Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaiset_tarjoilu

Vierailija
01.08.2019 |

Meillä on vastassa elokuussa hautajaiset. Pitäisi neuvotella pitopalvelun kanssa tarjoilusta. Osa hautajaisvieraista tulee yli 300 km päästä. Mitä ehdottaisitte tarjoiluksi?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä on lämmin ruoka, kahvit ja kakku ollut. esim keitettyjä perunoita ja kasviksia, lihaa ja kalaa, vihersalaatti, kahvi, tee, mehu, maito, piimä, kotikalja ja täytekakkua ja keksejä. Olen ollut viimeaikoina monissa hautajaisissa myös järjestämässä.

Yllättäin hyvät tarjottavat on saatu järjestettyä jo +- 10 eurolla per hautajaisvieras ja pienet lapset puoleen hintaan. Kylässä vai kaupungissa? Hintatiedot ovat alle 10 000 asukkaan taajamasta. Paikan on saanut käyttöön, kun tarjoilu on varattu riittävän kokoiselle ryhmälle.

Vierailija
2/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitto + salaattipöytä, kahvi, kakku ja muuta makeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakkukin on hybä

Kastike+perunat

Pikkuleipiä

Ja jos yli jää, saa viedä kotiin.

Vierailija
4/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa hautajaisissa on ollut ruokatarjoilu, joissa olen ollut. Yhden nuoren ihmisen hautajaiset olivat pelkästään kahvi+kakku linjalla.

Vierailija
5/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta keitto leipineen sopii hyvin hautajaisiin. Kun joskus nuorempana kyselin, miksei voi olla seisovaa pöytää salaatteineen, sanoivat isotädit, että kyseessä ei ole mikään juhla: nykyisin ymmärrän idean. Nälkä pitää lähteä, mutta liian prameaa ei saa olla. Lihakeitto ei käy hautajaisiin, se myös opetettiin, kalakeitto on ok. Mitä ne tädit kakusta sanoi, sitä en muista, mutta en muista että kakkuakaan niissä hautajaisissa olisi ollut, mitä tädit järjesti.

En ole siis vielä itse järjestänyt hautajaisia, enkä ole nyt pitkään aikaan ollutkaan niissä. Enkä tiedä onko nämä ”säännöt” olleet vaan tätien omia, mutta siis näin aikuisena 9en kyllä mieltänyt ihan fiksuiksi jutuiksi.

Vierailija
6/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sedän hautajaisissa tarjottiin sedä lempiruokia, minusta se oli mukava idea. Välillä jotain ruokaa syödessä tulee mieleen, että tästä se setäkin tykkäsi.

Vierailija
7/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakku, voileipäkakku ja kahhvi. Kyseessä ei ole kylän ruokinta, vaan muistotilaisuus, Menkööt muut itse ravintolaan mässäilemään, ei vainajan rahoilla pidä syödä. Kaukaa tulleet voi mennä mäkkäriin. ja syödä keskenään. Ihme touhua tuo ruuan tuputus kirkollisessa hautajaisessa. EI kuulu asiaan.

Vierailija
8/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylä on tämä paikka, missä järjesteään hautajaiset. Noita pitkämatkalaisia mietin, että pitää saada syödä kunnolla. Lohikeitto voisi olla yksi vaihtoehto salaattien ohella. Ehkä sitten jotain kylmää syötävää lisäksi ynnä kahvitus. Ekaa kertaa elämässäni olen hautajaisia järjestämässä ja viimeiset muistot tilaisuuksista 80-luvulta. Taisi olla tarjolla silloin karjalanpaistia.

Vierailija
9/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudun paikkakunnilla ruokahautajaiset on itsestäänselvyys isolle joukolle. Karjalanpaisti, perunat, kalaa esim.savulohta, paria salaattia. Juomaksi maito, vesi ja kotikalja ja lisäksi leivät. Jälkiruuaksi kahvi, täytekakku, pikkuleipää ja pullakranssi. Hintaa tulee päälle 20 e/henkilö. Tällaisissa hautajaisissa olen itse ollut, kun äitini ja isäni on haudattu ja oli muistotilaisuudet. Kyllähän hintaa tälle tuli mutta sitä ei ajateltu silloin sisarusten kanssa.

Vierailija
10/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuussa olimme hautajaisissa, joissa oli poronkäristyskeittoa, paria leipää, graavilohta, kinkkua, juustoa ja levitteet. Juomana kalja, mehu ja vesi. Kahvin kanssa tarjottiin hyvää täytekakkua ja omaiset olivat leiponeet pikkuleipiä ja pullaa. Tarjoilu tapahtui pitopalvelun tiloissa ja hinta henkilöä kohti oli ollut kuulemma 20e.

Oikein hyvä tarjoilu pitkämatkalaisillekin.

Vierailija
11/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylä on tämä paikka, missä järjesteään hautajaiset. Noita pitkämatkalaisia mietin, että pitää saada syödä kunnolla. Lohikeitto voisi olla yksi vaihtoehto salaattien ohella. Ehkä sitten jotain kylmää syötävää lisäksi ynnä kahvitus. Ekaa kertaa elämässäni olen hautajaisia järjestämässä ja viimeiset muistot tilaisuuksista 80-luvulta. Taisi olla tarjolla silloin karjalanpaistia.

Karjalanpiirakoita hyvillä päällisillä lohikeiton lisäksi. Huomaa, että monet ei voi sietää kalaa allergioidem ym.vuoksi.

Vierailija
12/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten nuo erityisruokavaliot, onko niitä tapana huomioida myös hautajaisissa? Meillä vieraissa löytyy keliaakikkoa, laktoositonta, vegaania, vähähiilihydraattista. Laktoosittomana nyt varmasti kaikki on helppo valmistaa, mutta esim. pitääkö vegaanit tai karppaajat huomioida?

Vierailija
13/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laadin tarjottavat vainajan mieltymysten mukaisesti. Pienet hautajaiset, vanha vainaja. Karjalanpiirakoita munavoilla, salaattia, marjapiirakkaa vaniljakastikkeella, pikkuleipiä, kahvia. Muistotilaisuuden osallistujatkin olivat pääosin vanhoja ihmisiä, turhaa tilata jotain massiivista tarjoilua.

Riittivät aivan hyvin, mutta jos on pitkämatkalaisia kannattaisiko kysellä heidän tilannettaan. Hautajaisissa ei tietääkseni ole syöminen pääasia. Ehkä keitto ja hyvää kunnon leipää jos on pakko tarjota ruokaa? Lisäksi jotain makeata leivonnaista.

Vierailija
14/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten nuo erityisruokavaliot, onko niitä tapana huomioida myös hautajaisissa? Meillä vieraissa löytyy keliaakikkoa, laktoositonta, vegaania, vähähiilihydraattista. Laktoosittomana nyt varmasti kaikki on helppo valmistaa, mutta esim. pitääkö vegaanit tai karppaajat huomioida?

Laktoositon, keliaakikko ja vegaani on hyvä huomioida. Laktoositon hoituu sillä, että kaikki tarjoilut valmistetaan laktoosittomista tuotteista. Keliaakikolle sitten gluteeniton vaihtoehto ja vegaanille omansa. Karppaaja osaa itse valikoida tarjottavista itselleen sopivat, joten hänelle ei mitään erillisruokia tarvita. 

Vierailija
15/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaitoisella pitopalvelulla on valmiit ehdotukset. Niistä on sitten helppo valita sopivin. 

Vierailija
16/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, miten luulet?! Pitopalveluun kerrotaan toiveet. Monet ruuat voi tehdä maidottomiksi tai laktoosittomiksi ja gluteenittomiksi. Nämä tärkeimmät. Vegaanit ym.dieettailijat voivat syödä, mitä pystyvät, esim.ruokaisista salaateista. Ihmeellisesti perusruoka uppoaa myös näihin. Jos ei mikään ruoka kelpaa, olkoon syömättä.

Vierailija
17/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äidin hautajaisissa oli lohikiusaus ja kinkkukiusaus + salaatteja. Ruislimppua ja levitettä. Kahvia, täytekakkua, kuivakakkua ja keksejä. Oli vanhoja ihmisiä paikalla pitkienkin matkojen takaa. Sehän noissa hautajaisissa on, että kun vanha ihminen kuolee, vieraatkin on sieltä vanhimmasta päästä. Ei oikein voi mitään tofuja tai susheja tarjoilla. 

Vierailija
18/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta keitto leipineen sopii hyvin hautajaisiin. Kun joskus nuorempana kyselin, miksei voi olla seisovaa pöytää salaatteineen, sanoivat isotädit, että kyseessä ei ole mikään juhla: nykyisin ymmärrän idean. Nälkä pitää lähteä, mutta liian prameaa ei saa olla. Lihakeitto ei käy hautajaisiin, se myös opetettiin, kalakeitto on ok. Mitä ne tädit kakusta sanoi, sitä en muista, mutta en muista että kakkuakaan niissä hautajaisissa olisi ollut, mitä tädit järjesti.

En ole siis vielä itse järjestänyt hautajaisia, enkä ole nyt pitkään aikaan ollutkaan niissä. Enkä tiedä onko nämä ”säännöt” olleet vaan tätien omia, mutta siis näin aikuisena 9en kyllä mieltänyt ihan fiksuiksi jutuiksi.

Melkoiset ohjeet :) Buffet pöytä ollut nimittäin kaikissa hautajaisissa, joissa olen ollut, missään ei myöskään ole ollut keittoa, vaikka juurikin lohikeitto voisi olla toimiva. Ja kahvin kanssa on aina ollut kakkua, pullaa ja keksejä. Ja juhlathan ne silti on, vaikka eivät lähtökohtaisesti niin iloiset kuin vaikka häät.

Vierailija
19/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se kohteliasta. Tai ainakin kannattaa mainita niille, ettei tarjoilua heille ole. Osaavat varautua.

Itse olen ollut hautajaisissa, missä itselleni soveltavaa tarjottavaa oli vain vesi. Otin sitä. Ja sain osakseni tiuskimista usealtakin taholta kuinka moukkamoista on olla ottamatta mitään. Kyllä kuulema palan pullaa olis voinut ottaa.

Vierailija
20/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laadin tarjottavat vainajan mieltymysten mukaisesti. Pienet hautajaiset, vanha vainaja. Karjalanpiirakoita munavoilla, salaattia, marjapiirakkaa vaniljakastikkeella, pikkuleipiä, kahvia. Muistotilaisuuden osallistujatkin olivat pääosin vanhoja ihmisiä, turhaa tilata jotain massiivista tarjoilua.

Riittivät aivan hyvin, mutta jos on pitkämatkalaisia kannattaisiko kysellä heidän tilannettaan. Hautajaisissa ei tietääkseni ole syöminen pääasia. Ehkä keitto ja hyvää kunnon leipää jos on pakko tarjota ruokaa? Lisäksi jotain makeata leivonnaista.

Jos vieraita tulee 300 k päästä, menee jo matkaihin yli 3 t. Sen päälle siunaustilaisuus ja ehkä hautaanlasku. Kyllä ruoka on parempi olla täyttävämpää kuin keitto ja leipäpala. Paluumatka siihen päälle. En ilkiäisi säästää hautajaisten ruuasta tai sitten kutsuttuja olisi vain lähiseudulta muutama, jos ei ole rahaa enempään.