Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki, voiko olla totta?

Vierailija
02.08.2019 |

Olen kokoaikatyössä käyvä kahden lapsen yksinhuoltaja. Minulla on asuntolainaa 80000 asunto-osakkeesta.

Eilen mielenkiinnosta katsoin paljonko saisin toimeentulotukea ja määrä oli 380€ enemmän, kuin mitä minulle jää kuukaudessa palkasta käteen. Tulisiko tuon päälle vielä elatusmaksut, lapsilisät ja asumistuki? Tällä hetkellä saan elatusmaksut kelasta ja asumistukea 120€.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nolottaisi saada toimeentulotukea eli olla muitten veronmaksajien varassa.

Siinäpähän sitten nolostelet, kun jäät työttömäksi tai sairastut niin ettet kykene tekemään töitä. 

ei tarvi nostella kun tulee pääomatuloja. Kannattaa varautua itse niin ei tarvitse toisten almuihin nojautua.

Ja kuvittelet, että se pääomasi on ikuisesti suojassa kaikenlaisilta suhdannevaihteluilta ja talouskatastrofeilta. No, voihan sitä toki laput silmilläkin elellä. Sitten on vain turha ulista, kun ne pääomatulot eivät riitäkään ihan niin hyvin kun kuvittelisi. 

Siksi minulla onkin useita yhtiöitä salkussa jotka ovat jo kauemmin maksaneet nousevaa osinkoa kuin mitä minä olen edes elänyt. Siksi onkin epätodennäköistä että kaikki nämä yhtäaikaa lopettaisivat osingonmaksun. Ja jos näin käy niin väitänpä että tilanne on taloudessa sellainen että siinä ei paljon kannattaisi toimeentulotuen varaankaan laskea.

Vierailija
42/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nolottaisi saada toimeentulotukea eli olla muitten veronmaksajien varassa.

Voi raukkaa. Mahtaa olla elämä vaikeaa, kun noin pieni asia jo nolottaisi. Jaxuhalit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taitaa monella mennä tuet sekaisi. Toimeentulotuki on aina viimesijainen tuki eli ennen sitä täytyy olla hakenut kaikki muut tuet, kuten asumis-, työmarkkina-, ym. tuet. Lisäksi huomioidaan lapsilisät, säästöt, muu varallisuus. Menoina taas huomioidaan kohtuulliset perus asuin- ja elinkustannukset. Kukaan ei kyllä tt-tuella elä herroiksi.

Vierailija
44/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

et saa toimeentulotukea jos omistat asunnon.

Kyllä saa, jos itse asuu siinä asunnossa. Ei Kela pakota muuttamaan vuokra-asuntoon. Asuntolainaa ei vaan huomioida asumiskuluna. Vain yhtiövastike ja korot huomioidaan. 

Joka on ihan oikein, kun asuntolainan lyhennys ei ole kulu.

Mikä se sitten on?

Se on oman omaisuuden kartuttamista tietenkin. Eikä kuulu toimeentulotuen maksettavaksi.

Ja lapsilisät, elarit sun muut tulot vähennetään siitä tt-tuesta, eivät suinkaan tule siihen päälle.

Vierailija
46/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina nää provot näyttää vaan hurjistuvan entisestään.

Vierailija
47/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

et saa toimeentulotukea jos omistat asunnon.

Kyllä saa, jos itse asuu siinä asunnossa. Ei Kela pakota muuttamaan vuokra-asuntoon. Asuntolainaa ei vaan huomioida asumiskuluna. Vain yhtiövastike ja korot huomioidaan. 

Joka on ihan oikein, kun asuntolainan lyhennys ei ole kulu.

Mikä se sitten on?

Olisiko sijoitus?

Vierailija
48/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi laskurit ei näytä sinne päinkään oikein.

Mulle näytti eläkkeensaajan asumistuen 175e. Ruhtinaalliset 12,60 tuli.

Samoin tt-tukea pitäis muka saada 450. Kaksi hylkypäätöstä jo tullut.

Vierailija
49/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5 jos totta

Vierailija
50/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinulla on sitten enemmän hyväksymättömiä kuluja. Esim  voi olla että asut liian isossa/kalliissa asunnossa.

Vierailija
51/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimisto maksaa meidän lainanlyhennykset kokonaisuudessaan, nyt kun saatiin neuvoteltua pidempi laina-aika (20v aiemman 15v sijaan) ja lyhennykset laskivat alle tonniin kuussa. Autolainankin maksavat nyt taas kun vaihdettiin hieman pienempään ja vähän käytettyyn ja kuukausilyhennykset putosivat 350 euroon kuussa. Aiempia 500 euron lyhennyksiä eivät suostuneet maksamaan ollenkaan. Ihan kivasti jää rahaa säästöönkin joka kuukausi, silloin kun vielä molemmat oltiin töissä niin meni lähes aina kaikki juokseviin kuluihin eli elettiin kädestä suuhun.

Vierailija
52/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinulla on sitten enemmän hyväksymättömiä kuluja. Esim  voi olla että asut liian isossa/kalliissa asunnossa.

Kaksi henkeä, 57 neliötä. Vuokra 571+40 vesimaksua.

Vierailija
53/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap työttömänä saisi työttömyyskorvausta ja ehkä sitten tt-tukea sen päälle.

Vierailija
54/54 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, et saisi.

Saisit

Työttömyysturva+

Asumistuki+

Lapsilisä+

Elatusmaksu

Joiden yhteenlasketusta summasta vähennetään

Asumiskulut, omistusasunnossa otetaan huomioon vain korot ja vastike. Laina jää tietenkin itselle maksettavaksi.

Lääkekulut

Pakolliset laskut kuten sähkö (omistusasunnossa kohtuullistettuna, eli n. 80€ otetaan huomioon)

Vakuutuslasku

Mikäli jää noiden edellämainittujen jälkeen miinukselle, niin saa toimeentulotukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä