Jos nainen pitää exän sukunimen
Ja saa uuden miehensä kanssa yhteisen lapsen. Voiko lapselle antaa exän sukunimen?
Kommentit (17)
Miksi kukaan haluaa pitää exänsä nimen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli miehen kanssa yhdessä 37 vuotta sama sukunimi ja niin oli myös hänen kuolleessan. Meinaatko, että minun pitäisi kiirehtiä vaihtamaan sukunimeni johonkin toiseen? - Ns. tyttönimeni on kyllä sellainen, että mies joitain kertoja sanoi, että voisi ottaa sen itselleen. Ja luultavasti olisi ottanutkin, jos sukunimilaki olisi ollut toinen. Poika on puhunut, että voisi kumppaninsa kanssa ottaa sen myös; vaikka ei nykyisessäkään nimessä mitään vikaa ole. - Luulen kyllä, että poika ottaa tulevan vaimonsa nimen tai sitten pitävät kumpikin omansa. Suomessa on nykyisin hyvin erilaiset halut ja toiveet huomioiva nimilaki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli miehen kanssa yhdessä 37 vuotta sama sukunimi ja niin oli myös hänen kuolleessan. Meinaatko, että minun pitäisi kiirehtiä vaihtamaan sukunimeni johonkin toiseen? - Ns. tyttönimeni on kyllä sellainen, että mies joitain kertoja sanoi, että voisi ottaa sen itselleen. Ja luultavasti olisi ottanutkin, jos sukunimilaki olisi ollut toinen. Poika on puhunut, että voisi kumppaninsa kanssa ottaa sen myös; vaikka ei nykyisessäkään nimessä mitään vikaa ole. - Luulen kyllä, että poika ottaa tulevan vaimonsa nimen tai sitten pitävät kumpikin omansa. Suomessa on nykyisin hyvin erilaiset halut ja toiveet huomioiva nimilaki.
Ymmärsitkö tahallasi väärin?
Vierailija kirjoitti:
Haluaa pitää koska kiusanteko.
Höpöhöpö. Jos sinä kiusaannut, syy on itsessäsi, ja se sinulle jo kerrottiin.
En vaihtanut avioeron jälkeen tyttönimeeni. Se on myös lastemme sukunimi. Eksän kanssa ei ole eikä ollut mitään kaunoja. Minut tunnetaan työelämässä tällä nimellä. En ole kiintynyt tyttönimeeni.
Vastasinko kaikkeen? :)
Vierailija kirjoitti:
Koska se on nyt oma sukunimi. Vaihda hittu itse nimesi, jos häiritsee. Eihän siihen edes mene kuin tonni rahaa ja kuukausia aikaa, helppoa ja vaivatonta.
Vierailija kirjoitti:
Koska lapsillakin on exän nimi ja haluan olla samansukuniminen kuin lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsitkö tahallasi väärin?
No kyllä! Olen kurkkuani myöten täynnä kun täällä tuntuu aina kun avaan palstan, niin joku höyryävän ja syyllistävän anisia heidän nimi valinnpoista ja päätöksistä. - Nyt erehdyin lukemaan vain otsikon ja se sai tunteeni pintaan. Anteeksi.
Koska mun nykyinen sukunimeni on minun nimeni niin en näe yhtäkään syytä, miksi sukunimeni vaihtaisin mahdollisen eron tullen. Kyse ei todellakaan olisi kiusanteosta, vaan ihan siitä, että se nyt on minun sukunimeni.
Lapsen sukunimi voi olla vanhempien yhteinen sukunimi tai voi olla äidin tai isän sukunimi, mutta ei eri kuin sisaruksilla (jos nämä ovat äidin ja isän yhteisessä huollossa). (lainaus Wkipedia)
Miksi pitää exänsä sukunimi?
Syitä on monia, mutta usein se, että lapsilla, jotka jäävät lähivanhemman (eli yleensä äidin) huoltoon, on sama sukunimi kuin exällä.
Äidilläni ja minulla on edelleen sama sukunimi (koska en ole halunnut sitä avioliiton myötä vaihtaa), vaikka hän erosi isästäni vuonna 1976.
Ihan hyvä nimi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska se on naisen virallinen sukunimi. Sillä mitä kautta se on saatu, ei ole merkitystä.
Tässä kohtaa laissa on ihan uskomaton lapsus. Mitähän sen sorvannut virkamies ajattelisi jos hänelle kävisi otsikossa kuvattu tilanne? Tuskin ottaisi lunkisti ja menisi kaljalle. Tuo lapsuss laissa pitäisi ehdottomasti korjata.
Oma eksä meinasi pitää sukunimeni vaikka oli jo raskaana uudelle ukolle. Kuumottelin sitten viesteillä muutamaan kertaan niin älysi lopulta muuttaa nimensä. Ties vaikka olisi yrittänyt antaa entisen miehen sukunimen uusille lapsille, jotta ulkopuoliset luulisivat perheidyllin kukoistavan vaikka kyseessä uusperhehelvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska se on naisen virallinen sukunimi. Sillä mitä kautta se on saatu, ei ole merkitystä.
Tässä kohtaa laissa on ihan uskomaton lapsus. Mitähän sen sorvannut virkamies ajattelisi jos hänelle kävisi otsikossa kuvattu tilanne? Tuskin ottaisi lunkisti ja menisi kaljalle. Tuo lapsuss laissa pitäisi ehdottomasti korjata.
Oma eksä meinasi pitää sukunimeni vaikka oli jo raskaana uudelle ukolle. Kuumottelin sitten viesteillä muutamaan kertaan niin älysi lopulta muuttaa nimensä. Ties vaikka olisi yrittänyt antaa entisen miehen sukunimen uusille lapsille, jotta ulkopuoliset luulisivat perheidyllin kukoistavan vaikka kyseessä uusperhehelvetti.
Kummastakohan tuo kuvaamasi tilanne kertoo enemmän naisesta vai sinusta? "Hmm"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummastakohan tuo kuvaamasi tilanne kertoo enemmän naisesta vai sinusta? "Hmm"...
Voin auttaa sinua ja kertoa oikean vastauksen: Naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on nyt oma sukunimi. Vaihda hittu itse nimesi, jos häiritsee. Eihän siihen edes mene kuin tonni rahaa ja kuukausia aikaa, helppoa ja vaivatonta.
Se on sen exäsi nimi, mutta jos haluat edelleen olla hänen nimissään niin mikäs siinä. Varsinkin jos ero on ollut riitainen ja paskamainen ja olet se jätetyksi tullut, niin en ymmärrä miksi haluaisit olla hänen nimelleen leimattu koko loppuelämäsi.
Mutta siitä vaan.