Milläköhän perusteella alkoholismi olisi muka sairaus?
Siis syöpä tai muu vastaava johon ei voi itse vaikuttaa on kyllä sairaus mutta millä logiikalla alkoholismi olisi muka sairaus? Siis alkoholismi on täysin OMA PÄÄTÖS! Ei kukaan tai mikään pakota ketään dokaamaan. Se että avaa korkin niin on aina ihan oma päätös.
Kommentit (16)
Valitseeko joku muka vielä, täysissä sielun ja ruumiin voimissa ollessaan, eli ei vielä addiktoituneena, että minäpä muuten alan juomaan, koska haluan alkoholistiksi? Ei valitse, koska kaikki tietää että siinä ei ole mitään tavoiteltavaa tai hienoa. Ihminen valitsee kyllä juoda, mutta tämä tehdään koska se on kulttuurissa tavallista, omalla tavallaan kivaa, ja ympäristössä näkee paljon ihmisiä jotka välillä juovat ja jotka eivät ole alkoholisoituneet. Alkoholismiin luisutaan salakavalasti ja vastoin varsinaista tahtoa.
Ja sanot että niin vain on helppo laittaa korkki kiinni. Et ole tainnut perehtyä addiktioiden aivokemiaa ja toiminnallisuutta muuttaviin vaikutuksiin? Siinä vaiheessa kun alkoholista on fyysisesti riippuvainen, ei ole mitenkään helppoa noin vain lopettaa koska tietoinen mieli joka tekee sen lopetuspäätöksen on vain pieni osa koko ihmistä. Siellä alla jyllää juomaan käskevät ja houkuttelevat hermostoon ehdollistuneet tavat ja tottumukset, aivokemia joka on tottunut alkoholiin ja huutaa sitä jne.
Miten muuten syömishäiriöt, onko nekään sinusta sairauksia? Anorektikkohan voisi vaan päättää alkaa syömään normaalisti ja ahmimishäiriöinen myös. Kätevää!
Itseaiheutettuja sairauksia on aika paljon muitakin, eikä ne ole sen vähempää sairauksia vain sen takia että ovat omista huonoista valinnoista johtuvia.
Riippuvuus voi olla sekä psyykkinen että fyysinen tila, ja alkoholismi on mm. ICD:een (tautiluokitusjärjestelmään) luokiteltu, ja ajatella ihan ilman että kukaan on kysynyt sinun mielipidettäsi asiaan.
Alkoholin juominen on valinta, ei alkoholismi.
Juoppo on juoppo, addiktions ihan itse hankkinut. Sairaus tulee ilman hankkimista, viinanhimo ja juoppous vain viinaa käyttämällä. Selitykset pois ja raittiiksi keinolla millä hyvänsä.
Aivan, alkoholin juominen siihen pisteeseen asti, että ei pysty lopettamaan on oma valinta. Kaikki tietää, että jos juo pitkään ja päivittäin tai suuria annoksia muutamana päivänä viikossa alkoholia niin siitä syntyy tila jossa et pysty enää lopettamaan juomista. Pitäisikö tässä sitten todeta, että kaikki alkoholistit on poikkeuksellisen tyhmiä ja heikkolahjaisia jos ei tajua syy-seuraussuhdetta päivänselvässä asiassa? Tuskin. Minulle hyvin läheinen alkoholisti oli todella ylpeä kun alkoholisoitui tahallaan ja kertoi että mitään muuta suunnitelmaa hänellä ei ole elämälleen ja nyt hän on alkoholisti. Joten näitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Juoppo on juoppo, addiktions ihan itse hankkinut. Sairaus tulee ilman hankkimista, viinanhimo ja juoppous vain viinaa käyttämällä. Selitykset pois ja raittiiksi keinolla millä hyvänsä.
Nyt sulla on kyllä aivan itse keksityt määritelmät sairaudelle. Mikään virallinen tai tieteellinen määritelmä se ei silti ole, että "sairaus tulee ilman hankkimista". On hiton paljon sairauksia jotka syntyvät ihmisen omien toimien tai ympäristön vaikutuksesta. Ehkä kannattaa selvittää mistä puhuu ennen kuin alkaa tuollaista höpöhöpöä julistaa.
Ja päinvastoin kuin tunnut olettavan, riippuvuuksien tunnistaminen sairaudeksi ei millään tapaa ole tekosyy jatkaa niitä. Päinvastoin, mitä paremmin niitä tunnetaan ja tutkitaan, sitä paremmin niihin osataan puuttua.
Olen alkoholisti.
Ei todellakaan ole "sairaus". Vedän viinaa, koska ei muukaan huvita.
Kuten myös juoppokaverini. Naurettavaa puhuakaan sairaus-sanasta tästä yhteydessä.
Luonteen heikkous tai ihan elämänvailinta tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkoholisti.
Kuten myös juoppokaverini. Naurettavaa puhuakaan sairaus-sanasta tästä yhteydessä.
Sinä et vaan tunnista ongelmaasi, niinkuin ei narsisti tai sairaaloisen mustasukkainenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkoholisti.
Jos pystyt noin vaan lopettamaan koska vain huvittaa, ei sulla ole riippuvuutta alkoholiin, olet vain sen suurkuluttaja.
Mutta tämähän on näitä asioita joista sinä tietysti tiedät omalla mutu-tuntumallasi enemmän kuin koko lääketieteellinen yhteisö ja psykiatrian, psykologian, neurologian ja biologian asiantuntijat. Koska *sua* nyt vaan huvittaa ryypätä niin toki se kertoo myös kaiken jokaisen alkoholistin hermoverkostoista ja dopamiinijärjestelmän häiriöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sulla on kyllä aivan itse keksityt määritelmät sairaudelle. Mikään virallinen tai tieteellinen määritelmä se ei silti ole, että "sairaus tulee ilman hankkimista". On hiton paljon sairauksia jotka syntyvät ihmisen omien toimien tai ympäristön vaikutuksesta. Ehkä kannattaa selvittää mistä puhuu ennen kuin alkaa tuollaista höpöhöpöä julistaa.
Ja päinvastoin kuin tunnut olettavan, riippuvuuksien tunnistaminen sairaudeksi ei millään tapaa ole tekosyy jatkaa niitä. Päinvastoin, mitä paremmin niitä tunnetaan ja tutkitaan, sitä paremmin niihin osataan puuttua.
Sinulla on aika naivi käsitys ja luulet alkoholisteja uhreiksi. Suurin osa ei halua irti addiktiostaan, mutta jos olisi joku keino miten ryypätä ilman haittavaikutuksia pidempään ja joku kustantaisi viinat, niin se kyllä kiinnostaisi alkoholisteja.
Alkoholismi kuin monet muutkin ovat riippuvuussairauksia. Kuten ahminta, anoreksia, pelihimo, erilaiset addiktit, neuroosit jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkoholisti.
Sinä et vaan tunnista ongelmaasi, niinkuin ei narsisti tai sairaaloisen mustasukkainenkaan.
Sinä et tunnista sairaalloista hoivaviettiäsija läheisriippuvuuttasi. Juoppo/narkki on valinnut loiselämisen ja sitä tahtoa ei sun eikä kenenkään Raijan päänsilittelyt auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkoholisti.
Jos pystyt noin vaan lopettamaan koska vain huvittaa, ei sulla ole riippuvuutta alkoholiin, olet vain sen suurkuluttaja.
Mutta tämähän on näitä asioita joista sinä tietysti tiedät omalla mutu-tuntumallasi enemmän kuin koko lääketieteellinen yhteisö ja psykiatrian, psykologian, neurologian ja biologian asiantuntijat. Koska *sua* nyt vaan huvittaa ryypätä niin toki se kertoo myös kaiken jokaisen alkoholistin hermoverkostoista ja dopamiinijärjestelmän häiriöistä.
Sinä olet tainnut lukea pelkästään kirjoista alkoholismista. Ne ei tiedä mitään. Kun juoppo puhuu alkoholismista niin kuuntele sitä. Se on asiantuntija. Sitä ei yksikään lääkäri ole. Alkoholismiin ei ole ainuttakaan tehokasta hoitokeinoa kehitetty. Tällä hetkellä yhä tehokkain hoito on Jeesus, sillä on kaikkein suurin onnistumisprosentti alkoholismin hoidossa.
Alkoholin suurkulutus on oire jostain ja se saattaa johtaa alkoholismiin, josta ei sitten irti koskaan pääsekään.
Ajattelen, että se on samalla tavalla sairaus kuin masennus.
Masennustakin voi itse omilla teoillaan pahentaa, eli ajattelemalla negatiivisia asioita. Mutta jossain menee kulminaatiopiste, jonka jälkeen se on tahdosta riippumatonta. Kuten alkoholimissa.
Ei alkoholisti ole alkoholisti vain silloin kun juo.