Mistä voi johtua yllättäen alkanut huonomuistisuus 25-vuotiaana?
Noin vuoden sisällä olen havainnut, etten muista usein edellisistä viikoista tai jopa päivistäkään yhtään mitään. Pitää usein oikein kaivella muistiani, että mitähän tein eilen tai pari tuntia sitten! Ja silloinkin mielikuvat ovat hataria. Esim. Välillä näen ystävien ottamia kuvia tapahtumista joissa olen ollut, mutten saa mieleeni sitä hetkeä kun kuva on otettu, vaikka kuvassa "poseeraan" niin että selkeästi olen ollut siinä tietoisesti kuvattavana.
En käytä alkoholia (en ole käyttänyt sitten teini-iän parin siiderin suuruisten kokeilujen) eli tämä ei voi johtua päihtymystilasta tms, mutta minulla on kyllä lievä masennuslääkitys joka auttaa nukahtamaan illalla. Lääkkeet ovat olleet samat jo muutaman vuoden, mutta tämä muistinmenetysongelma on ilmaantunut muutamien viime kuukausien sisällä. Panikoin puolivakavissani, että onko nyt joku aivokasvain iskenyt. Onko tällainen aihe syy varata aika perus terveyskeskukseen? En ole edes varma, miten selittäisin tämän lääkärille/sairaanhoitajalle siellä.
Kommentit (22)
Hohhoijaa 2 sivua pelkkää spekulointia ja mutuilua. Masennuksesi hyvä ap ja muistiongelmasi sekä suolisto ja vatsavaivasi aivosumusi sekä kehosi matala-asteinen tulehdus johtuu insuliiniresistenssistä, jossa selkeästi olet. Terv. Lääketieteen lisensiaatti ja funktionaalisen lääketieteen asiantuntija.
Masennuslääkitykseni on tosiaan hyvin lievä, ja pääasiassa nukahtamisen avuksi. Olen käyttänyt sitä lääkettä niin kauan, etten usko että tämä muistin katkeilu voisi yhtäkkiä johtua siitä. Olen aika lääkärikammoinen, niin siksi pohdin tätä, että jos varaisin ajan perus terveyskeskuslääkärille, että miten selittäisin tämän ja ottaisiko lääkäri vakavissaan edes vai passitettaisiinko minut suoraan vain huumetesteihin tms taas? Labratestit veri- ja pissanäytteineen sun muut olen käynyt monesti läpi. Siksi huolettaa jos tässä olisi jotain vakavampaakin fyysistä sairautta taustalla. Ottavatko tk-lääkärit/hoitajat vakavissaan, jos varaisin ajan ja kertoisin tällaisesta? Pelottaa, että siellä vain taas käytännössä nauretaan päin naamaa ja vaaditaan lisää huumepissaseuloja, koska "eihän noin nuorella voi mitään fyysistä sairautta olla" niinkuin hiljattain tk-lääkäri totesi. _AP