Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joku lähiomaisesi tulisi 500km päästä luoksesi kylään

Vierailija
26.07.2019 |

Miehensä kanssa neljäksi päiväksi niin paljonko pyydät ruokarahaa heidän syömistään ruuista? He syövät aamulla leipää ja jogurttia, syömässä käyvät välillä ravintolassa kun käyvät muutenkin kaupungilla. Lounaaksi on keitto ja iltapalana leipää sekä teetä.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi ketään noin pitkäksi aikaa kylään, kyllä kaksi yötä on maksimi niin että tulevat illalla ja lähtevät aamupäivällä. Osaan myös sanoa, ettei nyt käy edes se kaksi tai yksi yö, jos on rahat tiukalla. Pöytä pannaan koreaksi, jos vieraat tulevat meille eli maksua ei oteta. Jos rahatilanne on tiukka, niin kannattaa sanoa, ettei vierailu nyt sovi. Jotkut ovat tuosta suuttuneetkin, kun olen suoraan sanonut, ettei vierailu nyt sovi. Eipä haitannut, emme ole mikään hotelli.

Eikö edes vanhempasi tai appivanhempasi voi olla kuin kaksi yötä, vaikka tulisivat 600 km päästä?

Vierailija
42/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi ketään noin pitkäksi aikaa kylään, kyllä kaksi yötä on maksimi niin että tulevat illalla ja lähtevät aamupäivällä. Osaan myös sanoa, ettei nyt käy edes se kaksi tai yksi yö, jos on rahat tiukalla. Pöytä pannaan koreaksi, jos vieraat tulevat meille eli maksua ei oteta. Jos rahatilanne on tiukka, niin kannattaa sanoa, ettei vierailu nyt sovi. Jotkut ovat tuosta suuttuneetkin, kun olen suoraan sanonut, ettei vierailu nyt sovi. Eipä haitannut, emme ole mikään hotelli.

Eikö edes vanhempasi tai appivanhempasi voi olla kuin kaksi yötä, vaikka tulisivat 600 km päästä?

Ovatko sukulaiset täysin pa, kun he päiväkausiksi nurkkiin yrittävät änkeä? Välit pysyvät parempina, kun vieraat lähtevät ajallaan eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut tapana pyytää mitään ikinä.

Jos sulla on tiukka rahallinen tilanne, niin voit mielestäni sanoa siitä.

Kutsuvatko vieraat itse itsensä luoksesi? Onko käytäntö silloin sama?

Vierailija
44/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. On ihan ok. sanoa, että nyt rahatilanne on huono ja siksi tarjottavat vaatimattomat ja vähäiset. Ja kaikki ymmärtävät.

Kyllä ruokarahan pyytäminen kuulostaa epäkohteliaalta ja ihan kuin vieras ei olisi tervetullut. Ja jos joku pyytäisi ruokarahaa, kyllä se olisi viimeinen kerta käydä kylässä. Antaa ahneen ja epäkorrektisen vaikutelman.

Vierailija
45/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulle tulee lähiomaisia 500km päästä, he kuskaavat mulle herkkuja liiankin kanssa karjalanpiirakoita myöten. Yöpyvät yleensä toisen lähiomaisen luona kun heillä on iso omakotitalo.

Vierailija
46/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. On ihan ok. sanoa, että nyt rahatilanne on huono ja siksi tarjottavat vaatimattomat ja vähäiset. Ja kaikki ymmärtävät.

Kyllä ruokarahan pyytäminen kuulostaa epäkohteliaalta ja ihan kuin vieras ei olisi tervetullut. Ja jos joku pyytäisi ruokarahaa, kyllä se olisi viimeinen kerta käydä kylässä. Antaa ahneen ja epäkorrektisen vaikutelman.

Olet epäkohtelias vieras, jos et itse ymmärrä kysyä isäntäväeltä voisitko jotenkin osallistua vierailun kustannuksiin ja tarjoa ruokarahaa. Sinua ei siinä tapauksessa jatkossa enää kaivata visiitille.

Vierailija
47/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käymme joka kesä vaimoni lapsuudenkodissa noin viikon ajan. Anoppi syöttää mutta käyn yleensä ainakin kerran isosti ruokakaupassa sen viikon aikana ja vien illalliselle ulos.

Ettekö osallistu ruoanlaittoon?

Vierailija
48/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet epäkohtelias vieras, jos et itse ymmärrä kysyä isäntäväeltä voisitko jotenkin osallistua vierailun kustannuksiin ja tarjoa ruokarahaa. Sinua ei siinä tapauksessa jatkossa enää kaivata visiitille.

Tiedätkö, sivistyneet ihmiset tuovat tulisisia (ruokaa) ilman pyytämättä ja huomioi perheen rahatilanteen. Ja edelleen isäntäväen ruokarahan pyytäminen kuulostaa tökeröltä.

Vierailija
49/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin kympin naama / päivä.

Alapeukuttajat: perustelut sille, että ilmaisen yöpaikan tarjoajan pitäisi vielä tarjota toisille ruoatkin ilmaiseksi? Ei kotoa tarvitse lähteä yhtään mihinkään, jos on rahaton. Maksavat ne syömiset silloinkin jotain, jos hotellissa yöpyy, vieläpä paljon enemmän kuin kotimajoituksessa.

Sitä sanotaan ihan tavalliseksi vieraanvaraisuudeksi. :)

Vierailija
50/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti, maksatteko ruokarahaa, kun menette perheineen lapsuuden kotiinne tai vanhempienne

kesämökille ? Tai jos mukana on teidän kavereita ja ystäviä.

Lapsuuden kodissa piipahdan pari kertaa vuodessa syömässä, en vie rahaa, mutta vien tuliaisia.

Appivanhempien kesämökillä tietenkin osallistutaan ruuan yms. maksuun. Siellä pyöritetään perhekuntapäiviä. Että yksi perhe kerrallaan maksaa yhden päivän sapuskat ja tekee ne, ns. isännöi.

Vierailija
51/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

appivanhemmat tulevat Kanadasta ja he aina asuvat viikon jossain paikallisessa B&B paikassa. Oma valintansa, heräämisten ja oman rauhan takia näin haluavat.

Vierailija
52/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat vieraat tuovat ruokaa/vievät syömään isännät, jos pitkään viipyvät. Minä ainakin, vaikka sitten äitin luona kävisin

Vierailija
53/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni tuli vaimoineen satojen kilsojen päästä sovitusta yökylään. Hän myös ehdotti, ettei he sieltä satojen kilsojen päästä lähde raahaamaan yhtään mitään, kun junillakin tulevat. Veljeni ehdotuksesta sovittiin, että tehdään ruokalistat, ostokset ja ruuanlaitto yhdessä (ollaan lisäksi kaikki vielä keittiötyössä).

Kolmen päivän kuluttua jatkoivat matkaa.

Tästä on neljä vuotta, eivät ole tervetulleita takaisin. Yhdessä tekeminen tarkoittikin, että joo ruokalista suunnitellaan, mutta me tehdään ja maksetaan kaikki. Sitten syötiin laihemmin hetki, pärjättiin, muttamutta... perusjuttuja. Vielä kumpikin kiittelivät, että olipa kiva, kun kerrankin ei tarvinnut itse tehdä mitään. Kiva, että viihtyivät.

Me ollaan kyllä heillä käyty ja sinnekin ostettu kaikki ja tehty. Silloin ei haittaa niin paljon, kun saadaan yöpaikka ja puhtaat lakanat.

Vierailija
54/56 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2€ aina jääkaapin oven aukaisu maksu.

Vierailija
55/56 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille lähiomaiset ovat tervetulleita aina. Ilman veloitusta :D. Itse jos ollaan pidempään toisten luona, niin yleensä jotenkin osallistutaan ruokakustannuksiin, joko käymällä kaupassa tai tarjoamalla lounas tms ulkona. Näin toimivat myös toiset meidän kanssa. Vieraat on kivoja :).

Meillä on aina tämä tilanne eli lähisukulaiset tulee yli 500 kmn päästä. Olen kyllä täysin valmistautunut tarjoamaan ruuat koko vierailun ajan. Parhaimmillaan on ollut parikymmentä henkeä meillä vieraana viikon. Yleensä kuitenkin jos vierailu on muutamaa päivää pitempi, yhdessä suunnittelemme mitä syödään ja kulut jaetaan ja ruuat valmistetaan yhdessä.

Vierailija
56/56 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenikään pyytää ruokarahaa.Meidän suvussa keskitetään yövieraita viimeisen päälle puolin ja toisin .

Ainakin minun sukulaiset suorastaan loukkaantuisivat jos tarjoaisi rahaa.Nälkäisenä ei kyllä vieraisilla olla, päinvastoin ruokaa on tarjolla liikaakin.Esim.kun ilmoitettiin kahden yön jälkeen että aamulla sitten lähdetään noin klo 10 kotimatkalle, aamukahvin jälkeen hellalla oli jo perunat ja lihakastiketta tulossa ettei vaan nälkäisenä vieraat matkaa lähde. No syötiin sitten ne potutkin lähtiessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi