Annatteko lapsenne leikkiä useammalla lelu ryhmällä samaan aikaan?
Ystäväni kanssa syntyi väittely siitä, olisiko lapsen hyvä leikkiä vain yhden teeman leluilla kerrallaan, esim, vain Legoilla tai vain petseillä. Itse ajattelen, että teemoja voi sekoittaa, mikä kehittää luovuutta. Esim. Lapseni tekivät legoista huonekaluja barbeille.. Mutta ystäväni oli sitä mieltä, että lapsen on hyvä keskittyä vain yhden teeman leikkiin kerrallaan.
Kuinka orjallisesti te muut pienten lasten vanhemmat noudatatte vain yhden leikin sääntöä?
Kommentit (17)
En tiedä ainuttakaan vanhempaa, joka olisi tuollaista miettinyt. Saati toiminut sen pohjalta lapsen kanssa. Lapsi leikkii, piste.
Niin kauan kuin 4v itse omatoimisesti siivoaa kaikki leikkinsä pois kun ei enää leiki, niin leikkikööt vaikka kaikilla sekaisin. Kun siivoaminen ei maistu niin leikkejä ei edes aloiteta.
Olen ollut kannallasi aina. Lelut on leikkimistä varten ja niiden on tarkoitus kehittää luovuutta. Siksi mixaaminen on suorastaan hyvästä. Kieltäminen on vanhemman laiskuutta, koska sekaisin olevien lelujen kerääminen on työläämpää.
Ei meillä lapset leegoilla leiki. Isi rakentaa niitä ja lapset seuraa vierestä.
Minun lapseni on hyvin tarkka siitä, ettei eri lelumerkkejä sekoiteta. Barbie-leikeissä on vain Barbeja, legoja ei tuoda muihin leikkeihin jne.
Nyt suosiossa ovat Schleichin pikkueläimet ja niillä leikitään maatilaa ja ratsastustallia.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on hyvin tarkka siitä, ettei eri lelumerkkejä sekoiteta. Barbie-leikeissä on vain Barbeja, legoja ei tuoda muihin leikkeihin jne.
Nyt suosiossa ovat Schleichin pikkueläimet ja niillä leikitään maatilaa ja ratsastustallia.
Kuka on tarkka
Vierailija kirjoitti:
Luova lapsi tekisi tallit, aitaukset ja esteet eläimille legoista.
Kannattisikohan ohjata lasta siihen suuntaan?
Meillä on aina saanut leikkiä leluilla "sekaisin" keskenään. Iltaisin ollaan siivottu lelut pois, ja jos vaikka muutama barbi on eksynyt lego laatikkoon. Ei se ole ketään haitannut. Ainoa sääntö on ollut, ettei tahallaan saa alkaa hajottamaan tavaroita, vaan omaa omaisuutta (eli lapsella lelut) tulee kunnioittaa. Tottakai joskus on jotain vahingossa hajonnut, mutta se ei tietenkään haittaa.
Meillä on tyttö hyvinkin luova. Hän askartelee extra juttuja nukkekotiin. Samaten legoista rakennetaan sinne mm. uima-allas näin kesällä. Ja uskon, ettei tuosta luovuudesta ole kuin etua tulevaisuudessa.
En ole itse nähnyt, että lapset rakentaisivat legoista barbeille yhtään mitään. Vaan enempi tehdään niin, että yritetään vaivihkaa siirtyä uuteen leikkiin ilman että edellistä tarvitsisi siivota. Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi, ei mulla olisi mitään lelujen sekoittelua vastaan, mutta käytännössä johtaa kuitenkin tavallisimmin hillitömään lelusotkukaaokseen ja sitten harmitellaan kun on paloja hukassa siitä ja tästä. Eli ymmärrän oikein hyvin kaveriasi.
Kaikkein huonoiten leikit sujuu sellaista paikoissa, jossa leluja säilytetään sekalaatikoissa sokin sokin. Siksi meillä on kaikille ryhmille omat laatikkonsa tai muu paikkansa.
10: Kehuskelet luovuudella, mutta ilmeisesti luovuutta saa käyttää teidän perheessä vain päivän kerrallaan, jos kerran aina on siivottava kaikki pois illalla.
Huomaa, että on hellettä n. 30 astetta. Aloitukset ovat kyllä sitä tasoa, että...
Todellakin saa sekoittaa leluja. Palikoista tehdään kaupunki junaradan ympärille ja legoista huonekaluja nukkekotiin. Leikkejä ei tarvitse edes siivota joka ilta. Harmittaisi itseäkin jos hienot luovat rakennelmat pitäisi illalla kerätä pois vaikka olisi jäänyt kesken.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ainuttakaan vanhempaa, joka olisi tuollaista miettinyt. Saati toiminut sen pohjalta lapsen kanssa. Lapsi leikkii, piste.
Voi, on niitä! Jossain facen kodin järjestys -ryhmässäkin oli kuulemma annettu vinkkejä, että lastenhuoneet pysyy järjestyksessä, kun annetaan leikkiä vain yhdellä leluryhmällä kerrallaan.
Saa sekoittaa leluja, joskin lapsella on ollut nyt käytännössä jo yli puoli vuotta kestänyt Duplo-eläimet sisältävä leikki, jota maustetaan muilla leluilla satunnaisesti. Lapsi toivoo myös aikuista mukaan leikkiin, itse voisin vaihteeksi leikkiä muillakin leluilla... Onneksi Legoista voi sentään rakennella jotain samalla.
Miksi lelut pitäisi kerätä joka päivä leikkimisen jälkeen pois? Sitä leikkiähän voi sitten jatkaa seuraavana päivänä. Ja sitä vartenhan kodeissa on leikkihuoneet.
No tottakai saa sekoittaa, kunhan vaan lelut laitetaan paikoilleen leikin jälkeen.