Olen töissä päiväkodissa
Olin kymmenen vuotta muissa töissä, kun koin päiväkodin työympäristönä kovin raskaana. Nyt olen ollut taas puoli vuotta päiväkodissa ja ihan eri tunnelmat. Ovatkohan lapset nyt tasapainoisempia vai onko itsestäni tullut iän myötä rennompi. Nyt siis tykkään työstä ja lapset niin ihania. Oli vaan tarve kertoa, että tykkään tästä työstä ja hoidan pikkuisia niin hyvin kuin vaan pystyn.
Kommentit (11)
Nykypäivän lapset tottelevat paljon paremmin ja ovat muutenkin siistimmin kiitos mm. tunnekasvatuksen ja positiivisen vahvistamisen.
Olen eri mieltä, pahempaan ollaan menossa vuosi vuodelta. Onnea, kun sinulle sattui hyvä paikka!
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän lapset tottelevat paljon paremmin ja ovat muutenkin siistimmin kiitos mm. tunnekasvatuksen ja positiivisen vahvistamisen.
Tuo on kyllä tärkeä juttu. Pidetään tunnekerhoa ja opetellaan tunnistamaan tunteita ja hallitsemaab kiukkua. Pienryhmissä toimiminen on myös hyväksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä, pahempaan ollaan menossa vuosi vuodelta. Onnea, kun sinulle sattui hyvä paikka!
Tässä ryhmässä me aikuiset olemme kaikki rauhallisia perusluonteeltamme. Sekin vaikuttaa miten aikuiset toimivat.
ap
Paljon on perheissä ongelmia ja lapsilla.
Uusioperheitä, avioeroperheitä.
Lapset oppivat ennen kaikkea mallista. Kurittajavanhempien lapsista tulee tappelijoita ja kiusaajia, raivoajavanhempien lapset raivoavat, epäjohdonmukaisesti kasvattavien vanhempien lapsista tulee kinuajia jne.
Onneksi nykypäivän varhaiskasvatus on tieteellisiin tutkimustuloksiin pohjautuvaa toimintaa, missä varhaiskasvattajat suunnitelmallisesti kehittävät mm. lasten sosiaalisia ja motorisia taitoja. Kaukana takanapäin on joku entisaikojen päivähoito missä meininki oli sitä, että "tottelet tai joudut jäähylle". Vuoden 2019 varhaiskasvatuksessa lapset oppivat itse tunnistamaan haitalliseen käytökseen altistavan tunteen ja sitten käsittelemään sen niin, ettei haitallista käytöstä synny.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kannattaa kuitenkin muistaa ne erityislapset jotka ovat ihan päinvastaisia. Huutoa, kiukkua, väkivaltaakin.
Muistan 90-luvun, kun väkivalta päiväkodeissa ja alakouluissa oli säännönmukaista, käytännössä joka ulkoilu tai välitunti toistuvaa. Nykyisin se on poikkeus ja johtaa yleensä tukitoimiin ja varsinkin alakoulun puolella usein myös lastensuojelun puuttumiseen asiaan.
On sun mun ja meidän lapset.
Yksikin lapsi sanoi, mulla on kaksi äitiä ja kaksi isää 🙃 ja sitten ihmetellään kun lapset on sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kannattaa kuitenkin muistaa ne erityislapset jotka ovat ihan päinvastaisia. Huutoa, kiukkua, väkivaltaakin.
Erityislapsiinkin vaikuttaa se miten aikuiset toimivat. Täytyy löytää jokin tapa millä ilmaista itseään. Kuvat, viittomat, ennakoiminen.
ap
Ehkä kivemmat työkaverit ja paremmat systeemit päiväkodissa? Itse olen useammassa eri paikassa ollut, ja kyllä työhyvinvointiin vaikuttanut tosi paljon, kuinka esim. tosissaan lapsiin panostaminen on otettu, suunnitteluaika ym.
Ja joissain paikoissa jopa kahvitauko oletetaan pidettävän samalla kun pidetään palaveri. Kyllä sellainen syö voimia.