Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä on kyse? Synestesiaa? Mielikuvitusta? "Normaalia"? Asrm? Muita joilla samoja kokemuksia (mm. Musiikin tunteminen kehossa)

Vierailija
01.08.2019 |

Täältä kehtaa kysyä asioita, jotka eivät tule muualla puheeksi ainakaan luonnollisesti.

Eilen kaverin kanssa puhuessa selvisi, että kaikki eivät tunne vaikkapa rumpuja tai muuta vastaavaa rytmiä kehossaan tärinänä. Siis silloinkin kun ei seiso bassokaijuttimen vieressä tai ole keikalla, jossa musiikki soi lujalla.

Netissä liikkuu äänetön video, joka luo suurimmalle osalle kuuloharhan, eli luulevat kuulevansa äänen, jota ei todellisuudessa kuulu. Itse en kuule ko. Videon kohdalla ääntä, mutta tunnen tärähtelyn.

Olen lapsesta asti pystynyt mm. "luomaan" itselleni halutessani esim. Päänsäryn tai oksentamaan.

Pystyn myös löytämään kehostani erilaisia tuntemuksia ja buustaamaan niitä, esim. Kova euforia (joka siis verrannollinen esim. Huumaavaan kipulääkitykseen), saaman ihon kananlihalle/väristyksiä, uppoavan/leijuvan tunteen, orgasmin jne. Koskematta itseeni.

Sekä esim. Siirtämään kutinan (tai lievän kivun) sellaiseen kohtaan kehossa, jossa se häiritsee alkuperäistä kutinaa enemmän.

Lasken tämän vähän erilaiseksi kuin sen, että pystyy esim. Saamaan aavistuksen siitä miltä jokin maistuu. Vaikkapa kurkun nähdessäni pystyn tavallaan tuntemaan maun ja rakenteen suussani, mutta en tietenkään läheskään yhtä intensiivisesti kuin jos söisin sitä oikeasti. Sen sijaan vaikkapa itse lietsottu kutina, euforia tms. Tuntuvat yhtä intensiivisiltä ja todellisilta kuin muullakin tapaa saadut keholliset tuntemukset.

Pystyn ikään kuin etsimään kehoni muistista tietyt tuntemukset ja nostamaan ne esiin (lähes) aina halutessani.

Kokeeko joku muukin vastaavaa? Mistä on kyse? Synestesiaa? Jonkinlaista asrm? Vai mielikuvitusta? Vai onko (lähes) kaikilla sama ominaisuus?

En onnistunut löytämään netistä mitään tietoa tästä. Synestesiaa käsittelevät artikkelit keskittyivät lähinnä värien näkemiseen/maistamiseen ja muut kehon tuntemukset psykosomaattiisiin sairauksiin jne.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sekä esim. Siirtämään kutinan (tai lievän kivun) sellaiseen kohtaan kehossa, jossa se häiritsee alkuperäistä kutinaa enemmän."

Siis tietenkin sellaiseen kohtaan, missä kutina häiritsee alkuperäistä vähemmän :D

Vierailija
2/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut samanlainen. Olen ajatellut sen vain olevan voimakasta mielikuvitusta, niin että kuvittelemansa / ajattelemansa asiat kokee keskivertoa vahvemmin ihan aistimuksina, mielen sisäisinä kuvina tms. Tämä on kyllä kiva taito, pystyn saamaan orgasminkin yksin sängyssäni vain mielikuvittelemalla seksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitusta ainakin kutinan siirtäminen. Mieli voi olla voimakas.

Vierailija
4/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ollut samanlainen. Olen ajatellut sen vain olevan voimakasta mielikuvitusta, niin että kuvittelemansa / ajattelemansa asiat kokee keskivertoa vahvemmin ihan aistimuksina, mielen sisäisinä kuvina tms. Tämä on kyllä kiva taito, pystyn saamaan orgasminkin yksin sängyssäni vain mielikuvittelemalla seksiä.

Juu, olen myös itse pitänyt vahvana mielikuvituksena/assosiaationa.

Aloin pohtimaan asiaa vasts nyt kun tajusin, että esim. Tietyt äänet eivät tunnukaan kaikista tärinältä. Tässä voi tietysti olla kyseessä kaksi/useampia eri ilmiöitä.

Uteliaisuudesta, millaisia havaintoja/tuntemuksia saat tästä videosta?

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/76bacc31-cc75-49bb-9779-d7cf4…

Vierailija
5/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkuhomma ja rumpujen tärähtely voi olla synestesiaa, jos ne tuntuu aina samanlaisissa tilanteissa. Itsellä näkö-maku-tunto -synestesiaa.

Vierailija
6/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että sä pystyt kuvittelemaan vaikka kutinan tai kivun muualle on kai vain hyvää mielikuvistusta ja oikeastaan aika kätevä taito. Se video on siinä mielessä vähän huono testinä, että aika moni on oppinut, että kun teet näin niin kuuluu tämä ääni. Eli kyse ei ole synestesiasta vaan ihan vaan oppimisesta. Tuo tärähdys voi olla sama juttu tai sitten ei. Jos sä tunnet vaan basson/ rummut tärinänä niin sulla voi olla vaan aika tarkka aisti. On ihan yleistä myös, että matalat äänet, joita ei vielä kuule, tuntuvat kehossa jotenkin epämiellyttäviltä. Matkapahoinvointia on esim selitetty ainakin osittain tällä. Jos sä tunnet/ näet niitä muitakin ääniä niin sitten synestesia. 

Vierailija
7/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, olen myös itse pitänyt vahvana mielikuvituksena/assosiaationa.

Aloin pohtimaan asiaa vasts nyt kun tajusin, että esim. Tietyt äänet eivät tunnukaan kaikista tärinältä. Tässä voi tietysti olla kyseessä kaksi/useampia eri ilmiöitä.

Uteliaisuudesta, millaisia havaintoja/tuntemuksia saat tästä videosta?

Tunnen tömähtelyt rintakehässä. Mitään en kuule.

Vierailija
8/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo tollasta ainakaan mulla. Mikä video oli muuten kyseessä?

Vierailija
9/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä oo tollasta ainakaan mulla. Mikä video oli muuten kyseessä?

Tämä:

Kuuletko sinä äänen?

Vierailija
10/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitusta. Itselläni päinvastain ongelma eli afantasia, kuvallisen ja kehollisen mielikuvituksen totaalinen puute. En edes tajunnut että minulta puuttuu jotain ennen kuin seurustelin vahvan mielikuviutuksen omaavan ihmsien kanssa. Hän sanoi oikeasti ikään kuin näkevänsä asian jota muistelee tai kuvittelee - itselläni mieleen ei tule mitään kuvaa vaan on vain mustaa ja ne sanat joilla muistelen. Esim. jos muistelen kuollutta äitiäni, en näe äidin ulkonäöstä mitään mielikuvaa, vaan vain sanallisesti voin listata ominaisuuksia jos haluan. Samoin tosiaan ap:n tapaan tämä mies sanoi voivansa muistella jotain asiaa ja kokea samat fyysiset ja psyykkiset tunteet, kuin mitä koki alkuperäisen tapahtuman aikana. Minulle muisto on vain eloton sanallinen listaus tapahtuneesta. Samoin toki mielikuvittelu tulevasta tai vaikka fantasiasta tai jonkin sinänsä elottoman esineen vaikutuksesta sai hänet kokemaan oikeita fyysisiä ja psyykkisiä elämyksiä.

Luulen, että kaikki ihmiset on jossain kohtaa jatkumoa meistä afantastikoista hyvin voimakkaan ja eloisan mielikuvituksen omaaviin. Jos valita saisi, olisin itse keskivaiheilla. On aika ankeaa olla tällainen, jonka päässä ei koskaan vilahda yksikään mieliKUVA, kuvitelmat ja muistot on vain latteaa sisäistä puhetta vailla tunteita jne. Toisaalta itseäni ehkä vähän pelottaisi pystyä kontrolloimaan liian vahvasti tuntemuksia ajattelemalla - mistä sitten enää tietää mikä on todellisuus ja mikä itse sen päälle liimattua? Esim. exäni joka ei uskonut mihinkään kristalli/kiviterapiaan, pystyi kuvittelemalla että niissä on maagista voimaa tuntemaan että kivi aiheuttaa hänen kehossaan tuntemuksia, kun sitä kuljetetetaan 10 cm päässä hänen kehostaan. 

Vierailija
11/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on musiikissa sama, myös asmr-tuntemuksia saan. Olen vain ajatellut, että tietyllä taajuudella kuuluvat äänet ihan oikeasti resonoivat kehon kanssa, ne ääniaallot. Matalat kitarasävelet parhaita, ihan kuin joku silittäisi kehon sisäpuolelta :)

Vierailija
12/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että sä pystyt kuvittelemaan vaikka kutinan tai kivun muualle on kai vain hyvää mielikuvistusta ja oikeastaan aika kätevä taito. Se video on siinä mielessä vähän huono testinä, että aika moni on oppinut, että kun teet näin niin kuuluu tämä ääni. Eli kyse ei ole synestesiasta vaan ihan vaan oppimisesta. Tuo tärähdys voi olla sama juttu tai sitten ei. Jos sä tunnet vaan basson/ rummut tärinänä niin sulla voi olla vaan aika tarkka aisti. On ihan yleistä myös, että matalat äänet, joita ei vielä kuule, tuntuvat kehossa jotenkin epämiellyttäviltä. Matkapahoinvointia on esim selitetty ainakin osittain tällä. Jos sä tunnet/ näet niitä muitakin ääniä niin sitten synestesia. 

Hmm. Ihan mielenkiintoista.

Tosiaan osan rumpujen/bassoäänten tms. Tunteminen tärähtelynä eroaa muista kuvatuista tuntemuksista siten, että niitä ei tarvitse etsiä "kehomuistista" vaan tapahtuvat automaattisesti.

Samoin joidenkin laulajien tietyt yksittäiset nuotit aiheuttavat väristyksien/sähköiskujen tunnetta (esim. Saara Aalto, josta en noin muuten välitä, sekä Yolandi Visser). Olen yhditänyt tämän ASRM-ilmiöön.

Mielikuvituksen voima on todellakin mystistä. Kun sitä ajattelee, niin on jännä miten esim. Ihon pystyy saamaan kananlihalle pelkästään kuvittelemalla tunteen.

Tai vaikka psykosomaattiset sairaudet, jolloin mieli yksinään voi aiheuttaa niinkin todellisia ja todennettavia oireita kuin kuumeen, ihottuman jne.

Vierailija
13/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulen sähkölinjojen rätinää tuossa videossa.

Vierailija
14/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan kuvittelee, että kaikki tietävät, mitä jokin lyhenne merkitsee? Tai jollei tiedä, niin ryhtyy etsimään tietoa netistä?

Miksei lyhennettä vain voi kirjoittaa auki, kun tietää merkityksen?

Vierailija
15/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvitusta. Itselläni päinvastain ongelma eli afantasia, kuvallisen ja kehollisen mielikuvituksen totaalinen puute. En edes tajunnut että minulta puuttuu jotain ennen kuin seurustelin vahvan mielikuviutuksen omaavan ihmsien kanssa. Hän sanoi oikeasti ikään kuin näkevänsä asian jota muistelee tai kuvittelee - itselläni mieleen ei tule mitään kuvaa vaan on vain mustaa ja ne sanat joilla muistelen. Esim. jos muistelen kuollutta äitiäni, en näe äidin ulkonäöstä mitään mielikuvaa, vaan vain sanallisesti voin listata ominaisuuksia jos haluan. Samoin tosiaan ap:n tapaan tämä mies sanoi voivansa muistella jotain asiaa ja kokea samat fyysiset ja psyykkiset tunteet, kuin mitä koki alkuperäisen tapahtuman aikana. Minulle muisto on vain eloton sanallinen listaus tapahtuneesta. Samoin toki mielikuvittelu tulevasta tai vaikka fantasiasta tai jonkin sinänsä elottoman esineen vaikutuksesta sai hänet kokemaan oikeita fyysisiä ja psyykkisiä elämyksiä.

Luulen, että kaikki ihmiset on jossain kohtaa jatkumoa meistä afantastikoista hyvin voimakkaan ja eloisan mielikuvituksen omaaviin. Jos valita saisi, olisin itse keskivaiheilla. On aika ankeaa olla tällainen, jonka päässä ei koskaan vilahda yksikään mieliKUVA, kuvitelmat ja muistot on vain latteaa sisäistä puhetta vailla tunteita jne. Toisaalta itseäni ehkä vähän pelottaisi pystyä kontrolloimaan liian vahvasti tuntemuksia ajattelemalla - mistä sitten enää tietää mikä on todellisuus ja mikä itse sen päälle liimattua? Esim. exäni joka ei uskonut mihinkään kristalli/kiviterapiaan, pystyi kuvittelemalla että niissä on maagista voimaa tuntemaan että kivi aiheuttaa hänen kehossaan tuntemuksia, kun sitä kuljetetetaan 10 cm päässä hänen kehostaan. 

Olen ap ja itseasiassa mulla on aivan sama ominaisuus kun sinullakin.

En siis näe mielikuvia vaan ajatukset ovat "sanoja", esim. Unet vastaavat enemmän äänikirjoja kuin elokuvia.

Muistan mitä ihmiset sanovat, mutta en tunteita, säätä, pukeutumista tai välttämättä edes sitä kuka sanoi mitä. Eli juurikin tuollaisena sanallisena, kuvittamattomana ajatuksena.

Keholliset tuntemuksetkaan eivät liity mielikuviin vaan enemmän kehomuistiin esim. Pystyn "tuntemaan" kylmän /ahdituksen tms. (muistamaan fyysisesti miltä se tuntuu), mutta en liitä niitä menneisiin tapahtumiin/ne eivät herätä muistoja tietyistä tilanteista.

Luulen että osittain kyvyttömyys luoda mieli/muistikuvia vaikuttaa yleisesti muistiin. Esim. Siihen ettei muista kunnolla miltä muut näyttävät. Sen sijaan, että näkisi kuvan siitä mitä jollakin on päällään, tilalla on vain adjektiiveja esim. Sininen, kirjailu jne. Niin lopullinen kuva on epätarkka tai jopa täysin erilainen (väriä tms. Lukuunottamatta).

Vierailija
16/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan kuvittelee, että kaikki tietävät, mitä jokin lyhenne merkitsee? Tai jollei tiedä, niin ryhtyy etsimään tietoa netistä?

Miksei lyhennettä vain voi kirjoittaa auki, kun tietää merkityksen?

Oho, kirjoitin vahingossa väärin, eli kyseessä siis ASMR.

"ASMR tarkoittaa autonomisia, rauhoittavia aistielämyksiä. Ihmiset saavat näitä tuntemuksia etenkin kuulon, näön ja tuntoaistin kautta rauhallisissa tilanteissa. Kaikki ihmiset eivät tunne ASMR-tuntemuksia. ASMR voi ilmetä myös erikoisena kihelmöivänä tunteena, jonka voi tuntea eri puolilla kehoa."

Youtubesta löytyy vidoita, joilla pyritään tuottamaan ko. Tuntemuksia. En ole itsekään tutustunut sen kummemmin ilmiöön, joten ei tullut mieleeni heti avata käsitettä.

Vierailija
17/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jonkun sortin synestesiaa seksin aikana. Voimakkaan orgasmin aikana alan hallusinoimaan ja tulee vaikeasti selitettäviä kehosta poistumisen kokemuksia. Esim. viimeksi aloin kokea olevani olemassa jotenkin galaktisessa mittakaavassa kaikkialla ja en missään, sellainen aivan käsittämätön perspektiivin muuttumisen tunne (yleensä maailmaa katsotaan itsestä ulospäin, silloin se tuntui kääntyneen toisin päin) ja näin kirkkaita värejä, muotoja, kierteisgalakseja ja ties mitä. Vaikea selittää, oletan että tuolta tuntuisi kunnon huumetripin aikana.

Joskus taas tulee vain että näen esim. pelkkää paahteisen oranssia kaikkialla tai joku aivan random kuva piirtyy kirkkaana mieleen (aivan kaikkea kuvitelluista renessanssimaalauksista excel- taulukoihin).

Vierailija
18/20 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmät väreet nousevat joskus upeasta musiikista jalkapohjista ylöspäin sääriin.

Vierailija
19/20 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu! 

Vierailija
20/20 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan