Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten seksitaudit lisääntyvät

Vierailija
26.07.2019 |

Alle 20-vuotiaiden naisten sukupuolitaudit yleistyvät uhkaavasti. Eniten tauteja havaitaan nyt: kuumimpaan kesäaikaan.
Sukupuolitautien poliklinikalla Helsingissä suuntauksesta ollaan huolissaan, sillä nuorten vitsaus klamydia on vaarallisempi nimenomaan naisille. "Hoitamattomana tauti arpeuttaa munanjohtimia ja aiheuttaa lapsettomuutta", erikoislääkäri Eija Hiltunen-Back sanoo.

Vuosittain Suomessa sattuu noin 12 000 klamydiatartuntaa. Tautia on eniten alle 20-vuotiailla naisilla ja alle 25-vuotiailla miehillä.

"Nuorilla voi olla paljon vaihtelevia kumppaneita. Tartunta saadaan usein omalta koulukaverilta", Hiltunen-Back toteaa.

Naiset aloittavat seksielämänsä selvästi miehiä aikaisemmin, eivätkä ehkä huomaa tautia kuin 5-10 vuoden kuluttua. Usein tauti löydetään vasta, kun tutkitaan syytä naisen lapsettomuuteen.

"Klamydia on pitkälle oireeton molemmilla sukupuolilla", Hiltunen-Back muistuttaa.

Ongelma piiloutui tilastoihin

Nuorten lisääntynyttä riskiä ei ole juuri huomattu, sillä ongelma on piiloutunut tilastoihin. Stakesin mukaan sukupuolitaudit eivät lisääntyneet vuosina 1995-2003. Virtsa- ja sukupuolitaudit aiheuttivat koko aikana noin 70 000 hoitojaksoa vuodessa.

Nuorten tartunnatkin lisääntyvät vain vähän. Seksuaalivalistusyhdistys RFSU:n toimitusjohtajan Leif Grotellin mukaan luvut hämäävät. "Hedelmällisessä iässä olevien naisten määrä laskee 10 000:lla vuodessa, mutta heidän sukupuolitartuntansa lisääntyvät", Leif Grotell sanoo.

Tilastoissa tartunnat siis lisääntyvät vähän, mutta oikeasti tartuntojen pitäisi nuorten kohdalla vähentyä.

Syynä tartuntoihin on paitsi kumppanien vaihto myös kondomin epäsuosio. RFSU julkaisi toukokuussa Gfk Groupin ja taloustutkimuksen selvityksen, joka kertoi karun totuuden. Joka neljäs16-25-vuotias oli harrastanut seksiä useamman kumppanin kanssa vuoden sisällä. Heistä vain puolet käytti kondomia.

"Nuoret eivät ole sisäistäneet, että tauti voi tarttua ensimmäisellä kerralla", Grotell valittelee. Muissa Pohjoismaissa nuoret vaihtelivat kumppania vielä useammin ja käyttivät kondomia vähemmän.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nuorten-seksitaudit-lisaantyvat/2…

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut seksiä vuonna 2005 eikä sitä ole vieläkään. Eli ainakin jotain hyvää tässä kiltteydessäni on: olen puhdas kaikista taudeista :)

Vierailija
2/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noita seksitauteja saa? Syntyykö ne tyhjästä kun harrastaa seksiä paljon eri ihmisten kanssa vai pitääkö jollakin olla aina se tauti ja hän tartuttaa eteenpäin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihme, ettei lapsia enää synny kun kaikki nuoret ovat täynnä sukupuolitauteja ja hedelmättömiä siten. Toisin se oli ennen. Jumala rankaisee!

Vierailija
4/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noita seksitauteja saa? Syntyykö ne tyhjästä kun harrastaa seksiä paljon eri ihmisten kanssa vai pitääkö jollakin olla aina se tauti ja hän tartuttaa eteenpäin?

Tuo on muuten hyvä kysymys. Mistä ne taudit alkujaan tulevat? :o

Vierailija
5/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ki ltt imies kirjoitti:

Minulla ei ollut seksiä vuonna 2005 eikä sitä ole vieläkään. Eli ainakin jotain hyvää tässä kiltteydessäni on: olen puhdas kaikista taudeista :)

Ironista on se että naiset suosivat mielummin kokeneita paljon seksiä eri naisten kanssa harrastaneita miehiä jotka ovat suurella todennäköisyydellä hoitaneet jo monia tauteja antibioteeilla kuin sinun kaltaista miestä.

Vierailija
6/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 58v eikä ole koskaan ollut seksitautia.  Ovatko ne nyt jotain ihan arkipäivää vai?  Huoh!!

Vierailija
7/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihme, ettei lapsia enää synny kun kaikki nuoret ovat täynnä sukupuolitauteja ja hedelmättömiä siten. Toisin se oli ennen. Jumala rankaisee!

Tämä.

Vierailija
8/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuushan on tervetullut ekouudistus.

Vierailija
9/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän nyt odotellaan vastausta. Lääkärit on heti palstalla paikalla kun joku toruu heidän provikka lähdettä eli ssri lääkkeitä, mutta tähän ei tunnu saavan vastausta ja miksi saisi? Jos ei olisi sairaita ihmisiä ei olisi lääkäreitäkään.

Vierailija
10/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ki ltt imies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan viidakosta, missä joku on harrastanut yhdyntää karvaisemman kädellisen kanssa? Eikös se hiv kuulemma noin tullut.

Vierailija
11/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selattuani jodelia  en yhtään ihmettele.

Vierailija
12/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ki ltt imies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan viidakosta, missä joku on harrastanut yhdyntää karvaisemman kädellisen kanssa? Eikös se hiv kuulemma noin tullut.

Vai tehtiinkö laboratoriossa?

Vierailija
13/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ki ltt imies kirjoitti:

Onhan niitä voinut saada äidiltään esim. synnytyksessä.

Vierailija
14/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, suhtautuminen on aika leväperäistä. Antibioottikuurilla kuvitellaan hoitavan helposti klamydia ja tippuri. Jälkimmäisestä on jo ab-resistenttejä kantoja. Herpes voi tarttua suojaseksissäkin, HPV:sta erikoislääkäri totesi taannoin, että sen välttäminen varmuudella vaatisi puolivartalokumipuvun käyttöä seksin aikana. Herpeksen ja kondylooman primaarioireet voivat olla vähäisetkin, ja jäädä siksi huomaamatta. HIVistä kuulee jo kauhujuttuja kuinka osa suhtautuu siihen kuin mihin tahansa krooniseen sairauteen.

Vierailija
15/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 58v eikä ole koskaan ollut seksitautia.  Ovatko ne nyt jotain ihan arkipäivää vai?  Huoh!!

mä 40 ja sama juttu, ei ikinä. Mutta on kavereilla jo ollut, koska ovat harrastaneet irtoseksiä. Minä en.

Vierailija
16/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siinä käy, kun vähemmistö miehistä panee enemmistöä naisista.

Tämä. Luonnon tapa estää sisäsiitosta ja liian pientä geenipoolia.

Vierailija
17/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala rankaisee.

Vierailija
18/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ki ltt imies kirjoitti:

Jotain kumminkin on saunan lauteista tarttunut. 

Vierailija
19/19 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko koskaan käynyt tsekkaamassa. Meilläpäin pikkukylälläkin oli kuppaepidemia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi