Ohjelmointi ammattina?
Alanvaihto alkaa olla itselleni ajankohtaista ja olen mietiskellyt mitä lähteä opiskelemaan. Ohjelmointialalla riittäisi töitä, mutta en tiedä itse alasta varsinaisesti mitään.
Onko linjoilla alalla työskenteleviä?
Millainen koulutus sinulla on? Kerro työstäsi hyvät ja huonot puolet. Mikä on haastavaa? Suosittelisitko alaa ja kenelle?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siis jatkuvasti opiskella uusia ohjelmointikieliä vai mitä?
Voitteko kertoa esimerkin koodarin/ohjelmoijan työtehtävästä?
Entä tarvitseeko jotain erityislahjakkuutta vaikkapa matematiikassa?Ei tarvitse mitään erityislahjakkuutta. Opinnoissa oli pakollisena appron verran matematiikkaa, mutta työssä en ole koskaan tarvinnut mitään matematiikkaa, jota ei olisi jo peruskoulussa opittu. Siis käytännössä prosenttilasku, jako- ja kertolasku haastavinta mihin törmää.
Se mitä pitää opiskella on laaja alue, koska kukaan ei käytännössä ole pelkkä koodari vaan tekee kaikenlaista mikä liittyy siihen että saadaan ohjelma asiakkaan tarjouspyynnöstä valmiiksi testatuksi toimitukseksi ajoympäristöönsä. Ohjelmointikieliä, erilaisia frameworkeja, tietokantoja, asennusautomaatiosoftia, pilvipalveluita (joita nykyään käytetään erittäin laajasti ohjelmien toteutuksessa ikään kuin vanhaan aikaan ns. kirjastoja), ohjelmien ajoalustoja... Toki jos juniorina tulet alalle, niin et alkuun joudu koko tuota palettia alusta loppuun oppimaan vaan siellä tiimissä on arkkitehdit ja seniorit jotka hallinnoi kokonaisuuden ja juniori saa keskittyä esim. siihen ohjelmointiin.
Esim. itselläni tällä hetkellä tehtävä, että asiakas tarvitsee vanhaan sovellukseen uuden toiminnallisuuskokonaisuuden. Minä olen ainoa toteuttaja projektissa. Määrittelen asiakkaan kanssa, suunnittelen, teen tietokantamuutokset, koodaan, asennan, autan asiakasta testauksessa, luon käytettyyn pilvipalveluun (Amazon) tarvittavat resurssit joita ohjelma käyttää.
Toisinaan on myös toki kokonaan uusia projekteja joissa koko homma täytyy suunnitella alusta loppuun, miettien myös kustannustehokkuusnäkökulmaa. Lisäksi eri asiakkailla on usein erilaisia ajoympäristöjä valmiina, ja niissä erilaisia teknologioita jotka vaikuttaa sovelluksenkin toteutukseen, ja näihinki täytyy aina perehtyä kun uudelle asiakkaalle menee tekemään.
Kiitos paljon tästä vastauksesta! Työ Kuullostaa todella mielenkiintoiselta ja antoisalta.
Voisikohan alalle työllistyä pelkästään jollain amis/lyhytkoulutulsella? En oikein näe itseäni enää perheellisenä korkeakouluhakurumbassa, johon saattaisi uhrautua vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Olen alalla. Koulutus tietojenkäsittelytieteen maisteri, vm. 2000 eli jo seniorikoodari.
Hyvät puolet: Itsenäinen työ, etätyömahdollisuudet, hyvä palkka
Huonot puolet: Pakko käyttää vapaa-aikaa uuden opiskeluun ja ylitöihin, kova kiire projekteissa
Haastavaa on jatkuva uuden oppiminen ilman että oppimiseen annetaan aikaa. Eli minut voidaan heittää konsultiksi ja kallispalkkaiseksi asiantuntijaksi projektiin, jota tehdään tekniikoilla, joista en ole ennen kuullutkaan. Ja työt alkaa asiakkaan tiloissa huomenna. Siinä sitten äkkiä googlaamaan, että mikäs tämä kirjainyhdistelmä onkaan, ja tekemään tutoriaalista hello world alkeisharjoitusta sillä kielellä, ettei kukaan huomaisi asiakkaalla etten osaa. Ja kaikki illat viikkokaupalla saat tasan käyttää siihen että näytät oikealta asiantuntijalta ja teet homman asiantuntijan aikataululla, vaikka tosiasiassa olet aloitteleva opettelija.
Suosittelenko? Ei kai ne mitkään työt pelkkää herkkua ole joten voi tätä suositella niille, jotka on valmiita vähän uhraamaan vapaa-aikaansa työlle ja joille hyvä palkka on tärkeämpi kuin rento vapaa-aika. Kyllä itsekin aion eläkeikään näissä hommissa jaksaa. Toisaalta olen usein kovimpina kiirekausina miettinyt, että jaksan vain koska olen perheetön sinkku, ja kyllä niitä burnoutteja on tässä talossa nähty vuosien varrella monia...
Tuotahan se tuppaa konsulttifirmassa olemaan. Mutta ohjelmoijia tarvitaan muuallakin, eli on firmoja joilla on oma tuote, jota myydään asiakkaalle, ja silloin saa yleensä paremmin keskittyä vain juuri niihin teknologioihin, joilla tuote on toteutettu, ja parhaassa tapauksessa pääsee tuntemaan sen perin juurin.
Mutta muuten on kyllä tullut mieleen, voisiko olla it-konsulttifirma, jossa olisi palkat matalammat, työmäärät kohtuullisemmat, ja annettaisiin aikaa tehdä hommat kunnolla. Asiakasta ei pystyttäisi palvelemaan niin nopeasti, mutta eipä sitten laskutettaisikaan niin paljon. Minulle kelpaisi mainiosti, mites muut alalla olevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siis jatkuvasti opiskella uusia ohjelmointikieliä vai mitä?
Voitteko kertoa esimerkin koodarin/ohjelmoijan työtehtävästä?
Entä tarvitseeko jotain erityislahjakkuutta vaikkapa matematiikassa?Ei tarvitse mitään erityislahjakkuutta. Opinnoissa oli pakollisena appron verran matematiikkaa, mutta työssä en ole koskaan tarvinnut mitään matematiikkaa, jota ei olisi jo peruskoulussa opittu. Siis käytännössä prosenttilasku, jako- ja kertolasku haastavinta mihin törmää.
Se mitä pitää opiskella on laaja alue, koska kukaan ei käytännössä ole pelkkä koodari vaan tekee kaikenlaista mikä liittyy siihen että saadaan ohjelma asiakkaan tarjouspyynnöstä valmiiksi testatuksi toimitukseksi ajoympäristöönsä. Ohjelmointikieliä, erilaisia frameworkeja, tietokantoja, asennusautomaatiosoftia, pilvipalveluita (joita nykyään käytetään erittäin laajasti ohjelmien toteutuksessa ikään kuin vanhaan aikaan ns. kirjastoja), ohjelmien ajoalustoja... Toki jos juniorina tulet alalle, niin et alkuun joudu koko tuota palettia alusta loppuun oppimaan vaan siellä tiimissä on arkkitehdit ja seniorit jotka hallinnoi kokonaisuuden ja juniori saa keskittyä esim. siihen ohjelmointiin.
Esim. itselläni tällä hetkellä tehtävä, että asiakas tarvitsee vanhaan sovellukseen uuden toiminnallisuuskokonaisuuden. Minä olen ainoa toteuttaja projektissa. Määrittelen asiakkaan kanssa, suunnittelen, teen tietokantamuutokset, koodaan, asennan, autan asiakasta testauksessa, luon käytettyyn pilvipalveluun (Amazon) tarvittavat resurssit joita ohjelma käyttää.
Toisinaan on myös toki kokonaan uusia projekteja joissa koko homma täytyy suunnitella alusta loppuun, miettien myös kustannustehokkuusnäkökulmaa. Lisäksi eri asiakkailla on usein erilaisia ajoympäristöjä valmiina, ja niissä erilaisia teknologioita jotka vaikuttaa sovelluksenkin toteutukseen, ja näihinki täytyy aina perehtyä kun uudelle asiakkaalle menee tekemään.
Kiitos paljon tästä vastauksesta! Työ Kuullostaa todella mielenkiintoiselta ja antoisalta.
Voisikohan alalle työllistyä pelkästään jollain amis/lyhytkoulutulsella? En oikein näe itseäni enää perheellisenä korkeakouluhakurumbassa, johon saattaisi uhrautua vuosia.
Likikään joka paikassa ei katsota sitä koulutusta, vaan mitä osaat. Eli rupea opiskelemaan ohjelmointia omin päin ja toteuta jotakin githubiin. Se on työnäytteesi. Tietysti on hyvä perehtyä asioihin kunnolla, mutta ei siihen oppilaitosta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alalla. Koulutus tietojenkäsittelytieteen maisteri, vm. 2000 eli jo seniorikoodari.
Huonot puolet: Pakko käyttää vapaa-aikaa uuden opiskeluun ja ylitöihin, kova kiire projekteissa
Haastavaa on jatkuva uuden oppiminen ilman että oppimiseen annetaan aikaa. Eli minut voidaan heittää konsultiksi ja kallispalkkaiseksi asiantuntijaksi projektiin, jota tehdään tekniikoilla, joista en ole ennen kuullutkaan. Ja työt alkaa asiakkaan tiloissa huomenna. Siinä sitten äkkiä googlaamaan, että mikäs tämä kirjainyhdistelmä onkaan, ja tekemään tutoriaalista hello world alkeisharjoitusta sillä kielellä, ettei kukaan huomaisi asiakkaalla etten osaa. Ja kaikki illat viikkokaupalla saat tasan käyttää siihen että näytät oikealta asiantuntijalta ja teet homman asiantuntijan aikataululla, vaikka tosiasiassa olet aloitteleva opettelija.
Suosittelenko? Ei kai ne mitkään työt pelkkää herkkua ole joten voi tätä suositella niille, jotka on valmiita vähän uhraamaan vapaa-aikaansa työlle ja joille hyvä palkka on tärkeämpi kuin rento vapaa-aika. Kyllä itsekin aion eläkeikään näissä hommissa jaksaa. Toisaalta olen usein kovimpina kiirekausina miettinyt, että jaksan vain koska olen perheetön sinkku, ja kyllä niitä burnoutteja on tässä talossa nähty vuosien varrella monia...
No ilmankos suomalaiset itprojektit on järjestään paskaa kun konsulteiksi ja asiantuntijoiksi lähetetään tyyppejä jotka eilen opetteli helloworldin siitä jutusta mitä he konsultoi ja minkä asiantuntijoina he esiintyvät.
Konsultointi tässä tapauksessa tarkoittaa itse sen ohjelman koodaamista. Ei siis selviä paskaa puhumalla vaan se on pakko oppia oikeasti myös. Ja se on juuri se mikä tekee sen tyyppisistä projekteista alkuun aika hikisiä urakoita jolloin ensin tehdään päivä työpaikalla ja sitten kotikonttorilla toinen samanmoinen perään.
Itselläni ei myöskään ole käsitys että it-projektit olisi järjestään paskaa. Kuntien ja valtion projektit usein menee heikosti mutta se ei juuri koskaan johdu mitenkään koodarien osaamistasosta. Nämä yksityisen puolen projektit joita itse teen, taas menee yleensä varsin hyvin, kun kenelläkään ei ole rahaa eikä aikaa mihinkään vuosikausien massiiviprojekteihin jotka maksaa miljoonia ja joissa soudetaan ja huovataan siitäkin mitä asiakas oikeastaan haluaa, vaan tehdään vain tarpeellista ja tiukalla budjetilla.
Jos julkisen puolen projekti annettaisiin yhdelle pätevälle itsevaltiaalle joka päättäisi mitä tehdään ja missä järjestyksessä valmistuisi se sadasosan budjetilla ja ylittäisi kaikki odotukset.
Vierailija kirjoitti:
Kovinhan ne näitä lyhytkoulutuksia mainostaa, ja jos hyvä suhdanne jatkuu, niin uskoisin että on mahdollista työllistyä niinkin, varsinkin jos osoitat harrastuneisuutta esim. omilla GitHub projekteilla tms.
Omalla työnantajallani toistaiseksi on kyllä ollut vähän päinvastainen suuntaus. Eli siinä missä joskus vanhaan aikaan koulutus ei ollut niin merkityksellinen vaan oli jopa niitä lapsesta asti itseoppineita vailla mitään koulutusta, niin nyt esim. oma osastoni ei palkkaa kuin akateemisen koulutuksen omaavia, tai AMK mikäli on erittäin vahva käytännön kokemus. Syystä, että asiakkaat teettää projekteista kovat tarjouskilpailut, joissa saa enemmän pisteitä esim. tekijöiden koulutuksesta. Ne kilpailut on sen verran tiukkoja ettei ole kauheasti varaa ottaa ihmisiä, jotka tiputtaa koulutuksen puutteen takia pisteitä kilpailijoihin nähden ja voi mennä koko projekti muille.
Kuitenkin on ihan erilaisiakin firmoja ja tiimejä, kuin tällaisia jotka verissä päin kilpailee teollisuuden, liikenteen ja yritysten ketteristä it-projekteista. Esim. peliala, tiettyä ohjelmistotuotetta tekevät firmat tai tiimit tms. tuskin on koulutusten perään niin kovin. Eli uskoisin että vielä on riittävästi alalla sitäkin kulttuuria että se paperi ei merkitse vaan osaaminen ja näyttö.
- 1
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei myöskään ole käsitys että it-projektit olisi järjestään paskaa. Kuntien ja valtion projektit usein menee heikosti mutta se ei juuri koskaan johdu mitenkään koodarien osaamistasosta.
Julkisen puolen projekteissa kilpailutus on iso ongelma. Halvimman tarjouksen tekijä voittaa käytännössä automaattisesti, mikä pistää firmat lupaamaan mahdottomia. Ne, joilla on yhtään häpyä, eivät kilpailutuksia voita. Koodari-parat joutuvat sitten käytännössä mahdottoman urakan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ikäsi lähentelee neljääkymppiä, en suosittele.
Miksi muuten ei? Itse olen 44 enkä oikein ymmärrä miten ikäiseni olisi vaikeampi oppia ala kuin nuoremman?
- 1
Koska HYVISTÄ koodareista on pula, ei keskinkertaisista. Kyllähän se urheilussakin menee niin, että hyväksi tullaan aloittamalla harrastus hyvin nuorena.
Voi olla urheilussa, mutta ei selvästikään tällä alalla. On 20 vuotta tehneitä jotka ei ole kovin kummoisia, ja on vasta-alkajia (eikä se näytä vaikuttavan missä iässä aloittaa) joista heti näkee että nyt on skarppi tyyppi joka tulee olemaan hyvinkin pian oikein hyödyllinen työntekijä.
Ja kyllä niitä keskinkertaisia koodareita tarvitaan myös, koska varsinkin isommissa projekteissa on paljonkin varsin rutiininomaista koodia joka ei vaadi kummoisia lahjoja mutta sekin on vaan pakko tehdä. Usein keskinkertaiset koodarit on oikein hyödyllisiä tällaiseen, kunhan sen laajemman suunnittelun tekee arkkitehti tai kokenut hyvä koodari, ja kertoo sille keskinkertaiselle aika suoraan mitä hänen pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmankos suomalaiset itprojektit on järjestään paskaa kun konsulteiksi ja asiantuntijoiksi lähetetään tyyppejä jotka eilen opetteli helloworldin siitä jutusta mitä he konsultoi ja minkä asiantuntijoina he esiintyvät.
Konsultointi tässä tapauksessa tarkoittaa itse sen ohjelman koodaamista. Ei siis selviä paskaa puhumalla vaan se on pakko oppia oikeasti myös. Ja se on juuri se mikä tekee sen tyyppisistä projekteista alkuun aika hikisiä urakoita jolloin ensin tehdään päivä työpaikalla ja sitten kotikonttorilla toinen samanmoinen perään.
Itselläni ei myöskään ole käsitys että it-projektit olisi järjestään paskaa. Kuntien ja valtion projektit usein menee heikosti mutta se ei juuri koskaan johdu mitenkään koodarien osaamistasosta. Nämä yksityisen puolen projektit joita itse teen, taas menee yleensä varsin hyvin, kun kenelläkään ei ole rahaa eikä aikaa mihinkään vuosikausien massiiviprojekteihin jotka maksaa miljoonia ja joissa soudetaan ja huovataan siitäkin mitä asiakas oikeastaan haluaa, vaan tehdään vain tarpeellista ja tiukalla budjetilla.
No vielä pahempaa on että jotain tuotantoon tarkoitettua tekee "asiantuntija" joka oikeasti opetteli juuri helloworldin.
Omissa kokemuksissa sentään konsulttien paskapuheita joutui aikansa kuuntelemaan mutta sentään itse ohjelmointityön suorittivat ihmiset joilla oli kunnon kokemusta käyttämistään työkaluista.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdet täysin tyhjästä koodaamaan, niin suosittelisin nettisivuja (html/css). Työpaikkoja riittää, eikä ole niin vaativaa koodausta, vaikka vaatii sekin ajattelua.
Nettisivujen ulkoasun teko ei ole koodausta vaan enemmänkin graafikon hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei myöskään ole käsitys että it-projektit olisi järjestään paskaa. Kuntien ja valtion projektit usein menee heikosti mutta se ei juuri koskaan johdu mitenkään koodarien osaamistasosta.
Julkisen puolen projekteissa kilpailutus on iso ongelma. Halvimman tarjouksen tekijä voittaa käytännössä automaattisesti, mikä pistää firmat lupaamaan mahdottomia. Ne, joilla on yhtään häpyä, eivät kilpailutuksia voita. Koodari-parat joutuvat sitten käytännössä mahdottoman urakan eteen.
Niinpä. Ja pahimmassa tapauksessa eivät saa oikein edes päätettyä mitä pitäisi tehdä. Olin kerran eräässä tällaisessa projektissa, ja siellä istuttiin loputtomia palavereja, oli tohtorismiestä ja naista vääntämässä lain tulkinnoista ja ties mistä. Kaikki eri mieltä miten jokin pitäisi toteuttaa, mikä on edes sallittua jne. Kesti todella kauan ennen kuin siihen edes päästiin että voidaan määritellä ensimmäinen näyttö mikä toteutetaan.
Asiakkaalla ei ollut yleensäkään mitään osaamista it-projekteista, käytettävyydestä tai mistään, mutta halusivat silti yksin sanella tällaiseen liittyviä asioita. Niinpä sitten tehtiin 1 toiminnallisuus kuten asiakas halusi, mutta viimeistään käyttäjätestaus paljasti ettei se ole yhtään käytettävä, sitten tehtiin uusiksi sama jne. Hermo meni siihen saamattomaan hissutteluun jossa me koodarit itse asiassa pääosan ajasta istuttiin toimettomana, että asiakkaalta tulisi jotain speksiä mitä pitäisi tehdä (eli pääsisivät siitä yksimielisyyteen keskenään), ja vaihdoin tiimiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdet täysin tyhjästä koodaamaan, niin suosittelisin nettisivuja (html/css). Työpaikkoja riittää, eikä ole niin vaativaa koodausta, vaikka vaatii sekin ajattelua.
Tolla osaamisella turha kuvitella mitään työtä saavansa. Javascript/react nyt ainakin kannattaa noiden lisäksi hanskata.
Nykyiset softat todella huonoja. Kelpuutan nykyään vain Amigan ja Amiga-softaa kun haluan viettää laatuaikaa tietokoneiden parissa. Siinä exec kerneli multitaskaa noin 10 kilotavun assemblerkoodilla. Ikkunointi ja screenit ovat aina olleet parempi kuin missään muussa käyttöjärjestelmissä.
Tekijät vuolevat kultaa, jotka tekevät AmigaOS käyttöjärjestelmään päivityksiä, nykyään versio 3.1.4, jossa saa teratavun kokoisen kiintolevynkin pyörimään Amigalla. Ei tosin tarvitse, kun isotkaan applikaatiot eivät vie enemmän kuin muutaman megatavun verran muistia.
Amigalla kunnon ohjelmat tehdään joko assemblerilla tai C-kielellä, muita vaihtoehtoja ei ole, ja siinähän sitä laatua tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolla osaamisella turha kuvitella mitään työtä saavansa. Javascript/react nyt ainakin kannattaa noiden lisäksi hanskata.
Jep ei ainakaan ohjelmistotaloissa ole käyttöä pelkille html-tekijöille juurikaan. Erilaisissa graafista suunnittelua ja käyttöliittymäsuunnittelua tekevissä firmoissa voi olla, mutta tosiaan siellä se ydintyö sitten on ihan jotain muuta kuin se sivun tekninen teko: se on käytettävyyssuunnittelua ja ulkoasun suunnittelua ja toteutusta. Pitää olla silmää väreille, tyyleille jne.
Sen kyllä tosiaan jotkut tekee että erikoistuu joko front end tai back end tekijöiksi, missä front end juuri tuo käyttöliittymäpää. Itse en ole koskaan halunnut erikoistua vaan olen kuten CV:ni sanoo "Real Badass Full Stack Developer" ;) - teen ihan kaikkia softankehityksen vaiheita mistä työnantaja tykkää koska minut voi myydä projekteihin hyvin moniin rooleihin kuten frontend-kehittäjä, backend-kehittäjä, arkkitehti, tietokanta-asiantuntija, pilviarkkitehti.
Itse olen päätynyt vähän siihen että harvoja noita frameworkeja tai tekniikoita kannattaa etukäteen opiskella, koska niitä on niin valtavasti erilaisia, ja voi kuitenkin joutua siis opiskelemaan ihan uuden kun saa uuden projektin tai työpaikan. Opettelee sitten kun tulee eteen. Ja parin vuoden päästä se minkä opettelet nyt on jo luultavasti vanhentunutta. Esim. itse olen juurikin ui-puolella React/Redux hommia tehnyt, mutta viime asiakaspa halusi Angular 4 / TypeScript - aivan erilainen framework. No eipä mitään, kyllä ne aina oppii lennosta kun tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kyllä koske kaikkia koodauspaikkoja. Mieheni on koodari, joka istuu firman toimistolla koodaamassa normaalin työpäivän verran, tulee kotiin, eikä käytä vapaa-aikaansa opiskelemalla asioita töitä varten, joskus kyllä lukee jotain it-alaan liittyvää ihan mielenkiintonsa takia. Ei käy asiakaskäynneillä, ei tee ylitöitä (liukumassa välillä plussaa kyllä, välillä miinusta), pitää lomat ja viikonloput. Tässä ehkä näkyy se, että ei ole mikään asiakasprojekteja tekevä konsultti vaan kehittää firman omaa tuotetta. Palkkakaan ei kyllä sitten ole mitään alansa kärkeä, mutta aivan kelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kyllä koske kaikkia koodauspaikkoja. Mieheni on koodari, joka istuu firman toimistolla koodaamassa normaalin työpäivän verran, tulee kotiin, eikä käytä vapaa-aikaansa opiskelemalla asioita töitä varten, joskus kyllä lukee jotain it-alaan liittyvää ihan mielenkiintonsa takia. Ei käy asiakaskäynneillä, ei tee ylitöitä (liukumassa välillä plussaa kyllä, välillä miinusta), pitää lomat ja viikonloput. Tässä ehkä näkyy se, että ei ole mikään asiakasprojekteja tekevä konsultti vaan kehittää firman omaa tuotetta. Palkkakaan ei kyllä sitten ole mitään alansa kärkeä, mutta aivan kelvollinen.
Joo, noista paikoista moni loppuun palamisen rajamailla alalla taistleva haaveilee, vaan niihin on vaikea päästä kun juuri kukaan ei lähde niistä duuneista vapaaehtoisesti pois. Ja lisäksi valitettavasti yhä useammat firmat ulkoistaa softanteon noille konsulttitaloille, joissa sitten ryynätään joten noita paikkoja on vähemmän kuin vaikka 10 tai 20 vuotta sitten jolloin jopa ei-softafirmoilla oli it-puoli jossa tehtiin firman softat.
No itse olen ohjelmoijana yliopistotaustalla (kandi + maisteri). Hauskaa hommaa mikäli pitää logiikasta, mutta työn luonne riippuu erittäin paljon työpaikasta ja tehtävistä. Esimerkiksi frontend/webbikoodaus muuttuu jatkuvasti tällä hetkellä ja tieto vanhenee heti; työpaikkoja on paljon mutta työ on stressaavaa ellei tosiaan huvita opetella uutta jatkuvasti. Tietokantojen parissa työ on "stabiilimpaa" mutta avoimia työpaikkoja on ehkä hieman vähemmän.
Uusissa trendikkäissä firmoissa palkkaus voi olla hyvä, mutta sitten teet töitä jatkuvien muutosten keskellä, vähän sama konsulttifirmoissa.
Projektinjohtoon /hallintoon yms tarvitaan paljon porukkaa joilla on ymmärrystä sekä koodista/tekniikasta että organisaatiorakenteista ja taloushallinnosta, mutta tämä vaatii vähän poikkitieteellisiä opintoja.
Itse teen pääosin backendhommia ja olen tykännyt, mutta olen hieman varovainen miettiessäni työpaikan vaihtoa kun tällä hetkellä useimmat it-firmat menevät riistomentaliteetillä niin että palkataan nuoria innokkaita hommiin ja heitetään ulos kun saavat ekan burnouttinsa 3v puurtamisen jälkeen.
Tuntuu, ettei millekään alalle enää suositella vaihtamista. Jos töitä on, työolot on karmeat... Nimim. Hoitoalalla loppuunpalava
Vierailija kirjoitti:
No itse olen ohjelmoijana yliopistotaustalla (kandi + maisteri). Hauskaa hommaa mikäli pitää logiikasta, mutta työn luonne riippuu erittäin paljon työpaikasta ja tehtävistä. Esimerkiksi frontend/webbikoodaus muuttuu jatkuvasti tällä hetkellä ja tieto vanhenee heti; työpaikkoja on paljon mutta työ on stressaavaa ellei tosiaan huvita opetella uutta jatkuvasti. Tietokantojen parissa työ on "stabiilimpaa" mutta avoimia työpaikkoja on ehkä hieman vähemmän.
Uusissa trendikkäissä firmoissa palkkaus voi olla hyvä, mutta sitten teet töitä jatkuvien muutosten keskellä, vähän sama konsulttifirmoissa.
Projektinjohtoon /hallintoon yms tarvitaan paljon porukkaa joilla on ymmärrystä sekä koodista/tekniikasta että organisaatiorakenteista ja taloushallinnosta, mutta tämä vaatii vähän poikkitieteellisiä opintoja.
Itse teen pääosin backendhommia ja olen tykännyt, mutta olen hieman varovainen miettiessäni työpaikan vaihtoa kun tällä hetkellä useimmat it-firmat menevät riistomentaliteetillä niin että palkataan nuoria innokkaita hommiin ja heitetään ulos kun saavat ekan burnouttinsa 3v puurtamisen jälkeen.
Joo aika järkyttäviä firmoja alalla on paljon. Itse olen sellaisessa trendikkäänä ja huippuna pidetyssä firmassa, mutta työ on sitten sitä ilmaisylityötä ja itseopiskelua ja stressiä ja painetta. Hyvää palkkaa ja kovan gurun mainetta vastaan toki.
Vielä pahempia on ne semitrendikkäät, usein pienemmät bulkkifirmat jotka ei niin yritä olla huippuja mutt yrittävät tehdä maksimaalisesti rahaa voittamalla tarjouskilpailuja halvalla tekemällä. Nämä on juuri niitä, jotka ottaa halvalla nuoria ja kunnianhimoisia ja kilpailuhenkisiä, imevät näistä kaiken irti eikä haittaa että suuri osa palaa loppuun. "Every day another sucker is born", uusia nuoria ja "nälkäisiä" saa tilalle. Jos ei saa niin vingutaan lehtiin työvoimapulasta.
Isot it-talot on sellaisia että riippuu ihan osastosta ja tiimistä minne päätyy. Osassa on hyvinkin rentoa, esim. vaikka jotain terveydenhuollon softatuotetta tekevissä tiimeissä, osassa taas kovimpien konsulttitalojen tasoista ryynäämistä burnoutin partaalla.
Niin no haluatko junnuksi kilpailemaan muiden junnujen kanssa siitä kuka seuraavalla etenemiskierroksella ylennetään?