Jos joku lähiomaisesi tulisi 500km päästä luoksesi kylään
Miehensä kanssa neljäksi päiväksi niin paljonko pyydät ruokarahaa heidän syömistään ruuista? He syövät aamulla leipää ja jogurttia, syömässä käyvät välillä ravintolassa kun käyvät muutenkin kaupungilla. Lounaaksi on keitto ja iltapalana leipää sekä teetä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Pyytäisin kympin naama / päivä.
Alapeukuttajat: perustelut sille, että ilmaisen yöpaikan tarjoajan pitäisi vielä tarjota toisille ruoatkin ilmaiseksi? Ei kotoa tarvitse lähteä yhtään mihinkään, jos on rahaton. Maksavat ne syömiset silloinkin jotain, jos hotellissa yöpyy, vieläpä paljon enemmän kuin kotimajoituksessa.
Lähetän hinnaston etukäteen. Ja pyydän tilaamaan tarvittavat ruuat viimeistään kaksi päivää etukäteen.
Esim. hinnoista liinavaatteet 4€ setti, puuroaamiainen kahvilla 3€ kpl jos haluaa lisäksi leipää + leikkeleitä lisähinta on 2€, keitto (vaihtoehdot: kasvis/kala/kana/liha) 5€, iltapala 7 €, siihen kuuluu tee (tai kahvi), leipä +leikkeleet, jogurtti tms marjoilla/hedelmillä.
Käymme joka kesä vaimoni lapsuudenkodissa noin viikon ajan. Anoppi syöttää mutta käyn yleensä ainakin kerran isosti ruokakaupassa sen viikon aikana ja vien illalliselle ulos.
Vierailija kirjoitti:
Lähetän hinnaston etukäteen. Ja pyydän tilaamaan tarvittavat ruuat viimeistään kaksi päivää etukäteen.
Esim. hinnoista liinavaatteet 4€ setti, puuroaamiainen kahvilla 3€ kpl jos haluaa lisäksi leipää + leikkeleitä lisähinta on 2€, keitto (vaihtoehdot: kasvis/kala/kana/liha) 5€, iltapala 7 €, siihen kuuluu tee (tai kahvi), leipä +leikkeleet, jogurtti tms marjoilla/hedelmillä.
Teillä on halvat hinnat. Annatko osoitteen niin tuon perheen teille majoitukseen ja ruokintaan 😂
Meillä on sukua Oulun tienoilla. Ei ole tullut koskaan mieleen laskuttaa. Mehän käydään myös heillä. Ei rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. hinnoista liinavaatteet 4€ setti, puuroaamiainen kahvilla 3€ kpl jos haluaa lisäksi leipää + leikkeleitä lisähinta on 2€, keitto (vaihtoehdot: kasvis/kala/kana/liha) 5€, iltapala 7 €, siihen kuuluu tee (tai kahvi), leipä +leikkeleet, jogurtti tms marjoilla/hedelmillä.Teillä on halvat hinnat. Annatko osoitteen niin tuon perheen teille majoitukseen ja ruokintaan 😂
Sukulaiset osaa pyytää yhteistietoja muuta kautta, mutta ei verottoja. Muut löytää vaikka netistä yhteistiedot läheiselle maatilamatkailutilalle.
Olen penninvenyttäjäperheestä. Nyt kun opinnot ovat ohi, niin en enää viitsi ängetä kenenkään nurkkiin loisimaan, vaan menen reissulla hotelliin. Köyhänä opiskelijanakin maksoin syömisistä isäntäväelle mielelläni ruokarahaa. Vieraista on aina muutenkin vaivaa ja kuluja.
En todella ottaisi mitään. Ja meillä on jatkuvasti teinien kavereita viikonloppuna yökylässä ja mökillä saattavat olla viikkoja. Olet pyytänyt, etteivät tuo edes pyyhettä.Olen jopa ostanut varahammasharjoja.
Päinvastoin, heistä on ollut aina kivaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat: perustelut sille, että ilmaisen yöpaikan tarjoajan pitäisi vielä tarjota toisille ruoatkin ilmaiseksi? Ei kotoa tarvitse lähteä yhtään mihinkään, jos on rahaton. Maksavat ne syömiset silloinkin jotain, jos hotellissa yöpyy, vieläpä paljon enemmän kuin kotimajoituksessa.
Oletko kuullut vieraanvaraisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut ettei raha kasva puussa? Ei kukaan minunkaan lomareissujani sponssaa. Aikuiset maksavat tällaiset jutut itse.
En ottaisi ketään noin pitkäksi aikaa kylään, kyllä kaksi yötä on maksimi niin että tulevat illalla ja lähtevät aamupäivällä. Osaan myös sanoa, ettei nyt käy edes se kaksi tai yksi yö, jos on rahat tiukalla. Pöytä pannaan koreaksi, jos vieraat tulevat meille eli maksua ei oteta. Jos rahatilanne on tiukka, niin kannattaa sanoa, ettei vierailu nyt sovi. Jotkut ovat tuosta suuttuneetkin, kun olen suoraan sanonut, ettei vierailu nyt sovi. Eipä haitannut, emme ole mikään hotelli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan yöpaikan, hankin ruoat kaupasta ja valmistan ne. Eikö sitä kutsuta vieraanvaraisuudeksi vaikka odotan vieraiden osallistuvan pienellä korvauksella kustannuksiin? Todelliset minulle visitiistä koituvat kustannukset ovat varmasti enemmän kuin tuo pyytämäni summa.
Pyytääkö joku todellakin vieraita luokseen neljäksi yöksi? Jos tosiaan pyytää, kai hän sitten kestitseekin.
KUKAAN ei voi olla niin typerä, että kutsuisi itse itsensä kylään useammaksi yöksi, eihän?
Tietenkin sama hinta kuin silloin, kun vieraat ovat majoittaneet ap:n perheen neljäksi yöksi.
Kyllä minä vähävaraisena karjalaisnaisena loukkaantuisin syrän juuria myöten, jos joku erehtyisi tyrkyttämään ruokarahaa, kun en minä nyt sentään niin köyhä ole, mitä vieras olettaa.
Ja aina panen parasta pöytään ja ruokaa pitää jäädä yli, kyllä sitä vieraiden lähdettyä voi sitten ruuassa pihistää, kun ollaan oman porukan kesken. Ja aina vieraille eväät ja juomat mukaan.
Jo mummo opetti, "se joka ruuan ojettaa, sille luoja kaks kasvattaa." Ja ainakin meidän suvussa se on pitänut paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vähävaraisena karjalaisnaisena loukkaantuisin syrän juuria myöten, jos joku erehtyisi tyrkyttämään ruokarahaa, kun en minä nyt sentään niin köyhä ole, mitä vieras olettaa.
Ja aina panen parasta pöytään ja ruokaa pitää jäädä yli, kyllä sitä vieraiden lähdettyä voi sitten ruuassa pihistää, kun ollaan oman porukan kesken. Ja aina vieraille eväät ja juomat mukaan.
Jo mummo opetti, "se joka ruuan ojettaa, sille luoja kaks kasvattaa." Ja ainakin meidän suvussa se on pitänut paikkansa.
Ole hyvä vain. Minä taas en halua elättää kutsumatta kylään tulleita lokkeja.
Ihanko oikeasti, maksatteko ruokarahaa, kun menette perheineen lapsuuden kotiinne tai vanhempienne
kesämökille ? Tai jos mukana on teidän kavereita ja ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti, maksatteko ruokarahaa, kun menette perheineen lapsuuden kotiinne tai vanhempienne
kesämökille ? Tai jos mukana on teidän kavereita ja ystäviä.
Eikö ole säälittävää hengata lapsuudenkodissa?
Ei ole ollut tapana pyytää mitään ikinä.
Jos sulla on tiukka rahallinen tilanne, niin voit mielestäni sanoa siitä.
Jos olisin jostakin kumman syystä kutsumalla kutsunut vieraita moneksi yöksi, tietenkin maksaisin kaikki ruuat. Jos kyseessä olisivat taas itse itsensä kutsuneet lokkeilijat... niin, no eivät onneksi olisi, koska olen oppinut lopultakin kieltäytymään yöpaikan tarjoamisesta.