muun en ole kuullut käyttävän. ja sori kirjoitan yhdellä kädellä, joten ei mene ihan putkeen.

Vierailija
6/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän. Olen noin 50-vuotias nainen, jolla paljon ystäviä. Selittää heti, onko kysessä mies vai nainen. Ihan kiva sana.

Kuvaus unohtui. Toisen asteen koulutus, erittäin paljon kaikenlaista tekstiä lukenut kirjallisuuden harrastaja, pukeudun laidasta laitaan eli bossista teiniin. Kuuntelen mieluiten metallimusiikkia ja pidän 20-luvun kuvataiteesta.

Vierailija
7/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaimolleen sanoo että menee ystävän kanssa baariin, ja sitten selviääkin että se ystävä onkin nainen, pääsee helvetti irralleen. Parempi heti sanoa että ystävätär niin ei tule väärinkäsityksiä kenen kanssa sinne menty

Vierailija
8/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä haluaa korostaa, että kyseessä nainen. Sana tyttöystävä, voi tänäpäivänä tarkoittaa parisuhdetta naisen kanssa.

No...ystävätär kuulostaa seksisuhteelta.

Vierailija
9/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän!

Olen 55-vuotias nainen. 

Tai sitten vaihtoehtoisesti sanon etunmen ja ystävä siihen perään. Tilanteesta riippuu. Mutta ystävätär on ihan kelpo sana :) Kaunis sana itse asiassa. 

Vierailija
10/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tavallinen sana, på svenska: väninna

Vierailija
11/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monipuolinen kielen käyttäjä? Minusta tuo on ihana sana, otan käyttöön.

Vierailija
12/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän. Olen 52-vuotias nainen. Pidän historiasta, pop-musiikista ja itseäni nuoremmista miehistä. Brigitte Nielsen - tyylinen kampaus, tavoittelen hillittyä rock-tyyliä.

Vierailija
13/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nyppii mokomat -tar ja -tär -päätteiset sanat. Kas, kun ei piispan vaimo ole edelleen piispatar.

Ei kysytty inhoajien kuvausta, mutta: olen yli 50 v, akateeminen, harrastan kirjallisuutta ja liikuntaa.

Vierailija
14/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua nyppii mokomat -tar ja -tär -päätteiset sanat. Kas, kun ei piispan vaimo ole edelleen piispatar.

Ei kysytty inhoajien kuvausta, mutta: olen yli 50 v, akateeminen, harrastan kirjallisuutta ja liikuntaa.

Oletko myös tylsä`? - "Äsh" Oli aika, jolloin oli soveliasta mainita puheessa henkilön sukupuoli, mutta nykyään se on kai ni-in yksiyne ja iniimi asia, ettei siä sovi mainita. - Siinä olen samaa mielä, että sellaiset nimiykset, joissa toisen asema tulee suoraan ilmaiuksi toisen arvoaseman kautta ovat lähes poikkeuksetta kökköjä. (Kyllä nykyisin piispojen(kin) kumppaneilla on  muitakin asemia ja rooleja kuin olla päätoiminen piispan kumppani).  

Vierailija
15/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko myös tylsä`? - "Äsh" Oli aika, jolloin oli soveliasta mainita puheessa henkilön sukupuoli, mutta nykyään se on kai ni-in yksiyne ja iniimi asia, ettei siä sovi mainita. - Siinä olen samaa mielä, että sellaiset nimiykset, joissa toisen asema tulee suoraan ilmaiuksi toisen arvoaseman kautta ovat lähes poikkeuksetta kökköjä. (Kyllä nykyisin piispojen(kin) kumppaneilla on  muitakin asemia ja rooleja kuin olla päätoiminen piispan kumppani).  

Vai rupeat tylsäksi haukkumaan? No, sinähän tässä tason sitten määritit keskustelulle.

Tar- ja tär- päätteet tekevät asiasta jotenkin vähäpätöisemmän: ei ihan ystävä, mutta ystävätär.

Vierailija
16/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen menneisyydessä elävä kuin se, joka käyttää myös sanoja laulajatar, opettajatar jne. Ihmettelen, että tähän ryhmään kuuluu melko nuoriakin toimittajia, joiden nyt luulisi olevan kielen kehityksestä tietoisia, samoin kulttuurin muutoksista ja kehityksestä. Missä lienevät ammatillisen koulutuksen hankkineet?

Vierailija
17/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai rupeat tylsäksi haukkumaan? No, sinähän tässä tason sitten määritit keskustelulle.

Tar- ja tär- päätteet tekevät asiasta jotenkin vähäpätöisemmän: ei ihan ystävä, mutta ystävätär.

No joo itse olen varmasti tylsä tai oikeammin olen pikkuvanha (26 vuoias)  ja otaksuin, että voisimme olla molemmat tylsiä, joka oli ystäväni luonnehdinta minusta, kun en "heti"  pitänyt ajauksesta lähteä hänen kanssaan baariin..

Yhteistä meille on ainakin se, että olemme molemmat akateemisia ja kiinnostuneita kirjallisuudesta ja harrastamme liikuntaa,

Sen sijaan  tuo oli minulle uutta, että -tar ja tär tekevät asiasta vähäpätöisemmän. - Tulee mieleeni vanha mummini (84 vuotias). Hän saattaa kertoa, kuinka ystvättäriensä kanssa ovat suunnitelleet sitä ja tätä ja kuinka heidän tai jonkun heistä  (ystävättären) kanssa oli sitten mukavaa silloin tai kun yhdessä...

Kun hän puhuu ja innostuneesi kuvaillen ja kertoen  "ystävättäristään" niin jokin sisälläni liikahtaa. Tulee tunne, että he kaikki ovat hänelle jotain hyvin arvokasta ja merkittävää.

Eikä vähiten siksi, että muistan lapsena kadehtien kuunnelleni häntä; koska jos itse r-vikaisena olisin sanonut ystävätär tai ysävävättäret niin se olisi kuullostanut samalta kuin, jos olisin sanonut: ystävätäl tai ystävättälet .         

Vierailija
18/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo itse olen varmasti tylsä tai oikeammin olen pikkuvanha (26 vuoias)  ja otaksuin, että voisimme olla molemmat tylsiä, joka oli ystäväni luonnehdinta minusta, kun en "heti"  pitänyt ajauksesta lähteä hänen kanssaan baariin..

Yhteistä meille on ainakin se, että olemme molemmat akateemisia ja kiinnostuneita kirjallisuudesta ja harrastamme liikuntaa,

Sen sijaan  tuo oli minulle uutta, että -tar ja tär tekevät asiasta vähäpätöisemmän. - Tulee mieleeni vanha mummini (84 vuotias). Hän saattaa kertoa, kuinka ystvättäriensä kanssa ovat suunnitelleet sitä ja tätä ja kuinka heidän tai jonkun heistä  (ystävättären) kanssa oli sitten mukavaa silloin tai kun yhdessä...

Kun hän puhuu ja innostuneesi kuvaillen ja kertoen  "ystävättäristään" niin jokin sisälläni liikahtaa. Tulee tunne, että he kaikki ovat hänelle jotain hyvin arvokasta ja merkittävää.

Eikä vähiten siksi, että muistan lapsena kadehtien kuunnelleni häntä; koska jos itse r-vikaisena olisin sanonut ystävätär tai ysävävättäret niin se olisi kuullostanut samalta kuin, jos olisin sanonut: ystävätäl tai ystävättälet .         

Palstailijatar kirjoittaa hyvin kauniisti ja koskettavasti. Liekö oleva vai tuleva kirjailijatar...

Vierailija
19/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sellainen, joka haluaa ilmaista sanassa henkilön sukupuolen, koska ei tunne myöskään itseään sukupuolettomaksi tai muunsukupuoliseksi.

Vierailija
20/43 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavsti ihminen, jolla ystävän sukupuoli on tärrkeä. Tai hän arvioi, ettäkuulijalle ystävän sukupuoli on tärkeä.

Itse en koe -tar ja -tär päätteitä diminutiiveina, koska olen lähtökohtaisesti sitä, mieltä, että naiset hoitavat homman kuin homman keskimäärin ihan yhtä hyvin kun miehet. Sen sijaan jollekulle voi muusta syystä olla tärkeää tietää toimijan sukupuoli, nainen, mies tai jotain muuta, ja päätteet voivat olla yksi tapa ilmaista se.