Rumat kuvat kaverista - Miksi jotkut lataa sellaisia nettiin?
Onko teillä kaveria, joka joskus lataa rumia kuvia kavereistanne nettiin kaikkien nähtäville?
Kuvatekstissä lukee sitten jotakin tyyliin: "Pirkko se vaan on aina niin kaunis.", "Taas nättinä..." jne.
Minulla muutama kaveri jotka tekevät tällaista. Ovat todella mukavia muuten, mutta mielestäni tuo rumien kuvien laitto on passiivis-aggressiivista vihaa ja jopa kiusaamista sitä kohdetta kohtaan josta kuva on ladattu varsinkin silloin kun kuvatekstissä on jokin imelä kehu, vaikka kuva on selkeästi epäonnistunut.
Eivätkö he itse tajua etteivät muut ole tyhmiä ja ymmärtävät kuvat piikkinä henkilölle. Lisäksi osa ei edes poista näitä kuvia, vaikka pyytäisi.
Kommentit (36)
On yritetty. Ruma kaverini on yrittänyt ja toiselle ystävälle teki hänen ystävänsä niin. Kuvista näki heti että julkaisija on tahtonut esittää itsensä hyvässä valossa ja ystävän huonossa. Ei ihmiset ole tyhmiä.
Harvemminhan tällaiset huomaa ellei iva kohdistu itseensä.
Mielestäni todella inhottavaa julkaista muista toista halventavaa materiaalia omilla sivuillaan.
Kyllä sen huomaa jos ei sokea ole.
Toisestahan ei saa julkaista kuvaa nettiin ilman toisen lupaa. (Poikkeuksena julkisella paikalla otettu kuva esim. väkijoukosta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tilanteeseen voi olla pari syytä.
1. Kuva on oikeasti "ruma" tai epäedustava ja "kaveri" haluaa näpäyttää julkaisemalla kuvan. Tämä on ilkeää enkä haluisi tämäntyyppisiä ihmisiä kaveripiiriini.
Esimerkki Kim Kardashianista joka itkee kuvassa epäedustavasti:
https://the-hollywood-gossip-res.cloudinary.com/iu/s--LhQnjXpg--/t_slid…
2. Kuva onkin ryhmäkuva - näissä aina joku näyttää rumalta, joten kuvan julkaisija yleensä valitsee kuvan jossa useimmat ovat onnistuneet. Silloin sille epäonnistuneelle voi tulla olo että hänelle kettuillaan, vaikka kyseessä on vain se että siinä kuvassa missä juuri hän olisi kauneimmillaan, on kolmella muulla silmät kiinni.
3. Kuva ei ole instagram-poseeraustasoa, mutta ei myöskään ruma. Kohde ei ole upeimmillaan kuvassa, mutta ei myöskään millään muotoa ruma. Kohde voi loukkaantua kun haluaa julkaista itsestään vain kaikkein heruttavimpia kuvia, mutta kukaan muu kuin kohde ei oikeasti ymmärrä mitä vikaa kuvassa on.
Esimerkki Kim Kardashianista jolla hauska ilme eikä yhtään meikkiä:
https://the-hollywood-gossip-res.cloudinary.com/iu/s--eyQJ3V1i--/t_slid…
Kaverilleni kävi näin kuin kohdassa 1. Hän on yksin kuvassa. Poski näyttää siinä valtavalta ja kuva on epäonnistunut ja melko ruma hänestä. Kaverini ei piittaa ulkonäköasioista, mutta jostakin syystä häntä on kehuttu kauniiksi muiden naisten toimesta. Hän sanoo nolointa sen olevan silloin kun paikalla on muita naisia kuulemassa. Haluaisi kuulemma vajota noina hetkinä maan alle, koska ei hän halua tehdä itsestään numeroa. Veikkaan kuvan julkaisija halunneen näpäyttää jotakin, mutta en ymmärrä miksi teki sen noin, koska ei kaverini ole korostanut ulkonäköään ikinä. Olisi ottanut muista kauniita kuvia ja kehunut niissä heitä kauniiksi ja jättänyt epäonnistuneen kuvan julkaisematta...
Naiset kehuu kauniiksi vain naisia, joita pitää todellisuudessa rumina eikä koe heidän olevan millään tavalla itselleen uhka,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tilanteeseen voi olla pari syytä.
1. Kuva on oikeasti "ruma" tai epäedustava ja "kaveri" haluaa näpäyttää julkaisemalla kuvan. Tämä on ilkeää enkä haluisi tämäntyyppisiä ihmisiä kaveripiiriini.
Esimerkki Kim Kardashianista joka itkee kuvassa epäedustavasti:
https://the-hollywood-gossip-res.cloudinary.com/iu/s--LhQnjXpg--/t_slid…
2. Kuva onkin ryhmäkuva - näissä aina joku näyttää rumalta, joten kuvan julkaisija yleensä valitsee kuvan jossa useimmat ovat onnistuneet. Silloin sille epäonnistuneelle voi tulla olo että hänelle kettuillaan, vaikka kyseessä on vain se että siinä kuvassa missä juuri hän olisi kauneimmillaan, on kolmella muulla silmät kiinni.
3. Kuva ei ole instagram-poseeraustasoa, mutta ei myöskään ruma. Kohde ei ole upeimmillaan kuvassa, mutta ei myöskään millään muotoa ruma. Kohde voi loukkaantua kun haluaa julkaista itsestään vain kaikkein heruttavimpia kuvia, mutta kukaan muu kuin kohde ei oikeasti ymmärrä mitä vikaa kuvassa on.
Esimerkki Kim Kardashianista jolla hauska ilme eikä yhtään meikkiä:
https://the-hollywood-gossip-res.cloudinary.com/iu/s--eyQJ3V1i--/t_slid…
Kaverilleni kävi näin kuin kohdassa 1. Hän on yksin kuvassa. Poski näyttää siinä valtavalta ja kuva on epäonnistunut ja melko ruma hänestä. Kaverini ei piittaa ulkonäköasioista, mutta jostakin syystä häntä on kehuttu kauniiksi muiden naisten toimesta. Hän sanoo nolointa sen olevan silloin kun paikalla on muita naisia kuulemassa. Haluaisi kuulemma vajota noina hetkinä maan alle, koska ei hän halua tehdä itsestään numeroa. Veikkaan kuvan julkaisija halunneen näpäyttää jotakin, mutta en ymmärrä miksi teki sen noin, koska ei kaverini ole korostanut ulkonäköään ikinä. Olisi ottanut muista kauniita kuvia ja kehunut niissä heitä kauniiksi ja jättänyt epäonnistuneen kuvan julkaisematta...
Naiset kehuu kauniiksi vain naisia, joita pitää todellisuudessa rumina eikä koe heidän olevan millään tavalla itselleen uhka,
Nyt kun tuon sanoin, on se niinkin. Kukin tavallaan. Itse näen kaikissa jotakin kaunista ellei ole ilkeä ikävä tyyppi.
Minulla ainakin on paljon kavereita, jotka nyt ylipäänsä tuntuvat osaavan ottaa vain huonoja kuvia. Siinä missä hyvät kuvaajat laittavat yhden tai kaksi valittua, asetelmaltaan, tunnelmaltaan ja värimaailmaltaan harkittua kuvaa, näiltä oman elämänsä influenssereilta tulee useita kertoja päivässä 12 suunnilleen samanlaisen kuvan sarjoja, jotka esittävät esim. maisemaa keittiön ikkunasta. Ne ovat yleensä ali- tai ylivalottuneita, rakeisia, epätarkkoja, huonosti rajattuja (tiskiläjä näkyy ikkunan heijastuksessa) ja turhanpäiväisiä. Yleensä ihmisiä esittävät kuvat on otettu niin kaukaa, että ilmeet eivät näy, selän takaa tai sitten niin läheltä että ihokarvatkin näkyvät. Bonuksena pään takaa otetut "kasvokuvat", joissa tuuli puhaltaa jakauksen juuri kuvattavan pään keskelle. Joillakin on omia erikoisuuksia. Yksi postaa päivittäin suuria määriä alaviistosta otettuja kuvia lemmikkinsä märästä suusta, ilman mitään kommenttia tai selitystä. Toinen ottaa lähes joka päivä työpaikkansa hississä salamalla vinon, alivalottuneen kuvan itsestään niin, että puhelin peittää kasvot.
Kaiken tämän perusteella minusta tuntuu, että moni ei vain tunnista sitä, mikä näyttää hyvältä tai on kiinnostavaa ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on paljon kavereita, jotka nyt ylipäänsä tuntuvat osaavan ottaa vain huonoja kuvia. Siinä missä hyvät kuvaajat laittavat yhden tai kaksi valittua, asetelmaltaan, tunnelmaltaan ja värimaailmaltaan harkittua kuvaa, näiltä oman elämänsä influenssereilta tulee useita kertoja päivässä 12 suunnilleen samanlaisen kuvan sarjoja, jotka esittävät esim. maisemaa keittiön ikkunasta. Ne ovat yleensä ali- tai ylivalottuneita, rakeisia, epätarkkoja, huonosti rajattuja (tiskiläjä näkyy ikkunan heijastuksessa) ja turhanpäiväisiä. Yleensä ihmisiä esittävät kuvat on otettu niin kaukaa, että ilmeet eivät näy, selän takaa tai sitten niin läheltä että ihokarvatkin näkyvät. Bonuksena pään takaa otetut "kasvokuvat", joissa tuuli puhaltaa jakauksen juuri kuvattavan pään keskelle. Joillakin on omia erikoisuuksia. Yksi postaa päivittäin suuria määriä alaviistosta otettuja kuvia lemmikkinsä märästä suusta, ilman mitään kommenttia tai selitystä. Toinen ottaa lähes joka päivä työpaikkansa hississä salamalla vinon, alivalottuneen kuvan itsestään niin, että puhelin peittää kasvot.
Kaiken tämän perusteella minusta tuntuu, että moni ei vain tunnista sitä, mikä näyttää hyvältä tai on kiinnostavaa ja mikä ei.
On se näinkin. Mutta jos tulee joku poikkeus, se on varmaan harkittu teko. Korostaa yksittäisen henkilön huonoa kuvaa.
Tuollainen on lapsellista, ja minulla ei onneksi ole tuolla tavalla lapsellisisia kavereita. Ollaan kyllä sitten muuten hömelöitä =) Mutta ilkeitä ei ikinä.
N47
Vierailija kirjoitti:
Minunkin kuvat lähinnä epäonnistuu. Mutta sitten en laitakaan niitä näytille. Sen harvan kerran kun onnistuu niin laitan.
Ja minulle on tärkeintä, etten laita huonoa kuvaa kavereista. Mieluummin sitten se kuva, missä itsellä on silmät kiinni, ja muut onnistuneita. Musta olis nolointa valita se kuva, missä olisi itse paras, jos muilla on hirveät ilmeet. Sehän olis omanapaista ilkeilyä.
Ystäväni kuvaa ilman lupaa mutta en usko julkaisevan missään. Itse en ole sosiaalisessa mediassa. Ai mulkkuahan se käytös on mutta ei hirveästi ole mistä valikoida uusia kavereita.
Vastaava kuvien laittaja on omassakin suvussa ja joo, ei olla väleissä 🙄
Saattoi ottaa muista kuvia makaamassa kovassa kännissä rähmällään. Laittoi kuvat nettiin julkiseksi ja suuttui, kun joku pyysi ottamaan ne pois. Eräänlaista kostonolaamista, mutta ilman järkevää syytä. Saattoi myös nostaa tuon kännisekoilun esille aina, kun tuli kinaa jostakin. Hän kun ei ole ikinä sekoillut (sekoili rankemmin kuin muut, mutta kukaan ei ottanut siitä touhusta kuvia todisteeksi).
Itsestään kyllä ottaa täydellisiä kuvia ja anna olla armias, jos kritisoit häntä mistään.
Kaunis on ulospäin, mutta pimeä sisältäpäin.
Kyllä, kostaakseen minulle sen että ei arvosta ulkonäköäni mutta hänen kaverinsa kehuvat minua koska ovat mukavia. Näin saa todistettua että on oikeassa. Toinen syy on kateus kauniimpaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kostaakseen minulle sen että ei arvosta ulkonäköäni mutta hänen kaverinsa kehuvat minua koska ovat mukavia. Näin saa todistettua että on oikeassa. Toinen syy on kateus kauniimpaa kohtaan.
Onpa ikävä kaveri tuollainen. Mistä tiedät hänen kostavan?
Minua ei kuvata ilman lupaa, vain luvan kanssa, ja sitten kysytään saako laittaa someen, ja näytetään kuva, josta minä joko sanon että laita vain, tai et todellakaan laita, näytän ihan pösilöltä.
Minulla on kyllä eräs kaveri joka aikoinaan vaateostoksilla kehui aina sellaiset sovittamani vaatteet, jotka kätkivät muotoni kokonaan, eli olivat mallia säkki, ja minulle oikeasti sopivista vaatteista sanoi että ihna kiva.
Tämä taisi johtua siitä että hän oli muodoton ja pitkä, ja silloin oli hänellä huono itsetunto. Nykyään ei puhu enää tuommoisia, ja itsetuntokin on kasvanut, koska ylimaallisen kaunis hän on mielestäni ollut aina :)