Mies ei hoida mielellään mitään ”miesten hommia”
Meinaa hermot mennä kun mies ei ottaudu mihinkään sellaisiin töihin, jotka olisivat luontevia miehen tehdä. Saan muistuttaa näistä hommista kymmeniä kertoja ja se turhauttaa. Näillä hommilla tarkoitan pieniä kodin remppoja, laitteisiin liittyviä fiksauksia jne. joita en itse osaa tehdä.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla onnekas, että olen löytänyt miehen, jonka kanssa ei ole koskaan tarvinnut tapella mistään kotitöistä ja työnjaoista... Mies on jopa minua siistimpi esimerkiksi kodin puhtauden suhteen. Se kumpi huomaa ensin, että nurmikko rehottaa, kiviä on eteisessä, jääkaapista puuttuu jotain tms. hoitaa asian ilman, että tarvisi miettiä millainen kapistus jalkovälistä löytyy. Mies hoitaa kyllä autojutut, mutta silloin, kun niitä autojuttuja on minä hoidan kaupassa käymiset, ruuan laitot ym. Ei ole mies koskaan itkenyt renkaiden vaihdon jälkeen, etteikö olisi ruoka valmiina nokan edessä. Se, kun ei paljon aikaa vie eikä vaadi suurta fyysistä ponnistelua, niin eipä sitä tarvitse 365 päivää vuodessa toitottaa, että "minä vahdoin ne renkaat, joten saat siitä hyvästä heiluttaa imuria".
Mies ei taida olla kovinkaan onnekas.
Sinun logiikallasihan mies on onnekas vain silloin kun saa itse maata sohvalla muniaan kupsuttelemassa ja nainen on palvelijasi? Taidat olla sinkku.
-eri, jolla myös kaikkeen osallistuva mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ns. miestentöitä ei nykypäivänä oikeastaan paljon ole. Jos jotain nikkarointia tai renkaiden vaihtoa on pari kertaa vuodessa, niin kyllä minä sitten niiden aikana vastaan ruokapuolesta ja kodin siisteydestä. Muuten kyllä hoidetaan kaikki puoliksi eikä ole ollut mitään valtataistelua meidän suhteessa koskaan. Molemmat tykätään siitä, että koti on siisti, on puhtaita vaatteita ja terveellistä ruokaa.
Eipä nuo naistentyötkään nykypäivänä juuri aikaa vie. Tunti päivässä maks. Miestentyöt ovat vahvasti sidoksissa asuuko kerrostalissa tai esim vanhassa omakotitalossa. Kerrostalossa on pikkujuttuja ja remontit ja omakotitalossa jo pihatyöt vievät tuon ajan.
Mitkä pihatyöt nyt kuuluvat ensisijaisesti miehille? Nurmikon leikkuu, lumen luonti, kukkapenkkien laitto jne. hoituu kyllä mielellään minulta näin naisena. Mies on joskus aikoinaan jotain puita kaadellut pihapiiristämme, mutta ei juuri muuta...
näin teillä. Meillä, eikä koko kadulla en ole naisia lumitöissä nähnyt, ehkä ensilumia lakaistaan sivuin, mutta siihen se jää. Olet minun silmissäni poikkeus.
Ai... Minä kyllä olen nähnyt sekä että miehiä ja naisia lumenluonnissa esimerkiksi viime talvena. Jopa naapurin yksin asuva liki 80v. mummu kolasi pihaansa. Se on hiton hyvää liikuntaa kenelle tahansa ja tiedän myös perheitä, joissa on jopa kinasteltu kuka saa mennä kolaamaan pihaa.
Se 80v. mummu yleensä taitaa nuo hommat paremmin, kuin nykypäivän nuoret miehet...
Totta, mutta ei tietenkään päde kaikkiin. Itse olen 30v. mies ja asutaan rivitalossa, niin kyllä se on sanottava, että sen parikymppisen Mico-Petterin pikku piha rehottaa kesäisin ruohoa ja heinää ja talvisin on vain kävelemällä tehty polku ovelle, kun sitten taas sen 80v. yksin asuvan Mirjamin piha on aina siisti ja kolattu ja lakaistu viimeisen päälle.
Ei kai nykyään enää oo niinkään miesten töitä?Kyl mä teen itse lumityöt,lyhennän nurmikkoni,huollan pyöräni,avaan lavuaarini jne...Mä olin nuorempana avioliitossa,jossa mies hoiti noita,mutta myös näytti minulle miten niitä hoidetaan.Ja nyt kun tyttäreni on aikuisia.Exäni on näyttänyt tyttärelleni esim.miten autonrenkaat vaihdetaan,öljyt tarkistetaan jne...Jokainen oppii sukupuolesta riippumatta,jos joku vaan viitsii opastaa.
Ei vaan käsitä miten jotkut aikuiset ihmiset tappelevat tuollaisista asioista? Siis ei vaan mene jakeluun... Ap, jos et jaksa enää toistaa samoja asioita, niin heitä mies pihalle ja ala opettelemaan itse noita hommia tai palkkaa joku osaava ihminen tekemään.
Käyttäjä6798 kirjoitti:
Yksin asuva mies ja nainen osaa kummasti tehdä kaikenlaisia töitä. Lumenluonti, nurmikonleikkuu, kattoviemärin puhdistaminen, naulakon seinään ruuvaaminen yms. käyvät minulta, iäkkäänpuoleiselta naiselta kohtalaisen hyvin. Autonrenkaiden vaihdon ja keittiön remontin teetän ammattilaisilla. Ruuanlaitto ja pyykinpesu sujuvat mukavasti. Siivoamiseen minun on vaikea pakottaa itseäni, mutta eipähän ole siitä kukaan muu kärsimässä. Naapurin yksinasuva mies pitää kotinsa paremmassa kunnossa kuin minä ja tekee itse pikkuremontit autoonsa.
Ongelma onkin siis parisuhteessa (ei toki kaikissa). Elämme sekavassa tilanteessa, kun on erilaiset ja muuttuvat odotukset miehen ja naisen rooleista. Mukana lienee myös puhdasta viitsimättömyyttä ja kiukuttelua. Naiset eivät aina ole ihan johdonmukaisia, kun odottavat tasavertaista kohtelua ja sitten kuitenkin ihan pikkuisen myös sitä, että mies toteuttaisi perinteistä miehen roolia siinä samalla. Tämä meidän olisi myönnettävä!
Näinhän se vähän taitaa olla.
Asuin 7 v yh-äitinä yhdelle lapselle, ja saan kyllä tehtyä itse ihan kaiken, ja jos jotain en saa, niin siihen luultavasti tarvitaan sellaista kalustoa mitä minulla ei ole olemassa.
Parisuhteessa onkin mukavaa, kun on toinen jakamassa niitä töitä. Mulle on aika sama mitä kotitöitä tehdään, kunhan kumpikin tekee, eikä toinen vain makaa sohvalla kun toinen puurtaa. Olen haalinut ja hommannut lähes kaiken tähän taloomme. Tykkään kiertää kirppareita, ja niiltä tarttuu mukaan verhot, astiat pöydät, tuolit, matot, muu pientavara. Ostan kankaita, joista ompelen itse sen mitä haluan, päiväpeitot, tyynynpäälliset, vaatetta, ja korjaan molempien vaatteet, vaihdan vetoketjut jne.
Inhoan roskien viemistä, mies hoitaa. Mies inhoaa hajulukkojen ja lattiakaivojen pesua, minä hoidan ne. Olen maalannut talomme, kunnostanut kivijalan, maalannut, sisällä portaat, seinät. Mies osallistuu hiomalla, koska en tykkää hioa, ja repimällä vanhaa pois, listaa, tapettia, jne. koska hän on voimakkaampi. Yhdessä tapetoidaan. Minä vaihdan oman autoni polttimot,tuulilasinpyyhkijät, lisään jäähdytinnesteen, öljyt, mies käyttää oman autonsa vuosihuollossa jossa hoidetaan nuo asiat hänen puolestaan. Renkaat vaihdamme yhdessä, koska miehen voimasta on hyötyä, ja se on nopea tehdä kerralla molemmille.
Mies käy kaupassa yleensä, koska minä en siitä tykkää. Mies tekee ruokaa enemmän. Mies imuroi, minä pesen lattiat. Mies on pessyt vessan kerran yhdessäolomme aikana, minä olen vienyt matot kerran ulos.
Ei siis niin väliä kuka teee mitä, mut jos on vain naisten, tai vain miesten töitä, niin kyllä se alkaa kismittää kun toinen makaa sohvalla raapimassa genitaalejaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ns. miestentöitä ei nykypäivänä oikeastaan paljon ole. Jos jotain nikkarointia tai renkaiden vaihtoa on pari kertaa vuodessa, niin kyllä minä sitten niiden aikana vastaan ruokapuolesta ja kodin siisteydestä. Muuten kyllä hoidetaan kaikki puoliksi eikä ole ollut mitään valtataistelua meidän suhteessa koskaan. Molemmat tykätään siitä, että koti on siisti, on puhtaita vaatteita ja terveellistä ruokaa.
Eipä nuo naistentyötkään nykypäivänä juuri aikaa vie. Tunti päivässä maks. Miestentyöt ovat vahvasti sidoksissa asuuko kerrostalissa tai esim vanhassa omakotitalossa. Kerrostalossa on pikkujuttuja ja remontit ja omakotitalossa jo pihatyöt vievät tuon ajan.
Mitkä pihatyöt nyt kuuluvat ensisijaisesti miehille? Nurmikon leikkuu, lumen luonti, kukkapenkkien laitto jne. hoituu kyllä mielellään minulta näin naisena. Mies on joskus aikoinaan jotain puita kaadellut pihapiiristämme, mutta ei juuri muuta...
näin teillä. Meillä, eikä koko kadulla en ole naisia lumitöissä nähnyt, ehkä ensilumia lakaistaan sivuin, mutta siihen se jää. Olet minun silmissäni poikkeus.
Ai... Minä kyllä olen nähnyt sekä että miehiä ja naisia lumenluonnissa esimerkiksi viime talvena. Jopa naapurin yksin asuva liki 80v. mummu kolasi pihaansa. Se on hiton hyvää liikuntaa kenelle tahansa ja tiedän myös perheitä, joissa on jopa kinasteltu kuka saa mennä kolaamaan pihaa.
Se 80v. mummu yleensä taitaa nuo hommat paremmin, kuin nykypäivän nuoret miehet...
Totta, mutta ei tietenkään päde kaikkiin. Itse olen 30v. mies ja asutaan rivitalossa, niin kyllä se on sanottava, että sen parikymppisen Mico-Petterin pikku piha rehottaa kesäisin ruohoa ja heinää ja talvisin on vain kävelemällä tehty polku ovelle, kun sitten taas sen 80v. yksin asuvan Mirjamin piha on aina siisti ja kolattu ja lakaistu viimeisen päälle.
Niin, tällaisissa tapauksissa sen juuri näkee kuinka laiskoja ja välinpitämättömiä jotkut nuoret miehet ja naiset ovat. Ei ole tarvinnut ikinä siellä kotikotona varmaan käyttää ruohonleikkuria tai lumikolaa, niin miksi näkisi vaivaa edes sen vuokra-asunnon pikkupläntinkään siistimiselle... Mikä saakelin vaiva se on!?
Itse olen joutunut noita hommia tekemään kotona ja näin ollen teen niitä myös omassa kodissani ilman vikinöitä ja muutenkin onhan se kiva, kun piha on siisti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tällaisissa tapauksissa sen juuri näkee kuinka laiskoja ja välinpitämättömiä jotkut nuoret miehet ja naiset ovat. Ei ole tarvinnut ikinä siellä kotikotona varmaan käyttää ruohonleikkuria tai lumikolaa, niin miksi näkisi vaivaa edes sen vuokra-asunnon pikkupläntinkään siistimiselle... Mikä saakelin vaiva se on!?
Itse olen joutunut noita hommia tekemään kotona ja näin ollen teen niitä myös omassa kodissani ilman vikinöitä ja muutenkin onhan se kiva, kun piha on siisti!
Mä käytin ruohonleikkuria kerran kotona asuessani, ja kolasin kahdesti. Siivota en saanut myöskään, kuin järjestelemällä omaa huonettani. Ruokaa tein ensimmäisen kerran itse kun vanhempani olivat 2 päivää matkoilla ollessani 17v. Eli ninun ei ole todellakaan "tarvinnut" tehdä(siis en saanut tehdä mitään kun en osaa, tai teen huonosti/väärin) mutta niin vain olen oppinut tekemään kaiken itse opiskelemalla ja kokeilemalla.
T 86
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muuten pitää paikkansa!
Vierailija kirjoitti:
Muakin ärsyttää sama homma. Tai ei ärsyttäisi niin paljoa jos se mies tekisi edes niitä "naisten töitä".
Minä pyykkään, siivoan, kokkaan, kiristän oven kahvat, maalaan, tapetoin, ajan nurmikon, vaihdan auton renkaat..
Välillä mietin että mihin oikein tuota miestä tarvin?
Samaa mietin minä.Keduttaa niin paljon, että ruvennut ärsyttämään koko äijä.Sitten vielä ihmettelee, että miksi ei paneta enää.Sori, mutta ei enää haluta enkä jaksa kun on niin paljon tekemistä.Miten kauan pitää katsoa ja montako kertaa jauhaa? En jaksa enää
no pistäkää ukot vaihtoon, mitä vielä odotatte?!
Auton huolto on minun homma, koska tykkään siitä.Vihaan siivoamista, siksi mies siivoaa.Minä Leivon, mies kokkaa, koska tykkää ja on parempi, minä tiskaan.L umityöt teen minä, ja puutarha hommat, koska mieluummin ne kuin siivoaminen -sai valita.Mies pyykkää ja yhdessä käydään kaupassa.No problem
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin ärsyttää sama homma. Tai ei ärsyttäisi niin paljoa jos se mies tekisi edes niitä "naisten töitä".
Minä pyykkään, siivoan, kokkaan, kiristän oven kahvat, maalaan, tapetoin, ajan nurmikon, vaihdan auton renkaat..
Välillä mietin että mihin oikein tuota miestä tarvin?Meidän naapurille sattunut tuollainen helmi mieheksi ja herra soittelee kitaraa, kun emäntä tekee perheen eteen kaikkensa.
Pojat kasvaneet isänsä tyyliseksi eli jo pois kotoa muuttaneet käy lokkeilemassa kotonaan.
Kaikki muut ihmettelee tätä, mutta he itse ovat tyytyväisiä elämäänsä, jopa talon rouva.Meidän elämä näyttää tuollaiselta naapureille, koska eivät näe mitä seinien sisäpuolella tapahtuu. Mieheni tekee tosi paljon kotihommia, eli laittaa ruokaa/käy kaupassa/hoitaa juoksevia asioita, kun itse olen laiska lähtemään/soittaa puhelimella palvelut meille(ja kun minä otan ne vastaan, niin naapurin silmään näyttää siltä ettei mies tee mitään)/maksaa perheemme laskut yhteiseltä tililtä/ käy tosi paljon töissä. Minä sitten maalaan taon, leikkaan nurmikon, paikkaan katon, ja tämähän näyttää siltä ettei mies tee mitään, koska häntä harvemmin ulkona kanssani hommissa näkyy.
Soitamme kitaraa muuten ihan yhdessä, että kiitosta vain :)
No ole hyvä vaan, mutta meidän kitaristinaapuri ei todellakaan tee seinien sisällä muuta kuin soittelee ja katsoo telkkaria sekä tietokoneella notkuu.
Parasta on, että perunatkin pitää olla hänelle kuorittuja, koska se on niin ikävää kuoria niitä.
Aika hyvin tiedät naapurin asiat. Perunankuorimisesta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla onnekas, että olen löytänyt miehen, jonka kanssa ei ole koskaan tarvinnut tapella mistään kotitöistä ja työnjaoista... Mies on jopa minua siistimpi esimerkiksi kodin puhtauden suhteen. Se kumpi huomaa ensin, että nurmikko rehottaa, kiviä on eteisessä, jääkaapista puuttuu jotain tms. hoitaa asian ilman, että tarvisi miettiä millainen kapistus jalkovälistä löytyy. Mies hoitaa kyllä autojutut, mutta silloin, kun niitä autojuttuja on minä hoidan kaupassa käymiset, ruuan laitot ym. Ei ole mies koskaan itkenyt renkaiden vaihdon jälkeen, etteikö olisi ruoka valmiina nokan edessä. Se, kun ei paljon aikaa vie eikä vaadi suurta fyysistä ponnistelua, niin eipä sitä tarvitse 365 päivää vuodessa toitottaa, että "minä vahdoin ne renkaat, joten saat siitä hyvästä heiluttaa imuria".
Mies ei taida olla kovinkaan onnekas.
Sinun logiikallasihan mies on onnekas vain silloin kun saa itse maata sohvalla muniaan kupsuttelemassa ja nainen on palvelijasi? Taidat olla sinkku.
-eri, jolla myös kaikkeen osallistuva mies
Missä olen sanonut näin? Älä keksi omiasi. Tuolla asenteella ja maailmankuvalla varustettu ihminen ei ole mikään lottovoitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin että mihin oikein tuota miestä tarvin?Samaa mietin minä.Keduttaa niin paljon, että ruvennut ärsyttämään koko äijä.Sitten vielä ihmettelee, että miksi ei paneta enää.Sori, mutta ei enää haluta enkä jaksa kun on niin paljon tekemistä.Miten kauan pitää katsoa ja montako kertaa jauhaa? En jaksa enää
Jos et jaksa, sitten eroat. Mitä tuo valittaminen auttaa? Valittaminen tuhoaa aivosoluja ja se on huomattavissa täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on ollut tapana tuommosissa jutuissa ottaa asiasta selvää, opetella se ja hoitaa pois alta. Voin sit sanoa miehelle et hah, osasinpas ite!
Remppahommat hoidan omillaan kokonaan, tuleepahan sellaista kun haluaa eikä toinen voi marista jälkikäteen kun ei osallistunutkaan tekemiseen yhtään.
Meillä jäi remontti kesken, ja kun koitin sitä yksinäni jatkaa, mies säksätti vain kuinka kaikki oli tehty väärin. Ei tehnyt itse kuitenkaan. Pihahommat jätin hänelle, kun hänen mielestään haravoin väärin, leikkasin nurmikon väärässä järjestyksessä ja talvellakin kasasin kolatessa lumen väärään paikkaan. Itse en ole koskaan valittanut, jos tiskikoneesta on laitettu puhtaat astiat ihan hulluihin paikkoihin - hyvä että on tyhjennetty!
...paitsi että nyttemmin olen alkanut uudelleen leikata nurmikkoa ja kolata lunta säksätyksestä välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on ollut tapana tuommosissa jutuissa ottaa asiasta selvää, opetella se ja hoitaa pois alta. Voin sit sanoa miehelle et hah, osasinpas ite!
Remppahommat hoidan omillaan kokonaan, tuleepahan sellaista kun haluaa eikä toinen voi marista jälkikäteen kun ei osallistunutkaan tekemiseen yhtään.Meillä jäi remontti kesken, ja kun koitin sitä yksinäni jatkaa, mies säksätti vain kuinka kaikki oli tehty väärin. Ei tehnyt itse kuitenkaan. Pihahommat jätin hänelle, kun hänen mielestään haravoin väärin, leikkasin nurmikon väärässä järjestyksessä ja talvellakin kasasin kolatessa lumen väärään paikkaan. Itse en ole koskaan valittanut, jos tiskikoneesta on laitettu puhtaat astiat ihan hulluihin paikkoihin - hyvä että on tyhjennetty!
...paitsi että nyttemmin olen alkanut uudelleen leikata nurmikkoa ja kolata lunta säksätyksestä välittämättä.
Tuotahan se monen miehen arki on täynnä.
Yksin asuva mies ja nainen osaa kummasti tehdä kaikenlaisia töitä. Lumenluonti, nurmikonleikkuu, kattoviemärin puhdistaminen, naulakon seinään ruuvaaminen yms. käyvät minulta, iäkkäänpuoleiselta naiselta kohtalaisen hyvin. Autonrenkaiden vaihdon ja keittiön remontin teetän ammattilaisilla. Ruuanlaitto ja pyykinpesu sujuvat mukavasti. Siivoamiseen minun on vaikea pakottaa itseäni, mutta eipähän ole siitä kukaan muu kärsimässä. Naapurin yksinasuva mies pitää kotinsa paremmassa kunnossa kuin minä ja tekee itse pikkuremontit autoonsa.
Ongelma onkin siis parisuhteessa (ei toki kaikissa). Elämme sekavassa tilanteessa, kun on erilaiset ja muuttuvat odotukset miehen ja naisen rooleista. Mukana lienee myös puhdasta viitsimättömyyttä ja kiukuttelua. Naiset eivät aina ole ihan johdonmukaisia, kun odottavat tasavertaista kohtelua ja sitten kuitenkin ihan pikkuisen myös sitä, että mies toteuttaisi perinteistä miehen roolia siinä samalla. Tämä meidän olisi myönnettävä!