Koira kuumassa autossa? Tässä tapauksessa ikkunan saa rikkoa
"Autonikkunan rikkominen lemmikin pelastustarkoituksessa on viimeinen keino, jota varten kannattaa pyytää neuvoa hätäkeskuksesta.
Moni autoilija ei tule ajatelleeksi, että auto eristää äärimmäisen huonosti lämpöä. Talvella auto kylmenee nopeasti ja vastaavasti kesällä ilmastointilaitteen tuottama viileys vaihtuu hetkessä läkähdyttäväksi kuumuudeksi.
Pilvinen sää tai auton jättäminen varjoon ei ole syy jättää koiraa sisälle autoon odottamaan edes kauppareissun ajaksi. Ikkunan jättäminen raolleen ei ole sekään riittävä toimenpide laskemaan auton lämpötilaa.
Toimi näin, jos huomaat koiran jätetyn kuumaan autoon:
- Tärkeintä on toimia nopeasti. Tilanne on vakava, jos koira ei enää läähätä tai ole levoton, vaan makaa apaattisena.
- Kaupassa kannattaa ensimmäiseksi pyytää henkilökuntaa kuuluttamaan auton omistajaa.
- Mikäli auton omistajaa ei löydy nopeasti, soita yleiseen hätänumeroon 112.
- Poliisin antaman ohjeen mukaan hätätapauksissa olet oikeutettu pelastamaan kärsivän lemmikin itse. Ikkunan rikkominen on kuitenkin viimeinen keino, jota varten pyydä neuvoa hätäkeskuksesta.
- Ensiapuna lämpöhalvauksen saanut koira siirretään varjoon ja kastellaan haalealla vedellä. Jos koira pystyy juomaan, sille tulee antaa viileää juomavettä.
- Koira kannattaa viedä eläinlääkärille, vaikka se virkoaisikin. Matkan ajaksi koira kääritään viileään ja märkään pyyhkeeseen.
Mikäli omassa autossa pystyy jättämään ilmastoinnin päälle, vaikka auto ei olisi käynnissä, ikkunaan kannattaa jättää lappu kertomaan asiasta ohikulkijoille. Esimerkiksi uusissa Teslan valmistamissa autoissa on erityinen koirille suunnattu seisontailmastointi. Sitä käytettäessä auton suurikokoisella kosketusnäytöllä kerrotaan ilmastoinnin olevan päällä."
https://www.autotalli.com/artikkeli/koira-kuumassa-autossa--tassa-tapau…
Kommentit (23)
Tämä asia ei ole valitettavasti vieläkään kaikille päivänselvyys.
- Ensiapuna lämpöhalvauksen saanut koira siirretään varjoon ja kastellaan haalealla vedellä. Jos koira pystyy juomaan, sille tulee antaa viileää juomavettä.
- Koira kannattaa viedä eläinlääkärille, vaikka se virkoaisikin. Matkan ajaksi koira kääritään viileään ja märkään pyyhkeeseen.
Mulla on vähän vanhempi auto josta saa toisella avaimella ovet lukkoon ulkoa vaikka se olisi käynnissä niin helteisellä säällä voin jättää koiran autoon koska ilmastointi jää päälle kun auton jättää käymään ja sitten laitan ovet lukkoon niin kukaan ei pääse sisälle.
Älkää sulkeko silmiänne, jos näette koiran autossa!
Älkää jättäkö kuumaan autoon koiria ja muitakaan lemmikkejä!!! 😡
"Parkkipaikalle autoon yksin jätetty koira on kesällä vaarassa silloinkin, kun auto ei ole auringossa, SEY varoittaa. Myöskään ikkunan jättäminen rakoselleen ei riitä suojaamaan koiraa"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuuma-auto-on-koiralle-surmanloukku-…
Vierailija kirjoitti:
Mites kuumaan autoon jätetty aviomies?
Saako ikkunat rikkoa?
Ei millään viitsisi, kun näyttäis olevan kallis avomallinen urheiluauto.
"SEY korostaa, että auton sisälämpötila nousee koiralle vaarallisen korkeaksi nopeammin kuin moni tajuaa. Koira saa lämpöhalvauksen huomattavasti helpommin kuin ihminen, sillä se ei kykene säätelemään elimistönsä lämpöä ihon kautta hikoilemalla, selittää SEY:n toiminnanjohtaja, eläinlääkäri Kati Pulli tiedotteessa"
https://sey.fi/ala-jata-koiraa-kuumaan-autoon-pilvisellakaan-saalla-aut…
Kuuma auto on koiran surmanloukku
Helteisellä säällä auton sisälämpötila voi nousta nopeasti jopa 80 asteeseen. Tukalan kuumaksi sisälämpötila voi muuttua myös pilvisellä säällä. Ikkunoiden raolleen jättäminen tai auton siirtäminen varjoon ei yleensä riitä pitämään autoa viileänä. Paras tapa välttää lämpöhalvaus on olla jättämättä koiraa autoon kesäsäällä.
Auton sisälämpötila nousee vaarallisen korkeaksi nopeammin kuin moni tajuaa. Koira saa lämpöhalvauksen huomattavasti helpommin kuin ihminen, sillä se ei kykene säätelemään elimistönsä lämpöä ihon kautta hikoilemalla, sanoo SEYn toiminnanjohtaja (vs.) Maria Lindqvist.
Lindqvistin mukaan ihmisten tietoisuus asiasta on kuitenkin selvästi lisääntynyt ja kuumaan autoon jätetyistä koirista ilmoitetaan aiempaa matalammalla kynnyksellä. SEY haluaa tarrakampanjansa avulla edelleen lisätä tietoisuutta lemmikkien lämpöhalvauksen riskeistä ja saada ihmiset jatkamaan koirien auttamista.
On ilahduttavaa, että kuumaan autoon jätettyjä koiria halutaan auttaa, mutta valistuksen tarve on silti edelleen olemassa. Ilmoituksia autoon jätetyistä koirista alkaa tulla tavallisesti heti, kun ilmat lämpenevät. Aina ei kuitenkaan ymmärretä, että auton lämpötila saattaa nousta vaarallisen korkeaksi myös pilvisellä säällä, sanoo Lindqvist.
LUKEKAA TÄMÄ:
Ikkunoiden raolleen jättäminen tai auton siirtäminen varjoon ei yleensä riitä pitämään autoa viileänä. Paras tapa välttää lämpöhalvaus on olla jättämättä koiraa autoon kesäsäällä.
Ja riko tuulilasi! Niitä on saatavissa kohtuuhintaan ripeästi kaikkiin malleihin. Eksoottisen sivuikkunan metsästys voi olla hidasta ja kallista.
Mä jäin viime kesänä odottamaan auton viereen, että ihmiset palasivat autossa olevan koiran luo (seurasin koiran vointia ikkunan takana) ja huomautin asiasta. Sain kuulla olevani nillittäjä.
Minä särjin viime kesänä eräästä autosta ikkunan, kun koira haukkui sisällä. Kiukkuinen omistaja vaati minua maksamaan korjauksen, koska autossa oli ilmastointi päällä ja sisällä viileää.
Poliisit tuli ja lasku tuli minulle. Mutta tulen silti särkemään ikkunan aina, kun koira on autossa. Joskus voi koira olla oikeasti hädissään
Voin rikkoa ikkunan mutta pitääkö mun maksaa se ikkuna? Tässä maassa joutuu aina maksamaan jos suojelee muiden henkeä tai omaansa ja se voi maksaa useita tuhansia euroja.
Tarkkana sitten sen ikkunan rikkomisen kanssa, oli rikkomisen tarpeen syy sitten mikä tahansa:
Vierailija kirjoitti:
LUKEKAA TÄMÄ:
Ikkunoiden raolleen jättäminen tai auton siirtäminen varjoon ei yleensä riitä pitämään autoa viileänä. Paras tapa välttää lämpöhalvaus on olla jättämättä koiraa autoon kesäsäällä.
Tuon pitäisi olla itsestäänselvää. Eikö ihmiset ole itse menneet autoon joka on seissyt auringossa? Ei se ikkunoiden avaaminen auta mitään.
nosto