Mitta täynnä kerrostaloasumista, tahdon omakotitaloon! Kerrostalosta okt:n muuttaneet, oletteko olleet tyytyväisiä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi just toisinpäin! Ei enää lumitöiyä eikä nurmikon leikkuuta, ihanaa! Sori ohi aiheen meni
Ot, mutta huvittaa aina tämä vakioklisee. Ruohon leikkaa robottivekotin ja lumet käy auraamassa paikallinen huoltoyhtiö. Ja siis ok-talossa asumme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi just toisinpäin! Ei enää lumitöiyä eikä nurmikon leikkuuta, ihanaa! Sori ohi aiheen meni
Itselleni taas nuo lumityöt ja puutarhan hoito on oikein mukavaa hyötyliikuntaa. Työkseni istun tietokoneen ääressä päivät pitkät, ja olen huono lähtemään mihinkään varsinaisiin harrastuksiin liikkumaan. Hyvä vaan että saa vähän rehkittyä omalla tontilla.
Remonttihommiakaan ei ole ollut kun ostin taloni täysin remontoituna. Ja sitten kun jotain tulee, en aio stressata siitä vaan otan ammattilaiset tekemään. (Tämä remonttiasia oli yksi mistä moni mua pelotteli, että miten sinä sinkkunaisena joka ei osaa mitään rakennushommia aiot pärjätä ok-talon kanssa)
- 1
Tämä juuri! Työskentelen itsekin koneen äärellä ja olen todella huono lähtemään liikuntaharrastuksiin. Nurmikon leikkuu, haravointi, lumityöt jne. on mieluisaa puuhaa mulle, ja toimivat hyvin arkiliikuntana.
Kaikki pelottelevat juurikin remppahommilla, ja että "ok-talossa pitää olla kokoajan tekemässä jotain pikkuhommaa". En osaa nikkaroida juuri mitään, mutta olen motivoitunut opettelemaan. Olen myös valmis ostamaan palvelut ammattilaisilta.
Haluaisin myös tietää, mitä nuo ok-talossa "kokoajan tehtävät pikkuhommat ja työt" ovat. Osaatko tai osaako joku täällä sanoa? Kun niistä niin kovin pelotellaan :)
Ap
En ole itse vielä 8 vuoden aikana törmännyt tällaisiin koko ajan tekemistä vaativiin töihin. Taloni on rakennettu 1955 mutta ostin tosiaan edellisen asukkaan täysin remontoimana. Ainoa mitä nyt on, niin jos vaikka hella tai jääkaappi-pakastin hajoaa niin ei ole mitään isännöintiä mihin soittaa että tulkaa vaihtamaan, vaan pitää itse hankkia uusi. Samoin esim. vaikka lavuaari tai lattiasiili tukossa niin se sitten erikseen maksaa jos tarvii putkimiestä (minkä takia mielellään tulee opeteltua perusjuttuja, mitä ei viitsinyt kerrostalossa asuessa, koska oli niin helppo soittaa sinne huollon palvelunumeroon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta huvittaa aina tämä vakioklisee. Ruohon leikkaa robottivekotin ja lumet käy auraamassa paikallinen huoltoyhtiö. Ja siis ok-talossa asumme.
Juu, mutta katsos kun kaikki, jotka omakotitalon omistavat, eivät ole hyvätuloisia. Minun kyllä piti tehdä mahdollisimman paljon itse, jotta sain turvattua lapsilleni kaiken sen, mitä tarvitsivat.
Kaikkien tonttiakaan ei sovi ropottivekottimelle ja kaikkialla ei ole huoltoyhtiöiden tekemässä omakotitalojen lumitöitä.
Mistä teitä maailmankuvastaan rajoittuneita ihmisiä oikein sikiää?
Ainoa todellisuus on oma napa.
Todellakin oktaloon muutto oli kuin paratiisiin tulo kerrostalosta. Jo se oli suuri muutos kun muutettiin kerrostalosta lähiön tiiviille okt-alueelle, mutta lopullinen exodus tuli kun muutettii haja-asutusalueelle järven rantaan. Ei voi puhua kerrostalosta ja tästä nykyisesta paikasta edes samana päivänä. Kerrostalo on aina tietynlainen luukku, sopii toki opiskeluaikaan niin kuin minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Omäkoti kaupunkialueella ei ole omakoti. Omakoti maaseudulla on autuus.
Minulle omakotitalo kaupunkialueella on best of the both worlds. On kaupungin palvelut ja julkinen liikenne vieressä, työpaikalle lyhyt matka pyöräillen, mutta omaa rauhaa pihalla, tilaa koiralle juosta ja itselle laitella kukkapenkkejä. Sitä maaseudun rauhaa sitten mökillä.
Olen asunut kerrostalossa, rivitalossa ja ok-talossa.
Kerrostalo=Hirveää. Ei enempää lisättävää.
Ok-talo= Pitää olla tosi syrjässä että saa omaa rauhaa, joka on plussaa. Miinuksena kuitenkin hirveä työmäärä ja silti joku aina rempallaan. Käytännön ongelmat korostuvat esim.piha ollut kerran sellaista mutavelliä lumien sulettua, ettei autolla päässyt töihin. Kannattaa olla kunnon pelit ja vehkeet ongelmien varalle niinkuin esim. yllämainittu traktori. Et pärjää esim.millään manuaalisella lumikolalla. Kustannukset on talosta riippuen kovat esim.lämmityksen osalta.
Rivari= Inhottavaa jos on seinänaapureita. Paras asumismuoto mikäli ei seinänaapureita. Kohtuullinen määrä pihanhoitoa ja lumitöitä. Huoltoyhtiö on jakamassa vastuuta.
Lisäisin myös, että tosi paljon elinmukavuuteen vaikuttaa asunnon sijainti. Kannattaa miettiä kuinka paljon palveluita haluaa lähelleen ja onko valmis luopumaan julkisesta liikenteestä. Jos on lapsia tulee myös muistaa, että kaverisuhteet on vaikeammin ylläpidettäviä syrjäseuduilla tai vaatii ainakin vanhemmilta kyydityksiä ym. Syrjäseutujen kämpät saattaa mennä huonommin kaupaksi jos tulee toisiin ajatuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni taas nuo lumityöt ja puutarhan hoito on oikein mukavaa hyötyliikuntaa. Työkseni istun tietokoneen ääressä päivät pitkät, ja olen huono lähtemään mihinkään varsinaisiin harrastuksiin liikkumaan. Hyvä vaan että saa vähän rehkittyä omalla tontilla.
Remonttihommiakaan ei ole ollut kun ostin taloni täysin remontoituna. Ja sitten kun jotain tulee, en aio stressata siitä vaan otan ammattilaiset tekemään. (Tämä remonttiasia oli yksi mistä moni mua pelotteli, että miten sinä sinkkunaisena joka ei osaa mitään rakennushommia aiot pärjätä ok-talon kanssa)
- 1
Tämä juuri! Työskentelen itsekin koneen äärellä ja olen todella huono lähtemään liikuntaharrastuksiin. Nurmikon leikkuu, haravointi, lumityöt jne. on mieluisaa puuhaa mulle, ja toimivat hyvin arkiliikuntana.
Kaikki pelottelevat juurikin remppahommilla, ja että "ok-talossa pitää olla kokoajan tekemässä jotain pikkuhommaa". En osaa nikkaroida juuri mitään, mutta olen motivoitunut opettelemaan. Olen myös valmis ostamaan palvelut ammattilaisilta.
Haluaisin myös tietää, mitä nuo ok-talossa "kokoajan tehtävät pikkuhommat ja työt" ovat. Osaatko tai osaako joku täällä sanoa? Kun niistä niin kovin pelotellaan :)
Ap
En ole itse vielä 8 vuoden aikana törmännyt tällaisiin koko ajan tekemistä vaativiin töihin. Taloni on rakennettu 1955 mutta ostin tosiaan edellisen asukkaan täysin remontoimana. Ainoa mitä nyt on, niin jos vaikka hella tai jääkaappi-pakastin hajoaa niin ei ole mitään isännöintiä mihin soittaa että tulkaa vaihtamaan, vaan pitää itse hankkia uusi. Samoin esim. vaikka lavuaari tai lattiasiili tukossa niin se sitten erikseen maksaa jos tarvii putkimiestä (minkä takia mielellään tulee opeteltua perusjuttuja, mitä ei viitsinyt kerrostalossa asuessa, koska oli niin helppo soittaa sinne huollon palvelunumeroon).
Eivät nuo kodinkoneet kuulu isännöitsijälle, ihan itse täytyy hankkia uudet kerrostalossakin. Jos siis asuu omistusasunnossa, vuokra-asunnossa ne kuuluvat vuokranantajalle, jos ovat olleet asunnossa valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin oktaloon muutto oli kuin paratiisiin tulo kerrostalosta. Jo se oli suuri muutos kun muutettiin kerrostalosta lähiön tiiviille okt-alueelle, mutta lopullinen exodus tuli kun muutettii haja-asutusalueelle järven rantaan. Ei voi puhua kerrostalosta ja tästä nykyisesta paikasta edes samana päivänä. Kerrostalo on aina tietynlainen luukku, sopii toki opiskeluaikaan niin kuin minullakin.
Tämä kuulostaa täydelliseltä, tätä kaipaan. Elin lapsuuteni tällaisissa maisemissa ja nyt 33-vuotiaana koen, että asuminen kerrostalossa tukehduttaa minut.
Jos mieheni olisi myöntyväisempi okt-asumiselle, olisin muuttanut jo. Mutta kai voisin sinkkunaisenakin rohkaistua kokeilemaan yksin asumista okt:ssa.
Kuulisin mielelläni lisää kokemuksianne!
Ap
Rakensimme mieheni kanssa pienen ok-talon 15 vuotta sitten. Tämä nyt on sen verran uusi ettei mitään suuria remontteja tiedossa mutta toki ylläpidämme talon kuntoa jatkuvasti ettei rapistuisi. Tätä asumismuotoa en vaihtaisi pois ihan heti, täällä myös itseasiassa nautimme pihatöistä eli nurmenleikkuu ja lumityöt ei haittaa, nekin voi ulkoistaa jos haluaa. Onneksi mitään häirikkönaapureita ei ole meidän kohdalle sattunut. Rakastan kaunista kotiani.
Ennen talon ostoa, kannattaa käydä perehtymässä ympäristöön huolella... Meillä kävi sellainen tsägä, että kahden talon päässä joku muikkeli pitää kenneliä... Tämä selvisi vasta muuton jälkeen ja puudeli lauman meteliä on nyt sitten vaan kuunneltava kun muiden naapureiden mukaan tota räkytystä on täällä kuunneltu reilut kymmenen vuotta. Ovat puhuneet kennelin pitäjälle, huutaneetkin varmaan, Poliisille ovat soitelleet yms yms mutta toi meteli vaan jatkuu...
Ensi kerralla kun olen taloa hankkimassa, hengailen eri kellonaikoihin alueella ennen ostopäätöstä
Muutimme 6 vuotta sitten rivarista omakotitaloon ja olen erittäin tyytyväinen ratkaisuumme. Sijoitusmielessä edellinen asunto oli varmasti parempi, koska se oli uusi talo halutulla alueella ja nykyinen on vanha omakotitalo. Toisaalta säännölliset asumiskulut ovat nykyisessä huomattavasti alhaisemmat. Onhan asunto-osake lisäksi vaivaton, kun mistään ei tarvitse huolehtia, mutta oma rauha korvaa vähäisen ylläpitovaivan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen talon ostoa, kannattaa käydä perehtymässä ympäristöön huolella... Meillä kävi sellainen tsägä, että kahden talon päässä joku muikkeli pitää kenneliä... Tämä selvisi vasta muuton jälkeen ja puudeli lauman meteliä on nyt sitten vaan kuunneltava kun muiden naapureiden mukaan tota räkytystä on täällä kuunneltu reilut kymmenen vuotta. Ovat puhuneet kennelin pitäjälle, huutaneetkin varmaan, Poliisille ovat soitelleet yms yms mutta toi meteli vaan jatkuu...
Ensi kerralla kun olen taloa hankkimassa, hengailen eri kellonaikoihin alueella ennen ostopäätöstä
Teillä taitaa olle pienet tontit, jos kahden talon päässä majailevat koirat häiritsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerralla kun olen taloa hankkimassa, hengailen eri kellonaikoihin alueella ennen ostopäätöstäTeillä taitaa olle pienet tontit, jos kahden talon päässä majailevat koirat häiritsevät.
Joo, tää on vanhaa kaava-aluetta noin kilometrin päässä keskustasta, tontit n 1000m2 kokoisia. Ja niitä rakkeja on siis 10-15kpl jatkuvasti pienellä pihalla räkyttämässä...
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kerrostalossa, rivitalossa ja ok-talossa.
Kerrostalo=Hirveää. Ei enempää lisättävää.
Ok-talo= Pitää olla tosi syrjässä että saa omaa rauhaa, joka on plussaa. Miinuksena kuitenkin hirveä työmäärä ja silti joku aina rempallaan. Käytännön ongelmat korostuvat esim.piha ollut kerran sellaista mutavelliä lumien sulettua, ettei autolla päässyt töihin. Kannattaa olla kunnon pelit ja vehkeet ongelmien varalle niinkuin esim. yllämainittu traktori. Et pärjää esim.millään manuaalisella lumikolalla. Kustannukset on talosta riippuen kovat esim.lämmityksen osalta.
Rivari= Inhottavaa jos on seinänaapureita. Paras asumismuoto mikäli ei seinänaapureita. Kohtuullinen määrä pihanhoitoa ja lumitöitä. Huoltoyhtiö on jakamassa vastuuta.
Lisäisin myös, että tosi paljon elinmukavuuteen vaikuttaa asunnon sijainti. Kannattaa miettiä kuinka paljon palveluita haluaa lähelleen ja onko valmis luopumaan julkisesta liikenteestä. Jos on lapsia tulee myös muistaa, että kaverisuhteet on vaikeammin ylläpidettäviä syrjäseuduilla tai vaatii ainakin vanhemmilta kyydityksiä ym. Syrjäseutujen kämpät saattaa mennä huonommin kaupaksi jos tulee toisiin ajatuksiin.
En tunnistanut mitään kohtaa tuossa omakotitalon ongelmalistassasi, eikä meillä ole traktoria apuna talon hoidossa / asumisessa. Normaali työnnettävä ruohonleikkuri ja lumikola riittävät. Asumiskulut ovat huomattavasti alhaisemmat kuin osakeasunnossa.
Kaksikymmentä vuotta omakotiasumista vanhassa talossa maalla ja pois en vaihtaisi. En siitäkään huolimatta, että paukkupakkasilla ei töiden jälkeen ehdi hirveästi muuta kuin lämmittää. On kuitenkin pieni aika talvesta kun niitä satunnaisesti on.
Naapurit on hyvät, työmatkaa kyllä on, kaksi autoa on pakollista. Täällä on kasvatettu lapset ja hoidettu lemmikit. Luonto on lähellä, lapset arvostaa metsää ja sen rauhaa. Parasta on, kun voit tehdä lähes mitä tahansa silloin kuin haluat. Naapuriin ei kuulu vaikka tuuttaisit talossa musiikin täysille keskellä yötä.
Suosittelen.
Asuin aiemmin rivitalossa, joka itsessään oli rauhallinen, mutta naapuruston omakotitaloasujat pitivät tolkutonta mekkalaa; louskuttavia rakkeja, moottorisahoja, sirkkeleitä, ruohonleikkureita, kaivinkoneita, rumpu - ja sähkökitaramöykkää, moporallia jne.
Ei ikinä enää yhdenkään omakotitalon naapuriksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 1
Ap
Eivät nuo kodinkoneet kuulu isännöitsijälle, ihan itse täytyy hankkia uudet kerrostalossakin. Jos siis asuu omistusasunnossa, vuokra-asunnossa ne kuuluvat vuokranantajalle, jos ovat olleet asunnossa valmiina.
Joo, en koskaan ostanut kerrostaloasuntoa omaksi kun aina oli tunne että tämä on minulle väliaikaista asumista. Joten nuorena asuin vuokralla ja myöhemmin asumisoikeusasunnossa. Ja niissä kuului kodinkoneet sun muut isännöintipalveluun.
No me asumme 70 vuotta vanhassa okt:ssa, ja olemme asuneet tässä 41 vuotta, Ei tässä nyt mitään jatkuvaa remppaa olla tehty. Nurmikon ja lehtien haravointia en harrasta, koska ne saa silpuksi ruohonleikkurilla.
No joitakin remppoja olen teettänyt, maalämpö, katon maalaus, käyttövesiputkien uusinta ja jotain muutakin. Onhan se totta, että kerrostaloissakin tehdään aivan mielettömän kalliita korjaustöitä. Maksat niistä sitten yhtiövastikkeessa vuosikausia.
Olen tyytyväinen asumismuotooni. On mukava syödä puutarhassa marjoja ja kohta omeniakin. On hyvät naapurit, eivät mekkaloi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 1
Ap
Mä asun 100-vuotiaassa hirsitalossa, eikä täällä ainakaan tuollaisia ole. Tosin jokin aikasitten uusittiin 50-vuotias katto, ja nyt meni viemärijärjestelmä tukkoon, kun tilattiin loka-autoa liian harvoin sitä tyhjentämään :( Sen kanssa ei vielä tiedä, korjataanko ammattilaisella vanhaa vai laitetaanko uutta. Itse en tee mitään näistä. Itse ajan nurmikkoa ja teen lumityöt ja lämmitän puilla, nekin ostan. 3-400e/vuosi.
Kai noita räystäskouruja pitäisi puhdistaa ja kattoa ei onneksi tarvitse kun on nyt peltiä. Sadevedet tulevat kattoremontin jäljiltä talon kivijalan lähelle se vähän huolettaa, että tarttis johtaa ne syksyllä poispäin talosta. Kun se remontintekijä ei tajunnut laittaa saavikorkeudelle niitä alassyöksyjä.
Vessassa saa käydä krstalossakin kun haluaa ja jopa vetää sen. Miten te maksatte turhasta?