Miksei ihmiset tajua, ettei se auringossa polttaminen ole terveellistä?
Nytkin sain kuvan kaverilta itsestään makaamassa puistossa, iho aivan punaisena. Pyysi minua mukaan. Olen valkoinen kuin lakana ja tajuan suojella ihoani. Jouduin kieltäytymään ja kaveri loukkaantui, vaikka sanoin, että illemmalla voin tavata häntä kun olen suojassa auringolta.
Kommentit (29)
Auringossa polttaminen ei ole hyvästä, mutta varjoissa polttaminen on. Kannattaisi vaan kaikkien nyt lopettaa se polttaminen. Tumpatkaa jo.
Kyllä mä ainakin aina etsin varjoisen paikan, jossa on terveellisempi polttaa.
Samaa mietin! Ihosyöpä on valtaosalle ilmeisesti täysi vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin! Ihosyöpä on valtaosalle ilmeisesti täysi vitsi.
E-koodeja vältellään ja syödään luomua, samalla poltetaan ihoa ja juodaan alkoholia, joka on karsinogeeni. Ei sillä oo sitten enää niin väliä, kun se on kivaa.
Mitä karsinogeeni tarkoittaa? Aiheuttaako syöpää?
Se on myös todella hämmentävää kuinka harva tietää että tatuoidun ihon polttamisesta seuraa jopa yli tuhatkertainen ihosyöpäriski
T. Ihotautilääkäri
Vierailija kirjoitti:
Karsinogeeneja syntyy esim. kun paistat pannulla vaikka makkaran melkein palaneeksi, tai grillatessa. Altistaa syövälle.
Vierailija kirjoitti:
Se on myös todella hämmentävää kuinka harva tietää että tatuoidun ihon polttamisesta seuraa jopa yli tuhatkertainen ihosyöpäriski
T. Ihotautilääkäri
Yleensä ne on just niitä pahimpia itsensä käristyttäjiä.
En ole koskaan ollut innostunut auringossa makaamisesta. Parina kesänä otin aurinkoa ja ihoni näytti kyllä kauniilta, mutta totesin että vähempi riittää. Suvussani on vanhemmilla ihmisillä ollut melanoomaa ja keski-iän kynnyksellä totesin, että haluan suojata ihoani.
Muutenkin jotenkin huomasin etten pidä liian ruskettunutta saati palanutta ihoa kauniina. Ruotsin sukulaiset näyttävät jo 50-vuotiaina kaksikymmentä vuotta vanhemmilta. Nämä jotka makaavat kesät kotimaan auringossa ja talvet Thaimaassa. Kamalan näköisiä suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
Karsinogeeni on aine, joka altistaa (tutkitusti ja todistetusti) syövälle. Useat karsinogeenit ovat myös teratogeenejä, eli aiheuttavat sikiövaurioita ja epämuodostumia.
Yksi seuraamani ruotsalaisbloggari (ikää 45-v) makaa aina kesällä tuntikausia aurinkoa ottamassa, jos vain aurinkoa on. Tänä kesänä on käynyt solariumissa aina kun on ollut liian kylmää/aurinkoa ei ole ollut näkyvillä. En ymmärrä, että miten aikuinen ihminen voi olla noin ignorantti.
Naiset himoitsee rusketusta. Instabeibet on kuin pavut konsanaan 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsinogeeni on aine, joka altistaa (tutkitusti ja todistetusti) syövälle. Useat karsinogeenit ovat myös teratogeenejä, eli aiheuttavat sikiövaurioita ja epämuodostumia.
Karsinogeenejä on alkoholin lisäksi esim. dioksiini, jota on epätäydellisen palamisen johdosta saasteissa (jätteenpoltto, paperintuotanto ym.), asbesti, jota on vanhoissa rakennuksissa, monet kasvi- ja sienimyrkyt sekä helikobakteeri ja esim. B-hepatiittivirus.
Hyvä esimerkki rusketuksen vaikutuksista on Ruotsin prinsessa Birgitta...
Kalpeaa iho on epäedustva kosska se näyttäää epäterveeelliseltä. Ikääänkuin kärsisi josstakin piiilevästä sairaudesta ja onn siten epäuskotttava.
Vierailija kirjoitti:
Kalpeaa iho on epäedustva kosska se näyttäää epäterveeelliseltä. Ikääänkuin kärsisi josstakin piiilevästä sairaudesta ja onn siten epäuskotttava.
Aaasialaisessa kultttuurissa taaas lihavuuus viestiisi kömpelyyydestä ja lasikuuudesta.
Vierailija kirjoitti:
T. Ihotautilääkäri
Linkkiä tutkimukseen, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa näyttää epäterveellisen kalpealta, onkin varmasti sairas. Koska suurin osa meistä on suurimman osan vuodesta vailla rusketusta, niin tässä joukossa kalpea on sitten todella kalpea.
Jotkut kuvittelee, ettei iho rusketukaan, ellei se melkein pala. Itse olen aika ruskea, mutta olenkin jo elämäni ehtoopuolella. Se nyt on tässä iässä sama, viekö syöpä vai sydänkohtaus.