Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua yllättäen alkanut huonomuistisuus 25-vuotiaana?

Vierailija
01.08.2019 |

Noin vuoden sisällä olen havainnut, etten muista usein edellisistä viikoista tai jopa päivistäkään yhtään mitään. Pitää usein oikein kaivella muistiani, että mitähän tein eilen tai pari tuntia sitten! Ja silloinkin mielikuvat ovat hataria. Esim. Välillä näen ystävien ottamia kuvia tapahtumista joissa olen ollut, mutten saa mieleeni sitä hetkeä kun kuva on otettu, vaikka kuvassa "poseeraan" niin että selkeästi olen ollut siinä tietoisesti kuvattavana.
En käytä alkoholia (en ole käyttänyt sitten teini-iän parin siiderin suuruisten kokeilujen) eli tämä ei voi johtua päihtymystilasta tms, mutta minulla on kyllä lievä masennuslääkitys joka auttaa nukahtamaan illalla. Lääkkeet ovat olleet samat jo muutaman vuoden, mutta tämä muistinmenetysongelma on ilmaantunut muutamien viime kuukausien sisällä. Panikoin puolivakavissani, että onko nyt joku aivokasvain iskenyt. Onko tällainen aihe syy varata aika perus terveyskeskukseen? En ole edes varma, miten selittäisin tämän lääkärille/sairaanhoitajalle siellä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisdementia, kaataa hautaan alle 5-kymppisenä

Vierailija
2/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko runsaat menkat? Jos on, raudanpuute voi aiheuttaa vakaviakin muistihäiriöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinanjuonnista. Surkastuttanut aivot.

Vierailija
4/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on noin tuhat ja vähän päälle. Suosittelen lääkärikäyntiä. Mikä tahansa on syy varata aika terveystarkastukseen. Ei sitä varten tarvitse edes olla mitään oireita. 

Vierailija
5/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo kuulostaa vähän enemmänkin kuin perusterveystarkastuksen paikalta. Hopihopi lääkäriin!

Vierailija
6/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on masennuksen taustalla? Itsellä on traumoja, "kovalevy" täynnä epämääräistä infoa, joten aivot takkuaa. Onko hoitokontaktia, kun on lääkkeitäkin määrätty?

Voit myös pitää paperista vuosikalenteria johon kirjaat menneet tapahtumat. (Tulevia ei kannata kirjoittaa kuin puhelimen kalenteriin, sillä jos ne ei tapahdukaan, ei jää vääriä merkintojä)

Vierailija
7/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi ja masennuskin aiheuttaa tuommoista, ja huono verenkierto

Vierailija
8/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla mitä vain stressistä aivokasvaimeen. Kannattaa varata se lääkäriaika.

Vierailija
9/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi ja masennuskin aiheuttaa tuommoista, ja huono verenkierto

Minäkin olen tämän kannalla, kun nuori kyseessä.

Jos on oikein kova stressi lähimuisti voi hävitä ja hiukset lähteä päästä. Myös masennus ja liian voimakkaat masennuslääkkeet tylsistyttävät muistia ja ajatusta.

Kannattaisi edes vapaa-ajalla kävellä metsässä, retkeillä, uida ja levätä kunnolla - tai mikä vaan parhaiten rentouttaa ketäkin.

Vierailija
10/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla siis ihan masennus, vai onko masennuslääke määrätty parantamaan unta, kuten joskus tehdään?

Vierailija
11/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla keskivaikea masennus vei muistin. Nyt jälkikäteen en muista kunnolla tapahtumia tuolta ajalta, mutta valitettavasti myöskään muista miten muistini toimi tuona aikana (:D)

Vierailija
12/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on masennuksen taustalla? Itsellä on traumoja, "kovalevy" täynnä epämääräistä infoa, joten aivot takkuaa. Onko hoitokontaktia, kun on lääkkeitäkin määrätty?

Voit myös pitää paperista vuosikalenteria johon kirjaat menneet tapahtumat. (Tulevia ei kannata kirjoittaa kuin puhelimen kalenteriin, sillä jos ne ei tapahdukaan, ei jää vääriä merkintojä)

On pahoja traumoja taustallani, mutta ne ovat muutaman vuoden takaisia, jotka käsittelin terapeutin kanssa juttelemalla silloin kun tilanne oli akuutti ja olen periaatteessa käsitellyt nämä asiat. Ehkä jotain alitajuntaista traumaa voisi olla jäänyt? Kirjoitan päiväkirjamuotoisesti melkein jokaisesta päivästäni, mitä olen tehnyt ja mitä ajatellut, ns. listana. Tämä on ollut parhaimmakseni löytynyt keino siihen, kun en muuten muista mitä olen milloinkin miettinyt tai tehnyt. Tuo "kovalevy"-vertaus on itseasiassa mielenkiintoinen pointti - tuntuu ettei ole aivokapasiteettia enää mihinkään nykyhetkisiin asioihin, joten muistini lyö viime ajoista niin tyhjää. -AP

Vierailija
13/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorellakin voi olla matalat d-ja b-vitamiiniarvot. Niiden puute vaikuttaa mm. muistiin.

Vierailija
14/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä ei ole tuhat ja yksi, kuten heikko lääketiede kuvittelee, kun ei tiedetä mitään. Kyseessä on aivoinfektio, johon mikrobilääkkeet. Vaatii useinkin muutaman vuoden kuurin.

Vierailija
15/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain tyypillä oli häkämyrkytys ja ihmetteli kun joku kirjoitteli muistilappuja huoneessa. Youtubessa pitäisi olla juttu.

Vierailija
16/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinin taso olisi hyvä tarkistaa mitä pikimmin.

Vierailija
17/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain tyypillä oli häkämyrkytys ja ihmetteli kun joku kirjoitteli muistilappuja huoneessa. Youtubessa pitäisi olla juttu.

Redditissä se oli

Vierailija
18/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinanjuonnista. Surkastuttanut aivot.

Mites olisi jos lukisi aloituksen ennen kommentointia?

Vierailija
19/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus, paniikkihärö, viina vaikka et myönnäkään

Vierailija
20/22 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla msennuslääkitys aiheutti juuri tuollaista, lääkitys ajettiin alas ja heti muisti parani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme