Koira kuumassa autossa? Tässä tapauksessa ikkunan saa rikkoa
"Autonikkunan rikkominen lemmikin pelastustarkoituksessa on viimeinen keino, jota varten kannattaa pyytää neuvoa hätäkeskuksesta.
Moni autoilija ei tule ajatelleeksi, että auto eristää äärimmäisen huonosti lämpöä. Talvella auto kylmenee nopeasti ja vastaavasti kesällä ilmastointilaitteen tuottama viileys vaihtuu hetkessä läkähdyttäväksi kuumuudeksi.
Pilvinen sää tai auton jättäminen varjoon ei ole syy jättää koiraa sisälle autoon odottamaan edes kauppareissun ajaksi. Ikkunan jättäminen raolleen ei ole sekään riittävä toimenpide laskemaan auton lämpötilaa.
Toimi näin, jos huomaat koiran jätetyn kuumaan autoon:
- Tärkeintä on toimia nopeasti. Tilanne on vakava, jos koira ei enää läähätä tai ole levoton, vaan makaa apaattisena.
- Kaupassa kannattaa ensimmäiseksi pyytää henkilökuntaa kuuluttamaan auton omistajaa.
- Mikäli auton omistajaa ei löydy nopeasti, soita yleiseen hätänumeroon 112.
- Poliisin antaman ohjeen mukaan hätätapauksissa olet oikeutettu pelastamaan kärsivän lemmikin itse. Ikkunan rikkominen on kuitenkin viimeinen keino, jota varten pyydä neuvoa hätäkeskuksesta.
- Ensiapuna lämpöhalvauksen saanut koira siirretään varjoon ja kastellaan haalealla vedellä. Jos koira pystyy juomaan, sille tulee antaa viileää juomavettä.
- Koira kannattaa viedä eläinlääkärille, vaikka se virkoaisikin. Matkan ajaksi koira kääritään viileään ja märkään pyyhkeeseen.
Mikäli omassa autossa pystyy jättämään ilmastoinnin päälle, vaikka auto ei olisi käynnissä, ikkunaan kannattaa jättää lappu kertomaan asiasta ohikulkijoille. Esimerkiksi uusissa Teslan valmistamissa autoissa on erityinen koirille suunnattu seisontailmastointi. Sitä käytettäessä auton suurikokoisella kosketusnäytöllä kerrotaan ilmastoinnin olevan päällä."
https://www.autotalli.com/artikkeli/koira-kuumassa-autossa--tassa-tapau…
Kommentit (37)
En aio rikkoa ikkunaa vaan sen saa tehdä pelastuslaitos tai poliisi. En maksa mitään laskuja.
LAITTAKAA SE LAPPU IKKUNAAN, JOS ILMASTOINTI ON PÄÄLLÄ ja koira autossa.
Joillakin ei vain mene kaaliin tämä, että eivät jättäisi koiraa kuumaan autoon 🙄
Vierailija kirjoitti:
LUKEKAA TÄMÄ:
Ikkunoiden raolleen jättäminen tai auton siirtäminen varjoon ei yleensä riitä pitämään autoa viileänä. Paras tapa välttää lämpöhalvaus on olla jättämättä koiraa autoon kesäsäällä.
^
Varmaan pitäisi olla vielä kaupan edustalla kylttejä, että "Älä jätä koiraa kuumaan autoon"
Haluaisin nähdä kun joku heiveröinen ja hysteerinen mummo rikkoo nykyauton ikkunan 🤣
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pitäisi olla vielä kaupan edustalla kylttejä, että "Älä jätä koiraa kuumaan autoon"
Ja kauppojen radioissa kuulutuksia aina välillä 🙄🤔
Vierailija kirjoitti:
Silloin koira voi hyvin ja heiluttaa häntää/haukkuu
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä kun joku heiveröinen ja hysteerinen mummo rikkoo nykyauton ikkunan 🤣
Veikkaan että se tilanne muistuttaa tätä:
Älkää vaan menkö sähköauton ikkunoita rikkomaan, koska ne on mahdollista jättää melkein merkistä riippumatta viilentämään! Meilläkin on koirat autossa ja en usko että ne muuta tekee kun makailee siellä.
Vierailija kirjoitti:
Voin rikkoa ikkunan mutta pitääkö mun maksaa se ikkuna? Tässä maassa joutuu aina maksamaan jos suojelee muiden henkeä tai omaansa ja se voi maksaa useita tuhansia euroja.
Kyllä se ikkuna taitaa mennä rikkojan piikkiin, ellei ole poliisi tmv. toteamassa tilannetta (ja rikkomassa ikkunaa). Hysteerinen sivustakatsoja ei yleensä osaa arvioida tilannetta oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin koira voi hyvin ja heiluttaa häntää/haukkuu
Ei koirat todellakaan aina hauku ja heiluta häntää :D
Joskus tuli kauhea riita parkkipaikalla, kun hellepäivänä klo 20:00 jälkeen koira oli autossa ja ikkunat raollaan. Aurinko jo puiden takana.
No nämä huolestuneet itse haukuttivat koiraa pälyilemällä ikkunan takana.
Lähellä oli nyrkkitappelu huolestuneiden ja omistajien välillä. 😅
Vierailija kirjoitti:
Minä särjin viime kesänä eräästä autosta ikkunan, kun koira haukkui sisällä. Kiukkuinen omistaja vaati minua maksamaan korjauksen, koska autossa oli ilmastointi päällä ja sisällä viileää.
Poliisit tuli ja lasku tuli minulle. Mutta tulen silti särkemään ikkunan aina, kun koira on autossa. Joskus voi koira olla oikeasti hädissään
Jos peräkontin suojaverho on kiinni niin kannattaa varalta rikkoa se ikkuna. Joku voi piilotella koiraansa.
Vierailija kirjoitti:
Ja riko tuulilasi! Niitä on saatavissa kohtuuhintaan ripeästi kaikkiin malleihin. Eksoottisen sivuikkunan metsästys voi olla hidasta ja kallista.
Kokeileppa joskus rikkoa tuulilasi!
Säröille sen kyllä saat, mutta pienenkin reiän tekeminen onkin sitten jo ihan eri juttu.
Mua kiinnostaa missä tilanteessa saa koiran niskat vääntää nurin?
Kannattaa rikkoa ikkuna ja poistua paikalta.