Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero tulossa, miten sopia taloudelliset jutut?

Vierailija
28.07.2019 |

Olemme eroamassa ainakin toistaiseksi sopuisasti mieheni kanssa. Ollaan oltu yli 15v yhdessä ja kaksi koulu ikäistä lasta. Meillä on avioehto ja sen mukaan saan puolet asunnosta ja irtaimistosta, muu jää miehelle. Asunnosta on puolet maksettu arvo joku 350000€ haluaisin tähän jäädä lasten kanssa, mutta ei mun palkasta pysty maksamaan edes lyhennystä arki menojen jälkeen. Mies on sanonut, että asia voidaan sopia niin, että hoidan puolet lyhennyksestä ja vastaan muista kuluista ja asunto on 50/50 kunnes se myydään. Tämän lisäksi tarjoutunut maksamaan elatusmaksua 500€/kk.
Laskin että mulle jäisi asumiskulujen jälkeen rahaa 1300€/kk. Kuulostaako tämä kohtuulliselta? Mun mielestä toi on aika vähän kolmelle hengelle.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on teille liian vähän kuukaudessa, sä etsit teille toisen kodin.

Vierailija
2/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo enemmän kuin reilusti mieheltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo saattaa toimia siihen asti kunnes miehesi löytää uuden kumppanin, joka sulkee rahahanat välittömästi ja muutoinkin vaikeuttaa asioita

Vierailija
4/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheltä äärimmäisen reilu tarjous. 

Vierailija
5/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

500e on hyvä elarimäärä kahdesta lapsesta. Et nyt tosiaankaan ala kehittelemään päässäsi mitään ”nyhdän mieheltä kaikki rahat”-kuvitelmia.

Vierailija
6/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ensisijaisesti myisin talon. Ikävää, mutta pakollista jos ei raha riitä muuten. Erosta seuraa väistämättä ikäviä asioita ja yksi niistä on se, että joudut luopumaan ihanasta kodista. Olisi kurja roikkua toisessa taloudellisista syistä myös eron jälkeen. Itse en ainakaan haluaisi omistaa taloa puoliksi miehen kanssa, jos on erottu. Ja hankaloittaahan se miehenkin elämää, hänhän ei voi ostaa uutta kotia itselleen jos vanhasta talosta on velkaa noin paljon. Täytyisi olla todella kovat tulot, jos tuohon päälle saisi lisää asuntolainaa omaan asuntoon.

Vierailija
7/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä paljon halvempaa mistään löydä. Tässä se vastike plus puolet lyhennyksestä on vähän yli 900€. Ei pääkaupunkiseudulta saa mitään halvemmalla.

ap

Vierailija
8/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä paljon halvempaa mistään löydä. Tässä se vastike plus puolet lyhennyksestä on vähän yli 900€. Ei pääkaupunkiseudulta saa mitään halvemmalla.

ap

Mutta miehesi ei ole silti tarkoitus enää elättää sinua. Hänelle kuuluu vain lasten elatus ja 500e on reilu tarjous mieheltä.

Vierailija
9/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500e on hyvä elarimäärä kahdesta lapsesta. Et nyt tosiaankaan ala kehittelemään päässäsi mitään ”nyhdän mieheltä kaikki rahat”-kuvitelmia.

Juuri noin. Harva saa tuon summan elareita kahdesta. Sinulle tulee päälle lapsilisät ja yh- korotukset, eli yhteensä noin 300e. En valittaisi, eikä ahneus kannata. Se vaan tuhoaa.

Vierailija
10/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatusapulaskuri näytti, että pitäsi maksaa 700€/kk toki tässä ei ole huomioitu tuota asunto asiaa. En ole nyhtämässä, haluan pysyä väleissä. Tuntuu vaan, että ei se nyt ihan voi mennä niinkuin mies sanoo.

Vierailija
11/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä noilla rahoilla juhlita, mutta selviää kyllä. Pahimmassakin tapauksessa saat 70 000 euroa talon myyntirahoja mukaan, kyllä niillä selviää aika pitkään. 

Mieheltä tuo kuulostaa että saat jäädä taloon ja maksaa vielä puolet kuluista kyllä äärimmäisen hyvältä tarjoukselta. Kannattaa ottaa vastaan vielä kun on voimassa. Taitaa mies oikeasti välittää lapsista tai sitten matikka on Jyrki K:n "Me tienataan tällä"-tasoa :)

Itselleni etävanhempana jää 1000 euroa elareiden ja vuokran jälkeen, ja ponnistella saa että saa edes muutaman satkun kuussa säästöön. Naiselle jää 1000 e enemmän kuussa käteeen mutta kyllä ne saa uppoamaan lasten kuluihin ihan ongelmitta. Tietysti voi alkaa säästämään lasten voimisteluista, pianonosoitosta, vaatteista jne. mutta olemme sopineet että niin ei tehdä.

Vierailija
12/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pk-seudun ulkopuolelle kehyskuntiin esim. Keravasta 60m2 600-700 €.

Vierailija
13/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Kannattaa hakea myös kuntien halvempia vuokra-asuntoja ja tutkia löytyisikö joltain säätiöiltä, pankeilta tai vakuutusyhtiöiltä halvempaa vuokratasoa.

Vierailija
14/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

No sitten pitää sovittaa elämä ja menot tulojen mukaan.

Miehesi tulee reilusti vastaan ja jossain vaiheessa se luultavasti kuitenkin pitää myydä, kun miehesi tarvitsee pääomaa uuden ostoon. Tai sitten maksat hänelle vuokraa sen puolikkaan osuuden käytöstä.

Kun miehesi luultavasti löytää uuden, niin tilanne tullee luultavimmin muuttumaan asuntonne omistusjärjestelyiden suhteen.

Vierailija
15/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elatusapulaskuri näytti, että pitäsi maksaa 700€/kk toki tässä ei ole huomioitu tuota asunto asiaa. En ole nyhtämässä, haluan pysyä väleissä. Tuntuu vaan, että ei se nyt ihan voi mennä niinkuin mies sanoo.

No kaikki tähän ketjuun vastaajat ovat olleet sitä mieltä, että miehesi tarjous on reilu. Että siitä voit jotain päätellä, että kannattaako asiasta ruveta riitelemään vai ei.

Vierailija
16/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Sulla itselläsi on kyllä harmillisen pienet tulot, jos löytäisit paremman duunin? Sun täytyy opetella elämään vähän niukemmin eron jälkeen. Tuleva eksä ei voi elättää myös sua isolla rahalla, ainoastaan lapsensa.

Vierailija
17/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleinen mielipide tuntuu olevan, että olen ahne paska. Anteeksi.

Kai minä tuon hyväksyn, mutta jututan kyllä lastenvalvojaa ensin.

ap

Vierailija
18/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Muuta vuokralle ja hae asumistukea.

Vierailija
19/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sulla itselläsi on kyllä harmillisen pienet tulot, jos löytäisit paremman duunin? Sun täytyy opetella elämään vähän niukemmin eron jälkeen. Tuleva eksä ei voi elättää myös sua isolla rahalla, ainoastaan lapsensa.

Ihan tavalliset tulot 2100€/kk josta jää 1700€ verojen jälkeen

ap

Vierailija
20/72 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, koska se asnto sitten myytäisiin?

Mieshän voi vaatia sitä yhtäkkiä.

Lasten elatuksen kuuluu mennä tienaussuhteissa. Jos sinä tienaat vähemmän, niin maksat lasten elatuksestakin vähemmän

Ota huomioon, että lasten kulut eivät kasvuvaiheessa vähene.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi