Miksi ihmiset aina häärää lentokoneessa?
Heti ku turvavyön merkkivalo sammuu, about puolet koneen ihmisistä ponkasee sillä sekunnilla ylös ja lähtee kaivelemaan ylähyllyjä tai vessaan.
Kommentit (34)
Kyse lieneekin nyt niistä, jotka kaivelevat laukkuaan vartin välein koko matkan ajan. Kukin tietenkin tyylillään, mutta itselleni on helpointa pitää lennolla tarvittavat tavarat kangaskassissa jalkatilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika moni pitää lennolla tarvitsemansa kamat (esim. Tietokone, tabletti yms) nousun ajan ylähyllyllä. Luonnollisesti se sitten otetaan sieltä heti kun merkkivalo on sammunut.
8 alapeukkua? Mammoilla on ilmeisesti tapana pissata housuihin ja räplätä kannettavaa tietokonetta nousun aikana.
Mites olis jos joskus yrittäisitte olla ihan ilman teknisiä vimpaimia sen muutaman tunnin ajan? Olisi kaikilla paljon rauhallisempaa, kun jokainen vaan meditoisi omia juttujaan. Antakaa ajatusten lentää ja pään sisäisen jukeboxin soida. Virkistävää vaihtelua ja saattaa jopa rentouttaa!
Laitan mieluummin kuulokkeet korville ja alan katselemaan Netflixin tai Viaplayn offline-leffoja ja -sarjoja.
Itseäni ihmetyttää, miksi se vessajono muodostuu siihen käytävälle heti nousun jälkeen. Onko aikuisten ihmisten mahdotonta ennakoida ja käydä vessassa ennen koneeseen menoa? Luulisi siellä olevan miellyttävämpääkin asioida kuin lentokoneen pikkiriikkisessä vessassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika moni pitää lennolla tarvitsemansa kamat (esim. Tietokone, tabletti yms) nousun ajan ylähyllyllä. Luonnollisesti se sitten otetaan sieltä heti kun merkkivalo on sammunut.
8 alapeukkua? Mammoilla on ilmeisesti tapana pissata housuihin ja räplätä kannettavaa tietokonetta nousun aikana.
Mites olis jos joskus yrittäisitte olla ihan ilman teknisiä vimpaimia sen muutaman tunnin ajan? Olisi kaikilla paljon rauhallisempaa, kun jokainen vaan meditoisi omia juttujaan. Antakaa ajatusten lentää ja pään sisäisen jukeboxin soida. Virkistävää vaihtelua ja saattaa jopa rentouttaa!
Laitan mieluummin kuulokkeet korville ja alan katselemaan Netflixin tai Viaplayn offline-leffoja ja -sarjoja.
Näinpä näin. Ihmiset eivät vain pärjää nykyään ilman "viihdykettä". Jos pitää esim. lääkärin odotushuoneessa odotella muutama minuutti, niin äkkiä luuri nenän alle ja räpläämään...
Seinien tuijottelu silloin tällöin saattaisi tehdä hyvää.
Ja nyt en tarkoita sinua, mutta monesti jengillä on volyymit luureissa niin kovalla, että myös ympärillä istujat joutuvat tahtomattaan kuuntelemaan näitä leffoja ja sarjoja puhumattakaan jonkun lempiräminä- tai jumputusmusasta. "Ihaninta" on, kun joku piltti pelaa äänet kaakossa jotain helkutin pimputus- tai räiskintäpeliä eikä tule mieleenkään, että pistäisi äänet luurien kautta korville. Äärimmäisen raivostuttavaa!
Ryhmäpaine varmaan. Ihmiset ovat vieraassa paikassa ja käyttäytymisetiketti on hukassa. Kun jotkut alkavat tekemään jotain niin muut seuraavat perässä. Ja tämä voi tapahtua ihan tiedostamatta.
Mäkin ihmettelen etenkin sitä vessajonoon saman tien ponkaisua. Ei kai kaikilla voi olla löysät housussa? Itse käyn joku kolme kertaa vessassa ennen koneeseen menoa, niin ei ainakaan pisuhätä yllätä heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä näin. Ihmiset eivät vain pärjää nykyään ilman "viihdykettä". Jos pitää esim. lääkärin odotushuoneessa odotella muutama minuutti, niin äkkiä luuri nenän alle ja räpläämään...
Seinien tuijottelu silloin tällöin saattaisi tehdä hyvää.
Ja nyt en tarkoita sinua, mutta monesti jengillä on volyymit luureissa niin kovalla, että myös ympärillä istujat joutuvat tahtomattaan kuuntelemaan näitä leffoja ja sarjoja puhumattakaan jonkun lempiräminä- tai jumputusmusasta. "Ihaninta" on, kun joku piltti pelaa äänet kaakossa jotain helkutin pimputus- tai räiskintäpeliä eikä tule mieleenkään, että pistäisi äänet luurien kautta korville. Äärimmäisen raivostuttavaa!
Oltiin konfirmaatio-juhlissa juuri, ja kirkossa kiinnitti huomiota ihan iso lapsi, varmaan joku 7-8v, jolla oli iso tabletti ja pelasi koko reilun tunnin. Äänet sentään oli onneksi pois, mutta en nyt ymmärrä, eikö reilun tunnin verran voisi kouluikäinen jo jaksaa seurata tilaisuutta. Siinä oli kuitenkin katseltavaa ja seurattavaa kun nuoretkin esiintyi, ja saa interaktiivisesti osallistuakin, laulaa ja ponkaista välillä ylöskin ;) Pappikin puhui hauskasti, ihan kouluikäisen ymmärrettäviä asioita oli paljon.
Että hieman ihmettelin, vaikka itsekin annetaan lapsilla olla viihdykettä esim. automatkoilla.
Mulla on mukana 1 ja 3 vuotiaat lapset ja niiden kamat ei tämä kaikki mahdu etuistuimen alle niin saa kaivaa evästä, lelua, vaippoja, pottaa ym vähän väliä. Itseänikin hengästyttää se, olisi kiva vaihteeksi istua perse puuduksissa sen sijaan että koko ajan viihdyttäjän siivoaa sotkuja jne. Ja vastauksena, kyllä, meidän on PAKKO matkustaa.
Kauheita selittelyitä, osa toki ihan relevanttejakin. Mutta olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Eikö voisi vähän tehdä ajatustyötä sen pakkaamisen kanssa? Ne tavarat, mitä varmasti lennon aikana tarvitsee reppuun ja jalkatilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lääkitys (rintasyövän vuoksi) ja se aiheuttaa veritulppariskin. Tiedän että sinua ja montaa muuta ei haittaisi jos saisin veritulpan mutta ajattelepa sitä jos koneen pitäisi tehdä välilasku veritullpani vuoksi niin silloin se saattaisi haitata sinua.
Liikuskelen myös junassa ja jumppailen ihan sama mitä te hellantertut tykkäätte.
Kyllä minua kiinnostaa jos saisit veritulpan. Todennäköisesti en tunne sinua, mutta en tietenkään halua, että saat veritulpan, miksi niin ajattelet? Tietenkin tilanteessasi asia on täysin ymmärrettävä.
Olen ollut tällä palstalla tosi kauan. Olen oppinut että tällä palstalla on paljon ihmisiä jotka eivät välitä että toinen ihminen joutuu kärsimään kunhan heidän oma mielihyvänsä toteutuu. Esim. hajuvesien käyttäjiä ei tippaakaan kiinnosta vaikka joku joutuisi sairaalaan vain siksi että he haluavat käyttää hajuvettä. Ja toki olen heitä livenäkin tavannut.
Sairastuttuani olen ihan arkielämässänikin törmännyt siihen että ihmiset haluavat pahaa meille sairaille ja heikoille. Ihan esimerkiksi vaikka liikenteessä. Hitaasti ja vaikeasti kulkevien päälle melkein ajetaan autoilla, pyörillä, sähkölaudoilla tai vaikkapa kaupassa kärryllä. Tämä on ihan jokapäiväistä. Istumapaikkaa ei anneta vaikka kulkisi keppien kanssa. Myös hoitohenkilökunnassa löytyy pikkusadisteja jotka haluavat vähän satuttaa ylimääräistä jo valmiiksi kärsivää kun heille kerran mahdollisuus siihen tulee. En ole näiden ajatusten kanssa yksin vaan olen muiden sairaiden kanssa keskustellut ja kerran itsekin näin miten yksi auto yritti ajaa invalidiystäväni yli, onneksi ehdin varoittaa häntä viime tipassa.
Sairastuttuani minulle oli yllätys miten pahantahtoisia ihmiset ovat, itse aina haluan toisille vain hyvää. Mutta se on muuttunut nyt. En tule enää ikinä auttamaan muita tai tekemään mitään muiden puolesta ellen ole varma että he ovat samanmielisiä.
Katso vaikka kirjoitukseni saamat miinukset, puolet on sitä mieltä että en saisi hieman liikkua lentokoneessa tai junassa. Tiesin jo kirjoittaessani että osa ihmisistä on sitä mieltä aivan sama vaikka kuolisin kunhan en vain häiritse heitä nousemalla seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää, miksi se vessajono muodostuu siihen käytävälle heti nousun jälkeen. Onko aikuisten ihmisten mahdotonta ennakoida ja käydä vessassa ennen koneeseen menoa? Luulisi siellä olevan miellyttävämpääkin asioida kuin lentokoneen pikkiriikkisessä vessassa...
No jos ihmiset on vaikka juoneet ennen lentoa jotain??? Eri ihmisillä on erilainen aineenvaihduntakin. Lisäksi jännittäminen tai hemostuneisuus vaikuttaa siihen pitääkö ravata vessassa. Toisilla lentäminen aiheuttaa valtavan ilmapallon tunteen vatsaan. Lienee sinun mielestäkin varmaan parempi, että vieressä istuva menee vessaan laskemaan kaasua ulos, kuin tekisi sen vieressäsi?? Toisaalta vaikka olisi käynyt vessassa ennen boarding aikaa, niin ihmisiä saatetaa seisottamassa siinä vielä hyväsen tovin ennen kuin pääsee edes koneeseen tai istutaan koneessa yli puolituntiakin ennen kuin päästään edes lähtemään ja sitten kestää tovin vielä ennen kuin ollaaan taivaalla. Helsinki-Vantaalla on lisäksi käyttäjämäärään nähden aivan alimitoitettu määrä vessoja. Vessajonoon pitää liittyä ajoissa, että ehtii edes sinn vessaan ennen boarding aikaa. Tai ehkä juuri siksi osa ryntää heti, kun eivät jonojen takia ehtineet sinne vessaan ennen boarding aikaa.
Että jos sinun ei tarvitse käydä vessassa koko lennon ajan, niin hyvä, mutta mikä päänsärky se sinulle on että toisten ehkä tarvii. Ei kannata ehkä siitä repiä ongelmaa.
Nauratti kun Anna-Leena Härkönen avautui täss vähän aikaa sitten, miten hänen pinnansa on vanhemmiten lyhentynyt ja hän ärsyyntyy milloin mistäkin. Niin moni on saanut ärsyyntyä hänen olemattomasta pissanpidätyskyvystään lentokoneessa, että kerrankin tasapuolista. Rouvan pitää vartin välein ravata vessassa, sieltä ikkunapaikalta.
Mulla on lennon aikana tarvitsemani asiat pienessä laukussa edessä olevan istuimen alla, pl. exit-paikka nousujen ja laskujen aikana. Ei siis tarvetta ponkaista ylös tavaroita penkomaan. Toki liikun koneessa sen verran, että vessassa käyn tarpeen vaatiessa ja pitkillä lennoilla tulee jaloiteltua sen omalla paikalla tapahtuvan nilkkojen pyörittelyn ymv. "jalkajumpan" lisäksi.