Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8 kk ei ryömi

Vierailija
27.07.2019 |

Esikoisen motorinen kehitys mietityttää. 5-kuisena kääntyi ensimmäisen kerran vatsalleen. Ensi viikolla täyttää 8 kuukautta, eikä vieläkään ryömi, konttaa tai istu tuetta. Keskivartalo ”makaronia.” Liikkuu kierimällä, peruuttaa ja välillä pyrkii osittaiseen konttausasentoon (peppu pystyssä mutta yläkroppa ei nouse). Vaikuttaa siltä, että ei myöskään kovin hyvin jaksa pitää päätä koholla, vaan usein lepuuttaa lattialla. Lisäksi olen huomannut, että vasen käsi hyvin usein nyrkissä. Koittaa ensisijaisesti tavoitella lelua oikealla kädellä. Molemmilla käsillä kuitenkin käsittelee lelua, mutta tuo nyrkissä pitäminen mietityttää. Syöttötuolissa ei pysy suorassa, vaan nojautuu eteenpäin.

Muiden 8-kuisilla samantyyppistä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

8kk vauva on vielä pieni, en vielä tuossa vaiheessa stressaisi. Jos ei edelleenkään vuoden iässäkään pääse millään keinoin liikkelle tai jollain tavoin vähän pystyyn, niin eiköhän jopa neuvolassakin ohjattaisi tarkempiin tutkimuksiin. Muistaakseni munkin esikoinen alkoi ryömimään noin 9 kuisena, konttasi reilu 11 kuisena ja 1v2kk iässä alkoi kävelemään. Mekin käytiin fyssarilla muutaman kerran, se oli lähinnä siksi, koska oli hieman toispuolinen liikkeiltään, mutta lopputulema oli, että normaali lapsi, joka on vain rauhallisempi luonteeltaan. On edelleenkin jokseenkin varovaista sorttia nyt 3-vuotiaana.

Vierailija
22/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans kolmas lapsi joka kohta 1v2kk eikä kävele kuin taaperokärryn kanssa. Hän ei edes kääntynyt ennen kuin menimme 8kk neuvola lääkärin lähetteellä fyssarille. Siellä katottiin että perus motoriikka (osasiko matkia esim. Palikoiden koputtamista yhteen, miten käsitteli leluja) on kunnossa. Laiskuus vain vaivasi kun isommat sisarukset palvelleet liikaa ja muutenkin rauhallinen persoonaltaan. Käytiin sitten tiheämmin 3kk ja poika oppi siinä ajassa konttaamaan. Sitten pidettiin taukoa ja harjoiteltiin ohjeiden mukaan kotona seisomaan nousua ja tukea vasten kävelyä. Niillä ohjeilla edelleen mennään(tosin nyt kävelee sen kärryn kanssa itse) ja fyssari soittaa 1v4kk kohdalla käveleekö. Mennään sit käymään mikäli ei ala ennen sitä kävellä ilman tukea.

Jos fyssari on poikasi katsonut ja todennut että on ikäisensä tasolla en olisi kovin huolissaan. Antoiko teille jumppaohjeita joilla voitte kotona harjoitella? Entä kontrolli aikaa pojan kehittymisestä? Jos ei niin silloin soittoa neuvolaan ja sanot että haluat pojan uudestaan fysio arvioon ja jumppa ohjeita hakemaan. Kyllä se pikkumies alkaa liikkua kun on oikeanlaiset ohjeet liikkeen tukemiseen ja saa muutaman onnistumisen, poika hoksaa miten kivaa onkin kun pääsee itse. Toisilla se vaan vaatii enemmän kuin sen lelun nenän eteen. Meillä houkuteltiin elävällä koiralla eikä sekään ollut riittävä motivaattori. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuon ikäisenä käveli ja kiipesi joka paikkaan.

Meillä tuon ikäinen juoksi Tukholman maratonin!

Vierailija
24/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans kolmas lapsi joka kohta 1v2kk eikä kävele kuin taaperokärryn kanssa. Hän ei edes kääntynyt ennen kuin menimme 8kk neuvola lääkärin lähetteellä fyssarille. Siellä katottiin että perus motoriikka (osasiko matkia esim. Palikoiden koputtamista yhteen, miten käsitteli leluja) on kunnossa. Laiskuus vain vaivasi kun isommat sisarukset palvelleet liikaa ja muutenkin rauhallinen persoonaltaan. Käytiin sitten tiheämmin 3kk ja poika oppi siinä ajassa konttaamaan. Sitten pidettiin taukoa ja harjoiteltiin ohjeiden mukaan kotona seisomaan nousua ja tukea vasten kävelyä. Niillä ohjeilla edelleen mennään(tosin nyt kävelee sen kärryn kanssa itse) ja fyssari soittaa 1v4kk kohdalla käveleekö. Mennään sit käymään mikäli ei ala ennen sitä kävellä ilman tukea.

Jos fyssari on poikasi katsonut ja todennut että on ikäisensä tasolla en olisi kovin huolissaan. Antoiko teille jumppaohjeita joilla voitte kotona harjoitella? Entä kontrolli aikaa pojan kehittymisestä? Jos ei niin silloin soittoa neuvolaan ja sanot että haluat pojan uudestaan fysio arvioon ja jumppa ohjeita hakemaan. Kyllä se pikkumies alkaa liikkua kun on oikeanlaiset ohjeet liikkeen tukemiseen ja saa muutaman onnistumisen, poika hoksaa miten kivaa onkin kun pääsee itse. Toisilla se vaan vaatii enemmän kuin sen lelun nenän eteen. Meillä houkuteltiin elävällä koiralla eikä sekään ollut riittävä motivaattori. :)

Sanottiinko jossain, että lapsi on poika?

Vierailija
25/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9kk normaali ikä kävellä jonkun verran.

ainakin meillä omat lapset ja itsekin

Vierailija
26/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9kk normaali ikä kävellä jonkun verran.

ainakin meillä omat lapset ja itsekin

Normaalin rajat ovat varsin suuret. 9kk on joo normaali, mutta samalla myös varsin varhai en ajankohta kävellä. Keskimäärin lapset oppivat kävelemään tuetta noin 1v2kk iässä.

Vierailija
27/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos mukavasta kommentistasi. Sellaisia tuntuu olevan harvassa täällä. Fyssari on antanut jumppaohjeita joo ja niitä ollaan kotona treenattu. Tuntuu vain, että kehitystä ei tapahdu, ei sitten millään. Viime käynnillä fyssari sanoi poikani olevan hieman ikäisiään jäljessä, mutta ei mitenkään pahasti. Hyvää tekemistä kuitenkin on, kuten aloituksessani kerroin. Olen vain kova huolehtimaan ja ahdistumaan (perinyt äidiltäni). Ainoa mikä minua nyt eniten huolettaa, on tuo nyrkissä oleva käsi. Sitä tosin tuossa äsken palikoilla treenautin ja hyvin tarttuu molemmilla, ehkä kuitenkin toisella enemmän, kuin toisella. Fyssarille on varattu muutama kontrollikäynti. Seuraava tosin lomien takia vasta n. kuukauden päästä. Laitoin juuri viestiä neuvolaan, josko olisi mitenkään mahdollista kiirehtiä.

Pitäisi vain yrittää nauttia tuosta ihanasta pojasta. Ärsyttää, kun ei siihen aina pysty, vaan etsii vain ”vikoja.” :(

Ap

Vierailija
28/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan minun neljänneltä lapselta. Hän oppi ryömimään 9.5kk, istumaan 11kk ja seisomaan tukea vasten nyt hiljattain lähempänä vuoden ikää. Me käydään fyssarilla kuukauden välein, ja saadaan aina uudet ohjeet jatkaa eteenpäin. Meidän lapsella keskivartalon pehmeyttä, on ikäisiään noin 2kk jäljessä. Meille sanottiin myös, että sisarukset palvelleet ”liikaa”, ja alun koliikilla saattaa myös olla tekemistä asian kanssa. Koko perhe lopetti palvelemisen, ja kyllä se tarve päästä liikkeelle alkoi sieltä hiljalleen tulla.

En olisi huolissani, jos käytte kuitenkin fyssarilla. Ymmärrän kyllä tuskasi, tehkää jumppaa ohjeiden mukaan ja nauttikaa toisistanne. Kyllä se varmasti lähtee siitä sujumaan.

Vierailija
29/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi lapsista lähti liikkumaan vasta 10 kk ikäisenä. Ei päässyt eteen eikä taakse. Sitten kun pääsi ryömimään, niin sitten konttaus tuli tosi nopsaan. Kääntyi selältä vatsalleenkin vasta 9 kk ikäisenä. Oli tosi laiska kaikin puolin. Istui ihan tukevasti kyllä jo 8 kk tuen kanssa, mutta itse pääsi istumaan vasta 11kk. Nyt ihan liikunnallinen ja taitava nelivuotias.

Käyttäisin lapsen lääkärissä oman mielenrauhan vuoksi.

Vierailija
30/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos mukavasta kommentistasi. Sellaisia tuntuu olevan harvassa täällä. Fyssari on antanut jumppaohjeita joo ja niitä ollaan kotona treenattu. Tuntuu vain, että kehitystä ei tapahdu, ei sitten millään. Viime käynnillä fyssari sanoi poikani olevan hieman ikäisiään jäljessä, mutta ei mitenkään pahasti. Hyvää tekemistä kuitenkin on, kuten aloituksessani kerroin. Olen vain kova huolehtimaan ja ahdistumaan (perinyt äidiltäni). Ainoa mikä minua nyt eniten huolettaa, on tuo nyrkissä oleva käsi. Sitä tosin tuossa äsken palikoilla treenautin ja hyvin tarttuu molemmilla, ehkä kuitenkin toisella enemmän, kuin toisella. Fyssarille on varattu muutama kontrollikäynti. Seuraava tosin lomien takia vasta n. kuukauden päästä. Laitoin juuri viestiä neuvolaan, josko olisi mitenkään mahdollista kiirehtiä.

Pitäisi vain yrittää nauttia tuosta ihanasta pojasta. Ärsyttää, kun ei siihen aina pysty, vaan etsii vain ”vikoja.” :(

Ap

Eikös melkein kaikki ihmiset käytä jompaakumpaa (yleensä oikeaa) kättä enemmän?

Kyllä se taitaa olla vanhemman osa olla aina huolissaan 🙂

Sun vauva on vielä niin pieni, että ehtii saada muut kiinni ja jos ei saisikaan niin turha sitä on liiakseen murehtia, kehittyy sitten omaa tahtiaan.

Vierailija
31/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on todennäköisesti aivan normaaitapaus, vaikka kaikkihan me äidit olemme huolissamme pienistäkin poikeavuuksista pikkusten kehityksessä. Itse jos olisin tilanteessa ,kuten ap, käväisisin yksityisesti lasten neurologilla, ja sillä siisti. Sitten voi olla rauhallisin mielin. Ne erikoislääkärit ovat kyllä kovin eteviä .

Vierailija
32/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kehittyvät hitaammin. Yksilöllistä.

Vierailija
33/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi on todennäköisesti aivan normaaitapaus, vaikka kaikkihan me äidit olemme huolissamme pienistäkin poikeavuuksista pikkusten kehityksessä. Itse jos olisin tilanteessa ,kuten ap, käväisisin yksityisesti lasten neurologilla, ja sillä siisti. Sitten voi olla rauhallisin mielin. Ne erikoislääkärit ovat kyllä kovin eteviä .

Hienovaraisesti viestissäni kysyin neuvolasta myös neurologilähetteen mahdollisuutta. Saa nähdä. Pitää sitten marssia yksityiselle, jos ei muuta.

Ap

Vierailija
34/34 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutti on kyllä hyvä. Hän kyllä näkee, jos on syytä huoleen. Mutta tuossa iässä ei välttämättä pysty sanomaan, onko jotain vai meneekö ohi.

Mitä mieltä fysioterapeutti on lääkärille menosta?