Toimeentulotuki, voiko olla totta?
Olen kokoaikatyössä käyvä kahden lapsen yksinhuoltaja. Minulla on asuntolainaa 80000 asunto-osakkeesta.
Eilen mielenkiinnosta katsoin paljonko saisin toimeentulotukea ja määrä oli 380€ enemmän, kuin mitä minulle jää kuukaudessa palkasta käteen. Tulisiko tuon päälle vielä elatusmaksut, lapsilisät ja asumistuki? Tällä hetkellä saan elatusmaksut kelasta ja asumistukea 120€.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tottakai kaikki tulot huomioidaan....
Tu-li-si-ko pääl-le...ei huo-mi-oi-daan-ko.
Ei tule toimeentulotuen PÄÄLLE mitään. Dille.
Toimeentulotukea maksetaan vain sen verran että tulojen ja hyväksyttyjen menojen erotus on vajaa 500....
Vierailija kirjoitti:
Siis työttömänä saisin toimeentulotukea 1800€ laskurin mukaan ja siihen päällekö vielä lapsilisät, elatusmaksut ja asumistuki? Ei ole kokomusta niin en oikein tiedä. 🤔
Ap
ei mene noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea maksetaan vain sen verran että tulojen ja hyväksyttyjen menojen erotus on vajaa 500....
Totta kai tulee. Ei noiden maksaminen lopu jos saa toimeentulotukea. DILLE!
Eli ap saisi toimeentulotuen, lapsilisän, elatukset ja asumislisän.
et saa toimeentulotukea jos omistat asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai tulee. Ei noiden maksaminen lopu jos saa toimeentulotukea. DILLE!
Eli ap saisi toimeentulotuen, lapsilisän, elatukset ja asumislisän.
Se toimeentulotuen euromäärä kasvaa/pienenee muiden tulojen mukaan, joten ei tule siihen päälle kun toimeentulotuella täydennettään siihen minimiin asti. Ei ole mitään euromäärää, mitä toimeentulotukena "kuuluu" vaan se riippuu tuloista ja menoista. Ainoastaan se rahamäärä mitä kuussa minimissään on jäätävä on määritelty.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa, jos itse asuu siinä asunnossa. Ei Kela pakota muuttamaan vuokra-asuntoon. Asuntolainaa ei vaan huomioida asumiskuluna. Vain yhtiövastike ja korot huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa, jos itse asuu siinä asunnossa. Ei Kela pakota muuttamaan vuokra-asuntoon. Asuntolainaa ei vaan huomioida asumiskuluna. Vain yhtiövastike ja korot huomioidaan.
Joka on ihan oikein, kun asuntolainan lyhennys ei ole kulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sitten on?
Kyllä nolottaisi saada toimeentulotukea eli olla muitten veronmaksajien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sitten on?
Omaisuuslajin muutos. vieras pääoma muuttuu omaksi pääomaksi (säästöksi/sijoitukseksi).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nolottaisi saada toimeentulotukea eli olla muitten veronmaksajien varassa.
Siinäpähän sitten nolostelet, kun jäät työttömäksi tai sairastut niin ettet kykene tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sitten on?
Omaisuuslajin muutos. vieras pääoma muuttuu omaksi pääomaksi (säästöksi/sijoitukseksi).
Kiitos asiallisesta vastauksesta. En ole tullut ajatelleeksi asiaa noin ja olen ihmetellyt, miksi lainanlyhennystä ei huomioida. Nyt ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sitten on?
Kulu on rahaa, jota et saa takaisin. Laittamalla rahaa asuntoon sen rahan saa takaisin kun asunnon myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpähän sitten nolostelet, kun jäät työttömäksi tai sairastut niin ettet kykene tekemään töitä.
ei tarvi nostella kun tulee pääomatuloja. Kannattaa varautua itse niin ei tarvitse toisten almuihin nojautua.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinun ei ole pakko sitä koskaan hakea. Ei edes silloin, jos et saa palkkatuloja syystä tai toisesta. Mukavampi varmasti onkin elellä nollatuloilla kuin hakea toimeentulotukea.
Toimeentulotukea vähennetään ensin 20% myöhemmin 40% jos et vastaan ota työtä tai jos et saa töitä, mene esim kuntouttavaan työtoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tarvi nostella kun tulee pääomatuloja. Kannattaa varautua itse niin ei tarvitse toisten almuihin nojautua.
Ja kuvittelet, että se pääomasi on ikuisesti suojassa kaikenlaisilta suhdannevaihteluilta ja talouskatastrofeilta. No, voihan sitä toki laput silmilläkin elellä. Sitten on vain turha ulista, kun ne pääomatulot eivät riitäkään ihan niin hyvin kun kuvittelisi.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea vähennetään ensin 20% myöhemmin 40% jos et vastaan ota työtä tai jos et saa töitä, mene esim kuntouttavaan työtoimintaan.
Tukea vähennetään myös jos työttömyys johtuu itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään aina. En suostunut lähes palkattomaan myyntityöhön, mutta silti saan täyden tt-tuen. Pidän vain työnhakuni voimassa, se riittää.
Sinun täytyy laittaa sinne laskuriin ihan kaikki tulosi. Myös elatusmaksut, asumistuki ja lapsilisät. Vasta sitten saat edes jollain tapaa realistisen laskelman. Tosin mikään tuollaisella laskurilla tehtävä laskelma ei ole kuin suuntaa-antava.