Lapseni valisti, ettei ihmisillä ole tänä päivänä kirjoja.
Kuvaili kavereidensa kotia, kuulemma muutama hyllyllinen löytyy.
Onko todella näin? Onko teillä kirjoja?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on oikeassa. Ekologinen perhe lukee vain e-kirjoja eikä kuluta paperia.
Eologinen perhe voi myös nuuhkia vähän kakkaa e-kirjojen lukemisen lomassa.
Muutama hyllyllinen on. En tykkää lukea näytöltä ja nykyään kun on pitkä työmatka, niin kirjasto ehtii mennä kiinni ennen kun olen takaisin kotipaikkakunnalla. Eli lainaaminen ei ole vaihtoehto (juu, ei ole auki lauantaisin), osteltua kyllä tulee. Netistä tilaan myös ja antikvariaateista/divareista olen hankkinut jotain harvinaisempia toimeksiantoina.
Mun on vaikea kuvitella kotia ilman kirjoja. Luopuisin ennemmin telkkarista kun kirjahyllyistä.
Tässä kohtaa huomaan itse jämähtäneeni ja unohtuneen itse jonnekin menneisyyteen. - Ehkä oikeasti seuraavilla synttäreillä vieteään 100 vuotis synttäreitäni eikä kolmekymppisiäni. - Kotoani näet löytyy useampi sata kirjaa ja suurin osa on itse hankkimiani.
Mutta toki joukossa on lahjaksi ja perintönä saamianikin kirjoja. Ja vaikka olen ahkera kirjaston käyttäjä niin luulen, että tulevaisuudessa kotiini tulee löytämään vielä joukko kirjoja, jotka haluan ehdottomasti pitää ja säilyttää.
Onko kirjojen omistamisessa mitään järkeä? - Tuskin enempää kuin 25 kauluspaidan tai kuudet farkut ja ...tai nyt en osakaan sanoa kuinka monta äänilevyä omistan. Onko tässä kaikessa mitään järkeä? Tuskin.
Koti on itselleni enempi tunne asia. Haluan elää kodissa, jossa viihdyn. On mielenkiintoista ajatella miten se elää ja muokkautuu elämäni matkassa. - Nykyinen kotini on määräaikais-sopimuksella vuokralla oleva boksi. Mitä jäänee vielä taakse vaan mitä kaikkea on edessä. Ken tietää, niin onneksi vaikenee.
Ainakin minulla on esim. pitämieni musiikinlajien ja soittimien historiaa ja sensellaista niihin liittyvää krjallisuutta moniakin kirjoja.
Kaikki on täytynyt tilata netin välityksellä ulkomailta ( siis sieltä 'rapakon takaa') ja eräillä on ollut kymmeniäkin euroja hintaa.
Tottakai säilytän niitä ja tietysti lisäksi eräiden kielten sanakirjoja ja divareista bongattuja rakastamiani ikivanhoja matkakirjoja, joista jokainen on aarteeni ja kevennyksenä olen harrastanut vanhoja kunnon tyttökirjoja (mm. Merri Vikin Lotta-kirjoja, Astrid Lindgreniä,ja vanhaa kotimaista Selja-sarjaa ) >Sitten on puutarha ja kasvikirjoja, muutama perhostentunnistuskirja, yms. Kyllä ne säilytyshyllynsä kotonani ehdottomasti tarvitsevat !
Vierailija kirjoitti:
Muutama hyllyllinen on. En tykkää lukea näytöltä ja nykyään kun on pitkä työmatka, niin kirjasto ehtii mennä kiinni ennen kun olen takaisin kotipaikkakunnalla. Eli lainaaminen ei ole vaihtoehto (juu, ei ole auki lauantaisin), osteltua kyllä tulee. Netistä tilaan myös ja antikvariaateista/divareista olen hankkinut jotain harvinaisempia toimeksiantoina.
Mun on vaikea kuvitella kotia ilman kirjoja. Luopuisin ennemmin telkkarista kun kirjahyllyistä.
Telkkari onkin ihan turhake,kun kaiken olennaisen voi katsella suoraan läppäriltä. Elokuvat ja kaikki. Katso vaikka Yle Areenasta. Sikäli kun kielitaito riittää., niin netistähän sitten laajemmalla haulla löytyy sieltä vaikka kuinka paljon lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Telkkari onkin ihan turhake,kun kaiken olennaisen voi katsella suoraan läppäriltä. Elokuvat ja kaikki. Katso vaikka Yle Areenasta. Sikäli kun kielitaito riittää., niin netistähän sitten laajemmalla haulla löytyy sieltä vaikka kuinka paljon lisää.
Ei kyllä pysty katselemaan läppäriä yhtään enemmän kun on töissä pakko :) uutiset kuuntelen yleensä kännykästä työmatkustelun aikana Yle Areenan kautta, en tarvitse kuvaa, niin tämä toimii hyvin. Mutta jos tykkää katsella jotain, niin siinä olet oikeassa, että tarvittaessa läppärilläkin pärjää. Olen vaan henk. kohtaisesti niin elitistikermaperse, että arvostan liikaa ison ruudun HD-kuvaa ja kunnon äänentoistoa silloin harvoin kun telkkaria katson.
On meillä yksi seinällinen kirjoja, jokaisen olen lukenut. Lainaan kyllä kirjastosta myös paljon kirjoja ja välillä kuuntelen äänikirjoja.
Meillä on olkkarissa kolme isoa kirjahyllyä täynnä kirjoja. Siis semmoisia 180 cm leveitä ja kaksi metriä korkeita. Makkarissa on yksi noin leveä ja 1,20 korkea, kahdessa rivissä täynnä kirjoja. Lapsilla on omansa.
Joten sanoisin, että joillain on, toisilla ei. Yleensä lukeminen korreloi positiivisesti älykkyyden ja koulumenestyksen kanssa, mutta toki kirjoja voi lukea sähköisestikin. Minusta paperiset kirjat ovat silti ihania, ja niiden kanssa eivät silmät väsy yhtä pahasti kuin digikirjan lukemisesta. Mutta kukin tyylillään - kunhan lukee!
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä + mies saatetaan lukea yhteensä 6 kirjaa viikossa. Kuvittele mikä määrä siitä kertyisi hyllyjen täytteeksi!
Ei ole mitään järkeä säilöä jo luettuja kirjoja. Kirjastosta löytyy.
No eivät nekään, jotka kirjoja omistavat, säilö nyt kaikkia lukemiaan kirjoja tietenkään. Ne säilytetään jotka olivat sen verran hyviä, että haluaa lukea joskus uudelleen. Minä rakastan sitä tunnetta, kun tekee mieli lukea jotain ja voin vain kävellä kirjahyllylle ja valita sieltä jotain. Molemmat kun omistamme kirjoja, niin aina löytyy jotain uutta, aina jotain mihin tykkää palata ja aina jotain jonka on lukenut kymmenen vuotta sitten ja juuri nyt voisi olla hauska lukea uudestaan. Lisäksi käydään n. 2x/kk kirjastossa.
Mutta kyllä minä ymmärrän hyvin, etteivät kaikki halua säilöä vaikka kirjoja lukevatkin runsaasti. Ei kaikille ole tärkeää se tunne omasta "kirjastosta". Mutta siis halusin vain kommentoida, ettei kirjojen lainaaminen ja kirjojen omistaminen mitenkään vastakkaisia asioita ole. Eikä kukaan omista kaikkia kirjoja minkä lukee. Itse teen kirjastossa enemmän kokeiluja, ja ostan puolestaan varmempia kirjoja divarista/kaupasta. Kaikki tavallaan.
Muutama aito kirja löytyy, mutta viimeisen vuosikymmenen ajan on tullut kasvatettua vain Kindle kirjakokoelmaa. Suurin osa kirjoista on niin halpoja, ettei kannata vaivautua kirjastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi, mutta oikea elokuvaharrastaja käy elokuvissa ja katsoo kotona kunnonkokoiselta ruudulta ja hyvällä äänentoistolla elokuvansa.
Läppärillä saati kännykällä ei voi oikein katsoa kuin yksi, max kaksi ihmistä ja silloin ovat silmät ja niskat koetuksella.
Tv:n katsominen on sosiaalista toimintaa, monta ihmistä voi katsoa sitä yhdessä ja keskustella näkemästään. Läppärin tuijottelu on yksinäisen hommaa.
Nykyaika on niin harmittavaa kun kotikirjasto ei edustakaan elitismiä, eikä edes voi kulttuurihienostella kertomalla että "oh, ei meillä ole televisiota" :D
Aika vähän on omia, koska harvoin niitä tulee niin montaa kertaa luettua että hilloaminen on mielekästä. Mutta päivittäin luetaan, sekä lapset että minä, enimmäkseen kirjastosta, jonkun verran e-kirjoina ja sitten pokkareita/käytettynä ostettuja jotka jatkaa matkaansa seuraavalle käyttäjälle lukemisen jälkeen.
Omana ehkä 40 lasten kirjaa, 20-30 tietokirjaa, 10-15 romaania?, sitten jotain mietelauseita, lakikirja ja pari Raamattua...
Niin kuin täällä on sanottu, niin ei se kirjahylly todista siitä lukemisharrastuksesta. Meillä luetaan paljon, mutta ei meillä olohuoneessa ole mitään kirjahyllyä pölyä keräämässä. Kaapeissa on kirjoja jonkun verran, mutta enimmäkseen ne luetut kirjat viedään tutuille ja kirjaston kierrätyshyllyyn. Kirjamessuilta ostettiin säkillinen kirjoja, kun sai h a l v a l l a, mutta nekin taitaa olla jo kierrätyshyllyssä. Sinänsä järjetöntähän niiden ostelu oli, kun ne kaikki saa kirjastosta.